Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

2 Pagina's <12
Foamen met verfpistool - update 24/07 Opties
richard b
#34 Gepost : zondag 10 juli 2011 11:59:02
Rang: Lid

hoi virus hoop niet dat je het erg vind dat ik de foto,s hier plaats we zijn immers met hetzelfde idee bezig.
Mijn eerste bevinding zonder gaas filter redelijk had geen foam shampoo heb dit gedaan met 1 dopje nxt en 3/4 water in de fles.
Wil nog wel foam shampo bestellen voor een test of ergens en sample krijgen van shampoo.

Wil het ook nog proberen met suds van PB.

Hier de plaatjes.

Volgende test als ik weer terug ben van het schip de vrouw waagt zich er niet aan en verklaart mij voor gek klap weetniet

Virus
#35 Gepost : zondag 10 juli 2011 12:09:19
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

@ richard b ik vind het helemaal niet erg dat je ze hier plaatst nee
Bedankt dat je zo vlug foto's plaatst. great (off topic: ik heb net dezelfde sproeikop voor de tuinslang, handig ding! ja )

Het ziet er momenteel zo'n beetje uit als mijn eerste tests zonder opzetstuk. Toch ziet het er mi al veelbelovend uit. ja

Met de Nxt shampoo heb ik het nog niet geprobeerd maar PB S&S schuimt redelijk goed, wat ook veel schuim produceert is Meguiar's APC mocht je dat toevallig staan hebben (andere opties zijn afwasmiddel, badschuim, enz..) Daarmee kan je anders ook een testje doen alvorens een echt foamproduct te kopen, zo weet je in elk geval al of het apparaat al dan niet in staat in om schuim te produceren....ja

Ik heb trouwens net ontdekt dat ik nog zo'n metalen gaasje uit een badkamerkraan liggen heb.....mogelijk doe ik daar straks nog een test mee. knipoog
Progress is a slow process
Dré
#36 Gepost : zondag 10 juli 2011 12:37:42

In feite moet dat metalen gaasje als laatste in het hele proces van de foam lance moeten zitten in jouw geval in deel 2.

Zie bijvoorbeeld hier: http://envirospec.com/bdown/1273.pdf op pagina 2 het is onderdeel nr 14
Virus
#37 Gepost : zondag 10 juli 2011 12:42:52

Dré Heel erg handige link! Bedankt! great great
richard b
#38 Gepost : zondag 10 juli 2011 12:51:54

ik wou zelf het gaasje op de nozle zelf zetten.
ik heb hier ook bvan die flessen met ajax voor de badkamer daar kan je ook het klepje ervoor doen
en als je dan spuit heb je enorm veel schuim, ik dacht dat moet hier dan ook werken.

Die sproeier bevalt mij prima goeie harde straal.

Maarja ga eerst een drie keer Finland op en neer met het schip en daarna kijk ik wel weer
en wie weet doe ik ideeen op aan boord, lopen veel slimme mensen rond daar.
Dré
#39 Gepost : zondag 10 juli 2011 14:15:24

Virus schreef:
Dré Heel erg handige link! Bedankt! great great

Geen probleem! Ik heb nog een "gebruikt" metalen gaasje liggen deze zat verstopt paar x waarschijnlijk na gebruik niet goed doorgespoeld
waardoor er foam zeep etc opdroogt in het gaasje en verstopt raakt. Dit gaasje heb ik in de ontvetter gedaan en doorgespoeld zou weer moeten werken als nieuw.

Ik kan je deze wel opsturen eventueel? Gaarne via PM info
Virus
#40 Gepost : zondag 10 juli 2011 14:41:14

@ Dré u hebt PM knipoog

Zonet een klein testje gedaan met een metalen gaasje uit een badkamerkraan...

Dit blijkt een heel goeie tip te zijn ja

Ik heb het gaasje zowel in als op het oranje opzetstuk getest zowel met als zonder extra opzetstuk: in zowat alle gevallen bleek het een positieve invloed te hebben op het schuim. ja

Ik moet nog eens extra testen wat nu het beste is maar ik geloof dat ik ervoor ga kiezen om het op het extra verlengstuk te monteren.

Het metalen gaasje lijkt ervoor te zorgen dat het schuim iets luchtiger is van structuur (minder gel-achtig) + belangrijk verschil: ik kan de Magifoam-toevoer nu wel volledig openzetten zonder druk te verliezen. Kortom, we boeken vooruitgang! feest

Kleine impressie van het schuim nu: (helaas op de muur moeten testen aangezien ik momenteel geen vieze wagen ter beschikking heb, de audi is gisteren gewassen en de megane staat in de DGPS)

Resultaatfoto's van het gebruik op de auto zullen ten vroegste voor volgend weekend zijn...niezoblij

Meteen ook van de gelegenheid gebruik maken om iedereen nogmaals te bedanken voor het meedenken en de nuttige tips tot nu toe! Keep 'm coming! ja great
richard b
#41 Gepost : zondag 10 juli 2011 15:10:01

kijk we boeken zeker vooruitgang.
Dat ziet er zeer veelbelovend uit mooie schuimlaag.Aaargh

zal nu eens en constructie bedenken hoe ik het gaas en beetje mooi kan wegwerken in de spuitmond.
denk met een slangeklem dan kan ik hem ook losmaken en schoonmaken evt.
ik hoop dan hetzelfde resultaat als jou te bereikencool
Dré
#42 Gepost : zondag 10 juli 2011 15:48:57

Op een HD foam lance zit een "nozzle" spuitkop na het metalen gaasje met hierin een metalen plaatje hiermee kan je de dikte en kracht bepalen door aan de kop te draaien
van hoe de foam eruit komt tevens wordt het een verticale straal die uit komt in een V zeg maar zo: <

zoals ik m gebruik harde verticale straal <

Helemaal open krijg je spletter sputter foam

Totaal:
RedCat
#43 Gepost : zondag 10 juli 2011 15:52:57
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

FF een open deur; een gaasje in de kraan heet een perlator
Verkrijgbaar met o.a. M24 draad binnen of buiten, maar ook in kleinere maten

Goed bezig mannen jippie

Hans
The best start for an answer, is someone to come up with a good question.
Virus
#44 Gepost : zondag 10 juli 2011 15:59:37

richard b schreef:
Dat ziet er zeer veelbelovend uit mooie schuimlaag.Aaargh

@ richard b Bedankt, alhoewel we echter de resultaatfoto's op een auto moeten afwachten want ik neem aan dat de ruwe structuur van een muur het uitzicht van het schuim kan beinvloeden.....goed mogelijk dat het er op gladde autolak compleet anders komt uit te zien weetniet

@ Dré bedankt voor het plaatsen van de foto's! great Weer inspiratie voor knutsel-en verbeterplezier ja

@RedCat bedankt voor de info! Weer iets bijgeleerd ja (hoewel ik "metalen gaasje" veel mooier vind klinken dan "perlator" LoL )
Dré
#45 Gepost : zondag 10 juli 2011 16:07:21

Geen probleem!

@RedCat omg wat een woord weer wat geleerd, wel leuk om bij de bouwmarkt te gaan vragen waar liggen de perlators?

Mooi voorbeeld van een perlator met en zonder lucht aanzuiging.

Ze bestaan zelfs van Gardena zelf

Zoals de omschrijving zegt van Gardena: De Gardena adapter geeft zacht, spatvrij luchtig water.
Virus
#46 Gepost : maandag 18 juli 2011 18:48:21

Kleine update:

Allereerst: de hogedrukreinigerslang waarin sprake in vorige posts bleek helaas reeds gerecycleerd..grrr

Vandaag weer wat testjes gedaan, ik had al wat stukken elektriciteitsbuis voorzien in verschillende lengtes alsook enkele stukken knutselwerk naar het voorbeeld van de foto's van de spuitmond van een echte foamgun gepost door Dré in de hoop het schuim meer verspreid te kunnen spuiten...

Weinig spectaculaire resultaten geboekt vandaag: met de langere stukken buis vlotte het niet en de homemade spuitmonden werkten helaas ook voor geen meter. niezoblij

Oorzaak hiervan (volgens mij): als je met dit project het schuim met enige druk uit het opzetstuk wil laten spuiten (en dat wil ik clown ) dan moet je de vernevelkop van het spuitpistool zo afregelen dat er 1 enkele stevige straal uitkomt, helaas is dit een heel erg fijne straal...dit heeft als gevolg dat als een verlengstuk niet geheel recht op het oranje opzetstuk zit deze fijne straal de wand van de buis raakt en dus gebroken word....gevolg hiervan is drukverlies en schuim dat eruit druipt ipv spuit.

Omdat ik nog vanalles wou testen had ik de buizen niet verlijmd maar gewoon opgezet waardoor deze wel eens scheef stonden met als gevolg: geklieder......hierdoor glibberige handen door de magifoam met nog meer geklieder als gevolg...LoL

Nuja, uiteindelijk heb ik ervoor gekozen een kort stuk buis te gebruiken (quasi 6 cm) om bovenstaand probleem te minimaliseren.
Dus de opzet is nu: oranje opzetstuk + stuk buis van 6 cm + perlator

Resultaat op de auto: op het eerste zicht lijkt de vooruitgang gering maar als je vergelijkt met de vorige testfoto's op de audi/megane zal je zien dat het schuim luchtiger en minder gel-achtig is dan voorheen, dit dankzij het toevoegen van de perlator great

Persoonlijk ben ik wel wat teleurgesteld dat het schuim op de grond (en bij de vorige test op de muur) een veel mooiere structuur heeft dan het schuim op de auto...maar al bij al ben ik nog steeds best tevreden met dit projectje ja

Ome Robert
#47 Gepost : vrijdag 22 juli 2011 8:56:26

Nou, ik wil niet zeuren.. Maar dit is een mooie schuimlaag die menig "detailer" nog niet voor elkaar krijgt MET originele schuimlans.. Ik lees regelmatig buitenlandse detail fora, maar daar kunnen ze er echt niks van....

Ik vraag me af waarom je met PVC buizen werkt. Ik las dat een perlator M24 draad heeft. Kan je m.b.v. koppelingen en koper buis (gamma spul) geen compleet setje maken? Verderop in het draadje las ik dat Gardena een perlator heeft. Dat lijkt mij een goede stap in de richting, toch?

Ik hou het zeker in de gaten omdat ik de inzet zeer kan waarderen. Heb zelf een foamlans, maar er gaat niks boven het zelf iets in elkaar knutselen!

Robert
Virus
#48 Gepost : vrijdag 22 juli 2011 14:46:45

Bedankt voor de reactie Ome Robert ja

Waarom ik met pvc buizen werkt? Omdat ik die liggen heb. hehe

Het is ongetwijfeld mogelijk een degelijker/beter opzetstuk te vervaardigen met bv koper koppelingen en buizen uit de gamma.......onderdeel van de uitdaging en fun voor mij is echter om iets te vervaardigen zonder verder een cent uit te geven en dus te werken met wat ik toevallig liggen heb: verfpistool,perlator, tuinslangstukken,pvc-buizen...alles lag stof te verzamelen in mijn garage (noem me koppig maar als ik me voorgenomen heb dit project te verwezelijken zonder er geld aan uit te geven dan zal me dat gvd lukken ook hehe ) Als ik besluit geld te gaan uitgeven kan ik het beter meteen goed doen en een hd-reiniger+HD-foamlans kopen ipv geld te besteden aan zelfgemaakte opzetstukken...
De magifoam is het enige aankoop die ik mezelf toestond wat de totale kostprijs van het project op 12,99 euro brengt.

Overigens heb ik het roer intussen omgeslagen mbt het opzetstuk....het nieuwe opzetstuk is nog goedkoper, nog eenvoudiger te maken en nog efficienter (en ook vervaardigd uit iets wat in mijn garage lag hehe )

Update+foto's volgen zodra ik tijd heb om de auto te foamen en foto's te maken...ja

Virus
#49 Gepost : zondag 24 juli 2011 23:35:04

Volgende en tevens laatste update in dit topic

Omdat ik de dingen niet graag nodeloos ingewikkeld maak en de eenvoudigste oplossingen vaak de beste blijken ben ik opnieuw begonnen met constructie van het opzetstuk.....

Benodigdheden:

- 1 verfpistool met aangepaste aansluiting voor tuinslang (how-to hieromtrend in post #1 van dit topic)
- 1 perlator (ook bekend als metalen gaasje hehe ) uit een keuken- of badkamerkraan
- 1 of 2 bellenblaasbuisje(s): wie kinderen heeft of er zelf ooit 1 geweest is kent dit vast (alle anderen: zie onderstaande foto knipoog ) Ter info: de kids ten huize Virus zijn 13 jaar en dus niet meer geinteresseerd in bellen blazen maw no kids were harmed during this project...hehe

How-to:

- het deksel van het bellenblaaspotje heb je niet nodig, de inhoud ook niet (wegkieperen of eerst bellen van blazen)
- in de bodem van het buisje maak je een opening waar de perlator net in past
- de andere kant past precies op het vernevelstuk van het verfpistool ja
- 1 buisje werkt prima maar omdat ik het handig vind dat het opzetstuk iets langer is heb ik van een 2de bellenblaasbuisje de bodem volledig verwijderd en dit bevestigd aan het andere buisje (voorlopig heb ik dit met tape gedaan, later ga ik de delen verlijmen)

Foto van de benodigdheden+opzetstuk:

De voordelen tov het vorige opzetstuk op een rijtje:
- constructie is eenvoudiger
- bellenblaasbuisjes zijn goedkoper dan tuinslangonderdelen
- vergeleken met vorige probeersels levert dit verreweg de meeste waterdruk+het beste schuim
- kortom: alle voordelen van de vorige pogingen zonder de nadelen

Foto's van de werking:

Omdat ik aanvoel dat ik de interesse in dit foamgebeuren aan het verliezen ben beschouw ik dit als mijn definitieve versie en het project als afgerond, vandaar dat dit ook de laatste update van mijn kant is.

Ik ben tevreden met de resultaten en heb (naar mijn mening) mijn doel bereikt.

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor het lezen, reageren en meedenken! great

Met vriendelijke groeten,

Uw Virus knipoog

Vampire
#50 Gepost : zondag 24 juli 2011 23:44:08

Schitterend topic gewoon. Zit heel wat "trial & error" in en 't resultaat mag er zijn ja
Misschien een patent aanvragen voor deze "VIRUS Perlator Bubble-Blow-Tube Foam Gun"? knipoog
BMW E92 320d - "If it doesn't shine, it ain't mine!"

Get in, sit down, shut up, hold on!
Virus
#51 Gepost : maandag 25 juli 2011 11:00:30

Bedankt Vampire! ja
Een patent aanvragen? nee De naam is iets te lang om commercieel interessant te zijn LoL (maar wel goed gevonden! knipoog )
picasso
#52 Gepost : maandag 25 juli 2011 18:56:48

Ha ha Virus je blijft me verbazen , hoe kom je daar toch allemaal op . great
it's better to live for something then to die for nothing
Martijner
#53 Gepost : maandag 8 augustus 2011 15:13:37

Whistle

weg
BMW E46 330 Coupé 2001
Sus
#54 Gepost : maandag 8 augustus 2011 15:30:03
Rang: Gast

Het blijft wel slappe koffie als je het vergelijkt met het schuim van een foamlans.
Heb je het al eens geprobeert met perslucht, wel op passen dat je geen olie op je auto krijgt met oliegesmeerde compressors.
Je moet niet te hard op mijn reacties letten hoor ik spot en lach graag met de dingen zonder dat ik het verkeerd bedoel en ik kan het niet laten.
Danielle
#55 Gepost : maandag 8 augustus 2011 16:06:17

Martijner schreef:
Whistle

weg

Vergeet niet dat de waterdruk in Amerika stukken hoger is dan in NL.
nicknameless
#56 Gepost : maandag 8 augustus 2011 16:10:07
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Review zilver: Plaatst regelmatig goede reviews.Detailer brons: Plaats regelmatig details.

Voor ik zover kan beoordelen, werkt dat apparaat op perslucht.

Hetzelfde principe als de Tornador.

Apparaat kost $ 129,99 Dollar surprised

Doe dan niet moeilijk en koop dan gelijk een foam gun voor op de hoge druk reiniger.

Geen gedoe met perslucht, compressors enz.
Martijner
#57 Gepost : maandag 8 augustus 2011 16:12:17

Werkt op perslucht, post hem alleen maar omdat het op een verspuit lijkt. Zelf heb ik een HD foamlans
BMW E46 330 Coupé 2001
Wouter B
#58 Gepost : maandag 8 augustus 2011 17:06:03

Ik heb een vermoeden dat als je het bovenstaande apparaat gebruikt je heeeeel snel door je product heen bent.
Scholl Concepts Fanboy
Virus
#59 Gepost : maandag 8 augustus 2011 17:12:26

Blijkbaar had ik toch een patent moeten aanvragen....LoL
Leuk apparaat, dat is pas een dikke foamlaag! ja
Met mijn knutselprojectje werkte perslucht voor geen meter. nee
Anayway, zoals hogerop te lezen is wat mij betreft het project afgerond en ik knutsel er verder ook niet meer aan (ik heb het trouwens sindsdien niet meer gebruikt oeps )
johnwoo
#60 Gepost : maandag 29 augustus 2011 23:11:05

Laat ik eerst zeggen dat ik het een heel mooi project vind want heb er zelf ook al eens aan gedacht om de verfspuit van de compressor te gebruiken hehe. Veel aandacht aan besteed en toch een werkend product neer kunnen zetten.

Om ook nog even een oordeel te geven, het werk wat je moet doen om dit resultaat te bereiken vind ik persoonlijk te veel voor het gehaalde resultaat. Er zit nog teveel water door het schuim waardoor de substantie te waterig is. Vuil zal daardoor minder snel losweken en het schuim wordt daardoor ook veel sneller afgevoerd. Er zal ongetwijfeld een verschil zitten in het gebruikte foam maar het verschil met de Autobrite is echt te groot.
Uiteraard is het wel kritiek maar dan alleen in vergelijking met de Autobrite Foam Lance. Voor de rest alleen maar respect voor het idee!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
2 Pagina's <12
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire