Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

3 Pagina's 123>
Project : 2008 Audi A5 2.7 TDI Opties
bzguy
#1 Gepost : zaterdag 30 april 2011 0:41:34
Rang: Lid

Op vraag van een collega (en op persoonlijk aandringen ook) is het volgende project een 2008 Audi A5 2.7 TDI, zwart metaalkleur.

Wagen staat in bosrijke omgeving, onbeschut voor de (negatieve) invloeden van moeder natuur ; wagen heeft gelukkig nooit de krasstraat gezien en heeft af en toe een "1 emmer, 1 spons"-wasbeurt gekregen.

Voor de eigenaar is de wagen eerder een manier om van A naar B te geraken, en daar is niks mis mee : ieder zijn hobby. Maar ik kon het niet echt langer aanzien, tijd om de wagen eens aan te pakken!

Vandaag op het werk wat (uiterst crappy) foto's genomen : sorry, iPhone kwaliteit in ondergrondse garage niezoblij

De huidige staat van de wagen : velgen zeer smerig (remstof van 3 jaar knipoog )wat boomhars, resten van bladeren in en rond kieren, plekken, lange lichte waskrassen, en de storende badges achteraan, alsook een nummerplaathouder met reclame, niet echt mijn zin knipoog

HET PLAN :

- velgen poetsen met Bilberry Safe Wheel cleaner
- wagen foamen met Supa Snow Foam & Autobrite foam-lance
- wagen afspuiten met hogedrukreiniger
- motorcompartiment wat netter maken met APC 1:5
- badges achteraan verwijderen
- nummerplaathouder vervangen door strakker exemplaar ZONDER reclame
- wagen wassen met Born To Be Mild
- wagen afspuiten met tuinslang
- wagen innevelen (inclusief sponningen, kieren!) met APC 1:10 of 1:15 (wat is het beste ?)
- wagen afspoelen
- wagen drogen met Delirium
- chroom reinigen met PB's Professional Polish
- wagen kleien met Meg's klei & PB's Spray & Wipe
- wagen innevelen met APC 1:10 of 1:15 (wat is het beste ?)
- wagen afspoelen
- wagen drogen
- polijsten : knetterharde Audi-lak, dus Inizio & Geel pad (zeker op motorkap & achterklep!)
- polijsten : Mezzo & Oranje pad
- polijsten : Finale & Groene pad
- polijsten = inclusief koplampen/achterlichten!
- velgen afnemen en grondig reinigen/waxen (evt met Iron-X)
- glaze : Chemical Guys Black Light
- wax : PB's Natty's Paste Wax Blue
- trim nalopen met PB's Trim Restorer

Maandagnamiddag wordt de wagen geleverd, woensdagavond moet hij af zijn ; ha dik meer tijd gehad had ik eerst nog een laag Black Hole voorzien, dan pas Black Light, en dan een laag sealant, maar vrees dan voor tijdsgebrek.

Het interieur is netjes, daar ga ik enkel stofzuigen, het leer wat reinigen/voeden en wat trim net maken.

BlackPassat
#2 Gepost : zaterdag 30 april 2011 6:46:38
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

Mooi project BZguy zo'n A5, zeker in deze staat. Hier ga je goed op kunnen laten zien wat een winst je met een goede detail kunt behalen.
De raamstijlen zullen er, zker aan de scharnierkant, niet al te best uitzien als er drie jaar niks aan gedaan is. Normaal gesproken zou het met 1:15 moeten lukken, je kunt altijd nog opschalen naar 1:10

Wat ik steeds vaker zie is dat er een standaard aanpak per auto lijkt te ontstaan. Ook hier wordt vooraf gesteld dat het "een Audi is dus knetterharde lak" en vervolgens direct naar de Inizio op geel gepakt wordt. Je kunt vooraf een natuurlijk inschatting maken maar de uiteindelijke aanpak is alleen te bepalen door een testspot. Je wil immers niet te grof van start gaan. Misschien behaal je met twee passes op oranje wel hetzelfde resultaat? Na de oranje met Inizio zou je dan af kunnen bouwen met Mezzo op wit en Finale op groen of wellicht zwart.
Maak je wel mooie foto's van de klus?
Succes en have fun!
Nobody expects the Spanish Inquisition!
E-Jan
#3 Gepost : zaterdag 30 april 2011 9:05:53

Dat mensen zo'n auto zo mishandelen... Maar ja, inderdaad ieder zijn hobby. Jouw projecten kennende zal het resultaat wel weer oogverblindend worden.

Succes!
Alfa Romeo 147 2.0 Twin Spark Business Pro - 2007
McShine
#4 Gepost : zaterdag 30 april 2011 9:10:23

bzguy schreef:

Vandaag op het werk wat (uiterst crappy) foto's genomen : sorry, iPhone kwaliteit in ondergrondse garage niezoblij

Koop dan ook een nieuwe iPhone4, is al een heel stuk beter.regels

Ik benieuwd naar het resultaat, lijkt me een prachtige auto te kunnen worden.great
A.k.a Ralf

"A new wax layer (or layers) every 3 months is the detailing equivalent of wearing fresh undies every day. And as anyone's mother will tell them, that's really quite essential."

Don, Dodo Juice

bzguy
#5 Gepost : zaterdag 30 april 2011 9:11:17

Dank je E-jan & BlackPassat blij

@BlackPassat : je hebt gelijk wat die combo betreft : ik ga eerst een testspot doen met Inizio & Oranje pad, en wellicht is zelfs Mezzo & Oranje goed genoeg voor het overgrote deel van de wagen, maar de motorkap en de kofferklep hebben echt wel serieuze krassen, daar zal zwaarder spul aan te pas moeten komen vrees ik. Maar als er goed resultaat is met Inizio & Oranje hou ik het daarbij natuurlijk, onnodig opschalen wil ik vermijden knipoog

bzguy
#6 Gepost : zaterdag 30 april 2011 9:26:46

McShine schreef:
Koop dan ook een nieuwe iPhone4, is al een heel stuk beter.regels

]zeg je zo wat, en de witte is net uit lief

Soit, momenteel doet mijn 3GS nog zijn ding knipoog
Virus
#7 Gepost : zaterdag 30 april 2011 9:55:16
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

Knappe kar, jammer dat de eigenaar 'm enkel als transportmiddel ziet..ik zou het wel weten (helaas reikt mijn geldbeugel maar tot de A3 LoL )

Afgaande op jouw vorige show-off's komt dit vast dit in orde. ja
Het verbaast me niet dat de type-aanduiding verwijderen op het programma staat, ik let er soms op en je ziet eigenlijk zelden type-aanduiding op deze wagens (ik begon al te denken dat de A5 standaard zo geleverd werd LoL )
Progress is a slow process
freddyevo2
#8 Gepost : zaterdag 30 april 2011 10:09:17

Waarom Chemical Guys Blacklight gebruiken ná de Poorboy's Black Hole? Zijn allebei glazes weetniet
Succes verder met de detail. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat!great
k'Heb zooooo'n hekel aan bumperklevers, vooral als ze vóór me rijden
bzguy
#9 Gepost : zaterdag 30 april 2011 10:14:06

freddyevo2 schreef:
Waarom Chemical Guys Blacklight gebruiken ná de Poorboy's Black Hole? Zijn allebei glazes weetniet
Succes verder met de detail. Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat!great

Thanx ; ik post zoveel mogelijk foto's en bijhorend relaas van zodra ik de wagen heb blij

Je hebt gelijk : heb gelezen dat Blacklight & BH vaak SAMEN gebruikt worden (eerst BH, dan Blacklight), maar eerlijk gezegd heb ik enkel ervaring met Black Hole. Die Blacklight heb ik net in mijn bezit, dus wordt de enige glaze, en misschien is dat uiteindelijk wel het beste idee (2 glazes op elkaar, hmmm woeps)

Paulus de Boskabouter
#10 Gepost : zaterdag 30 april 2011 10:21:26

bzguy schreef:
wagen innevelen met APC 1:10 of 1:15 (wat is het beste ?)

Ik zou hem inspuiten met Bug Squash. Heb ik nu al een aantal keer gedaan bij een aantal wagens, werkt perfect! Vuil weekt mooi los.

Succes, mooie wagen lief

Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TDI Ambition Proline
bzguy
#11 Gepost : zaterdag 30 april 2011 10:46:03

heb helaas (nog) geen Buq Squash niezoblij
Zal voor volgende bestelling zijn knipoog
johnwoo
#12 Gepost : zaterdag 30 april 2011 10:48:07

Nog een kleine opmerking.

velgen afnemen en grondig reinigen(evt met Iron-X)

Deze stap zou ik naar voren schuiven. Als je eenmaal je wagen schoon hebt zou je niets meer met de velgen moeten doen dan waxen.
Virus
#13 Gepost : zaterdag 30 april 2011 10:48:53

Bug Squash is echt een aanradertje....zeker nu de zomer eraan komt en de insecten weer talrijk de motorkappen zullen sieren. hehe
RedCat
#14 Gepost : zaterdag 30 april 2011 12:54:37
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

Je durft wel zeg cool

Sterkte en veel plezier ermee

Hans
The best start for an answer, is someone to come up with a good question.
nico111
#15 Gepost : zaterdag 30 april 2011 23:22:57

Wat is de functie van de auto twee keer in te nevelen met APC?
bzguy
#16 Gepost : zondag 1 mei 2011 10:55:11

@ Nico111 :

eerste keer om de grote vervuiling los te weken, tweede keer om de wagen zeker vetvrij te hebben (heb nog steeds geen IPA niezoblij )

Iemand een idee waar ik in Belgie (Vlaams Brabant, kanten Leuven - Aarschot) IPA kan krijgen ?
Virus
#17 Gepost : zondag 1 mei 2011 11:18:59

Gewoon vragen bij de apotheek bzguy, ik heb het gewoon bij ons in het dorp bij de plaatselijke apotheek gehaald (ze moesten het wel bestellen maar na een dag of 2 had ik het) ja
bzguy
#18 Gepost : zondag 1 mei 2011 11:29:20

bedankt voor de tip Virus, morgen eens langslopen blij
nico111
#19 Gepost : zondag 1 mei 2011 12:42:31

Kan je de tweede keer apc dan niet beter doen voor de glaze in de plaats voor het polijsten. Voor polijsten maakt het toch niet uit over er nog vet op de lak zit?
Ik ben net begonnen dus nog lerende.
bzguy
#20 Gepost : zondag 1 mei 2011 13:33:09

het kan in mijn koppeke zitten maar ik heb graag een vetvrij oppervlak alvorens te beginnen polijsten ; daarna enkel naspuiten om polijst-stof te verwijderen.

Na het polijsten zal de wagen nog steeds vetvrij zijn, dus voor de glaze doe ik GEEN rondje APC (al kan dat natuurlijk, heel veel werk is dat niet!)
bzguy
#21 Gepost : maandag 2 mei 2011 21:17:29

Rond een uurtje of 16u30 deze namiddag ben ik begonnen aan de Audi A5 : fantastische wagen, meer euh ... vuil
, zeer vuil ziek

Zo zag de wagen eruit toen hij deze namiddag afgeleverd werd :

Erg vuil, en niet het minst de velgen :

Achter-aanzicht :

Eerst dan maar de nummerplaat, nummerplaathouder en type -en motorisatie-aanduiding verwijderd (dmv verfrstripper op laagste stand, tandflos & wasbenzine)

VOOR :

NA :

Al een ganse verbetering als je het mij vraagt knipoog

Dan eens een kijkje genomen onder de achterklep & onder de motorkap : 3 jaar vuil heeft zich hier opgehoopt :

- onder de achterklep :

- onder de motorkap :

De wagen wordt steeds in de nabijheid van een bosrijk gebied gezet (vooral dennenbos), en dat was heel erg goed te merken : ik vond er als het ware een halve dennenboom!

Ik heb het plastic beschermrooster verwijderd en dit trof ik eronder aan :

Het vuil in de naden van de achterklep verwijderd met APC 1:5 en nagespoeld met zachte straal.

De bladeren voorin heb ik vooral met de hand weggenomen, en dmv een stofzuiger.
Vervolgens het gehele motorcompartiment gereinigd met APC 1:5 en nagespoeld met een zachte waterstraal.

NA-foto's hiervan komen morgen, eens het motorcompartiment wat opgefrist is met Trim Restorer blij

Vervolgens de velgen :

- uiterst smerig : ik was ervan overtuigd dat de velgen 'gunmetal' (donkergrijs) waren, maar na 3 (DRIE!) rondjes Billberry & 1 rondje APC 1:5 zien ze er zo uit : ze zijn waarachtig zilverkleurig!

Als je goed kijkt zie je dat er nog aangekoekt remstof op de velg hangt (vooral op de voorste velgen) :

Dan dus maar een rondje Iron-X :

Vervolgens de Iron-X laten inwerken, nog wat extra ingewerkt met een borstel & nagespoeld.
Hierna een tweede rondje Iron-X, en terwijl dit inwerkte heb ik de wagen gefoamd met de Autobrite Foam Lance (icm mijn Nilfisk) en Supa Snow Foam :

Opmerking bij bovenstaande foto : mijn foam is nogal vloeibaar, enig idee welke setting van mijn foamlance het beste is ? En hoeveel ik mijn Supa Snow Foam mag verdunnen ?

Heb dan de wagen ingeneveld met APC 1:15 en laten weken. Ook de binnenkant van de tankklep niet vergeten knipoog
Ondertussen heb ik de beschermkapjes van de wielbouten gereinigd met APC 1:15 (foto's volgen morgen) : zelfde verhaal : ik dacht dat het donkergrijze 'chroom' was, maar niets was minder waar : de glans kwam terug!

De wagen afgespoeld, stilaan komt er iets moois tevoorschijn :

En dan eindelijk tijd voor een grondige wasbeurt :

- gewassen met (uiteraard) 2 emmer-methode
- shampoo = Dodo Born To Be Mild (heeeeeeeerlijk!)
- afgedroogd met Delirium

En dit is het voorlopige resultaat :

Is wel een ZALIGE wagen om te poetsen & te detailen : grote vlakken, weinig af te plakken, werkt erg leuk blij
En louter op zich een fantastische wagen, mijn vrouw was ook direct fan lief
Puff
#22 Gepost : maandag 2 mei 2011 21:29:53

Tja.................je kan natuurlijk ook zeggen....als ik mn auto nooit was krijg ik ook geen swirls en krassen......hehehe

Maar gewassen en van een afstand ziet er er al zeer goed uit......heb je al dichterbij gekeken???
Ben heel benieuwd.....

Danny.
André
#23 Gepost : maandag 2 mei 2011 21:31:57

Wow!surprised
Ongelooflijk om zo'n mooie auto zo te verwaarlozen.

En wat een resultaat al!

Suc6 verder, ik ben benieuwd naar het eindresultaat!

SkyBuMp
#24 Gepost : maandag 2 mei 2011 21:32:55

Wat een smerige A5 zeg! In elk geval weer goed bezig geweest en na de wash al zeer goed opgeknapt.
bzguy
#25 Gepost : maandag 2 mei 2011 21:33:23

Puff schreef:
Tja.................je kan natuurlijk ook zeggen....als ik mn auto nooit was krijg ik ook geen swirls en krassen......hehehe

Maar gewassen en van een afstand ziet er er al zeer goed uit......heb je al dichterbij gekeken???
Ben heel benieuwd.....

Danny.

Wagen is wel een paar keer gewassen geweest in die jaren, gelukkig geen carwash blij

Ik merk wel lange lichte krassen, vooral op dem otorkap & achterklep, komt wel goed ; morgen eerst proberen met Mezzo & Oranje, zien welke eer we daarmee kunnen halen blij
freddyevo2
#26 Gepost : maandag 2 mei 2011 21:38:51

great great Je bent goed bezig! Ik verwacht dat de grootste stap voorwaarts tijdens/na het kleien zal plaatsvinden, temeer de Audi in een bosrijke omgeving staat.
Ben benieuwd hoe de klei eruit zal zienja
k'Heb zooooo'n hekel aan bumperklevers, vooral als ze vóór me rijden
AMG
#27 Gepost : maandag 2 mei 2011 22:27:55

zoals zovele al gezegd hebben , goed bezig great great great
mooi resultaat en veel beter zonder type aanduidingen , zo een strak kontje
grtz johan
Paulus de Boskabouter
#28 Gepost : maandag 2 mei 2011 22:32:11

Dat gaat de goede kant al op! Toppie, benieuwd naar de rest! Vind het wel knap hoe ze tegenwoordig een 17 inch velg kunnen laten uitzien als een 15 inch velg!

Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TDI Ambition Proline
bzguy
#29 Gepost : maandag 2 mei 2011 22:50:09

Knapt idd al een stuk oo, benieuwd naar het kleien morgen blij

En kont is zoveel strakker zonder al die poespas great
Virus
#30 Gepost : maandag 2 mei 2011 23:16:35

bzguy lijkt zo stilaan een patent te hebben op mooie projecten en nog mooiere wagens...ja

Zelfs in de verwaarloosde staat waarin hij zich bevind voor de detailwerkzaamheden hou ik van deze wagen. lief

Ik wil er ook zo 1 cry
Puff
#31 Gepost : dinsdag 3 mei 2011 7:53:54

Ik gok op Inizio Forza op oranje........als je al geen wol nodig hebt....LoL

Die A6 van mij heeft soms echt wol nodig.....zo hard is de lak.....

Danny.
SLK
#32 Gepost : dinsdag 3 mei 2011 9:21:36

Een hele uitdaging om daar nog iets moois van te maken. Maar gezien je eerdere projecten gaat dat wel lukken!

Heb je ook nog na-foto's van de motorruimte? Maar goed dat er een hitteschild tegen het schutbord zit, daar had wel een bosbrand kunnen ontstaan.....sceptisch

Succes met het kleien. Ik ben benieuwd of je de mogelijke harsplekken er af krijgt.
Bartjebart
#33 Gepost : dinsdag 3 mei 2011 10:20:21

bzguy schreef:
k ga eerst een testspot doen met Inizio & Oranje pad, en wellicht is zelfs Mezzo & Oranje goed genoeg voor het overgrote deel van de wagen

Zou je dan niet juist een testspot doen met Mezoo + oranje? Als dat al goed genoeg zou zijn is het toch overbodig om ook inizio te gebruiken? Plekken die meer aandacht vereisen zou je dan na kunnen lopen met inizio en daarna afbouwen.

Trouwens, dat ontvetten voor het polijsten vind ik geen handige volgorde. In polijstmiddelen zitten oliën dus je idee dat je na het polijsten nog steeds een vetvrije lak hebt klopt volgens mij niet. Na het polijsten de lak ontvetten zorgt ervoor dat de voedende en beschermende middelen die je daarna gebruikt zich goed kunnen hechten aan je lak voor een duurzamer resultaat.

Mooi klusje trouwens hehehe
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
3 Pagina's 123>
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire