Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

Op een harde lak juist minder zwaar polijsten. Opties
Bartezzz
#1 Gepost : maandag 23 mei 2011 22:50:27
Rang: Lid

Naar aanleiding van een Quote van Tinus in het Off-topic gedeelte wil ik deze vraag stellen in de hoop dat hij uitgelegd kan worden.

tinus schreef:

Ik kan me alleen niet voorstellen dat je met een dap900 zo grof moet gaan om uberhaupt swirls/krasjes eruit te krijgen. Hoe harder de lak, hoe minder grof je moet gaan, des te langer je door moet werken met het product.

Wat is de logica hierachter?

en wat is de tactiek om een harde lak aan te pakken.

mvg.
Bart
groeten Bart

=> Goede raad is duur. Er niet naar luisteren nog duurder.

=> Waar een detailer gaat, is ook een 1-pots wondermiddel met "hetzelfde resultaat".
Stofke
#2 Gepost : dinsdag 24 mei 2011 0:09:44
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

deze ga ik even volgen, ben ook wel benieuwd
VW Passat Variant 1.9TDI 2007 - VW Polo Hatchback 1.4 16v 2006
IbizaSigno
#3 Gepost : dinsdag 24 mei 2011 2:28:41

Ben erg benieuwd wat hier de redenatie van is.
Seat Ibiza signo 1.4 16v
Dibbuz
#4 Gepost : dinsdag 24 mei 2011 8:45:02
Rang: Moderator
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer goud: Detailer in optima forma!Review zilver: Plaatst regelmatig goede reviews.

Ook daar ben ik wel erg benieuwd naar, staan we hier toch verkeerd te doen tijdens een clinic weetniet

Verder gaan is niet zo moeilijk, weten wanneer je moet stoppen wel...
Bastard of Bling!
Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
nicknameless
#5 Gepost : dinsdag 24 mei 2011 8:59:29
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Review zilver: Plaatst regelmatig goede reviews.Detailer brons: Plaats regelmatig details.

Ik heb ooit hier en daar gelezen dat Stimpy68 en Tim vertelden dat je op een knetterharde lak soms beter af bent met een minder zware combinatie dan te grof.

stimpy68 schreef:
Je hebt VAG lak, deze is hard, soms is het dan beter om dan niet grover te gaan maar minder grof... Dit was bij de Audi S4 ook het geval. Een zwarte finishing pad i.c.m. final polish van Menzerna gaf een strak resultaat (diepere krassen waren nog wel aanwezig.).

Tim schreef:
En ja, nogmaals, het is een verkeerde gedachten geweest. Zowel Adrie als Dennis (Stimpy en Dibbuz) hebben veel ervaring en wat ze zeggen klopt, die super fijne krasjes die je ziet zijn buffermarks door je grove combi's die moet je finishen met bijvoorbeeld SSR1 op een zwarte pad bijvoorbeeld.

Juist harde lakken laten sneller buffermarks zien. Dus beter 3x SSR1 met veel geduld, (dan met grof geschut, want daarmee zal het je nooit lukken.

Dibbuz schreef:
Kan het er alleen maar mee eens zijn vooral bij harde lakken!

stimpy68 schreef:
Je zal je nog verbazen wat je met een finishingpad kunt weg krijgen. Het is niet alleen de pad die het werkt doet, ook het product wat je gebruikt heeft grote invloed. Gisteren op mijn auto na het wetsanden even als test gekeken wat Menzerna Finish Polish doet met een finishing pad, wat bleek?: De (2500 grit) wetsand krassen verdwenen voor 90%! Dit dus puur en alleen het middel, dus niet de pad. Waarschijnlijk met een andere pad gingen ze voor de 100% weg, maar het was even een testje, de lak van mijn Vectra is ook aardig hard. Ik heb zelfs met deze combo een vogelschijtplek voor 90% kunnen verminderen, we hebben we ook de audi S4 met een rotary hologram vrij kunnen doen.

Dus nogmaals: grover is niet altijd beter, dit is een vaak gemaakt fout op harde lakken.

Quotes komen uit een post van 2008 knipoog
Dibbuz
#6 Gepost : dinsdag 24 mei 2011 9:09:40
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer goud: Detailer in optima forma!Review zilver: Plaatst regelmatig goede reviews.

Dan gaat het over finishen, dan kan je micro-marring krijgen die je soms ziet met polijstmiddelen met een traditionele kristalvormige korrels.
Diepe swirls en krasjes krijg je echt niet weg met een finishing product. Dat was ook bij de S4 niet het geval maar hadden we micro-marring, we kregen de lak niet strak.

Ik vind micromarring wel even heel wat anders dan diepe swirls en krasjes?

Bastard of Bling!
tinus
#7 Gepost : dinsdag 24 mei 2011 15:59:37
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardigReview brons: Heeft goede reviews geschreven.

Hoi,

ik ga het uitleggen maar waar ik nu zit kan het even niet om de tijd+plaatjes erbij te pakken hehe
Glans is een keuze wink2
Its all in the details
#8 Gepost : dinsdag 24 mei 2011 20:30:03

Heerlijk weer die eye openers!
Bartezzz
#9 Gepost : woensdag 25 mei 2011 19:33:37

Nou Tinus, ik begin wel benieuwd te raken Whistle
groeten Bart

=> Waar een detailer gaat, is ook een 1-pots wondermiddel met "hetzelfde resultaat".
RedCat
#10 Gepost : woensdag 25 mei 2011 21:12:22
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

TINUSSSSS

Hans
The best start for an answer, is someone to come up with a good question.
tamer
#11 Gepost : woensdag 25 mei 2011 21:13:41

Ik weet dat Tinus actief is op het forum op dit momentdevil
RedCat
#12 Gepost : woensdag 25 mei 2011 21:27:30
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

Het gaat denk ik om het verhaal als op het plaatje. weetniet

Ik als leek denk dan dat de verwarring kan ontstaan door het verschil tussen polijsten van lak en van vaste materialen als kunststoffen
Bij die laatste kun je door verkeerd polijsten een zacht materiaal vervormen waardoor de scherpte van de schade verandert in rondingen.
Die rondingen zien er dan weer uit als bij een lak met sinaasappelhuid. combineer dat met warmte en je hebt gelazer.

Bij lak gewoon blijven doen zoals de master en bastard steeds aangeven. ja

Hans
RedCat heeft de volgende plaatje(s) bijgesloten:
RotaryAbrasiveDown.jpg 40 KB, aantal downloads: 724.
The best start for an answer, is someone to come up with a good question.
lievens
#13 Gepost : woensdag 25 mei 2011 21:53:32

Op dat plaatje blijft er nog maar weinig lak over hehehe
Bijna goed is toch fout!
tinus
#14 Gepost : woensdag 25 mei 2011 22:00:39
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardigReview brons: Heeft goede reviews geschreven.

morgen zal ik het posten; zit nu met een mac laptop en begrijp geen snars van zo'n ding met tekenproggies/etc grrr

Moeilijk is de theorie niet, maar wil het verduidelijken. Een echte computertekenaar ben ik niet hehe
Glans is een keuze wink2
tinus
#15 Gepost : donderdag 26 mei 2011 14:46:38

Ok, ik zal een poging wagen. Neem de matige plaatjes maar voor lief hehe

We pakken het volgende voorbeeld: een kras in een motorkap van een audi a4, en we zien alleen de bovenste laag; de blanke laklaag. Een redelijk diepe kras, maar ook niet 'tot op het bot'

Sommigen denken nu: diepe kras=diep gaan en dus veel materiaal afnemen=eerst maar eens 'hakken' en daarna nog nabewerken. Oranje lightcut pad met SSR3 moet je al een heel eind mee komen; dat schiet tenminste een beetje op hehe

Oei, je gevoel dat je nu veel en goed afneemt is misschien toch niet zo als verwacht. Oorzaak: je had toch niet zo goed door wat dit materiaal (pad/polijstmiddel/polijstmachine) doet in dit geval. Oplossing: doorhebben dat in elk geval een andere combi noodzakelijk kan zijn, en productkennis is belangrijk. Er is geen magische combi voor alles weg

Wat doet deze combi dan op een zachte lak?

Veel afname, minder snel afbrekende korrel (minder weerstand dan harde lak), wel diepere slijppatronen maar deze zijn egaler dan het geval bij de harde lak.

We gaan verder met de grove combi op de harde lak na de 1e sessie; gauw nog wat extra polijstmiddel erop want het resultaat viel je tegen hehe

en we gaan door met weer een nieuwe dot polijst want we zijn er bijna!

Geen idee waar de originele kras eigenlijk zat want die is eruit (lees: de omliggende lak is weggeslepen), maar er is nog genoeg te doen! Het ziet er nog niet strak uit.

Dus: je hebt nog best wel wat sessies moeten doen om zo diep te komen, EN je moet nog afbouwen van grof naar middel naar fijn want de stap van grof naar fijn is echt te groot. Daarnaast ben je ook nog eens dieper gegaan dan noodzakelijk... niezoblij oeps

Hoe dan wel?
- mildere combi pad+polijstmiddel
- polijstmiddel speciaal voor harde lakken
- Zenithmethode van polijsten: rustig beginnen, dan opbouwen, en weer afbouwen qua snelheid. Dat allemaal in 1 sessie.

- meer sessies dan je denkt, en lang doorwerken. NEEM JE TIJD, EN RESERVEER DAN NOG EENS 20% MEER TIJD VOOR. Daar is het polijstmiddel ook speciaal op ontworpen; begrijp dan ook wat het nodig heeft. Een hond behandel je als een hond, en als je hem als een mens behandelt is dat dier doodongelukkig terwijl jij denkt dat je goed bezig bent wink2

Dit is mijn theorie en ervaring. Dat wil niet zeggen dat het de enige juiste methodiek/gedachtengang is, of dat er dingen niet voor verbetering vatbaar zijn of anders te interpreteren zijn.

Glans is een keuze wink2
ivo's
#16 Gepost : donderdag 26 mei 2011 15:30:50
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!

Mooi weergegeven, interessante info..!
New detailing project: Silver Beetle Highline

(SOLD!)

"Gek zijn doet geen pijn" - rodders

Dibbuz
#17 Gepost : donderdag 26 mei 2011 15:40:49

Het is vooral niet minder grof maar meer ander soort polijstkorrel.
De ceramische korrel (rond) van Monello of de SMAT (Super Micro Abrasives Technology) van Meguiar's (M105/M205).

Met traditionele korrels zoals SSR3, M84/M85 op een harde lak is geen knaller inderdaad.

Bastard of Bling!
rodders
#18 Gepost : donderdag 26 mei 2011 15:57:23
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer zilver: Frequente detailerReview brons: Heeft goede reviews geschreven.

Eerlijk gezegd zie ik niet het voordeel van deze info, het gaat de mensen alleen maar doen twijfelen.
Je moet om een kras te verwijderen een bepaalde hoeveelheid lak verwijderen (zacht of hard) dus je moet polijsten. De truck zit hem in het niet te veel polijsten.
Hoe weet je dat je niet teveel verwijderd? Dat weet je niet, want je hebt niet de mogelijkheid de dikte in de kras te te meten/er langs. Dus dan ga je maar op ervaring en productkennis.
Als ik jouw gedachten gang van bovenstaande plaatjes moet volgen kan je best eerst alle krassen wetsanden.

Good, better, best. Never let it rest. 'Til your good is better and your better is best.
tinus
#19 Gepost : donderdag 26 mei 2011 15:59:45

Dibbuz schreef:
Het is vooral niet minder grof maar meer ander soort polijstkorrel..

