Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

Tast iron-x soapgel de velgwax aan? Opties
RogierV12
#1 Gepost : maandag 18 april 2011 14:31:11
Rang: Lid

15 minutes of fame: Is met detailing op tv geweestHulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

Zou iron-x soapgel de laag velgwax aantasten?
Ik ben namelijk op zoek naar iets wat ik (evt. verdund)op de velg kan spuiten zodat ik daarna de velg even met de HD helemaal schoonspuit zonder de waxlaag te verwijderen.
Ik ben nl. elke zondag wel heel erg lang bezig met die Alpina wielen schoonmaken en een makkelijke oplossing zou mooi zijn.
----------------------------------BMW7ForumBMW7Club-------------------------------
nicknameless
#2 Gepost : maandag 18 april 2011 14:33:19
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Review zilver: Plaatst regelmatig goede reviews.Detailer brons: Plaats regelmatig details.

Iron-X Soap gel is pH neutraal, dus in theorie zou het de waxlaag niet aantasten.

ivo's
#3 Gepost : maandag 18 april 2011 14:35:16
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!

toch heb ik al gelezen dat de "normale" Iron-X gemiddeld 1/3 van je waxlaag weghaald per keer....
Nu is de soapgel wat "milder", maar lijkt me dat deze dan ook de waxlaag aantast... weetniet
@RogierV12, met de daytona/EZ brushes kom je toch al een heel eind?
Bij mijn ex-OZ Superturismo's was ik ook zo klaar..... great
New detailing project: Silver Beetle Highline

(SOLD!)

"Gek zijn doet geen pijn" - rodders

Tim
#4 Gepost : maandag 18 april 2011 14:42:37
Rang: Moderator

Waarschijnlijk tast het iets je Velgenwax aan, maar wat is het alternatief als je je velgen niet meer schoon krijgt?
I'm the Master of Bling!
RogierV12
#5 Gepost : maandag 18 april 2011 14:48:32

15 minutes of fame: Is met detailing op tv geweestHulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

De daytona brush heb ik ook maar het stukje velgbed tussen de spaken krijg ik er niet lekker mee schoon niezoblij
Dit komt omdat dat dat stukje een beetje hol is ofzo.
Ik gebruik wel 3 verschillende borstels. Mothers wheelbrush voor velgbed en het midden, merino wheelmitt voor tussen de spaken in en de daytona voor de binnenkant pffffffff dat moet toch makkelijker kunnen.
----------------------------------BMW7ForumBMW7Club-------------------------------
RogierV12
#6 Gepost : maandag 18 april 2011 14:53:32

Ik ga het denk ik gewoon proberen.
Beetje soapgel verdund opspuiten even in laten werken en daarna afspuiten.
Laat ik nog wel weten of dat goed werkt en niet de wax teveel aantast.
SkyBuMp
#7 Gepost : maandag 18 april 2011 15:17:39

RogierV12 schreef:
Laat ik nog wel weten of dat goed werkt en niet de wax teveel aantast.

Dat aantasten doet het zeker, de leverancier heeft dat kunnen / laten testen. Je wax wordt wel tot 50% gestript, dus na gebruik van IronX of Soapgel even opnieuw waxen voor optimale bescherming.

Cquartz schreef:
Since many had questions about this , i decided to check/test it more deeply!

so , conclusion talking with our engineers , i can say that ironX and Soapgel will affect wax layer by 50% !
now subc, about your remark, since the irons are all over the air , they stick on your car surface , on the wax as well, so ironx dissolves these on your car wax layer, what under the wax if its not too oily wax ofcourse it cant penetrate.

another thing we checked! which many wondered,
ironx can be left to dry on surface! there wont be any problem with that,
only thing is NOT to leave it to dry with sunshine!
in shade place there wont be a problem to let it dry on surface.

i hope this info helps to clear things up.

RogierV12
#8 Gepost : maandag 18 april 2011 15:40:05

Hmmmmm EVEN opnieuw waxen? laatste keer was ik een paar uur bezig met al die spaken.
Bestelling is net de deur uit misschien valt het mee als ik het verdund opspuit anders is het jammer maar helaas.
Ik ben een beetje klaar met de wheelwax op de Alpina's, voortaan smeer ik het wel op de vrachtwagenwielen dat gaat een stuk makkelijker hehehe
mk-us
#9 Gepost : maandag 18 april 2011 16:35:28
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer brons: Plaats regelmatig details.

@Rogier: als de velgen eenmaal goed schoon zijn en in de velgenwax staan, dan hoef je alleen bij te houden met regulier sopje.
Mocht je er voor kiezen om de gehele auto met de ironx-soap te wassen ( wat volgens mij ook echt niet elke keer dient te gebeuren maar ook met een regulier sopje ),
dan denk ik niet dat de velgenwax voor 50% wordt opgegeten.
Hetgeen wat van de auto afdruipt langs de velgen .... even snel een plens water en huppeke.

@algemeen: kan mijn vinger er niet opleggen, maar heb nog steeds het idee dat men toch vrij snel grijpt naar de 'zwaardere' middelen ( op elk gebied ), terwijl een lichte variant ook afdoende kan zijn
Ik lees VAG-lak ..... oow dus dan maar meteen per definitie de wol er op / velgen zijn vies ..... ironx >>> een beetje in die hoek.
Nogmaals, is mijn visie / interpretatie, wil niet zeggen dat iedereen het doet o.i.d. maar krijg gewoon dit idee een beetje

// >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
nicknameless
#10 Gepost : maandag 18 april 2011 17:38:31
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Review zilver: Plaatst regelmatig goede reviews.Detailer brons: Plaats regelmatig details.

@ rogier,

probeer het velgbed tussen en achter de spaken eens schoon te maken met de Dodo Juice Merino Wheel Mitt.

Ergens op het forum zwerft er een review van mij.
Je hebt hiermee veel meer 'vingergevoel' dan met een borstel en je komt er bijna overal bij.

Edit:

Whoepsie clown over heen gelezen dat je de dodo mitt al gebruikt....
RogierV12
#11 Gepost : maandag 18 april 2011 18:11:54

@mk-us

Ik heb het juist besteld voor de velgen en niet om de auto zelf mee te doen.
Ik wil eigenlijk kijken of ik de flink verdunde soapgel als een soort hele milde velgreiniger kan gebruiken
mk-us
#12 Gepost : maandag 18 april 2011 18:34:34
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer brons: Plaats regelmatig details.

Ach so, tja dat is ook een mogelijkheid blij

// >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tim
#13 Gepost : maandag 18 april 2011 20:37:29
Rang: Moderator

SkyBuMp schreef:
Dat aantasten doet het zeker, de leverancier heeft dat kunnen / laten testen. Je wax wordt wel tot 50% gestript, dus na gebruik van IronX of Soapgel even opnieuw waxen voor optimale bescherming.

Het is niet getest, het is een aanname geweest van de engineers en ze gokken dat het tot maximaal 50% kan zijn.
I'm the Master of Bling!
zuidwest10
#14 Gepost : maandag 18 april 2011 20:46:29

@rogier,probeerd het eens met een schilders kwast(swissvax ed)
VAG rules
SkyBuMp
#15 Gepost : maandag 18 april 2011 21:09:54

@Rogier... dat wordt dus testen aangezien er nog niets getest is volgens Tim great
RogierV12
#16 Gepost : maandag 18 april 2011 22:34:14

Dat gaat goed komen, ik maak er wel een review van blij
jim
#17 Gepost : maandag 18 april 2011 23:41:55
Detailer brons: Plaats regelmatig details.Review brons: Heeft goede reviews geschreven.

Iron-x gel verdunnen en sprayen?
Ben ik de enige die zich daar vragen bij stelt weetniet
RogierV12
#18 Gepost : dinsdag 19 april 2011 0:06:36

Ik vraag het me ook af omdat je het eigenlijk onverdund moet opbrengen met een natte spons.
Maar als je het niet probeerd dan weet je het niet hè
mk-us
#19 Gepost : dinsdag 19 april 2011 10:47:52

@Rogier: kan je mij vertellen wat er dan mis is met een reguliere velgenreiniger, deze kan je naar wens verdunnen ?
Hartstikke goed dat je dingen uitprobeert en test dan heeft de rest er ook wat aan, maar ik mis de achterliggende gedachte ( niet zeikerig oid bedoelt hoor )

RogierV12
#20 Gepost : dinsdag 19 april 2011 13:30:26

Omdat de meeste velgenreinigers zuur danwel basisch zijn zullen ze de waxlaag strippen. En omdat ik het resultaat van ironX zo geweldig vind en het ook nog ph neutraal is leek mij dit een goed plan.
mk-us
#21 Gepost : dinsdag 19 april 2011 14:00:30

Dank je ROger, is helder!

RogierV12
#22 Gepost : woensdag 27 april 2011 9:17:32

Zag net op DW staan dat iemand dit al geprobeerd heeft
Citaat:
diluted soap gel

had a idea put about 30ml of soap gel added about 100ml of water into chemical resistant bottle / nozzle gave a shake and applied to the misses 307

well what a job it did these wheels don't get much attention but it worked a treat.
they normally get a dose of ab britegell diluted 50/50 which gives good results but this worked miles better

and killed the sprayhead nozzle within a hour

Schijnt dus goed te werken alleen nog even een geschikte sprayer vinden dus knipoog
RogierV12
#23 Gepost : zaterdag 14 mei 2011 23:59:22

Vandaag getest, tast idd de waxlaag aan.
Heb het wel puur opgesprayed en( nog) niet verdund.
Zie review
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire