• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Austin Healey MY'59

ivo's

Detailing guru
Tester of Bling
6 sep 2009
4.327
193
38
Brabant
Na enige vertraging, dan toch de write-up van deze (voor mij toch wel) bijzondere wagen.
Het betreft een Austin Healey, welke zou gaan fungeren als trouwauto bij de bruiloft van mijn neef.
De Healey is zo'n 18 jaar geleden aangekocht door de huidige eigenaar.
Deze heeft de wagen volledig gerestaureerd, alles zelf gedaan, behalve het spuitwerk.
Spuiten is ondertussen zo'n 16 á 17 jaar geleden gedaan, nog op de "oude" manier (met oplosmiddelen dus).

Na een eerste bezoekje, om te bekijken hoe de staat van de lak was en welke aandachtspunten er eventueel waren, had ik ook gelijk een rondje lakdiktes gemeten.
Deze waardes leken mij eerst nogal grof, overal tussen de 850 en 1100 micron!
Eigenaar wist me te vertellen dat hij de wagen meerdere keren in de grondlak had laten zetten, dus ging ik er vanuit dat de waardes toch wel klopten.

Een paar weken na deze inspectie was het zover...
Het zou een detail op locatie worden, omdat dat voor de eigenaar het gemakkelijkst was.
Geen probleem, plek genoeg en wanneer ik dat wilde zelfs een brug ter beschikking!
Helaas was de plaats waar de brug stond ERG slecht verlicht, dus heb ik ervoor gekozen een deel van de detail buiten te doen, en de rest onder de "carport".



Plaatje van de wagen voor aanvang:

AustinHealeyvr1.jpg



Omdat het hier een cabrio betrof ZONDER top, de wagen niet met de hogedruk gefoamed, maar met een planten-drukspuit.
Beetje SSF/APC/Magifoam erin, heet water erbij, op druk pompen en sprayen maar...
Uiteraard geen dik schuimdeken, maar de reinigingkracht was er niet minder om, getuige de volgende plaatjes:

prewash2.jpg


prewash3.jpg



Na de prewash, de wagen gaan wassen met Wolfgang Autobathe, 2 emmers met grittguard's en 2 meg's washmitts.
(emmers gevuld met HEET water, na deze foto op temperatuur gebracht door bij te vullen met koud water)
washingmaterials.jpg



Wiel ná wassen:

washedwheel.jpg



Na het wassen de wagen NIET gedroogd, gelijk verder met kleien...
Dodo Basics of Bling clay in combinatie met Dodo Born Slippy Clay Lube did the job.
Het verbaasde me hoe weinig vervuiling er vanaf kwam. De wagen is 16 jaar geleden gespoten, nooit gepolijst geweest, laat staan gekleid!

Omdat het een oude lak betrof, durfde ik aanvankelijk eigenlijk niet met de rotary te gaan beginnen, dus gekozen voor wat lichtere combo's als testspots:
- Mezzo op Wit met de DAP500, niet genoeg
- Mezzo op Oranje met de DAP500, niet genoeg
- Inizio op Oranje met de DAP500, niet genoeg

Toen ik dit riedeltje had doorlopen, opgeschaald naar the winning combo:
winningcombo.jpg


Achterkant na compounding:

nacompounding.jpg


vanuit een andere hoek, hetzelfde stuk:

nacompounding2.jpg




Ondertussen was mijn neef ook gearriveerd (de bruidegom).
Die heb ik aan het werk gezet met het interieur.

Leathercleaning2.jpg


Zitting van de achterbank vóór:

zittingachterbankvr.jpg



zittingachterbankvr2.jpg


Zelfde stuk ná behandeling met Leather cleaner, en de Leather conditioner van Wolfgang:

zittingachterbankn2.jpg


zittingachterbankn.jpg




Stukje lakwerk op de linkerflank vóór:


bovendeurgreeplinksvr2.jpg


bovendeurgreeplinksvr.jpg


Dat zelfde stukje ná:

bovendeurklinklinksn.jpg


Nog een beetje "schadeherstel"

Motorkapvr2.jpg


Motorkapvr.jpg



De wagen verder nabewerkt met Mezzo op wit en M205 op lichtgroen met de DAP500.

Na deze polijststappen de wagen nagedaan met Wolfgang Prewax Paintwork Polish Enhancer, waarna de afwerking kwam:

DSC01298.jpg


Gevolgd door:

DSC01300.jpg




Rest van de gebruikte producten:
- Meg's Professional Glass Cleaner
- PB Prof. polish (chroomwerk)
- Mothers Reflections Tire Care
- Mothers Mag & Alu polish (aluminium omlijsting van de voorruit)


Resultaat:

DSC01319.jpg


Optrouwdag1.jpg


DSC01336.jpg


DSC01329.jpg


DSC00295.jpg


En als laatste (glans is niet zo mooi hierop, maar wel een leuke foto)

DSC00322.jpg




Deze detail heeft voor zowel mij, als de eigenaar als de bruidegom indruk gemaakt.
Op de dag van de detail, maar vooral ook op de trouwdag.....


Bedankt voor het lezen, en tot de volgende....!
 
Damn een echte 100/6, mooi ding man ...

Normaal horen er wel een kap en steekruiten bij hoor, maar zo is ie ook mooi
De naad op de motorkap is wel een voordeel, bij mij is ie vlak en slap, opletten met druk anders gaat ie ploppen

Hans
 
Ruitjes heeft ie er ook bij, softtop zit er ook op/in en hardtop lag op zolder....
Steekruitjes heb ik hier liggen, moeten nog gepolijst...
Hardtop hebben we gelaten voor wat het is, en de softtop wordt niet gebruikt..... :weetniet
 
Een hele dankbare klus voor je geweest denk ik. Super resultaat :)^ En wat een prachtige wagen :heart_eyes:
 
Ivo wat een top detail!:)^ :heart_eyes:

het is dan ook een detail die letterlijk de boeken in gaat :cool:

erg leuk om te doen, denk niet dat er ooit zoveel mensen aandacht hebben gehad voor je werk op 1 dag :ja

PS merkte je een zichtbaar verschil tussen de fuzion en souveran? of zit het deels tussen de oren?
 
@ all: Thnx, het was echt een heel mooie en ook echt leuke klus om te doen.
Het resultaat loog er gelukkig ook niet om :heart_eyes:

Bartezzz zei:
PS merkte je een zichtbaar verschil tussen de fuzion en souveran? of zit het deels tussen de oren?
Zichtbaar? Nee...
Voelbaar? Misschien...

Fuzion verwerkt net iets anders dan de Souverän, maar wat het verschil nu precies is... :weetniet
Allebei lekker makkelijk te verwerken (smeuiig), de ene smeert weer net iets anders dan de andere...
Beide ook easy on - easy off... Denk dat er wel een beetje persoonlijke voorkeur bij komt kijken...
Enige merkbare verschil is de standtijd.... Mijn ervaring is dat de Souverän wat kortere standtijd heeft dan de Fuzion...
Maar verder... :weetniet

allebei :heart_eyes: dus....
:)_[]
 
Marc zei:
Hopelijk toch niet kei smerig uit de peel gekomen..........:-b
Fotoshoot was in het bos bij St. Anthonis :D
ennuh, de foto waarop het bruidspaar komt aanrijden, komen ze rechtstreeks uit het bos...
Beetje stof lag erop, en een dode vlieg op de voorruit...
PB S&W to the rescue, problem solved :-b