• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Compleet poetspakket voor de fanatieke machinaal beginnende detailer

Xizer

Detailing chief
22 mei 2008
1.596
85
Ik heb de laatste tijd gemerkt dat er veel beginnende detailers zijn die met de vraag zitten welke producten ze aan moeten schaffen om hun auto weer mooi glimmend te krijgen. Het leek me dus wel leuk om een leuke beginnersset hier te posten. Het betreft hier het machinaal detailen. Dit heeft dus met name betrekking op de lak. Spulletjes als een glasreiniger, velgenreiniger, kunststof dressing of bandengel staan hier dus niet bij en zul je er nog bij moeten kopen!

In het machinale detailwereldje zijn Lake Country, Meguiar's en Poorboys World merken die veel gebruikt worden. Lake Country staat bekend om zijn goede pads voor een redelijke prijs. Hieronder vind je dus ook een beginnerspakket van zowel Meguiar's als Poorboys World i.c.m. Lake Country waarmee elke beginnende detailer hopelijk een stukje de goede richting wordt opgestuurd.

Allereerst is het belangrijk om over een goede machine te beschikken natuurlijk. Carclean.com heeft hun eigen DAP500, een excentrische ofwel Dual Action polijstmachine voor een erg aantrekkelijke prijs. Deze machine kan zowel met 5.5'' als 6.5'' pads gebruikt worden. Ik persoonlijk vind de 5.5'' pads het fijnste werken.
Een Dual Action machine is voor de beginner ideaal omdat je met deze machine door zijn excentrische uitslag bij normaal gebruik geen blijvende schade kunt aanrichten. Bij 90% van de auto's heb je aan een Dual Action machine dus ook voldoende. Wanneer een lak erg hard is en er erg slecht aan toe is kan het voorkomen dat je gebruik moet maken van een roterende polijstmachine. Dit is echter niks voor een beginner omdat je met deze machine dus wél permanente schade kunt aanrichten!

Even een korte inleiding;

Bij het machinaal behandelen werk je in een aantal stappen. Voordat je met de machine aan de gang kun zul je eerst enkele voorbereidende stappen moeten nemen. Het uiteindelijke resultaat is dus ook niet afhankelijk van alleen een goede wax, maar ik zou zeggen voor 90 tot 95% in de voorbereiding. De wax is slechts de spreekwoordelijke kers op de taart.

Net zoals bij het handmatige 5-stappenplan begin je met de auto goed te wassen om zo alle vervuiling van het oppervlakte te verwijderen.
Nadat de auto grondig gewassen is, is deze vaak nog lang niet schoon! Hars, teer en andere contaminatie verwijder je niet met wassen alleen. Het gebruik van detailing clay zal ook deze laatste vervuiling op de lak verwijderen.

Na deze 2 voorbereidende stappen is het oppervlakte mooi schoon en klaar om machinaal bewerkt te worden. Zoals je misschien al opgevallen was zijn er zeer veel verschillende pads en polijstmiddelen en je zult je waarschijnlijk afvragen; Welke moet ik nou gebruiken?
Dit is per auto, per model en sterker nog per lak afhankelijk! De ene lak laat zich nou eenmaal makkelijker bewerken dan de ander en om de juiste combinatie van pad en polijstmiddel te vinden zul je een testspot moeten maken.

Plak een vierkantje af met de blauwe 3M Tape af op bijvoorbeeld de motorkap. Begin nu met de lichtste combinatie en kijk wat het effect is. In het geval van Poorboys World is de lichtste combinatie een witte LC pad i.c.m. PB's SSR1, bij Meguiar's een witte LC pad i.c.m. Meguiar's M80. Het handigste is om zowel horizontale als verticale passes te maken die elkaar met een 50% overlappen. Op deze manier zul je niet snel een stuk vergeten.
Het bewerken van het polijstmiddel op de lak is in principe niks anders dan het afbreken van de korrel die zich in een polijstmiddel bevindt. Wanneer het product als een heldere, vaseline-achtige laag eruit ziet is het helemaal afgebroken en kan het afgenomen worden met een microfiber doek.
Als het product volledig is afgebroken en je hebt niet de gewenste finish verkregen zul je een stapje hoger moeten gaan en probeer je bijvoorbeeld de PB's SSR2.5 of de Meguiar's M83 op een witte LC pad. Mocht ook deze combinatie niet voldoende resultaat geven kun je overstappen naar een groene heavy polishing of oranje LC pad.
Let wel, wanneer je overstapt op een zwaardere combinatie moet deze in 99% van de gevallen wel nog nabewerkt worden met bijvoorbeeld een witte of groene light polishing pad i.c.m. met SSR1 of M80 om de 'sporen' die de zwaardere combinatie achterliet na te behandelen. Er zijn zelfs lakken die zelfs met deze lichtste combo niet helemaal strak zijn. In dit geval ontkom je er niet aan om een product als PB's Professional Polish op een zwarte LC pad te gebruiken. Zoals gezegd, het komt niet vaak voor dat dit echt noodzakelijk is. Voor de echte fanatiekeling kun je dit natuurlijk wel altijd als extra stap gebruiken!

De Lake Country pads in volgorde van zacht naar hard:

CCS 5.5 inch Red Ultrasoft Wax/Sealant Pad
CCS 5.5 inch Blue Final Finishing Pad
CCS 5.5 inch Black Finishing Pad
CCS 5.5 inch Green Light Polishing / Finishing Pad
CCS 5.5 inch White Polishing Pad
CCS 5.5 inch Heavy Polishing
CCS 5.5 inch Orange Light Cutting Pad
CCS 5.5 inch Yellow Cutting Pad


De eerste 3 zijn pads die je kunt gebruiken voor het machinaal aanbrengen van een sealant, wax of glaze. Alle andere pads zijn harder en worden gebruikt om te polijsten. Persoonlijk zou ik niet verder gaan als de oranje LC pad. Geel is te hard om op je lak los te laten, maar dat is mijn mening!


Standen op de DAP500;

Grove polijstwerk; Stand 5 of 6
Finishen polijstwerk; Stand 4 of 5
Glaze; Stand 2 of 3
Waxen / sealants; Stand 1 of 2



Meguiar's:

Stap 1: Wassen (Vuiligheid van de lak verwijderen)

Meguiars Microfiber Washmitt of Meguiars Lambswool Washmitt
Meguiars Water Magnet
Meguiars NXT Shampoo of Meguiars Gold Class Carwash

Stap 2: Clayen (Aangekoekte vervuiling als hars, teer, industriele vervuiling etc verwijderen)

Meguiars Smooth Surface Clay of Carclean.com Fine GRade Claybar als goedkoper alternatief
Meguiars Quick Detailer of Last Touch voor de veelgebruiker
Meguiars Gold Class Supreme Shine Microfiber

Stap 3: Paintcleanen (Dieptereiniging van de lak die doordringt tot in de poriën)

Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner
Meguiars Gold Class Even Coat Applicator Pads
Meguiars Gold Class Supreme Shine Microfiber

Stap 4: Polishen (Voeden van de lak, oorspronkelijke diepte en glans wordt hiermee hersteld)

Meguiars Deep Crystal Polish
Meguiars Gold Class Even Coat Applicator Pads
Meguiars Gold Class Supreme Shine Microfiber

Stap 5: Sealant / Wax (Beschermende laag die de lak beschermd tegen o.a. UV-straling, strooizout etc)

Sealant:
Meguiars NXT Tech Wax 2 of M21 de professionele variant van de NXT 2.0
Meguiars Gold Class Even Coat Applicator Pads
Meguiars Gold Class Supreme Shine Microfiber 3pack

De 'korrels' die in polijstmiddelen zitten werken als paintcleaner en slijpen gelijktijdig een heel dun laagje van de lak af waardoor krasjes tot op zekere hoogte 'eruit gepolijst' kunnen worden. Het fijne aan de M80 van Meguiar's is dat dit polijstmiddel glaze oliën bevat die de lak voeden, dit in tegenstelling tot de SSR1. In principe kun je dus bij gebruik van de M80 de stap glaze overslaan.

Een sealant gebruiken is in principe een extra stap die je kunt doen maar niet per se noodzakelijk is. Een sealant is een synthetische wax op basis van polymeren. Deze is duurzamer dan een gewone pure wax en biedt dus een langere bescherming. Een sealant wordt vóór de wax aangebracht!



Poorboys World:

Stap 1: Wassen

Poorboy's World Mega Plush Mitt Large
Poorboy's World Waffle Weave Drying Towel
Poorboy's World Super Slick n Suds

Stap 2: Clayen

Poorboy's World Elastic Clay
Poorboy's World Spray and Wipe
Poorboy's World Deluxe Mega Towel

Stap 3: Polijsten

Poorboy's World SSR1 Light Abrasive Swirl Remover
Poorboy's World SSR2.5 Medium Super Swirl Remover
Monello of Lake Country polijstpads
Poorboy's World Deluxe Mega Towel

Stap 4: Glazen

Poorboy's World White Diamond of Poorboy's World Black Hole
Lake Country Black Finishing Pad
Poorboy's World Deluxe Mega Towel

Stap 5: Waxen

Sealant:
Poorboy's World EX-P Pure Sealant of Poorboy's World EX Sealant with Carnauba
Poorboy's World Microfiber Applicator
Poorboy's World Deluxe Mega Towel

Wax:
Poorboy's World Natty´s Paste Wax, Poorboy's World Natty´s Paste Wax Blue of Poorboy's World Natty´s Paste Wax Red Limited Edition
Hi-Tech Applicator Pad
Poorboy's World Deluxe Mega Towel


Vaste waxen kun je het beste met een gele applicatorpad aanbrengen. Wil je een vloeibare wax machinaal aanbrengen kun je dit het beste doen met een rode of een blauwe Lake Country pad op stand 2 van de DAP500. Voor een glaze zoals de Black hole wordt een zwarte Lake Country pad gebruikt, deze is net iets steviger als een rode.

Mocht er trouwens een foutje in dit topic zijn geslopen hoor ik dit natuurlijk graag. Komende dagen zal ik ook nog wat veranderingen / toevoegingen in dit topic maken.
 
Misschien dat ik over heen lees,.maar je kan,.als je wil als tussen stap nog kiezen voor de groene heavy polishing pad,.ipv direct over te stappen op oranje.

Ook moet de beginnende detailer weten dat je verschillende soort wax hebt,.dat je kunt kiezen tussen duurzaamheid of glans,.combinatie enz
 
Alweer een mooi gidsje voor de fanatieke beginner en een aanwinst voor de how-to's.

Mooi werk Benny.. :)^ (Er kruipt veel tijd in denk ik)

Kleine opmerking ,ik weet dat het meestal niet gedaan wordt ,maar je kan ook beginnen met een groene light pad.
 
Zeer goede uitleg.
Ik ben nog een leek in het machinaal poetsen.
Maar ben door dit heel wat wijzer geworden.
Nu weet ik ook wat ik moet bestellen.

Tim ik heb de tekst effe weggehaald.
en zal wel even een nieuwe topic maken.
 
Hee Arjan, het is het best dat je even een nieuw topic hiervoor start! Dan kan er makkelijker antwoord op gegeven worden. Zou je dat willen doen?

P.S. Welkom op ons forum! :ja
 
Zeer grondige uitleg.:)^
Waar voor dank.

Enige aanvulling zou het nog mooier maken.
En dan doel ik op welke stand je de DAP zet voor de gebruikte producten.

Wat je deels gedaan heb voor de wax.
 
Dat is inderdaad een mooie aanvulling die ik de komende dagen even toe zal voegen. Thanks voor de input. De tips en inbreng van anderen zal het topic alleen maar completer maken! :)
 
Nou ik ga ook beginnen ben zeer enthousiast geworden door deze uitleg daarvoor dank! Maar nu heb ik een vraag heb een zwarte Alfa Romeo en heb nu dus een DAP 500 in bestelling maar de witte LC pad 5.5 was uitverkocht op carclean. Nu heb ik daarvoor de groene light LC pad 5.5 voor besteld. Kan ik deze ook daarvoor gebruiken zoals in deze handleiding staat vermeld inplaats van de witte LC pad i.c.m Meguiar's M80.

Dank U :)^
 
Delete:
Vaste waxen kun je het beste met een gele applicatorpad aanbrengen.

Insert:
Vaste waxen kun je het beste met een gele HAND-applicatorpad aanbrengen.

Ik neem aan dat je bedoelt dat de vaste wax met de hand moet worden aangebracht? En dat je dan verwijst naar de gele Carclea applicatorpad.
Dit, omdat geel ook in je lijst van pads staat vermeld bij de respectievelijke hardheid als de meest harde variant en die gele zul je wel niet bedoelen.

Met vriendelijke groet,
Aficior
 
gele applicator idd.

maar kan ook met een blauwe lake county pad
of eventueel een goude concorso finishing pad

ik heb vandaag gewaxt met de rotary, en blauwe 5.5'' lake country pad.

maar ik zou het lekker met de hand doen! is veeeeeeel makkelijker , en machinaal is niet eens veel sneller
 
ik ben van mij een Fein 14-15 aan te schaffen maar weet niet welk steunlichaam ik er moet bijkopen kan iemand me raad geven? vriendelijke groeten Thijs
 
de fein wpo , is een roterende machine.

ik weet natuurlijk niet hoe gevorderd je bent, maar mocht je net machinaal starten, is deze machine zeer zeker af te raden..

voor de beginnende machinale personen, heb je meer dan zat aan een dap..

vandaag nog enkele tests gedaan.. de dap + monello is gewoon de combi die je moet hebben op, vooral een harde lak!

een directe vergelijking monello / ssr wees vanmiddag nogmaals uit, dat monello gewoon veel netter afwerkt..

daarbij moet ik zeker zeggen, dat ssr absoluut geen troep is!!
 
@ Thijs,

Het ligt eraan welke pads je hebt (of wilt aanschaffen).

Voor de 4 inch spot buff pads gebruik je een 2,8 inch backingplate.
Voor de 5,5 en 6 inch pads gebruik je een 4,75 inch backingplate
Voor de 6,5 en 7 inch pads gebruik je een 6 inch backingplate