Na enige vertraging, dan toch de write-up van deze (voor mij toch wel) bijzondere wagen.
Het betreft een Austin Healey, welke zou gaan fungeren als trouwauto bij de bruiloft van mijn neef.
De Healey is zo'n 18 jaar geleden aangekocht door de huidige eigenaar.
Deze heeft de wagen volledig gerestaureerd, alles zelf gedaan, behalve het spuitwerk.
Spuiten is ondertussen zo'n 16 á 17 jaar geleden gedaan, nog op de "oude" manier (met oplosmiddelen dus).
Na een eerste bezoekje, om te bekijken hoe de staat van de lak was en welke aandachtspunten er eventueel waren, had ik ook gelijk een rondje lakdiktes gemeten.
Deze waardes leken mij eerst nogal grof, overal tussen de 850 en 1100 micron!
Eigenaar wist me te vertellen dat hij de wagen meerdere keren in de grondlak had laten zetten, dus ging ik er vanuit dat de waardes toch wel klopten.
Een paar weken na deze inspectie was het zover...
Het zou een detail op locatie worden, omdat dat voor de eigenaar het gemakkelijkst was.
Geen probleem, plek genoeg en wanneer ik dat wilde zelfs een brug ter beschikking!
Helaas was de plaats waar de brug stond ERG slecht verlicht, dus heb ik ervoor gekozen een deel van de detail buiten te doen, en de rest onder de "carport".
Plaatje van de wagen voor aanvang:
Omdat het hier een cabrio betrof ZONDER top, de wagen niet met de hogedruk gefoamed, maar met een planten-drukspuit.
Beetje SSF/APC/Magifoam erin, heet water erbij, op druk pompen en sprayen maar...
Uiteraard geen dik schuimdeken, maar de reinigingkracht was er niet minder om, getuige de volgende plaatjes:
Na de prewash, de wagen gaan wassen met Wolfgang Autobathe, 2 emmers met grittguard's en 2 meg's washmitts.
(emmers gevuld met HEET water, na deze foto op temperatuur gebracht door bij te vullen met koud water)
Wiel ná wassen:
Na het wassen de wagen NIET gedroogd, gelijk verder met kleien...
Dodo Basics of Bling clay in combinatie met Dodo Born Slippy Clay Lube did the job.
Het verbaasde me hoe weinig vervuiling er vanaf kwam. De wagen is 16 jaar geleden gespoten, nooit gepolijst geweest, laat staan gekleid!
Omdat het een oude lak betrof, durfde ik aanvankelijk eigenlijk niet met de rotary te gaan beginnen, dus gekozen voor wat lichtere combo's als testspots:
- Mezzo op Wit met de DAP500, niet genoeg
- Mezzo op Oranje met de DAP500, niet genoeg
- Inizio op Oranje met de DAP500, niet genoeg
Toen ik dit riedeltje had doorlopen, opgeschaald naar the winning combo:
Achterkant na compounding:
vanuit een andere hoek, hetzelfde stuk:
Ondertussen was mijn neef ook gearriveerd (de bruidegom).
Die heb ik aan het werk gezet met het interieur.
Zitting van de achterbank vóór:
Zelfde stuk ná behandeling met Leather cleaner, en de Leather conditioner van Wolfgang:
Stukje lakwerk op de linkerflank vóór:
Dat zelfde stukje ná:
Nog een beetje "schadeherstel"
De wagen verder nabewerkt met Mezzo op wit en M205 op lichtgroen met de DAP500.
Na deze polijststappen de wagen nagedaan met Wolfgang Prewax Paintwork Polish Enhancer, waarna de afwerking kwam:
Gevolgd door:
Rest van de gebruikte producten:
- Meg's Professional Glass Cleaner
- PB Prof. polish (chroomwerk)
- Mothers Reflections Tire Care
- Mothers Mag & Alu polish (aluminium omlijsting van de voorruit)
Resultaat:
En als laatste (glans is niet zo mooi hierop, maar wel een leuke foto)
Deze detail heeft voor zowel mij, als de eigenaar als de bruidegom indruk gemaakt.
Op de dag van de detail, maar vooral ook op de trouwdag.....
Bedankt voor het lezen, en tot de volgende....!
Het betreft een Austin Healey, welke zou gaan fungeren als trouwauto bij de bruiloft van mijn neef.
De Healey is zo'n 18 jaar geleden aangekocht door de huidige eigenaar.
Deze heeft de wagen volledig gerestaureerd, alles zelf gedaan, behalve het spuitwerk.
Spuiten is ondertussen zo'n 16 á 17 jaar geleden gedaan, nog op de "oude" manier (met oplosmiddelen dus).
Na een eerste bezoekje, om te bekijken hoe de staat van de lak was en welke aandachtspunten er eventueel waren, had ik ook gelijk een rondje lakdiktes gemeten.
Deze waardes leken mij eerst nogal grof, overal tussen de 850 en 1100 micron!
Eigenaar wist me te vertellen dat hij de wagen meerdere keren in de grondlak had laten zetten, dus ging ik er vanuit dat de waardes toch wel klopten.
Een paar weken na deze inspectie was het zover...
Het zou een detail op locatie worden, omdat dat voor de eigenaar het gemakkelijkst was.
Geen probleem, plek genoeg en wanneer ik dat wilde zelfs een brug ter beschikking!
Helaas was de plaats waar de brug stond ERG slecht verlicht, dus heb ik ervoor gekozen een deel van de detail buiten te doen, en de rest onder de "carport".
Plaatje van de wagen voor aanvang:
Omdat het hier een cabrio betrof ZONDER top, de wagen niet met de hogedruk gefoamed, maar met een planten-drukspuit.
Beetje SSF/APC/Magifoam erin, heet water erbij, op druk pompen en sprayen maar...
Uiteraard geen dik schuimdeken, maar de reinigingkracht was er niet minder om, getuige de volgende plaatjes:
Na de prewash, de wagen gaan wassen met Wolfgang Autobathe, 2 emmers met grittguard's en 2 meg's washmitts.
(emmers gevuld met HEET water, na deze foto op temperatuur gebracht door bij te vullen met koud water)
Wiel ná wassen:
Na het wassen de wagen NIET gedroogd, gelijk verder met kleien...
Dodo Basics of Bling clay in combinatie met Dodo Born Slippy Clay Lube did the job.
Het verbaasde me hoe weinig vervuiling er vanaf kwam. De wagen is 16 jaar geleden gespoten, nooit gepolijst geweest, laat staan gekleid!
Omdat het een oude lak betrof, durfde ik aanvankelijk eigenlijk niet met de rotary te gaan beginnen, dus gekozen voor wat lichtere combo's als testspots:
- Mezzo op Wit met de DAP500, niet genoeg
- Mezzo op Oranje met de DAP500, niet genoeg
- Inizio op Oranje met de DAP500, niet genoeg
Toen ik dit riedeltje had doorlopen, opgeschaald naar the winning combo:
Achterkant na compounding:
vanuit een andere hoek, hetzelfde stuk:
Ondertussen was mijn neef ook gearriveerd (de bruidegom).
Die heb ik aan het werk gezet met het interieur.
Zitting van de achterbank vóór:
Zelfde stuk ná behandeling met Leather cleaner, en de Leather conditioner van Wolfgang:
Stukje lakwerk op de linkerflank vóór:
Dat zelfde stukje ná:
Nog een beetje "schadeherstel"
De wagen verder nabewerkt met Mezzo op wit en M205 op lichtgroen met de DAP500.
Na deze polijststappen de wagen nagedaan met Wolfgang Prewax Paintwork Polish Enhancer, waarna de afwerking kwam:
Gevolgd door:
Rest van de gebruikte producten:
- Meg's Professional Glass Cleaner
- PB Prof. polish (chroomwerk)
- Mothers Reflections Tire Care
- Mothers Mag & Alu polish (aluminium omlijsting van de voorruit)
Resultaat:
En als laatste (glans is niet zo mooi hierop, maar wel een leuke foto)
Deze detail heeft voor zowel mij, als de eigenaar als de bruidegom indruk gemaakt.
Op de dag van de detail, maar vooral ook op de trouwdag.....
Bedankt voor het lezen, en tot de volgende....!