|
|
Rang: Lid Lid sinds: 7-7-2011 Locatie: Kerkrade
|
Hallo medepoetsers! Ik zal me vanavond even voorstellen na het werk, dan heb ik ook nog wat foto's ter beschikking Even een vraagje, maandag wil ik een auto gaan poetsen, maar heb nog geen ervaring met metalic. Zo te zien ziet de auto er ook vrij 'schoon' uit, zo onder het langsrijden, weet ook niet of echt polijsten nodig is dus (Nieuwe Colt in grijs/blauwig metalic) Maar stel ik wil gaan polijsten onder bijv. de deurklink, kan ik dit gewoon met Kenotec Polish doen, of is dit té ? Nogmaals ik heb geen enkele ervaring met metalic, vandaar de vragen haha Of wat schrijven jullie voor, om een metalic wagen te polijsten ? Heb verder nog, Maguiars ultimate compound staan, swirl-X (die grote fles) en nog wat oude troep (dat ik niet wil gaan gebruiken), dus zit grote kans in dat ik wat moet gaan aanschaffen Alvast bedankt!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 15-2-2009 Locatie: Harderwijk
|
Tussen een auto met uni-lak en een auto met een metallic lak zit eigenlijk wienig verschil qua polijstwerkzaamheden. Met Uni-lak heb je sneller kans dat je pads en doeken verkleuren, voor het stappenplan maakt het weinig verschil. Of polijsten nodig is hangt er vanaf of er swirls ed in de lak aanwezig zijn. Toen wij onze auto ophaalden zag deze er ook netjes en strak uit, tot de TL bak aanging :D Daarnaast werkt polijst ook enigzins als paintcleaner, dus in die zin heeft het eigenlijk altijd wel nut. Onder de deurklink kan je wat polijst op je vinger aanbrengen en deze net als een pad heen en weer bewegen. Overigens stel ik me wel serieus vragen bij de door jou gebruikte middelen. Ik lees Kenotech (hebben wij op zijn zachtst gezegd nogal "Kwalitatief Uitermate Terleurstellende" ervaringen mee) en als aternatief heb je Meguiar's ultimate compound ? Compound op een auto die er volgens jou nog netjes bijstaat, is dat niet nogal overdone ? Swirl-X is daarintegen wel een wat beter keuze alhoewel het nog steeds niet in de schaduw kan staan van een Monello of Poorboy's SSR. Ik lees trouwens ook niks over vooraf clayen en hoe je het polijsten gaat doen (handmatig / machinaal) ? www.astratuningclub.nl
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 27-6-2010 Locatie: haarlem
|
ff voor de duidelijkheid wil je hem met de hand gaan poetsen? met de dap? rotory? bij het poetsen van een auto poetsje alleen de blanke lak( oftewel beschermlaag van de kleurlaag onder de blanke lak in jouw geval matalic) je hebt ook auto's zonder blanke lak,, bij metalic is dit meestal niet het geval, hoop je hierin wat beter op weg geholpen te hebben,, wat voor polijst je gaat gebruiken licht er net aan hoe de staat van de lak is, blijf altijd achter jezelf staan!
|
|
|
|
Bedankt voor jullie reacties! Ikzelf ben (nog) echt geen profi, en zal dus echt wel wat aan jullie tips hier gaan hebben, alle tips zijn welkom natuurlijk! Mijn pa heeft me hier een beetje gek gemaakt dat ik niet al te gek moet gaan qua polijsten van een metalic auto, omdat je dan (volgens hem) de metalic eruit poetst Maarja, dat heeft hij toen van een buurman gehoord (we zijn verhuisd he!  ) die zijn zilveren astra eens ging polijsten met commendant De auto moet natuurlijk vantevoren gekleid worden, ik heb een clay bar kit gekocht van maguiars ooit, maar die klei is keihard geworden (vergeten in een bakje ofzo te stoppen  ) , dus ik moet of een nieuwe claybar kopen, of ik moet gaan kijken voor een ander setje (iemand suggesties ??) Ik wil de auto machinaal gaan polijsten (als dit nodig is he!, iig wel om de swirls eruit te gaan halen) met zo'n grote polijstschijfdinges. En waarom ik kenotec vermeld ? Omdat ik ultimate compound zo gruwelijk slecht uitgevreven krijg! En ik naar mijn mening niet echt verschil zie met de ultimate compound en kenotec polish (heb een rode wagon R toevallig gisteren helemaal gepolijst, deze was helemaal roze verkleurd). En ik heb nog geen Monello of Poorboy producten omdat ik het nog niet echt deed voor klanten, die Colt van de overbuurman is mijn eerste klant Heb voorheen gewoon voor de leuk mijn eigen auto (kevertje) en de auto's van mijn ouders wat gepoetst, maar niet op profi gebied, wil daarom ook wel wat meer erover weten! Alvast bedankt voor de reacties!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 10-6-2009 Locatie: Haarlemmermeer
|
Als ik jou was zou ik heel even zeer serieus het How To gedeelte van dit forum gaan bestuderen, opdat je vrijdag nog je bestellingen de deur uit kunt doen, in de hoop dat deze dan maandag binnen zullen zijn. Fix It! The Scratch Has Met Its Match by Billy Mays (R.I.P.) K L I K K E R D E K L I KI am the King of bling!
|
|
|
|
Bedankt! Heb ook een aantal how-to's gelezen idd. Volgende maand (als ik salaris krijg ..) eens kijken voor wat spulletjes te bestellen Ben vandaag even snel naar de automaterialen zaak geweest, heb 2 polijst pads gehaald voor op dat ding van mij, daar zaten tevens 2 microvezel pads bij, prima dus. Verder ook nog een clay bar kitje gehaald van TurtleWax (tja ... nog ff low budget houden he  ) Betere producten komen na de tijd wel! Daarom vraag ik ook nog maar zo weinig voor een volledige detailbeurt (€ 60,-  ) Ik zal kijken of ik hier een showtopic kan aanmaken, als ik de swirls ed. op de foto's krijg Voor nu alvast bedankt voor de reactie's en tips en trucs zijn altijd welkom!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 27-2-2011 Locatie: Uut Ol' Eel
|
Voor 60 euro kom ik in het weekend me bed niet eens uit Scholl Concepts Fanboy
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 4-5-2011 Locatie: Arnhem
|
Dus als ik het goed begrijp bied je jouw detail diensten aan voor 60 euro voor een gehele auto en heb je geen/nauwelijks ervaring? Ik zou maar oppassen dat die +60 euro niet omslaat in -600 schade
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 14-5-2009 Locatie: omgeving Breda
|
Iedereen moet ergens beginnen, niet?
|
|
|
|
Soepergrover schreef:Iedereen moet ergens beginnen, niet? Precies Vandaar dat ik me hier heb aangemeld voor meer info op te zoeken en eventueel vragen te stellen. Heb trouwens ook helemaal het geld niet op nu opeens allemaal topspullen in huis te gaan halen! Heb namelijk 6 maanden zonder werk gezeten (contract werd niet verlengd na 3 jaar, en ik ging toen toch verhuizen ... maarja, dan weer aan de bak komen he ...) en heb gisteren mijn eerste werkdag weer gedaan, dus hoop toch weer even wat centjes te sparen, eigen auto weer een beetje in orde te maken en dan nieuwe poetsspullen aan te schaffen! Dus dan heb ik ook lekker de tijd om hier wat door te lezen, nietwaar ? De ovebuurman kwam eigenlijk vragen wat ik wel niet allemaal gebruikte aan die suzuki van mn ma om die lak weer zo goed te krijgen, en toen kwam eigenlijk de vraag wat ik er eigenlijk voor vroeg ... dus ja ... Is natuurlijk super om van je eigen 'hobby' nog geld aan te verdienen ook, dus wil hier toch nog wat verder in gaan
|
|
|
|
Soepergrover schreef:Iedereen moet ergens beginnen, niet? Echt tof dat je jouw auto hiervoor ter beschikking stelt
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 14-5-2009 Locatie: omgeving Breda
|
Ik heb nog wel een portier uit mijn auto staan :P
|
|
|
|
mezzerin schreef:Dus als ik het goed begrijp bied je jouw detail diensten aan voor 60 euro voor een gehele auto en heb je geen/nauwelijks ervaring? Ik zou maar oppassen dat die +60 euro niet omslaat in -600 schade Zoals ik al zei, ik heb niet de topspullen in huis, heb ook nog niks metalics gedaan en mijn pa maakte me daar gek over dat ik die niet zou polijsten ... Vandaar dat ik me hier dus heb aangemeld en die vraag heb gesteld. Ervaring heb ik al wel opgedaan hoor ...  Een na-foto moet ik nog maken, maar is na een dagje polijsten toch echt weer rood geworden en glimd ook weer behoorlijk!
|
|
|
|
|
|
|
|
Die roze auto is weer mooi rood
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 20-12-2008 Locatie: Heerhugowaard
|
Ik denk dat niemand je een prutser vindt Er is hooguit verbazing dat je geld vraagt terwijl je nog niet zoveel ervaring hebt.Nu je verder verteld ligt dat geld vragen ook wat genuanceerder Maar ik zou me eerst verder verdiepen in het handmatig detailen (en evt machinaal) zodat je ook tips kunt geven. Over bijv. het wassen van de auto met het 2 emmer systeem. En die 600 euro schade kun je zo oplopen hoor, je bent namelijk bezig met andermans auto. Auto niet gekleid en dan polijsten en wat zandkorrels over de lak trekken bijvoorbeeld
|
|
|
|
Goed gedaan hoor Ignition. Ben het eens met Soepergrover dat je ergens moet beginnen. En voor niets kun je het altijd nog doen. De auto ziet er prachtig uit. Mijn tip blijft om goed de How To's te lezen en je zorgvuldig aan de stappen te houden, waarbij in mijn beleving vooral de fase reinigen (= zeer zorgvuldig wassen en daarna kleien) goed en zorgvuldig uitgevoerd dient te worden. Daarna met voorzichtigheid lakcorrectie uitvoeren en goed blijven kijken en controleren wat je doet. Van harte gefeliciteerd met je nieuwe baan en je nieuwe adres en fijn dat er weer wat vastigheid is in je leven, want dat maakt alles een stuk makkelijker. Hoop dat het bij deze werkgever helemaal goed komt en dat je snel in staat bent Carclean.nl volledig leeg te kopen Op naar de rest van de auto's in de straat Fix It! The Scratch Has Met Its Match by Billy Mays (R.I.P.) K L I K K E R D E K L I KI am the King of bling!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 26-10-2010 Locatie: Winschoten
|
Dat roze dak is weer heel mooi rood geworden!  Ga vooral zo door! Een full-detail (binnen en buiten?) voor € 60,- vind ik niet per se duur, mits alles netjes gebeurt. Succes! Seat Ibiza signo 1.4 16v
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 14-6-2011 Locatie: Dordrecht
|
60 euro is zeker niet duur. Heb eens een keer globaal uit zitten rekenen. Ik ben per auto ongeveer al minimaal 30 euro kwijt aan materiaal wat verbruikt is voor een complete detailbeurt exterieur.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 30-3-2011 Locatie: Antwerpen
|
Hallo, Toch ff vermelden dat je die roze auto weer mooi rood hebt gekregen Ik neem ook aan dat je voor bovenvermeld bedrag(eigenlijk wordt er niet gesproken over geld op het forum!), je buur z'n auto volledig doet maar dan tot hier:wassen,kleien,polijsten waar nodig,eventueel een glaze,2 laagjes wax,ramen aan binnen-en buitenzijde+velgen(buitenzijde) Als je nog meer gaat doen,is het volgens mij "profiteren" wat je buur doet Hoe lang doe je er trouwens over om al deze dingen te doen,is toch snel 5 uur en meer denk ik toch! Je moet idd iets doen om bij te verdienen,maar reken ook ff uit wat je in de auto stopt:water,shampoo,klei+lube,glaze(optioneel),wax,ruitenreiniger,en ik vergeet misschien nog wel iets. Veel succes met het detailen,ik kijk alvast uit naar foto's. Danny GSIII 5.9/100 km bose-edition 1.5 dci
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 28-10-2009 Locatie: Zuid-Holland
|
Welkom op het forum Even terugkomend op wat je vader zei over 'dat je de metallic wegpoetst'. In de metallic lak zitten 'flakes' dat zijn de metallic deeltjes die zo mooi als spikkels oplichten als de zon erop schijnt. Over een metallic lak hoort een blanke lak te zitten. Je poetst dus niet de metallic lak, maar puur de blanke laklaag erop. Althans, dat is de bedoeling. Ben je erg aggressief bezig met een compound+harde pad+machine, dan kun je door die blanke lak heen gaan en moet je buurman naar de spuiter. Ik lees dat je gebruik gaat maken van een machine, wat voor één is dat? Een roterende of excentrische? Wees in ieder geval voorzichtig, vooral bij randjes. En vergeet niet de rubbers/uitstekende delen af te plakken. Polijst laat daar witte vlekken op achter die je er soms heel lastig uit krijgt. Ultimate Compound is een prima product. Als je het lastig vindt afnemen, dan heb je teveel gebruikt / te lang doorgegaan / of op een te warm paneel gepolijst. Polijst altijd op een koel paneel, dus uit de zon in de schaduw. De vraagprijs voor een 'volledige' detailbeurt is natuurlijk afhankelijk van welke producten je verbruikt, wat de staat van de auto is en hoeveel tijd erin gaat zitten. Bij een middenklasse auto zijn de meesten hier, zelfs machinaal, al 10+ uren verder voor alleen de buitenkant. Ik denk dat de meesten het hier erg goedkoop vinden, omdat ze weten hoeveel werk er in zit als je het eenmaal goed doet. Detailers zijn geen poetsers en de naam zegt het al: Er wordt op elk detail gelet. Van het geduldig kleien van een vervuilde lak tot het nauwkeurig afplakken van de trims, rubbers, logo's voor het polijsten en uiteindelijk het afbouwen van polijsten van grof naar fijn. Hierna ben je ook weer bezig om polijstkorrels uit alle kiertjes en gaatjes en hoekjes te halen. Dit zijn maar een paar standaard stappen en alles bij elkaar neemt veel tijd, maar ook veel verbruik van spullen, in beslag. Maar ik denk dat we met z'n allen moeten beseffen dat jij ook nog maar net begint en niet alles zal doen zoals de ervaren mensen het hier doen. Dit zet je vraagprijs natuurlijk in een ander daglicht. Hoewel je natuurlijk, zoals grandscenicman hierboven zegt, moet opletten dat je niet meer verbruikt dan dat je vergoed krijgt. Zolang je geen schade aanricht zal de auto van je buurman er toch van opknappen. Heel veel succes in ieder geval.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 15-6-2011 Locatie: België
|
Welkom!
Dat heb je alvast heel mooi gedaan.
Je moet eens tellen wat je aan producten verbruikt en dan hoelang je aan de auto gewerkt hebt. 60 Euro vind ik voor dit resultaat zeer weinig.
|
|
|
|
Hallo! Nogmaals bedankt voor de reacties! Ik maak gebruik van een excentrisch polijstapperaat zoals onderstaande foto (van de Heuts geloof ik ofzo ?)  Hetgeen wat ik van plan ben te doen eraan: -Wassen -Kleien -evt. polijsten ? -swirl x'en -waxen -ramen reinigen -Velgen reinigen -Velgen waxen -Interieur stofzuigen en hier en daar wat cockpitspray gebruiken Heb ook eigenlijk geen idee voor hoeveel aan spullen ik eraan zal gaan verbruiken. Hoelang ik hier mee bezig ben, maakt me in principe ook niet echt uit (de overbuurman trouwens ook niet, hij heeft de auto de hele dag niet nodig en komt hem om 9:00 uur al brengen  ) Dan wil ik nog even een vraag stellen betreffende het verhaal over de metalic dat GMToyota hier uitlegd; De kleur (bijvoorbeeld grijs) is de gewone lak van de auto, de metalic is een blanke lak laag over de gewone laklaag en daarover komt de 'eind'-blanke laklaag toch ? Ik wil in de toekomst wel nog een Glaze gaan aanschaffen, is dit verstandig om 2 verschillende te halen voor lichte en donkere kleuren, of is een all-round net zo goed ? Alweer super bedankt voor de reacties alvast! Top forum hier
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 30-3-2011 Locatie: Antwerpen
|
Hallo nog maar eens, Zelf ben ik niet zo'n grote kenner van polijstmachines ,MAAR................... als je bovenvermeld toestel gaat gebruiken om te polijsten.......................................... kan je net zo goed een handpad nemen volgens mij! Die toestellen zijn wel ideaal om bvb machinaal een wax op te brengen ,maar hebben mijns inziens geen enkel nut als het om polijsten gaat. 100 % zeker ben ik niet ,maar ik ga jouw topic toch nog ff volgen. Danny GSIII 5.9/100 km bose-edition 1.5 dci
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 5-5-2008 Locatie: Den Haag
|
Gooi dat ding maar in de vuilcontainer... daar heb je helemaal niets aan. Het is bij lange na niet krachtig genoeg om er maar iets mee te kunnen doen. Die apparaten zijn weggegooid geld. Ook even inhaken op het metallic verhaal... het is nog steeds een zeer hardnekkig gerucht dat metallic lak anders zou zijn of behandeld dient te worden dan een uni-lak. Het is echt lariekoek in de wereld geholpen door een merk zoals turtle en de autoverkopers van vroeger. Het is een heel speciale lak.... NOT! Lak is lak, of het nu uni of metallic is. Bij metallic lak word er normaal gesproken een basis uni lak gespoten en daarna een blanke laklaag, de metallic flakes kunnen of in de uni laklaag zitten, in de blanke lak zitten of in beide lagen. En dan nog, een gemiddelde laklaag is totaal tussen 100 en 150 micron dik (totale laagdikte alle laken bij elkaar). Met polijsten haal je slechts enkele microns weg. De kans dat je je dus je metallic er uit zou "poetsen"is totale onzin en een fabeltje wat ooit de wereld is in geholpen. Overigens... je velgen maak je als eerste schoon, niet als laatste, je wilt het vuil van je velgen niet op je net schoongemaakte lak Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.I'm not crazy. My mom had me tested.Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 26-10-2010 Locatie: Winschoten
|
Over je polijstmachine, zoals Stimpy68 al zegt, doe maar weg. Ik heb zelf ook een vergelijkbaar apparaat van 'Carpoint', polijsten kun je wel vergeten. Het zal allicht iets bijdragen maar het rendement is minimaal. Zelf haal ik meer resultaat met een handpad, bijvoorbeeld de Orange light van Monello met een cuttingfactor i.c.m. Ultimate Compound. Seat Ibiza signo 1.4 16v
|
|
|
|
Ok bedankt! Ik ga er dalijk aan beginnen en ik maak wel wat foto's ook
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 6-7-2009 Locatie: Hoorn - NH
|
stimpy68 schreef:.... Gooi dat ding maar in de vuilcontainer... daar heb je helemaal niets aan. Het is bij lange na niet krachtig genoeg om er maar iets mee te kunnen doen. Die apparaten zijn weggegooid geld. Toch wel interessant om te zien dat ondanks dit 'slecht werkende' apparaat iedereen wel zéér content is over het resultaat ( zo op de foto uiteraard ) stimpy68 schreef:De kans dat je je dus je metallic er uit zou "poetsen"is totale onzin en een fabeltje wat ooit de wereld is in geholpen. Nu je het zegt, vraag me af op Iron/X wel zo goed is voor metallic/lak .... gaat de strijd aan met metaaldeeltjes en voor je het weet 'zuigt' de Iron-X ze allemaal uit de lak // >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
|
|
|
mk-us schreef:Toch wel interessant om te zien dat ondanks dit 'slecht werkende' apparaat iedereen wel zéér content is over het resultaat ( zo op de foto uiteraard ) Misschien omdat het voor je gevoel opgeknapt is? De leek die zo'n apparaat koopt kijkt veel minder kritisch dan wij. Ik heb er ook ooit een gehad en gebruikt, en ja, ik vond het resultaat toen wel goed. Maar ja, turtletijd zullen we maar zeggen. Nu weet ik gelukkig beter en zie dat zo'n ding geen zoden aan de dijk zet. Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.I'm not crazy. My mom had me tested.Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
|
+1. En ik denk ook te constateren op de foto's dat het nog wel wat roder zou kunnen worden, maar allemaal moesten we ergens beginnen. Oh, en wanneer Stimpy aan het opbiechten is geslagen.. Ik zelf heb er natuurlijk in het verleden ook eentje gekocht met een wolletje. (Enige keer dat ik dwars door de lak ben gegaan tijdens het polijsten). Fix It! The Scratch Has Met Its Match by Billy Mays (R.I.P.) K L I K K E R D E K L I KI am the King of bling!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 27-10-2008 Locatie: Harderwijk
|
Vindt de reflectie wel mooi, maar we weten nu nog steeds niet of de swirls er ook echt uit zijn aangezien ik nergens een foto meteen directe lichtbron zie ? www.AstraTuningClub.nl => De site voor Astra rijdend Nederland!
|
|
|
|
Reflectiefoto's zeggen helemaal niets, nul, noppes. Ik kan het topic niet meer terugvinden, maar Dibbuz en ik hebben ooit een Honda Legend gedaan, en daarvan hadden wij voor alle stappen (behalve het wassen) reflectieshots genomen.... Het leek er dus op of dat de hele auto al gepolijst e.d. was. Maar als je recht op de lak keek zat de auto onder de swirls en krassen... Oftewel, reflectieshots geven een geen goed beeld over de daadwerkelijke staat van de lak (behalve de kleur dan) Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.I'm not crazy. My mom had me tested.Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 16-5-2008 Locatie: Den Haag
|
+1 Adrie. Reflectieshots zeggen nagenoeg niets. Gewassen en gepolijst of niet?  Dezelfde auto, maar een foto uit een andere hoek genomen... 
|
|
|
|
Guest
|