• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Project Ford Sierra RS Cosworth

SandeR-design

Detailing rookie
10 mrt 2011
197
0
Goeden dag

Leek me grappig om jullie op de hoogte te houden van mijn projectje.

5 juli heb ik hem op gehaald met de auto ambulance.

Aan gekomen bij me garage.

foto002.jpg


Heb nog even een klein rondje gereden voor dat ik hem binnen heb gezet.
dat is wel genieten als de turbo opgang komt en met een erg mooi afblaas geluid.

Toen maar in de garage gezet. (garage in ongeveer 12 bij 8 meter):-"

foto007.jpg


Na een lange werkweek wachten ben ik op 9 juli begonnen met de auto even goed na lopen wat er aan moet gebeuren.

Tot nu toe moet het volgende er aan gedaan worden:

1: Spruitstuk pakkingen vervangen met alle boutjes en borgmoertjes.
2: Groote beurt olie van motor en versnellingsbak stuurbekrachtiging en filters olie en benzine
3: Waterpomp vervangen (voor de zekerheid)
4: Distributieriem set vervangen(voor de zekerheid)
5: Originele injectoren plaatsen.
6: Originele amal valve plaatsen
7: Carter ontluchting schoon maken.
8: Achter remmen vervangen en rem klauwen gangbaar maken
9: Wielrandje lassen.

Dus zaterdag 9 juli begonnen met het demonteren van de turbo met spruitstuk.
heb alle tapeindjes uit de kop verwijdert en gelijk even m8 tap er door heen gehaald om het schroefdraad op te frissen.

foto010.jpg


Nu eerst maar pakkingen en onderdelen bestellen.

Zo staat hij er nu bij.

foto011.jpg


Vandaag(15-07-2011) weer een avondje bezig geweest.
Deze week ook gele injectoren en de amal valve ontvangen.

Er was 1 tapeindje afgebroken dus gat werd uitboren.
Op mijn werk even een ''boormal'' gemaakt om goed te kunnen boren.
Gemaakt van een 20mm dikke strip met de gaten patroon van de uitlaat poort

foto001-1.jpg


Ook heb ik zelf een ''helicoil'' gemaakt buiten M12 draad en inwendig M8 draad.

foto008.jpg


Na het boren kon ik er M12 draad er in tappen.
Boren ging perfect recht door het malletje.

foto011-1.jpg


Daarna kon de zelf gemaakte ''helicoil'' er in met het M8 tapeindje.
De ''helicoil'' was iets te lang dus moest hem even af vijlen en daarna vlak schuren.

foto013-1.jpg


Daarna alle andere tapeindjes in de kop gedraaid.
Was wel even wat werk om alle 16 de tapeindjes vast te zetten.

foto018.jpg


Nu wachten op pakkingen en dan kan het spruitstuk weer gemonteerd worden met de turbo :party:

Weer een nieuwe update. (23-07-2011)

Heb de nieuwe pakkingen binnen en dus gelijk het spruitstuk gemonteerd met koperen borgmoertjes.
Ook een koelwaterleiding gemonteerd.

foto008-1.jpg


Daarna de turbo gemonteerd ook met koperen borgmoeren, zodat het nooit zal vast roesten.

foto011-2.jpg


Ook heb ik de originele injectoren weer geplaatst en een amval valve.
hij heeft al gelopen en loopt ontzettend goed:party:

Motorruimte weer afgebouwd.
foto006.jpg


foto009.jpg


Nu even tijd vinden om hem even flinke wasbeurt te geven.

Heb de motor ruimte schoon gemaakt.
Eerst Meg's APC 1:4 met borsteltje geprobeerd,dat werkte amper.
Toen maar 500 ml pure APC in de foamer. en even laten in trekken en borstelen,ook geen verschil met de 1ste stap.
Ik gebruik APC wel voor het interieur en niet meer voor exterieur veel te mild voor echt viese dingen.

Heb van me werk maar even een zure voorreiniger mee genomen.(vrachtwagen wasstraat)
Dit heb ik 1:100 verdunt en ook gefoamt en gelijk borstelen en afspoelen.

Eindelijk restulaat.

Voor :
foto003.jpg


Na:
foto017.jpg

foto018-1.jpg

foto021-1.jpg


Weer erg mooi schoon en de onderkant van de motorkap glimt je ook weer te gemoed.
Ik heb niet voorzichtig gedaan met water overal op en dat koste me ook een nieuwe gaskleppositie sensor.:-"


Foto van tijdens het droog rijden:

foto004-1.jpg

Hier is hij buiten om ook alleen gefoamt met een zure voorreiniger van een vrachtwagen wasstraat, en afgespoeld.

Hen nog even een afdekkap geplaatst voor de distributieriem.
Eerst schoon gemaakt met Dasty :-"
Daarna even een laagje Mothers Back to Black.

foto001-3.jpg


Weer een update :D :party:

Heb er een 2e sierra bij gekocht.
Geen cosworth maar een gewone 2 liter met cosworth onderdelen buiten om :)^

Dacht dat hij de zelfde kleur had maar er zitten wat tinten verschil in kleur naam en code komt ook niet over 1 helaas.
Op de foto's valt het niet zo op.

Thuis aan gekomen.
foto003-1.jpg


Even thuis hapie gegeten en toen naar me garage plekie gereden en afgeladen.
foto016-1.jpg


Toen even de echte Cosworth naar buiten gereden om samen op de foto te gaan. :heart_eyes:
foto018-2.jpg


En nu staan ze samen in me garage.
foto024.jpg


Snel slopen en onderdelen verkopen }:)w


11 Sept de Sierra RS Cosworth een dagje mee genomen naar een Ford meeting met een beetje circuit gedeelte.

IMG_1781.jpg


IMG_1741.jpg


Hij liep als de brandweer
en driften gaat ook goed w^^w

Vandaag 01-10-11 weer wat een de Cossie gedaan.

Hij moet lichter worden dus zo veel mogelijk gewicht er uit.


Bagage ruimte is leeg
Achterbank er uit
De auto had nog al wat luxe kwa electra dus dat moest er ook uit.
Heb nu al aan de bijrijders kant de deuren leeg, alleen de voordeuren hou ik de elec ramen er in.

foto017-1.jpg


foto018-3.jpg


foto019.jpg


Nu even eten en vanavond weer verder sleutelen......

Ik heb nu alles nu bijna alles er gesloopt wat overbodig is voor op circuit
de ramen in de deuren wil ik nog van lexaan hebben en er moeten meer dreun matten uit de auto
maar dat komt nog wel even als een rolkooi en goede stoel en gordel

1 stoel is meer als zat.
foto011-6.jpg


De auto is nu al erg licht geworden.
Ik merkte het al dat hij op de aanhanger stond voor een dagje zandvoort vrijrijden,
de volvo merkt amper dat er iets achter hangt :)^
foto003-5.jpg


Hier wat foto's op circuit zandvoort.
foto010-4.jpg

foto011-5.jpg

foto014-3.jpg


Het witte/mosgroene golfje rijdt met een audi blok met bijna iets van 220 pk
kon hem leuk bij houden maar hij had veel meer gripp als ik.

Op deze foto zie je dat de sierra erg hangt in een bocht.
foto008-6.jpg


Dus maar even geinvesteerd in een goede ophanging.
foto002-6.jpg


De demping is ook te verstellen en uiteraard is de hoogte ook te verstellen.
Nu nog tijd vinden om het te monteren.


Vandaag maar even de coilovers gemonteerd op de sierra.
kleine 5 uur mee bezig geweest maat het zit er op.

Oude spulletje er af:
foto005-6.jpg


Achter :
Ik vond dat er erg weinig ruimte zat tussen de veer en de carroserie dus heb even iets bewerkt met een hamer :-"
foto002-7.jpg


Voor: dit was een eitje alleen zaten de ouder veerpoten erg vast in de fusee's :zzz:
foto003-7.jpg


Omdat ik de achter as moest laten zaken voor de oude veren er tussen uti te krijgen moesten de remleidnigen los dus die
moest ik ontluchten. slangetje er op nippeltjes open en een uurtje laten druppelen.
foto006-6.jpg


Volgende week maar even afstellen in hoogte en dan 17 dec ga ik weer op zandvoort rijden dan kan ik de demping nog afstellen







Tot de volgende update.
Gr Sander
 
kwijl, kwijl , kwijl.... dit is dus de wagen die me altijd zal bijblijven, mijn nonkel heeft er eentje gehad toen ik 6-8jaar was....wat een bom was dat...
heel veel succes met je project en VEEL foto's maken he! ben er verzot op :heart_eyes:

waarom trouwens originele injectoren plaatsen? welke steken er nu in? en wat is een amal valve?(heb nog niet gegoogled, dus dont shoot me :party: )
 
Acc_Focus zei:
waarom trouwens originele injectoren plaatsen? welke steken er nu in? en wat is een amal valve?(heb nog niet gegoogled, dus dont shoot me :party: )

Heb er nu ''donkergroene'' injectoren in.
deze zijn geschikt voor 380 pk in combinatie met chip en 3 bar map sensor en andere tuning onderdelen.

deze Cosworth heeft nog originele chip en originele 2bar map sensor.

De amal valve zorgt dat de turbo druk geregeld wordt wat de motor op bepaalde toeren nodig hebt.
deze heeft de vorige eigenaar vervangen zo dat hij zelf de turbo druk op vol uit kon zetten icm met de groene injectoren.
alleen dit werkt niet.
auto stink naar benzine en zuipt als een gek uitlaat is ook erg verkoolt van te rijk mengsel.

Dus ik verbouw alles weer naar origineel.

Gr Sander
 
Een echte klassieker, heeft historie geschreven op zowel het circuit als op de onverharde paden. Vind het echt geweldig om te lezen dat je hem weer terugbouwt naar origineel :ja :)^ . Een maat van mij had heel lang geleden een XR4i, die wilde ook wel! Blijf je project zeker volgen. Laat al die mooie foto's maar komen. Zocht je al heel lang naar een goede en redelijk originele? Mijn zoektocht naar een mooie en originele RS2 was een hele lange.
 
Paulus de Boskabouter zei:
Een echte klassieker, heeft historie geschreven op zowel het circuit als op de onverharde paden. Vind het echt geweldig om te lezen dat je hem weer terugbouwt naar origineel :ja :)^ . Een maat van mij had heel lang geleden een XR4i, die wilde ook wel! Blijf je project zeker volgen. Laat al die mooie foto's maar komen. Zocht je al heel lang naar een goede en redelijk originele? Mijn zoektocht naar een mooie en originele RS2 was een hele lange.

Ik heb zelf al 3 XR4I's gehad en andere mk1 sierra's
maar heb al me ford spul verkocht

en toen de volvo v70 T5 gekocht

was er klaar mee met zo veel projecten.

maar ik was weer beetje op zoek naar een leuk circuit speeltje.

kwam de cosworth toevalig tegen op een ford forum
de zelfde avond nog heen gereden volgende avond stond hij thuis.

nu dus toch weer een sierra :weetniet
 
Hey kerel.


Toch maar weer een oudere Ford:party: , als je eenmaal bent begonnen met de Fordvirus kom je er niet meer vanaf:D :party:

Maar hier ook rode roostertjes op????8o ;)
 
Mooi gedaan met die koperen borgmoeren! Mooi project, blijf hem zeker volgen. Gelukkig ging bij onze quattro de tapeinden van het spruitstuk in een keer los zonder af te breken.