Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

Klei wordt groen ("blauw") Opties
Rhinoceros
#1 Gepost : maandag 1 augustus 2011 20:51:31
Rang: Lid

Beste mensen,

vandaag wilde ik de auto van mijn ouders een grote schoonmaak beurt geven. De klei van Meguiar's (Quik Clay Detailling System) leek me hiervoor geschikt omdat het dak heel erg was vervuild.

Nu ben ik op de motorkap begonnen en bij de eerste aanraking werd de klei al direct groenig (de lak is blauw). Ik heb de klei gebruik i.c.m. de quik detailer. Ik zag ook direct allerlei strepen en was dus gewoon de lak ernstig aan het verpesten. Nu heb ik gelukkig daarna met polijsten de boel kunnen herstellen!

Hebben jullie enig idee hoe dit komt? De auto is een mitsubishi space star.

Daarnaast nog een 2e vraag. Ik gebruik ook de polish van Meguiar's . Wat voor doek kan ik hier het beste bij gebruiken? Want het kostte me nu nogal veel moeite om het geheel egaal te krijgen

Bedankt!
Soepergrover
#2 Gepost : maandag 1 augustus 2011 20:58:10
Rang: Moderator
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Review brons: Heeft goede reviews geschreven.

Hmmm, ik kan me hier eigenlijk niet veel bij voorstellen. weetniet
Ik neem aan dat je er geen foto's van hebt.
Heb je die klei nog?
Rhinoceros
#3 Gepost : maandag 1 augustus 2011 21:12:24

Ik vond het ook opvallend, omdat ik er nergens meldingen van had gezien! De doek die ik heb gebruikt is ook gewoon erg groen.

Ik kan er wel fotos van maken (van de klei) maar ik zou niet weten hoe ik ze hier op het forum krijg. De klei is nu iig gewoon groen (iets lichter omdat het natuurlijk aan het opdrogen is)
Juffer1
#4 Gepost : maandag 1 augustus 2011 21:21:08

Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!

Kan het zijn dat je ouders vroeger kleurwax van die groene schildpad hebben gebruikt ?

Hoe heb je de auto gewassen, met een gewoon sopje of met een extra hoge dosering shampoo ?
Het kan best zijn dat de clay groen of bruin uit slaat, dat heeft dan te maken met het type vervuiling.
Met groen bedoel ik dan mos groen en niet KPN of kermit de kikker fel groen : als dat gebeurd gaat er idd iets anders verkeerd.

De strepen die jij beschrijft kunnen mijn inziens 2 dingen zijn : of marring of ingedroogde Quick Detailer.
De producten van Meguiar's kan je niet in de zon of op een warm oppervlakte gebruiken.
Houdt er ook rekening mee dat het te clayen oppervlakte goed nat moet zijn. De spray die je gebruikt moet tussen de clay en je lak zitten.
Droge clay op een (warme) lak laat witte strepen (marring) achter.

Met de polish bedoel je denk ik de polish uit het 3 stappenplan van Meguiar's ? Deze breng je volgens Meguiar's aan met de gele foampad en neem je af met een microfiber doek (geen t-shirt oid gebruiken!)
Overigens moet je mijn inziens niet teveel verwachten van die polish, deze is zeker niet te vergelijken met een polish van Poorboy's of Monello.

edit : als het ook op de doeken na gebruik van de polish ed zit kan het ook zijn dat het een uni-lak is weetniet
www.AstraTuningClub.nl => De site voor Astra rijdend Nederland!
Soepergrover
#5 Gepost : maandag 1 augustus 2011 21:22:57
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Review brons: Heeft goede reviews geschreven.

Is het niet gewoon vuil?
Als je bij een vieze auto langs kunststof delen/randjes komt, wil daar nog weleens troep zitten
die je dan op je klei krijgt. Mocht het dat zijn: eerst even reinigen met APc en afspoelen.
Rhinoceros
#6 Gepost : maandag 1 augustus 2011 21:33:26

Mijn ouders hebben nooit wax gebruikt, ik hooguit een paar keer een wax uit de wasbox.

Ik heb de auto eerst gewassen in een wasbox, normale shampoo dus neem ik aan. Ik kan me niet voorstellen dat het vuil is waardoor de clay die kleur wordt, je zag namelijk echt dat er strepen op de lak kwamen, en dat ik echt de lak aan het wegpoetsen was. Overigens was de motorkap wel redelijk verkleurd blauw (paars dus) en na het polijsten is hij echt weer strak blauw zoals hij hoort te zijn, wel een vooruitgang dus!

Het zou misschien kunnen dat de motorkap nog warm was omdat ik er wel net mee had gereden, en het was natuurlijk warm vandaag en de auto heeft vrij lang in de zon gestaan op een parkeerplaats daarvoor. Maar het waren geen witte strepen, het was echt poetsen van lak, wat ook gebeurt bij polijsten.

Ik gebruik de DeepCrystal Polish, opzich ging het wel maar het kostte me heel veel moeite om het echt goed egaal te krijgen (wat misschien wel gewoon zo hoort).
IbizaSigno
#7 Gepost : maandag 1 augustus 2011 21:35:18

Als je strepen hebt gekregen van de polish van Meg's (step 2(?) = glaze) dan heb je waarschijnlijk te dik aangebracht. Het best dun aanbrengen en afnemen/uitbuffen met een microvezeldoek.
Seat Ibiza signo 1.4 16v
Juffer1
#8 Gepost : maandag 1 augustus 2011 21:39:25

even een heel wild idee.. misschien moet je supergroever eens lief vragen of hij met je meekijkt.
Wij kunnen nu zonder foto's en duidelijke uitleg wel gaan gokken, hij kan irl zien wat er is en evt misgaat. Daarnaast krijg je ongetwijveld nog een paar hele nuttige tips en adviezen erbij knipoog
www.AstraTuningClub.nl => De site voor Astra rijdend Nederland!
Frans
#9 Gepost : maandag 1 augustus 2011 21:40:28

Heb je tijdens het kleien wel genoeg Quick Detailer gebruikt.
Als je aan het kleien bent, dan moet het echt spekglad zijn en je moet geen noemenswaardige weerstand voelen.
Mvg Frans
RogierV12
#10 Gepost : maandag 1 augustus 2011 21:41:41

15 minutes of fame: Is met detailing op tv geweestHulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

Rhinoceros schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat het vuil is waardoor de clay die kleur wordt, je zag namelijk echt dat er strepen op de lak kwamen, en dat ik echt de lak aan het wegpoetsen was.

Je kan absoluut geen lak wegpoetsen met klei.
Ik denk dat het groen gewoon vuil is van bomen/mos/algen oid.
En aangezien je het na het polijsten netjes hebt gekregen zou ik me er verder niet druk over maken en blij zijn dat de groene aanslag van de lak af is.

Zoals de voorgaande poster zegt, genoeg Qd gebruiken beter teveel dan te weinig
----------------------------------BMW7ForumBMW7Club-------------------------------
Rhinoceros
#11 Gepost : maandag 1 augustus 2011 21:46:51

Ik had in ieder geval geen noemenswaardige weerstand op de auto, ik ben er nog steeds van overtuigd dat het echt lak is geweest, het zit nog onder mijn nagels zelfs :P Maar ik denk dat ik jullie maar moet vertrouwen er ervan uitgaan dat het geen lak is, jullie hebben er wat meer ervaring mee knipoog.

Maar als hij echt zo vuil is, is het eigenlijk niet te kleien, want daarvoor wordt de klei te vuil, kan ik dat dan niet op een andere manier verwijderen?
Soepergrover
#12 Gepost : maandag 1 augustus 2011 22:02:08

Onder je nagels?
Je houd toch wel de klei tussen je vingers en de lak in? hehehe
Rhinoceros
#13 Gepost : maandag 1 augustus 2011 22:04:31

Haha yes :P maar aangezien de klei al bijna zo groen als kermit de kikker was (het lijkt hier Sesamstraat wel!), en je nagels beetje in de klei zitten, gaat dat hard! knipoog
Rhinoceros
#14 Gepost : maandag 1 augustus 2011 22:08:20

Juffer1 schreef:

edit : als het ook op de doeken na gebruik van de polish ed zit kan het ook zijn dat het een uni-lak is weetniet

zou kunnen? Maar wat houdt dat in?knipoog ik heb een aantal doeken gebruikt en ook die zijn gewoon heel erg verkleurd! Zitten echt groene/blauwe plekken op!
Virus
#15 Gepost : maandag 1 augustus 2011 22:09:09
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

Ik denk ook niet dat het mogelijk is om lak "weg" te kleien...of er moet al iets heel erg mis zijn met de lak zelf. (misschien dat kleien op een lak zonder blanke laklaag wel iets van verkleuring in de klei mogelijk is? weetniet )

Als het vervuiling is...misschien de wagen eens wassen met een overdosis shampoo, desnoods met een scheutje APC erbij? weetniet

Ivm de step nr2 polish van Meguiar's (die eigenlijk een glaze is): deze niet laten curen, aanbrengen en direct uitpoetsen ( ik neem aan dat je dit wel al wist maar ik zag het nergens staan in de bovenstaande posts dus ik vermeld het maar eens voor alle zekerheid.)
Progress is a slow process
Frans
#16 Gepost : maandag 1 augustus 2011 22:49:07

Uiteraard moet je niet willen dat de klei, de taken van een goede wasbeurt gaat overnemen.
Dus echt eerst (na de eerste wasbeurt) met aparte middelen de vliegjes, teerspatten, metaalsporen etc. verwijderen, daarna nogmaals met een goede autoshampoo de wagen helemaal doen, afspoelen en daarna pas kleien.

Na het kleien moet de lak (indien hij niet verkrijt is), superglad aanvoelen.
Verwering/verkrijting zal je niet zomaar met klei wegkrijgen, daarvoor moet je polijsten.

Je zegt dat je hebt gepolijst, maar ik hoor je niet over groene pads?
Mvg Frans
Rhinoceros
#17 Gepost : maandag 1 augustus 2011 22:55:25

Dat was ook niet mijn doel idd, maar daarom ben ik ook met de motorkap begonnen, die was nog redelijk schoon, de echte vlekken zaten vooral op het dak. De lak is nu ook wel gewoon goed glad... maar ik kan me nog steeds echt niet voorstellen dat er zoveel groen vanaf komt! Nogmaals, het leek er echt op dat de lak gewoon vloeibaar werd.knipoog

De doeken die ik heb gebruikt tijdens het polijsten waren ook groen, die zijn dus ook erg verkleurd.
Virus
#18 Gepost : maandag 1 augustus 2011 22:58:06
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

Even voor alle duidelijkheid....Is de wagen gepolijst geweest en zoja, met wat (Dap? handmatig?) of bedoel je met "polijsten" het behandelen met step nr 2 polish van Meguiar's? sceptisch
Progress is a slow process
grandscenicman
#19 Gepost : maandag 1 augustus 2011 22:59:19

Hallo,

Misschien wel handig om via een pm-etje een emailadres te krijgen van iemand en stuur daar de foto's voorlopig naartoe,dan kunnen we wel met z'n allen lekker meekijkenLoL

Danny

GSIII 5.9/100 km bose-edition 1.5 dci
WouterP
#20 Gepost : dinsdag 2 augustus 2011 1:36:56

Wanneer de lak verkrijt is zul je wel degelijk lak eraf kleien. Dit is echter alleen het ' los' ligggende deel, hierna is de lak alsnog glad.

Ik heb het nu al bij meerdere auto gehad ( vw t4, mercedes sl en audi 80) en maak me er niet druk om , nadeel is dat je klei erg zacht ( minder effectief) wordt van al die lak die erin gaat zitten.
Frans
#21 Gepost : dinsdag 2 augustus 2011 9:27:59

Wellicht dat het e.e.a. aan de lakkleur en gebruikte klei ligt, want ik heb twee witte verkrijte auto's gedaan en daarbij bleef er geen witte verf aan mijn klei hangen (gele ddj klei + born slippy).
Mvg Frans
wImV
#22 Gepost : dinsdag 2 augustus 2011 9:35:45

Ik zag juist het topic,

En zoals al in andere topics gebeurd is, moet ik wouterB weer gelijk geven. Het verkrijten van de lak gebeurt vooral bij een unilak. Deze werden zelfs bij oudere wagens zonder vernis afgewerkt. Het is zelfblinkend met de juiste toevoegingen. Echter het nadeel is dat deze geen vernislaag hebben waardoor dat dat soort wagens sneller een verkrijtte lak gaan hebben.

Zoals hierboven gezegd, dit kan geen kwaad. Alleen het 'verkrijtte' gedeelte veeg je er vanaf bij het kleien. Wel goed nabewerken met de machine en zeker niet te grof gaan beginnen...

grtz
Rhinoceros
#23 Gepost : dinsdag 2 augustus 2011 9:47:34

Het zou goed kunnen dat dit is gebeurt... Wat is precies dit verkijtten? Is dat die verkleuring die optreed?!

het is iig goed dat ik alleen dat gedeelte eraf krijt, het nadeel is wel dat dit zoveel is, dat je het over de lak smeert... want het was echt best veel, en er daardoor die strepen ontstaan. Ik heb helaas geen machine knipoog weet niet of dat een probleem is?
wImV
#24 Gepost : dinsdag 2 augustus 2011 10:03:33

ja het kan best veel zijn. Beste is zeer vaak afspoelen en navegen, anders heb je een lelijke gekleurde brei op uw auto liggen en heb je wat je afgenomen hebt gewoon verplaatst. Wanneer het opdroogt, zit er terug een waas op de auto. Het verkrijten is om het zeer eenvoudig uit te leggen: het broos worden van het bovenste gedeelte van de lak door verwering. De kunst is wel van niet te ver te gaan met kleien, want we weten natuurlijk niet hoe fel de lak is aangetast.

Verder: afhankelijk van de krassen is het met de hand doenbaar om te polijsten (maar gemakkelijker met een DA machine). Het is te doen met de hand omdat dit soort lakken dikwijls wel iets zachter zijn (mede omdat er niet echt vernis op is). Veel lichte swirls kunnen ook in het bovenste gedeelte van de verkrijtte laklaag zitten die je juist hebt weggenomen met het kleien.

grtz
stimpy68
#25 Gepost : dinsdag 2 augustus 2011 10:31:25
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer zilver: Frequente detailer

Ik heb een aantal auto's met klei gedaan waarvan de lak verkrijt was, heb vrijwel nog nooit meegemaakt dat de klei dezelfde kleur kreeg als de lak
Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.
I'm not crazy. My mom had me tested.
Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
Rhinoceros
#26 Gepost : dinsdag 2 augustus 2011 13:09:27

dan wordt dan veel afspoelen denk ik.. moet ik idd wel uitkijken dat ik niet alle lak eraf spoel. en hoogstwaarschijnlijk is het dan inderdaad die waas wat ik heb gezien, aangezien je idd verplaatst wat je hebt afgenomen!
Ik denk dat ik het bij het hand polijsten houdt, het is wat werk maar ik was redelijk tevreden met het resultaat knipoog. Bedankt!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire