Zoals al eerder vermeld onder “Projecten”, is mijn slachtoffer een Ford Ka uit 1999.
De auto is voor een bescheiden bedrag aangekocht om als tweede auto te dienen (wat een luxe!). Wagentje is
voorzien van een blokje met een bescheiden 1.300 Carclean.nl , waar een allesverwoestende 49 pk uitgeperst wordt. Gelukkig zorgt het bescheiden leeg gewicht en het haast dynamisch te noemen onderstel van deze boodschappenkar nog voor een hoop rijplezier.
Auto is uitgevoerd in paarse uni-lak en was een overduidelijke krasstraat bezoeker. Overal swirls en kringen, maar ook een hoop vreemde vlekjes en natuurlijk steenslag op de motorkap. En parkeerdeukjes in de flanken, heel veel parkeerdeukjes. Elke keer als ik denk dat ik ze allemaal geteld heb, ontdek ik weer een paar nieuwe (het houdt je lekker bezig).
Het moge duidelijk zijn dat een dusdanig mishandelde automobiel nooit een “show car” zal worden. Dat was dan ook niet haalbaar. De combinatie DAP500 + Monello Inizio Forza en een gele pad deed de diepere krassen op de lak niet verdwijnen, ook niet na twee hits. Dus misschien komt er toch maar eens een DAP900 om dit soort zaken rigoureus aan te pakken. Het merendeel van de kleine tot middelgrote lakdefecten, alsmede ingedroogde waterdruppels heb ik in ieder geval wel het bos ingestuurd. Wat blijft als herinnering zijn de steenslag en de parkeerdeuken. Heb trouwens ook de koplampen meegenomen met polijsten en je wordt nu haast verblind door de schittering. Jummy!
De Ka is extra aangekleed met “sportieve” wieldoppen in vijfspaaks motief. Daar dit een open blik gaf op de diepbruin geroeste stalen velgen, heb ik deze licht opgeschuurd en zwart gespoten met Hammerite. Het zijn de kleine dingen die het hem doen, maar maakt een wereld van verschil. Het enige wat ik nu nog mis is de geperforeerde remschijven en roodgelakte Brembo-remblokken erachter!
Door de banden intensief te ontvetten met Dasty en Poorboys Superdegreaser, blijft de PB’s Bold ’n Bright goed zitten. Ziet er gelikt uit, ik ben benieuwd naar de standtijd. Daar de Ka voor bijna de helft uit grote plastic bumpers bestaat was het behandelen hiervan een cruciale stap om de missie te doen slagen. Ook de bumpers heb ik zeer enthousiast ontvet, waarna ze er ouderwets “dood” uitzagen. Eerder asgrijs dan zwart. Vandaag BlackWow aangebracht en dit keer dus stukken minder dik dan mijn eerdere poging op een andere auto. Uren later zie je toch nog wel wat nattige vlekken, ik zal dit morgen nog eens licht afnemen. Mogelijk ook een tweede behandeling geven, ik hoop dan dat het lang zo mooi blijft als de fabrikant beloofd. Het resultaat is nu in ieder geval al behoorlijk “wow”.
Ik heb ook voor het eerst een echt vieze motorruimte aangepakt. Alles goed ingespoten met PB’s Super Degreaser 1:3 en ingeborsteld met de borstels van Mothers. Vervolgens de motor gestart en met angst en beven licht sproeiend water erover, hierbij de vitale delen vermijdend. Piece of cake, niets aan de hand natuurlijk. Hier ben ik nog niet helemaal klaar (uitleg volgt hieronder), maar ook hier is weer een verbetering gehaald.
Mijn grootste vijand gedurende dit project was tijd. Ik had een week vrij - dus lang genoeg voor zo’n auto zou je denken. Maar ik werk niet snel en ook nog niet altijd even efficiënt als ik zou willen. Wat ik wel bezit is een hoop doorzettingsvermogen. Na vijf dagen ploeteren mag het resultaat er zeker zijn, maar ik heb nog niet alles kunnen doen wat ik zou willen doen. Omdat ik toch wel enthousiast ben over de voorlopige resultaten, kon ik het niet laten om een update te geven.
Dit is wat ik globaal gedaan heb:
- Auto gewassen met DJ Born 2B Mild
- Auto gedroogd met Chemical Guys Miracle Dryer
- Alle rubbers, plastic delen, hoekjes en motorruimte ontvet met PB Super Degreaser 1:3
- Idem wielkasten, schoongeborsteld met Mothers Fender Well Brush
- Auto gekleid met Mothers California Gold klei (ook binnenkant wagen meegenomen)
- Binnen en buitenkant van de auto behandeld met Meguiar's Step 1 Paint Cleaner
- Gepolijst met DAP500: Monello Inizio Forza met gele pad, 1 of 2 hits.
- Afgebouwd met 1 hit Monello Finale op oranje pad.
- Binnen en buitenkant van de auto behandeld met Meguiar's Step 2 Polish
- In de wax gezet met Meguiar's Gold Class Wax
- Bumpers ontvet en behandeld met Blackwow
- Stalen roestige velgen met opgeschuurd en behandeld met Hammerite zwart
- Wieldoppen gesopt met Cartec autoshampoo
- Banden ontvet en behandeld met PB’s Bold ‘n Bright
Dit is wat ik nog wil doen.
- Overige plastic delen behandelen met Blackwow, behandeling mogelijk herhalen
- Rubbers behandelen met PB’s Trim Restorer, dit ook gebruiken voor delen onder de motorkap
- Diverse sponningen en dergelijke nalopen en nog netter maken
- Ramen schoonmaken met Meguiar’s NXT Glasscleaner
- Interieur en bekleding behandelen met APC, verhouding 1:10
- Dashboard behandelen met PB’s Natural Look
- Auto stofzuigen
Het leuke van dit project is dat je wel eer van je werk hebt. En natuurlijk de foto’s. Dit in voor- en na-combinatie voor die schokkende tegenstellingen.
Bedankt voor het lezen.

Alfa Romeo 147 2.0 Twin Spark Business Pro - 2007