Het is dus WEL minder grof:
- grove pad breekt je korrel (welke korrel dan ook) snel af. KAN handig zijn, maar meestal niet.
- de moderne polijstkorrels zijn minder grof qua structuur
- grove pad kan nooit mooi finishen, en MOET je wel een extra stap ertussen maken om van grof naar fijn te polijsten. Een medium pad (b.v wit) kan EN best grof polijsten maar ook best goed finishen. Het spectrum/bereik van een mediumpad is dus groter, ongeacht het soort polijstkorrel.

Deels klopt je redenering, maar het antwoord is 1+1=2 volgens mij.
Glans is een keuze wink2
Bartezzz
#20 Gepost : donderdag 26 mei 2011 16:34:57

Interessante info! ik ga het eens proberen.

het valt me nu pas op dat je een avatar van de zenith methode hebt great
groeten Bart

Paulus de Boskabouter
#21 Gepost : donderdag 26 mei 2011 16:40:01

Ga dit zeker ook proberen! Bedankt voor de informatie Tinus!

Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TDI Ambition Proline
ThaBird
#22 Gepost : donderdag 26 mei 2011 16:45:35

Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Gelet dat niemand kan zien of meten, of het werkelijk gaat zoals op de plaatjes is aangegeven, draait het toch uiteindelijk op gevoel en ervaring.

En neem er bij dat geen enkele lak het zelfde reageert,sterker nog sommige auto,s reageren per paneel al anders.

Is het dus leuke theorie en bevindingen wat je mee kan nemen in je achterhoofd maar waar je in de praktijk vrij weinig mee zult kunnen.

My 2 cent's
rodders
#23 Gepost : donderdag 26 mei 2011 16:50:21
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer zilver: Frequente detailerReview brons: Heeft goede reviews geschreven.

ThaBird precies mijn gedacht, tevens gaan vooral oude polishes dit probleem geven. Neem bijvoorbeeld een M105 waarvan de korrel niet afbreekt. Dan heb je dit probleem niet.
De zenith methode is goed, maar uiteindelijk is het gewoon iedere keer zelf evalueren hoe een lak/polish combinatie reageert.

Good, better, best. Never let it rest. 'Til your good is better and your better is best.
Bartezzz
#24 Gepost : zaterdag 28 mei 2011 14:31:54

@CARCLEAN.NL

Gezien dit feit, wat is jullie advies nu?

veranderd er weinig met de standaaard gang van zaken? of adviseren jullie nu iets anders?
groeten Bart

mk-us
#25 Gepost : zaterdag 28 mei 2011 15:00:59
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer brons: Plaats regelmatig details.

tinus schreef:
Ik kan me alleen niet voorstellen dat je met een dap900 zo grof moet gaan om uberhaupt swirls/krasjes eruit te krijgen. Hoe harder de lak, hoe minder grof je moet gaan, des te langer je door moet werken met het product.

Heb opvolgende verhaal doorgelezen, maar kom toch terug op een stukje gedachtegang van mijn kant:
Op een gegeven moment red je het simpelweg toch gewoon niet met een minder grovere combinatie van zowel middel als pad
Als je simpelweg de formule zou gaan pakken: harde lak = minder grof en langer doorwerken, dan kom je er mijns inzien simpelweg niet cry

Als we het simpel willen houden dan is het eigenlijk meer een zéér goede onderbouwing in woord en beeld van het feit dat je niet alleen goed moet opbouwen ( niet te zwaar beginnen ) maar zeker goed moet afbouwen.
Zeker als je een zéér grof polijstmiddel zoals bv Inizio Forza, dat je dan terugstapt naar Mezzo en Finale en daarbij de behorende pads
.
Niet te grof eindigen ( polishing=pad ipv finishing pad ) en het product zijn werk te laten doen en dus niet te snel stoppen en een nieuwe dot polijstmiddel op de pad knallen

Rodders schreef:
Als ik jouw gedachten gang van bovenstaande plaatjes moet volgen kan je best eerst alle krassen wetsanden.

Hiermee doel je dus op het feit dat je middels lokaal wetsanden specifieker te werk gaat ipv een heel paneel zwaar te belasten middels polistmiddel en pad ?

Wat betreft welke pad / welk middel / hoeveel passes etcetc, dat is idd de crux en zal het fingerspitzengefühl ( veelal door ervaring ) de doorslag geven.
Dat is ook 1 van de redenen waarom er geen standaard lijstje bestaat en het alombekende woord 'testspot' in het leven is geroepen

// >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
cruiser
#26 Gepost : maandag 3 oktober 2011 23:37:20

en om dan nog maar een vraag te stellen...

gebruik je dan liever wol of liever foam op een harde lak

wol (tot 1500 toeren) is meer voor de cut en foam meer voor de finish..
althans volgens mike philips
WaxWizard
#27 Gepost : donderdag 6 oktober 2011 22:08:08

De keuze voor wol of foam hangt af van de diepte van de krassen in de harde lak. N.a.v. ons laatste detail ben ik eens wat rond gaan bellen en mailen. Heb je alleen lichte krassen kun je beter voor een woolpad kiezen en de polijstkorrel zijn werk laten doen. Heb je diepe krassen kies dan voor een grotere foampad met een toerental tussen de 1200-1500 rpm. De woolpad heeft weliswaar een hogere cuttingfactor per cm2 maar genereerd minder warmte de hogere omtreksnelheid aan de rand van de foampad zorgt hier dan weer voor meer cutting.
Zoals al eerder gezegd staat of valt alles bij een testspot. Feit is wel dat je met SSR weinig tot geen resultaat zal halen. Monello Forza en Meguiar's M105 zijn de betere keuzes voor een harde lak.
mk-us
#28 Gepost : vrijdag 7 oktober 2011 10:25:12
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer brons: Plaats regelmatig details.

En bij plastic delen is de mindere warmtegeneratie van wol ook bv weer een pluspunt
Ook vind/denk ik dat het meteen opschalen naar wol ook met voorzichtigheid dient te gebeuren, soms is een extra pass met een lichtere pad ( en/of middel ) ook al afdoende .... niet meteen het zwaarste van het zwaarste pakken als het de 1e keer niet meteen lukt

// >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
WaxWizard
#29 Gepost : vrijdag 7 oktober 2011 12:56:52

Inderdaad, op plastic delen heb je meer aan wol dan aan foam. Uiteindelijk kom je toch weer terug op de ervaring van de detailer
cruiser
#30 Gepost : vrijdag 7 oktober 2011 23:17:13

echter zijn deze beweringen/conclusies dan weer anders dan Mike Philips beweert.

als hij zegt dat wool meer voor de "cut" is dan versta ik daaronder dat het meer in de lak bijt en dus meer weghaalt..
dus ik begrijp daaruit dat dat meer voor de diepere krassen is. weetniet

dat je daardoor meerdere oppervlakte krassen zou krijgen in de vorm van hologrammen en microkrassen is dan een logisch vervolg.

daarna gebruik je de foam pad om mbv van meer warmte meer te corrigeren aan de oppervlakte, waardoor een egale oppervlakte verkregen zou worden.pfrlt

het toerental van de woolpad zou dan niet hoger mogen zijn dan 1500 omw/min.
daarnaast zou bij de woolpad iets meer produkt gebruikt mogen worden vanwege de open structuur.
de korrel moet op de lak zijn werk doen en niet in het wol.

wellicht eens een keer een proefplaatje gaan halen op de sloop om wat wijzer te worden.
het blijft een leuke materie.geek
WaxWizard
#31 Gepost : zaterdag 8 oktober 2011 21:01:10

Met harde lak blijft het toch een verhaal appart. Er is eigenlijk niemand die een heel duidelijk antwoord kan geven. Misschien moeten we inderdaad eens een proefplaatje halen op de sloop om eens wat te testen, hoeveelheid produkt icm met pads en snelheden.
klankie
#32 Gepost : zaterdag 8 oktober 2011 22:39:22

meer toeren dus meer cutting ook wel weer meer warmte maar denk dat dat geen probleem opleverd voor de mensen die rotary gebruiken
met ervaring weet je hiermee wel om te gaan
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire