Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

Ford Ka uit 1999 - Grote update Opties
E-Jan
#1 Gepost : maandag 4 april 2011 22:44:30
Rang: Lid

Dit is de tweede auto, ook gebruikt voor dagelijks woon-werkverkeer.

Gekocht voor €1.700, na een set nieuwe voorbanden (€100) en een nieuwe koppeling (€800) iets duurder geworden. Is niet mijn droomauto, maar rijdt erg lekker, dat wel. De auto is gekocht als tussenoplossing om over +/- een jaar iets sportievers te kopen.

Desondanks wil ik de auto wel netter maken. De auto zit onder de krasstraat kringen en de grote plastic bumpers en andere delen zien eruit als op de meeste oudere Ka's... Niet zo best dus. Ook de ruiten zitten werkelijkwaar compleet onder de krassen. Tevens groeien er bepaalde mossoorten onder de bovenrand van de kofferklep, die waarschijnlijk niet standaard meegeleverd zijn.

Dingen waar ik waarschijnlijk niets meer aan kan of wil doen zijn ca. 10 (!) parkeerdeukjes in de portieren, waarvan het rechterportier er 7 op zijn conto neemt! Zo zuinig als ik normaal op mijn auto ben, tsja, dat is blijkbaar niet iedereen. Wagentje heeft nog maar 121.000 km gereden maar deuren zien eruit alsof hij gestenigd is. Uiteraard zijn er op de motorkap ook diverse plekjes steenslag te vinden, wat witte puntjes geworden zijn door het poetsen bij de verkoper. Ook hebben de onderkant van de portieren en de dorpels last van lichte roest, maar het is niet schokkend te noemen.

Een aantal dingen die ik al gedaan heb is het apparaat een welverdiende wasbeurt (met de hand) geven, achteraf hoorde ik van de auto dat hij dit voor het eerst meegemaakt had! Het interieur is zeer netjes en rookvrij, dus even stofzuigen en PB's Natural Look over het dashboard was voldoende. Ondanks dat er niet in gerookt was hing er een muffe geur in de auto, nadat mijn lieftallige vrouw een royale (ik zeg Royale!) hoeveelheid PB's Vanilla luchtverfrisser onder beide stoelen had gespoten, is die geur weg. Al maanden. Geur is nu, in combinatie met Turtlewax Wild Cherry luchtverfrisser, vervangen door de geur van een snoepwinkel! Jammie!

De gesloten wieldoppen heb ik vervangen door 'sportieve' 5-spaaks fake-lichtmetalo's. Ik vindt het zelf een verbetering, alleen jammer dat je nu de diepbruin geroeste stalen velgen er goed doorheen ziet (waarschijnlijk de reden van de eerder geplaatste gesloten wieldoppen? Go figure). Ik denk eraan om de velgen met een staalborstel af te krabben en dan met een goedkope spuitbus zwart weer proper te maken, zoals onze Buren wel eens zeggen.

Het achterlogo met de letters Ka heb ik ontfermt met behulp van een washmitt. Ik wreef er overheen en het logo viel er van ellende haast af. Met het verwijderen van de rubberresten heb ik krassen gemaakt, maar het leuke van deze auto is dat dat niet uitmaakt. Helaas staan de letters Ka gewoon in de lak gegrift na 12 trouwe dienstjaren, ben benieuwd of ik dat nog weg krijg. Ook heb ik de dealerstickers van voor het Millenium weggekrast, met behulp van een haardroger (ook wel föhn genoemd). Dit werkte perfect, maar ook de dealerstickers zijn in de lak 'gegraveerd'. Tevens heb ik de quasi-grappige Funliner eraf getrokken, ik vond het al humor genoeg om überhaupt in een paarse Ka te stappen, heb ik geen lollige kentekenplaten voor nodig.

Als ik in april vrij ben hoop ik op een zonnig weekje en ben dan het volgende van plan:

- Auto wassen met DJ Born 2B Mild,
- Kleien met Mother's Wax Claykit,
- Polijsten (DAP) met Monello Raffini Mezzo/Finale,
- Waxen met Meg's Gold Class Wax (heb nog over) - waarschijnlijk twee laagjes aanbrengen;
- Binnenkant wagen zit ook lak aan de binnenpanelen, onder de krassen. Misschien voorzichtig afplakken en ook meenemen,
- Bumpers en plastic delen goed ontvetten met PB's Degreaser, vervolgens behandelen met Blackwow,
- Idem rubbers, maar behandelen met PB's Trim Restorer.
- Idem banden en dan in de PB's Bold 'n Bright zetten.
- Interieur behandelen, dit keer mijn vrouw erbuiten laten.
- Ruiten, tsja, extreem gekrast. Heb geen zin om veel geld aan Diamondite-lijn uit te geven. Maar mee leven dan of Turtlewax ClearVue proberen?

Tot voorheen gebruikte ik Dasty's om te ontvetten (dat keukenspul), maar heb toch wel de kracht van een reguliere APC ontdekt. En ik vond het gek dat het bandenzwart er na een dag weer afgespoeld was... Tevens heb ik de bumpers reeds twee behandelingen met de Trim Restorer gegeven. Hoewel het wel iets opgeknapt is, wil ik nu na goed ontvetten toch de BlackWow erop zetten. De auto bestaat bijna voor de helft uit plastic bumpers, dus zal aardig opknappen.

Hieronder nog wat foto's. Heb wel zin om eraan te beginnen!

Alfa Romeo 147 2.0 Twin Spark Business Pro - 2007
Paulus de Boskabouter
#2 Gepost : maandag 4 april 2011 23:09:13

Leuke auto! Veel succes en plezier met de verdere detail beurt!

Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TDI Ambition Proline
Virus
#3 Gepost : maandag 4 april 2011 23:42:04
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

Leuk project, hier valt eer aan te behalen! ja
De bumpers zijn wel een probleemzone bij deze wagens naar het schijnt.
Progress is a slow process
bzguy
#4 Gepost : maandag 4 april 2011 23:54:12

Leuk wagentje, en die sportieve wieldekseltjes staan hem wel!

Nu de stalen velgjes wat afschuren en opspuiten met een spuitbusje (zwart!), bumpers netjes zwart maken en wat polijsten, en je wagen zal er een heel pak mooie ruitzien!

Jammer natuurlijk dat er mensen zijn die zo'n leuk wagentje oneer aandoen, maar gelukkig heeft ie nu een liefhebbende nieuwe eigenaar blij!

Good luck!
E-Jan
#5 Gepost : zondag 24 april 2011 1:39:48

Zoals al eerder vermeld onder “Projecten”, is mijn slachtoffer een Ford Ka uit 1999.

De auto is voor een bescheiden bedrag aangekocht om als tweede auto te dienen (wat een luxe!). Wagentje is
voorzien van een blokje met een bescheiden 1.300 Carclean.nl , waar een allesverwoestende 49 pk uitgeperst wordt. Gelukkig zorgt het bescheiden leeg gewicht en het haast dynamisch te noemen onderstel van deze boodschappenkar nog voor een hoop rijplezier.

Auto is uitgevoerd in paarse uni-lak en was een overduidelijke krasstraat bezoeker. Overal swirls en kringen, maar ook een hoop vreemde vlekjes en natuurlijk steenslag op de motorkap. En parkeerdeukjes in de flanken, heel veel parkeerdeukjes. Elke keer als ik denk dat ik ze allemaal geteld heb, ontdek ik weer een paar nieuwe (het houdt je lekker bezig).

Het moge duidelijk zijn dat een dusdanig mishandelde automobiel nooit een “show car” zal worden. Dat was dan ook niet haalbaar. De combinatie DAP500 + Monello Inizio Forza en een gele pad deed de diepere krassen op de lak niet verdwijnen, ook niet na twee hits. Dus misschien komt er toch maar eens een DAP900 om dit soort zaken rigoureus aan te pakken. Het merendeel van de kleine tot middelgrote lakdefecten, alsmede ingedroogde waterdruppels heb ik in ieder geval wel het bos ingestuurd. Wat blijft als herinnering zijn de steenslag en de parkeerdeuken. Heb trouwens ook de koplampen meegenomen met polijsten en je wordt nu haast verblind door de schittering. Jummy!

De Ka is extra aangekleed met “sportieve” wieldoppen in vijfspaaks motief. Daar dit een open blik gaf op de diepbruin geroeste stalen velgen, heb ik deze licht opgeschuurd en zwart gespoten met Hammerite. Het zijn de kleine dingen die het hem doen, maar maakt een wereld van verschil. Het enige wat ik nu nog mis is de geperforeerde remschijven en roodgelakte Brembo-remblokken erachter!

Door de banden intensief te ontvetten met Dasty en Poorboys Superdegreaser, blijft de PB’s Bold ’n Bright goed zitten. Ziet er gelikt uit, ik ben benieuwd naar de standtijd. Daar de Ka voor bijna de helft uit grote plastic bumpers bestaat was het behandelen hiervan een cruciale stap om de missie te doen slagen. Ook de bumpers heb ik zeer enthousiast ontvet, waarna ze er ouderwets “dood” uitzagen. Eerder asgrijs dan zwart. Vandaag BlackWow aangebracht en dit keer dus stukken minder dik dan mijn eerdere poging op een andere auto. Uren later zie je toch nog wel wat nattige vlekken, ik zal dit morgen nog eens licht afnemen. Mogelijk ook een tweede behandeling geven, ik hoop dan dat het lang zo mooi blijft als de fabrikant beloofd. Het resultaat is nu in ieder geval al behoorlijk “wow”.

Ik heb ook voor het eerst een echt vieze motorruimte aangepakt. Alles goed ingespoten met PB’s Super Degreaser 1:3 en ingeborsteld met de borstels van Mothers. Vervolgens de motor gestart en met angst en beven licht sproeiend water erover, hierbij de vitale delen vermijdend. Piece of cake, niets aan de hand natuurlijk. Hier ben ik nog niet helemaal klaar (uitleg volgt hieronder), maar ook hier is weer een verbetering gehaald.

Mijn grootste vijand gedurende dit project was tijd. Ik had een week vrij - dus lang genoeg voor zo’n auto zou je denken. Maar ik werk niet snel en ook nog niet altijd even efficiënt als ik zou willen. Wat ik wel bezit is een hoop doorzettingsvermogen. Na vijf dagen ploeteren mag het resultaat er zeker zijn, maar ik heb nog niet alles kunnen doen wat ik zou willen doen. Omdat ik toch wel enthousiast ben over de voorlopige resultaten, kon ik het niet laten om een update te geven.

Dit is wat ik globaal gedaan heb:

- Auto gewassen met DJ Born 2B Mild
- Auto gedroogd met Chemical Guys Miracle Dryer
- Alle rubbers, plastic delen, hoekjes en motorruimte ontvet met PB Super Degreaser 1:3
- Idem wielkasten, schoongeborsteld met Mothers Fender Well Brush
- Auto gekleid met Mothers California Gold klei (ook binnenkant wagen meegenomen)
- Binnen en buitenkant van de auto behandeld met Meguiar's Step 1 Paint Cleaner
- Gepolijst met DAP500: Monello Inizio Forza met gele pad, 1 of 2 hits.
- Afgebouwd met 1 hit Monello Finale op oranje pad.
- Binnen en buitenkant van de auto behandeld met Meguiar's Step 2 Polish
- In de wax gezet met Meguiar's Gold Class Wax
- Bumpers ontvet en behandeld met Blackwow
- Stalen roestige velgen met opgeschuurd en behandeld met Hammerite zwart
- Wieldoppen gesopt met Cartec autoshampoo
- Banden ontvet en behandeld met PB’s Bold ‘n Bright

Dit is wat ik nog wil doen.

- Overige plastic delen behandelen met Blackwow, behandeling mogelijk herhalen
- Rubbers behandelen met PB’s Trim Restorer, dit ook gebruiken voor delen onder de motorkap
- Diverse sponningen en dergelijke nalopen en nog netter maken
- Ramen schoonmaken met Meguiar’s NXT Glasscleaner
- Interieur en bekleding behandelen met APC, verhouding 1:10
- Dashboard behandelen met PB’s Natural Look
- Auto stofzuigen

Het leuke van dit project is dat je wel eer van je werk hebt. En natuurlijk de foto’s. Dit in voor- en na-combinatie voor die schokkende tegenstellingen.

Bedankt voor het lezen.

ThaMystery
#6 Gepost : zondag 24 april 2011 2:01:18

wauw! wat een verschil! tekst ook goed te lezen btw great

zou je een aantal foto's maken van de stalen velgen die je in de hammerite hebt gezet? Ik ben binnenkort van plan om dit ook te doen nml, wil graag zien hoe het er uit KAN zien.
Quincy
#7 Gepost : zondag 24 april 2011 7:19:42

Dat is een serieus verschil!

Wel jammer dat ook deze Ka last heeft van het bekende roestkwaaltje knipoog daar detail je niets aan helaas
bzguy
#8 Gepost : zondag 24 april 2011 7:31:39

ziet er direct 5x zoveel waard uit, echt knap werk! Ziet e rhoe langer hoe schattiger uit blij

Dat je niet snel werkt is geen ramp, blijkbaar werk je GRONDIG en dat is mijn inziens veel meer waard blij
Ruttie85
#9 Gepost : zondag 24 april 2011 8:02:04

Mooi werk, en de lak is er goed van opgeknaptblij

Mijn vriendin heeft ook een Ka gehad in deze kleur. (kenteken begon met XN)
Na aanhoudende onkosten heb ik hem twee jaar geleden verkocht en er toen nog 2300 euro voor kunnen krijgen.

We hadden problemen met de uitlaat, roest, en ook de remmerij bleek niet de sterkste kant van het autootje. Ook het stuurhuis is een bekende Ka-kwaal.

Maar hopelijk valt het met deze mee blij

(Bedenk je ook dat dit geen metallic lak is, dus wees er zuinig op blij
BC911
#10 Gepost : zondag 24 april 2011 8:52:49

Mooi werk hoor, en leuk om te zien dat je er zoveel tijd in wenst te steken ook al is het maar een tijdelijke auto great .
Juffer1
#11 Gepost : zondag 24 april 2011 9:50:11

Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!

Mooi resultaat al bereikt Jan!,
Wat iemand eerder ook al zei, het hoeft niet snel te gaan als het maar goed en grondig gebeurd.

Even terugkomend op je krassen. Ik neem aan dat je eerst diverse testspots hebt gedaan en dat je niet ''zomaar'' bent begonnen met Inizio forza op geel ?
Stel regel is : Verdwijnt een kras als je deze nat maakt dan kan je deze er hoogstwaarschijnlek nog wel uitpolijsten.
Doet een kras dat niet dan is het jammer maar helaas.
Ook is een rechte kras er erg lastig met een DAP uit te halen doordat de kras rechtloopt en je DAP ovale rondjes draait. Een DA is daar ook eigenlijk niet voor bedoeld / gemaakt.
www.AstraTuningClub.nl => De site voor Astra rijdend Nederland!
E-Jan
#12 Gepost : zondag 24 april 2011 22:59:17

Iedereen bedankt voor de positieve feedback!

Vandaag de bumpers een herhaal behandeling met BlackWow gegeven, product nog dunner en gelijkmatiger verdeeld en nagewreven en de eerder genoemde strepen zijn nagenoeg weg. Blijkbaar kon het levenloze plastic wel twee hits gebruiken! Ook de overige plastic exterieurdelen en delen in de motorruimte heb ik meegenomen. Over standtijd weet ik nog niets maar het effect op deze auto ziet er in ieder geval geweldig uit.

@ Quincy:

Tsja, roest detail je helaas niet weg inderdaad. Deze Ka heeft roest aan de onderzijde van het linkerportier, aan de onderzijde van de wagen en langs de tankklep. Aan de binnenzijde van de achterklep kon ik er links bovenin twee kleine strookjes weggerot metaal zo uittrekken. niezoblij Ik denk eraan om dit nog wel te behandelen, zodat het in ieder geval niet erger wordt.

@ BZGuy:

Bedankt voor het compliment, het is inderdaad een grondige klus geworden. Je haalt er ook veel voldoening uit!

@ Ruttie85:

Mag hopen dat ik hem voor dat bedrag kwijt kan tegen die tijd, zal niet makkelijk worden maar dat maakt niet uit. De tijd, energie en middelen die je erin steekt moet je ook niet in ca$h terug verwachten. Het is een hobby en ik ben immers geen handelaar. Behalve een nieuwe koppeling van €800 heb ik er nog geen ellende mee gehad, hopelijk blijft dat zo. Uiteraard ga ik ervoor zorgen dat de wagen netjes blijft.

@ BC911:

Yep, tijdelijke auto maar toch proberen hem zo netjes mogelijk te maken. Ik zie het als mijn ‘plicht’ als beginnend detailer! knipoog

@ Juffer1:

Op de andere auto (2 jaar oud, altijd met de hand gewassen sinds nieuw) werkte Monello Mezzo met oranje pad perfect op de lichte waskrassen. Het idee om op deze bekraste auto met Mezzo en een witte pad te starten leek me bij voorbaat kansloos, dus ik ben weer met dezelfde combo met oranje begonnen. Dit op de motorkap in het directe zonlicht (heb geen stalling). Dit gaf niet het gewenste effect, waarop ik toch besloten heb om voor de Forza te kiezen met de gele pad. Na 1 hit zag ik toch nog wat krassen, hierna heb ik nog een ronde gemaakt. Vervolgens heb ik de hele auto met deze combo 2 hits gegeven, totdat ik bij de rechterzijde en achterklep was en in tijdsnood kwam. Toen de wagen in het zonlicht gezet en eigenlijk gezien dat het verschil tussen 1 of 2 hits Forza (in ieder geval op de rechterzijde) geen zichtbaar verschil maakte… Dus die gedeeltes maar afgemaakt met 1 hit en afgebouwd met Finale op oranje. De krassen die er nog opzitten krijg ik er helaas met de 500 niet uit.

@ ThaMystery:

Geen probleem, ik hoop dat je aan onderstaande foto’s wat hebt. Ik heb speciaal ‘roestvrij’ schuurpapier gehaald bij de plaatselijke bouwmarkt en een spuitbus Hammerite zwart. Licht opschuren, spuiten en klaar. In mijn geval hoefde het niet 100% perfect te worden, daar er nog wieldoppen over heen gaan. Maar ook zonder wieldoppen is en blijft het een hele verbetering.

ThaMystery
#13 Gepost : dinsdag 26 april 2011 0:06:35

Bedankt Jan! Ze zijn hier goed op vooruit gegaan, dat is iets wat zeker is hehehe
E-Jan
#14 Gepost : woensdag 27 april 2011 17:37:29

Ook met deze auto heb ik weer de nodige leermomentjes opgestoken. Een aantal zaken deed ik niet goed genoeg, een aantal zaken helemaal niet goed. Gelukkig zijn deze inmiddels wel opgelost.

Wat ik me afvraag is of ik niet beter af had kunnen bouwen met de DAP en Monello. Ik heb eerst de Inizio Forza met de gele pad gebruikt op stand 6, vervolgens afgebouwd met Finale met de oranje pad op stand 4. Vervolgens heb ik de auto gewaxt met de gouden pad (=cutting factor 0) op stand 2.

Nu lees ik ook dat mensen eerst de Forza gebruiken op geel, dan Mezzo op oranje en vervolgens Finale op groen. Zover ik kan zien heb ik geen hologrammen, swirls en dergelijke en is de auto, ook in het felle zonlicht, best strak. Waarschijnlijk verschilt dit per lak/auto, of is het toch beter om altijd in meerdere stappen af te bouwen als je met de Forza aan de slag gaat?
bzguy
#15 Gepost : donderdag 28 april 2011 20:33:40

Ik vind het een grote overgang : Inizio Forza/geel <-> Finale/goud : van een zeer grote "cutting factor" naar nagenoeg geen ; mij leek het persoonlijk beter om na Inizio/geel af te bouwen met Mezzo/oranje en dan pas Finale/groen/zwart
E-Jan
#16 Gepost : vrijdag 29 april 2011 8:58:21

OK inderdaad weer een leermoment voor de volgende keer!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire