Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

2 Pagina's 12>
Foamen met verfpistool - update 24/07 Opties
Virus
#1 Gepost : woensdag 6 juli 2011 21:49:46
Rang: Lid
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

Naar aanleiding van het idee dat Patrick 306 cabriolet lanceerde in dit topic nl. foamen met het verfpistool van een compressor, ben ik zelf aan het experimenteren geslagen...

EDIT: 24/07/2011 Sinds het plaatsen van deze eerste post heb ik een aantal dingen aangepast, met name het opzetstuk, meer info+foto's vind je in post #49 van dit topic.

Aangezien het verfpistool dat bij mijn compressor kwam nog steeds ongebruikt in de garage lag en ik geen plannen heb dit ooit te gebruiken, riskeerde ik weinig... Bovendien heb ik voor de rest gebruik gemaakt van dingen die ik in en om het huis vond dus dit brengt voor mij persoonlijk de totale kostprijs van dit experiment op 12,99 euro (voor 1 liter Magifoam, het enige wat ik aangekocht heb)

Aan het verfpistool heb ik slechts 2 dingen veranderd/toegevoegd:

(1) de koppeling passend gemaakt voor de tuinslang *
(2) een soort "homemade-foamlans-opzetstuk" toegevoegd *

* wie zelf aan de slag wil vindt onderaan deze post een "how-to" voor beide aanpassingen

Een paar foto's van de werking:

Voor deze foto's heb ik 50 ml Magifoam aangevuld met 450 ml water in de bovenbeker.

Voor het geval jullie je afvragen "Waarom dat opzetstuk?" eerst een foto van het resultaat zonder opzetstuk: hetgeen uit het apparaat komt is voornamelijk water en niet echt schuim te noemen (btw het schuim op de grond is van een andere test)

Resultaat met opzetstuk:

Een aantal persoonlijke bedenkingen bij de resultaten te zien op bovenstaande foto's:

- allereerst: gezien het feit dat dit me bijna niks gekost heeft vind ik deze resultaten best meevallen maar..

- het schuim blijft toch eerder gel-achtig dan echt foam, dit ligt uiteraard aan de constructie niet aan de Magifoam, de onbrekende factor hierbij is mijn inziens (water)druk. Immers, als ik de mengelingtoevoer volledig openzet verbetert het schuim van structuur maar de druk valt dan jammer genoeg weg, zoals te zien is op volgende foto (let niet op het opzetstuk, dit is een ander probeersel)

Conclusies:

(* nota: voor deze conclusies heb ik mij enkel kunnen baseren op online foto's en filmpjes ivm het hele foam-gebeuren aangezien ik niet over een echte foamlans beschik ter vergelijking.)

1. Werkt deze versie even goed als een foamlans voor de hogedrukreiniger? No way! nee

2. Werkt deze versie even goed als een foamlans voor de tuinslang? Ik twijfel maar gun de echte foamlans het voordeel van de twijfel...dus ik zeg nee

3. Is deze versie een goedkoper alternatief voor beide bovenstaande items? Ik vind van wel ja (ik heb gewerkt met wat ik liggen had maar onderzoek leert mij dat zo'n verfpistool 20 euro kost en een setje tuinslangonderdelen minder dan 2 euro...)

Ps. Mochten er trouwens mensen zijn die tips hebben om deze constructie (liefst op eenvoudige wijze) nog te verbeteren (bv ivm het wegvallen van druk...) dan lees ik dat graag hier of via pm. ja

How-to's ivm de aanpassingen aan het verfpistool:

(1) Koppeling passend maken voor tuinslang:

A tuinslangkoppeling met schroefdraad
B 2 kleine rubberen dichtingsringen
C originele verfpistoolkoppeling
D rubberen tussenring/dichting
E tuinslangkoppeling met binnendraad (hiervan heb ik een deel afgezaagd btw), op de foto's is trouwens een flessendop gebruikt maar deze is intussen vervangen wegens niet stevig genoeg
F handgreep spuitpistool

Bovenstaand schema lijkt me duidelijk maar voor wie nog twijfelt: hehe
- draai C uit F
- schuif D over de schroefdraadzijde van C
- schuif B over de andere zijde van C
- stop C met de schroefdraadzijde door de opening in E
- schroef dit geheel vast in F
- draai A in E

(2) Opzetstuk maken:

- Mol een tuinslangspuitstuk (met een beetje wringen lukt dit wel)...het binnenwerk gooi je weg, je hebt enkel het zwarte en oranje deel nodig
- het oranje deel schuift in het zwarte deel, lijm deze delen zo aan elkaar
- in het zwarte deel heb ik 2 sleufjes gevijld zodat dit net over de 2 uitstulpingen van het spuitpistool past

Zo, meer heb ik hierover niet te zeggen, nu is het aan jullie...tips, kritiek, opmerkingen zijn zoals steeds welkom hehe

Groeten,

Uw Virus knipoog

Progress is a slow process
BlackPassat
#2 Gepost : woensdag 6 juli 2011 22:00:41
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

Haha leuk experiment, ik ben weleens met zo'n vloeistofspuit voor bij de compressor bezig geweest, maar ook daar mis je voldoende druk om je schuim op te kunnen bouwen en een goede "regelmogelijkheid". Daarnaast; zo'n beker is snel leeg.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
grandscenicman
#3 Gepost : woensdag 6 juli 2011 22:51:31

Hallo,

misschien nogmaals proberen met WARM water in de mengbeker ,gaat beter naar t schijnt.ja

Danny

ps : leuk gevonden hoor!
GSIII 5.9/100 km bose-edition 1.5 dci
Mark1986
#4 Gepost : woensdag 6 juli 2011 23:10:45

Dat ziet er best interessant uit. Aangezien ik zelf niet over een hd reiniger beschik, is dit wel een leuk alternatief.
Kan je eigenlijk ook nog een beetje spelen met de straal? Zodat je iets meer druk kan opbouwen?
Volkswagen Polo 6n2 GTi - Black Magic
Virus
#5 Gepost : woensdag 6 juli 2011 23:33:58

@BlackPassat een beker van 0,5 liter is inderdaad nogal weinig ja

@grandscenicman goeie tip, dat ga ik volgende keer proberen, thx! great

@Mark1986 hetgeen je ziet op de derde foto is zowat het maximum aan druk dat ik eruit krijg met goed schuimresultaat.

De achterste knop van het pistool (watertoevoer volgens mij) staat op maximum, deze meer dichtdraaien heeft een negatief effect.

De andere knop is deze van de producttoevoer (volgens mij toch, heb nl 0,0 procent verstand van verfpistolen LoL )
- deze meer dichtdraaien=meer water dan schuim niezoblij
- deze zowat halfweg minimum en maximum zetten=resultaat zoals op foto3 ja
- volledig open zetten=meer schuim maar bijna geen druk meer(zie foto7) niezoblij ik heb er eigenlijk geen verklaring voor waarom de waterdruk dan weg lijkt te vallen maar het is wel zo..weetniet

Moet er wel bijzeggen dat het een kwestie is van afregelen en experimenteren, ik heb wel al betere resultaten behaald dan op deze foto's te zien is (ben nu bezig met experimenteren met opzetstuk verlengen, dosering magifoam, enz..) Overigens gaven tests met Meg's APC, Poorboy's Slick&Suds ook een leuk resultaat..ja

BlackPassat
#6 Gepost : donderdag 7 juli 2011 6:39:42

Virus, achter één van die regelknoppen zit waarschijnlijk een naald, die is er normaal voor om bij verf het spuitbeeld te regelen, volgens mij kun je die er volledig uithalen, misschien win je dan nog wat aan doorvoercapaciteit.
Virus
#7 Gepost : donderdag 7 juli 2011 10:25:04

Bedankt voor de tip BlackPassat, vooraan zit er wel een soort naald, deze gaat achteruit als je het handvat samenknijpt... of die eruit kan dat betwijfel ik, hoe sluit je de toevoer dan af indien nodig?

Het spuitbeeld kan je veranderen door vooraan de metalen ring los te draaien en het stuk met de 2 uitsteeksels horizontaal, verticaal of schuin te zetten.

Ik denk trouwens dat ik het mis had in vorige post: achterste knop regelt hoever je de trigger kan samenknijpen (dus de verf/magifoam toevoer?), de zijknop regelt de watertoevoer?. Hoedanook, het effect op schuimvorming is zoals hierboven beschreven.

grandscenicman
#8 Gepost : donderdag 7 juli 2011 10:29:36

die "pin" er niet uithalen hoor,zo sluit je het immers "af" . anders blijft het water lopen.

Danny
GSIII 5.9/100 km bose-edition 1.5 dci
Virus
#9 Gepost : donderdag 7 juli 2011 10:47:27

Dat dacht ik al grandscenicman, ga ik niet doen dus. nee

Wat ik wel overweeg is de tuinslang in te korten tot het strikte minimum om zo de waterdruk te optimaliseren....ik heb een spiraaltuinslang van 15 meter en een gewone tuinslang (lengte weet ik niet precies)...deze laatste kan ik wel makkelijk inkorten desnoods...

Weet iemand of dit veel verschil zou maken?
(ik vraag het liever eerst ff want inkorten kan immers makkelijk maar dat stuk er terug aanzetten is wat meer gedoe hehe )
Paulus de Boskabouter
#10 Gepost : donderdag 7 juli 2011 11:34:51

Leuk uitgevonden! Succes met de verdere ontwikkeling!

Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TDI Ambition Proline
BigBram
#11 Gepost : donderdag 7 juli 2011 12:04:51

ja eerste pogingen zien er goed uit!

dit blijf ik even volgen!

zie graag het resultaat!
Je hebt poetsen en je hebt detailen. Wat doe jij?
Virus
#12 Gepost : donderdag 7 juli 2011 15:46:28

Bedankt Paulus, maar zoals gezegd: het idee komt origineel van Patrick 306 cabriolet ja

@BigBram ik blijf voorlopig nog wel ff verder experimenteren hehe

Iemand nog tips mbt dosering Magifoam?

Ik heb nu 50 ml gebruikt op 0,5 l.....ik denk eraan om eens een combi van Magifoam/Poorboy's Slicks&Suds te proberen...weetniet
De tip met warm water probeer ik ook eens uit ja
BlackPassat
#13 Gepost : donderdag 7 juli 2011 15:59:54

Virus schreef:
Bedankt voor de tip BlackPassat, vooraan zit er wel een soort naald, deze gaat achteruit als je het handvat samenknijpt... of die eruit kan dat betwijfel ik, hoe sluit je de toevoer dan af indien nodig?

Je hebt gelijk Virus, ik was vanmorgen nog niet helemaal wakker denk ik. Als ie blijft lekken dan heb je er natuurlijk weinig aan om de naald eruit te halen.
Virus
#14 Gepost : donderdag 7 juli 2011 18:54:06

Vandaag nog wat verdere tests gedaan, ziehier het verslag:

Woord vooraf:

-Alle test zijn gedaan met warm water in de mengbeker icm een gewone tuinslang van 20 meter (bij nader inzien had ik beter de spiraaltuinslang van 15 meter gebruikt omdat die mi toch beter presteert)

-Bij de tests heb ik zowel gebruik gemaakt van het gewone oranje opzetstuk als van een verlengstuk voor het opzetsstuk (wat niet meer is dan een stuk electricteitsbuis van 25 cm met een dopje op met een iets kleinere opening, zie onderstaande foto)

Test 1: 25ml Magifoam+250 ml water, het gewone oranje opzetstuk:

Test 2: 25 ml Magifoam+250 ml water, het oranje opzetstuk+verlengstuk:

Test 3: 25 ml Poorboy's Slick&Suds+250 ml water, links oranje opzetstuk+verlengstuk, rechts oranje opzetstuk:

Test 4: 12,5 ml Magifoam+12,5 ml Poorboy's Slick&Suds+250 ml water, links oranje opzetstuk+verlengstuk, rechts oranje opzetstuk:

Conclusies:

- voor het gebruiken van warm of koud water heb ik bij deze opstelling geen verschil gemerkt weetniet

- Beide producten lijken baat te hebben aan het extra verlengstuk (nota: ik ben me ervan bewust dat PB S&S niet voor deze toepassing bedoelt is, ik heb dit gewoon gebruikt omdat ik reeds gemerkt had dat deze shampoo het goed deed bij eerdere pogingen, dit is dan ook geen test van Magifoam vs S&S)

- hoewel er weer enige vooruitgang geboekt is door het verlengstuk ben ik mij ervan bewust dat dit nog steeds de prestaties van een echte foamlans niet evenaart nee

Voor het drukverliesprobleem heb ik nog geen oplossing gevonden, mogelijk snij ik eens een fors stuk van mijn tuinslang om te zien wat dat doet...hehe

Aan de reinigende capaciteiten van de gebruikte producten heb ik nog geen aandacht besteed, het ging me vooral om het foamen zelf (of beter gezegd:de poging tot foamen) Ik kan wel zeggen dat mijn auto er niet veel schoner van geworden is en wat die vele tests met mijn waxlaag gedaan hebben weet ik ook niet....maar daar heb ik tegenwoordig dankzij picasso Wolfgang DGPS voor......ja knipoog

NHke
#15 Gepost : donderdag 7 juli 2011 19:04:13

Leuk geknutseld blij Maarrrrrrrrr...

Niets kan op tegen een echte Autobrite foamlans....jippie
Wouter B
#16 Gepost : donderdag 7 juli 2011 19:16:33

Ziet er goed uit hoor great
Scholl Concepts Fanboy
RedCat
#17 Gepost : donderdag 7 juli 2011 20:20:07

Voor de slang denken aan;
- lengte = niet te lang
- diameter = niet veel groter dan doorvoer
- materiaal = stevig, anders zet het uit

Alle drie de elementen zorgen voor volume
Hoe meer volume hoe meer druk "wegvalt"

Dus een korte stevige niet te dikke slang is in theorie het beste
Snijd je je drukslang in stukken, voor de verfspuit heb je 'm toch niet meer nodig hehehe

Hans
The best start for an answer, is someone to come up with a good question.
Virus
#18 Gepost : donderdag 7 juli 2011 20:46:55

Bedankt voor de reacties en het meedenken mensen! ja

@RedCat prima info mbt de slang, bedankt! great

RedCat schreef:

Snijd je je drukslang in stukken, voor de verfspuit heb je 'm toch niet meer nodig hehehe

Daarvoor niet nee... maar om na een wasbeurt de deursponningen en kieren droog te blazen met het luchtblaaspistool kan 'ie wel nog dienen...hehe
picasso
#19 Gepost : donderdag 7 juli 2011 21:10:01

Virus de uitvinder , goed gevonden man . Ben benieuwd of je hier nog meer uit kan halen ?
Ga dit zeker blijven volgen . wink2
it's better to live for something then to die for nothing
Virus
#20 Gepost : donderdag 7 juli 2011 21:29:40

Nog meer uithalen? Geen probleem picasso.......wat je erin doet komt er namelijk uit: apc, magifoam, autoshampoo,...LoL (ik heb dit trouwens al gebruikt icm afwasmiddel zonder opzetstuk om de ruiten van het huis in te zepen, werkt prima ja ..wel enkel de buitenkant hehe )

Maar serieus: met de tips van RedCat kan ik wel alweer verder met de slang ja

Qua mogelijke opzetstukken zijn er al een heleboel de revue gepasseerd (waarvan de getoonde het succesvolst waren tot nu toe) maar er blijven natuurlijk mogelijkheden in overvloed die kunnen uitgetest worden...ik moet ze alleen nog maar bedenken..hehe

Ik beperk me wel aan hetgeen ik vind in mijn garage en in huis, dat is nl ook de opzet hiervan, iets produceren wat werkt zonder grote kosten te doen...anders koop ik me beter gewoon een hd+hd-foamlans..sceptisch
Wouter B
#21 Gepost : donderdag 7 juli 2011 21:42:55

De foam guns van de HD hebben een heel fijn stukje gaas erin, daar ontstaat de schuim door. Weet niet of dat werkt bij deze ivm lagere druk maar je zou zoiets kunnen zoeken.

Ik zou evt bij m'n oude werkgever is kunnen informeren wat zo'n gilmour ding kost, is wel een ander merk maar precies gelijk aan de gilmour.
Scholl Concepts Fanboy
Virus
#22 Gepost : donderdag 7 juli 2011 22:01:12

Met het idee van het stukje gaas heb ik inderdaad ook al geexperimenteerd...in het opzetstuk had ik zo'n minigaasje van een fles glasreiniger (dat je voor de opening kan klikken om schuim te bekomen) geplaatst....dit bleek tegen alle logica en verwachting in echter niet te werken...weetniet

Een gilmour kost bij Carclean.nl 84,99 euro, wat een imitatie kost weet ik niet weetniet

Ik ben persoonlijk ook helemaal niet in de markt om een foamlans te kopen, daar gaat dit niet om, mij gaat het er hier om een idee te verwezelijken en functionerend te krijgen.

Sterker nog: voor dit idee kwam aanwaaien was ik helemaal niet geinteresseerd in foamen........nog steeds niet eigenlijk.......foamen heeft ongetwijfeld vele voordelen......voordelen die wat mij betreft niet opwegen tegen het tijdverlies en extra gedoe sarcastisch

Ik schat de kans redelijk hoog in dat als ik het ding eindelijk werkend krijg zoals ik het wil, ik het gewoon nooit meer gebruik.LoL
Virus
#23 Gepost : vrijdag 8 juli 2011 21:42:40

Vanmiddag nog maar eens een testje gedaan, slachtoffer van dienst was deze keer de Megane:

Weer 50ml Magifoam op 450 ml water gebruikt, dit bleek voldoende om de wagen rond te gaan. Deze keer gebruik gemaakt van een verlengstuk van 18 cm (vraag me niet hoe ik aan dit cijfer kom..hehe ) Geen verschil gemerkt met het vorige verlengstuk, conclusie: size does not matter! LoL

Ben ervan overtuigd dat wat ontbreekt in dit plaatje meer waterdruk is...ik bedenk net dat de hogedrukreiniger van mijn ouders het enige tijd geleden begeven heeft...de slang ervan lijkt me een prima kandidaat voor een test mbt verhogen van waterdruk....dit weekend eens informeren of ze die al naar het recyclagepark gebracht hebben....indien niet dan recycleer ik die wel ff voor hen...LoL

Wordt vervolgd....
IbizaSigno
#24 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 8:32:45

Mooie uitvinding! blij Ben benieuwd wat de slag van de HD-reiniger gaat doen.
Seat Ibiza signo 1.4 16v
frada
#25 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 8:41:28

Onlangs bij de Mak_ro geweest.

Denk dat ze hun daar aardig vergist hadden. Whistle

Karcher schuimlansje voor €14 feest

Virus
#26 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 9:42:16

@IbizaSigno met een beetje geluk kan ik daar volgend weekend meer over zeggen. hehe

@frada dat lijkt me inderdaad goedkoop....ik zou er echter wel nog de karcher moeten bijkopen ook aangezien ik geen hd-reiniger heb. hehe Ben wel benieuwd hoe zo'n goedkope schuimlans het doet.....kan je bij gelegenheid eens een foto plaatsen van de prestaties?
GMToyota
#27 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 13:18:00

Volgens mij is dat de schuimlans die bij veel van hun Kärcher HD reinigers er al standaard bij zit. Bij mijn HD reiniger zat er ook standaard een bij.

Is helaas niet te vergelijken met een foamlans zoals wij die willen hebben. Teveel water, niet genoeg dik schuim.
richard b
#28 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 18:26:52

maar met het uitzetten van de slang heeft dat wel invloed hij zet tot zover uit en dan houdt het op, en dan bouwt de druk ook weer op.
Een goede gardena slang met canvas zet eigenlijk bijna niet uit.

Ik ga morgen mijn auto met de fles van wolf turbogreen wassen, de spuit is net en soort foamgun kosten 9.95 euro.
Heb natuurlijk wel de mest er uit gehaalddronken .
Dré
#29 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 18:52:13

Om echt schuim te kunnen krijgen ben je afhangelijk van meerdere factoren, mengverhouding van water/waterdruk/foam/lucht.
In elke foamlance zit een metaalgaasje hier komt het water/foam/lucht bij elkaar waardoor je schuim krijgt.

Je zou dus in je homebuild foamlance een metaalgaasje kunnen plaatsten als laatste stap en een verkleining om de druk te verhogen.

ThaMystery
#30 Gepost : zaterdag 9 juli 2011 19:09:44

ik kan zulke geimproviseerde dingen wel waarderen. laat de vindingrijkheid zien van de Carclean.nl members! cool
Virus
#31 Gepost : zondag 10 juli 2011 10:24:12

@richard b ik was dat turbogreen topic al in stilte met argusogen aan het volgen...knipoog
Plaats je hier ook een foto van de resultaten aub want ik ben zeer benieuwd daarnaar?ja Als dat beter blijkt te presteren dan mijn poging hier dan ben ik namelijk zwaar mijn tijd aan het verprutsen met nutteloos geknutsel hehe

@Dré dat is dus een beetje hetzelfde principe dan het glasreiniger-gaasje dat ik zonder succes geprobeerd heb? Ik heb ook al zo'n metalen gaasje overwogen dat je in de kop van sommige kranen vind.....ik vermoed dat de strategische plaatsing ervan van groot belang is en dat ook kan verklaren waarom het glasreinigergaasje niks deed..weetniet

@ThaMystery bovendien is het leuk om te doen ja knipoog
frada
#32 Gepost : zondag 10 juli 2011 10:37:25

@virus: zal bij de volgende poetsbeurt er een foto van maken. Kan je nu al zeggen dat de schuimlaag er lekker dik op komt. Is trouwens ook instelbaar.
richard b
#33 Gepost : zondag 10 juli 2011 10:45:41

ik ga straks aan de gang.
wat ik denk ik wel ga overnemen an de tips hier is om een gaasje te plaatsen weet haast wel zeker dat het dan goed gaat werken.
Ga binnenkort wer 3 week aan boord en daar hebben e dit gas in grote matten liggen.

We gebruiken dat gaas voor smeerolie filters.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
2 Pagina's 12>
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire