Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

Auto laten polijsten en poetsen, nu witte strepen in de zon.. wat te doen Opties
autogek82
#1 Gepost : zondag 16 oktober 2011 14:37:16
Rang: Lid

Hallo allen,

Een tijdje geleden dacht ik er goed aan te doen om mijn auto is te laten poetsen door een poetsbedrijf.
Heb €150 mogen betalen en de auto zou gepolijst en gepoetst worden.

Toen ik de auto ophaalde zag deze er werkelijk schitterend uit, leek haast wel nieuw! Echter....
Na 2 weken viel het me op dat als de auto in de zon stond er witte strepen op ontstonden, deze witte strepen bewegen mee met het zicht (weet even niet hoe ik het anders uit moet leggen).
Ik ben terug gegaan naar het bedrijf en ze hebben nu 3 keer opnieuw mijn auto gedaan maar het blijft steeds terug komen..
Het probleem is alleen dat op het moment van ophalen er niks te zien is, het treedt steeds pas na een paar dagen en de zon moet wel schijnen anders is er niks te zien..

Ondertussen is mijn auto nu 3 keer terug geweest en ik ben het vertrouwen in dit bedrijf wel verloren en ben bang dat ze misschien alleen maar meer verpesten dan nog goed kunnen maken.

Omdat ik zelf helaas niet heel veel verstand van het poetsen van auto's heb (heb wel een flesje Meguiar's NXT techwax 2.0 staan maar daar is dan ook alles mee gezegd) hoop ik dat iemand me misschien op weg kan helpen wat ik nu het beste kan doen.

Ik heb geprobeerd een foto te maken waar het op zichtbaar is en zal deze toevoegen.

Alvast bedankt!
Bijlagen:
foto 2.JPG 259 KB, aantal downloads: 223.
bartr123
#2 Gepost : zondag 16 oktober 2011 14:47:01
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

Van harte gefeliciteerd met je hologrammen en polijstkrassen.
Dit ontstaat door een combinatie van te grof polijsten en niet na te bewerken.
Dit is helaas eerder regel dan uitzondering.
De reden dat het na enkele dagen pas tot zicht komt is dat de oliën dan verdwenen/uitgedroogd zijn.
Zoek een forumlid met een DAP, bewerk je auto dar een keer mee,en je zal deze ellende zo kwijt zijn.
Opel Antara 2008
Festool
3M
stimpy68
#3 Gepost : zondag 16 oktober 2011 14:54:16
Rang: Moderator
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer zilver: Frequente detailer

Zoek op dit forum even naar hologrammen en je hebt beet!

Lullig gezegd ben je helaas bij een b de haas geweest wat poetsen betreft.... Wat ze doen:

- polijsten de auto met een roterende machine en een grove combo
- Bouwen vaak niet af (net zoals bij schuren)
- Gebruiken middelen met veel zgn. fillers. Dit zijn producten die krasjes en hologrammen verbergen.

Na enkele weken en/of na het wassen is deze zooi er weer af en komen de hologrammen weer schitterend tevoorschijn.
Even een verschil uitleggen tussen een standaard poetsbedrijf en een detailer:

Een poetsbedrijf wil in een zo kort mogelijke tijd veel auto's doen, kwantiteit ipv kwaliteit, een detailer daarentegen wil kwaliteit leveren.
Als je een auto GOED wilt doen of laten doen, dan ga je het met 150,- euro echt niet redden nee

Gelukkig is je probleem redelijk simpel op te lossen, in principe zou het polijsten met een dual action machine zoals de DAP500/900 je probleem op lossen. Dit is een excentrische machine waarmee je geen hologrammen kunt krijgen en reeds aanwezig hologrammen mee kunt verwijderen.

Gezien je nieuw bent en het probleem wat je hebt, zou ik je willen vragen om even de forumreglementen door te willen nemen, zie mijn onderschrift knipoog
Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.
I'm not crazy. My mom had me tested.
Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
Juffer1
#4 Gepost : zondag 16 oktober 2011 15:47:00

Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!

Voor 150 euro kan (wil) ik zelfs niet een auto niet helemaal doen.
Wat Bart & Stimpy ook al aangaven is dat je zeker 2 dagen nodig hebt om een auto goed te doen. Zet dat af tegen die 150 euro en iedereen snapt dat dat gewoon niet gaat.

Die hologrammen kan je met een DAP idd weghalen. Reken er wel op dat je zeker een uur of 6 bezig bent eer deze hologrammen uit je auto zijn.
Mocht je hulp nodig hebben dan mag je mij en Wilma altijd een privebericht sturen.

Gr. Arjan
www.AstraTuningClub.nl => De site voor Astra rijdend Nederland!
autogek82
#5 Gepost : zondag 16 oktober 2011 15:55:04

Ik ben blij te lezen dat het probleem herkent wordt en dat dit wel opgelost kan worden! blij
Nu nog hoe... ben zelf niet in het bezit van een DAP, heb hier wel een Festool RO 150 E-Plus, weet iemand of het daar ook mee kan?

Ik ben me al een beetje aan het inlezen over wat te doen en in welke volgorde. Mocht het met m'n Festool kunnen dan ziet het er naar uit dat ik komend weekend maar geen plannen moet maken knipoog
Juffer1
#6 Gepost : zondag 16 oktober 2011 16:00:56

Het is wel een excentrische machine maar ik hoop niet dat je die ook al gebruikt hebt voor het schuren van hout oid ?
In dat geval zou ik hem absoluut niet willen / gaan gebruiken tenzij je 100% zeker bent dat deze stofvrij is.

Naast de machine heb je dan nog nodig : clay + lubricant, polijstmiddelen (in ieder geval Monello Mezzo & Finale), minimaal een oranje pad, een licht groene pad en een goede wax.

Soepergrover
#7 Gepost : zondag 16 oktober 2011 16:03:41
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Review brons: Heeft goede reviews geschreven.

Dat is wel een mooi machientje. Het is in elk geval een excentrische machine (en geen rotary waar waarschijnlijk die
hologrammen op jouw auto mee zijn gemaakt).
Ik weet even niet of dit de machine is met geforceerde rotatie (en of je die aan en uit kunt zetten). Dat is wellicht een
puntje waar je op zou moeten letten. (*wacht even de reactie van wat forumbewoners af met ervaring met zo'n Festool*)
En als je 'm ook gebruikt om hout mee te schuren: zorg dat je 'm goed schoonmaakt voordat je ermee gaat polijsten

[edit] Wat mijn bovenbuurman al aangaf.
Juffer1
#8 Gepost : zondag 16 oktober 2011 16:10:12

Edit : ik kijk net even naar de foto's maar naast de hologrammen zie ik ook nog genoeg swirls zitten ?
autogek82
#9 Gepost : zondag 16 oktober 2011 16:24:50

Ik ben bang van wel ja..
BlackPassat
#10 Gepost : zondag 16 oktober 2011 16:30:11
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

@ juffer1: ik zie al een mooie klus op een Passat aankomen als ik dat zo eens volg hier.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
SMFLK
#11 Gepost : zondag 16 oktober 2011 19:02:04

Zelfs mijn ongetrainde oog ziet dat die lak nog vol met swirls zit.
Ik zou er dan aan twijfelen of deze lak uberhaupt wel is gepolijst.

Wellicht hebben ze met een stukkie schuurpapier rondjes erop gedraaid ofzo hehe.

Maargoed, de bovengenoemde reacties zijn denk ik wel afdoende om je uit deze penarie te helpen!
I like: DoDo juice - Poorboys World - Volvo S40 2006

Remember: A wasted life is better spent!
bartr123
#12 Gepost : zondag 16 oktober 2011 19:13:25

Citaat:
Zelfs mijn ongetrainde oog ziet dat die lak nog vol met swirls zit.

En mijn getrainde oog zegt dat dat geen swirls zijn maar polijstkrassen.
Bekijk swirls eens van heel dichtbij, dan zal je zien dat een swirl uit heel veel rechte krasjes bestaat, polijstkrassen daarintegen zijn nagenoeg precies cirkelvormig.knipoog
Opel Antara 2008
Festool
3M
Wouter B
#13 Gepost : zondag 16 oktober 2011 19:17:36

De schade die poetsbedrijven veroorzaken komt door: (Waarbij 1 de grootste oorzaak en 4 de iets minder grote oorzaak maar nog steeds hele grote oorzaak.)

1: Werknemers die nergens ook maar verstand van hebben en er alleen zijn voor het geld en niet passie.
2: Verkeerde producten en manier van wassen waardoor er nog voor ze begonnen zijn al voor 300 euro schade gemaakt word.
3: Die werknemers een roterende polijstmachine in de handen drukken en ze 1 uur geven om over alle panelen heen te vliegen.
4: Vervolgens met vervuilde pads en oude t-shirts die vaak op de grond liggen en nooit schoongemaakt worden over de auto heen klappen en vegen.

Om vervolgens die 4 stappen van totale onkunde en achterlijkheid te verbergen word er een filler bom op gegooit van bijvoorbeeld Carteq die naar 1x wassen of een stevige regenbui weg is waarna dan dus de aap uit de mouw komt.

En dan durven ze er ook nog geld voor te vragen, zelfs al zouden ze mij 500 euro toe geven om m'n auto te behandelen zou ik er nog niet eens aan willen denken...
Scholl Concepts Fanboy
LB
#14 Gepost : zondag 16 oktober 2011 19:32:01

Zie dat je in Lelystad woont, kom 19 nog naar de winterdetailing meeting, dan kun je zien hoe het moet. Wellicht springt het virus op je over.
grandscenicman
#15 Gepost : zondag 16 oktober 2011 19:52:47

Deze eens lezen en ...toepassen

MVG Danny

http://forum.carclean.nl...ogrammen-op-Audi-A6.aspx
GSIII 5.9/100 km bose-edition 1.5 dci
mk-us
#16 Gepost : zondag 16 oktober 2011 20:27:18
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer brons: Plaats regelmatig details.

Wouter B schreef:
De schade die poetsbedrijven veroorzaken komt door: (Waarbij 1 de grootste oorzaak en 4 de iets minder grote oorzaak maar nog steeds hele grote oorzaak.)

1: Werknemers die nergens ook maar verstand van hebben en er alleen zijn voor het geld en niet passie.
2: Verkeerde producten en manier van wassen waardoor er nog voor ze begonnen zijn al voor 300 euro schade gemaakt word.
3: Die werknemers een roterende polijstmachine in de handen drukken en ze 1 uur geven om over alle panelen heen te vliegen.
4: Vervolgens met vervuilde pads en oude t-shirts die vaak op de grond liggen en nooit schoongemaakt worden over de auto heen klappen en vegen.

Om vervolgens die 4 stappen van totale onkunde en achterlijkheid te verbergen word er een filler bom op gegooit van bijvoorbeeld Carteq die naar 1x wassen of een stevige regenbui weg is waarna dan dus de aap uit de mouw komt.

En dan durven ze er ook nog geld voor te vragen, zelfs al zouden ze mij 500 euro toe geven om m'n auto te behandelen zou ik er nog niet eens aan willen denken...

Kan het ook anders stellen:
1-werkgever die zijn personeel niet deskundig en professioneel inwerkt
2-juiste producten maar verkeerde wijze van toepassen
3-tijd=geld en om die reden ook een poetscentrale en geen detailingwerkplek
4-geen eigen iniatief en inzicht van de werknemer om te beseffen dat dit niet echt de meeste slimme manier van werken is
( Ik bedoel als je thuis met een vaatdoekje wat vuiligheid opruimt dan ga je daarna met dit zelfde doekje ook niet je snijplank afnemen toch? )

Het is niet alleen onkunde maar gebrek aan kennis en ervaring met daarbij idd het gemis aan liefde voor je werk.

Ik zou 'm daarentegen wel aanpakken voor €500 hoor!

// >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Dominic
#17 Gepost : zondag 16 oktober 2011 20:37:49

Jammer dat dit voor valt gelukkig is dit op te lossen
Berkant
#18 Gepost : maandag 17 oktober 2011 15:19:36
Detailer brons: Plaats regelmatig details.

Bekend probleem van autos die bij een poetscentrale vandaan komen, hoge snelheid hoppa 1 laagje, filler eroverheen klaar is kees Aaargh

Je kan er zelf aan beginnen of bij iemand langsgaan die al de kennis en produkten in huis heeft, als je niemand hebt mag je altijd in Deventer langskomen cool
autogek82
#19 Gepost : maandag 17 oktober 2011 21:17:46

Allemaal al bedankt voor de antwoorden en aangeboden hulp!

Heb ondertussen al een hoop gelezen en a.s. woensdag ga ik langs bij een ervaren forumlid. Helemaal super zo'n forum!

Ik kan al haast niet wachten om spullen te bestellen en aan de slag te gaan! blij

Soepergrover
#20 Gepost : maandag 17 oktober 2011 21:43:25
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Review brons: Heeft goede reviews geschreven.

Neem dan die Festool ook gelijk maar mee.
Kun je dat ervaren forumlid wellicht vragen of dit een bruikbare machine is voor een beginner.
autogek82
#21 Gepost : dinsdag 8 november 2011 22:10:37

Ondertussen al lekker aan de slag en het gaat de goede kant op..

Goede hulp gehad en de hollogrammen verdwijnen als sneeuw voor de zon..

Ik heb echter op sommige plekken op de auto toch nog krassen die niet weg gaan met de oranje pad i.c.m. monello mezzo (da's m'n zwaarste combinatie die ik heb momenteel).

Wat is nu verstandig? Zwaarder polijstmiddel en beginnen met lichtere pad of zwaardere pad (de gele) en bij mezzo blijven? Ik zal in beide gevallen de spullen nog moeten bestellen overigens..

En tot hoever kan je gaan? Neem aan dat je niet oneindig kan polijsten...?
DolomiteGreyTT
#22 Gepost : dinsdag 8 november 2011 22:21:51

Dat poetsbedrijf is al veel te ver gegaan, dus ik zou er sowieso een lakdiktemeter op zetten!
Blamm
#23 Gepost : dinsdag 8 november 2011 22:45:20

autogek82 schreef:
Ik heb echter op sommige plekken op de auto toch nog krassen die niet weg gaan met de oranje pad i.c.m. monello mezzo (da's m'n zwaarste combinatie die ik heb momenteel).

En tot hoever kan je gaan? Neem aan dat je niet oneindig kan polijsten...?

Eerste advies: neem genoegen met 90-95%! 100% haal je praktisch nooit tenzij hij zo uit de spuitcabine komt lopen en je hem daarna polijst.

Belangrijkste is om te weten wat voor krassen het zijn. Zijn het swirls (hele fijne krasjes door het wassen en algemene vervuiling die over de lak heen is gegaan) of echt rechte krasjes/krassen zoals die van een tak/jas/kat etc. In het tweede geval zijn ze namelijk een heel stuk moeilijker te verwijderen en is er lastig iets over te zeggen zonder het in het echt te zien.
Zijn het swirls, komt er wel verbetering in met oranje+mezzo? Als er wel verbetering zichtbaar is, ook al is het maar een beetje, doe het gewoon nog een keer met dezelfde combinatie! Desnoods 2x, 3x, je kunt altijd zwaarder gaan, maar ook met Mezzo moet je erg ver kunnen komen.
Jeremy Clarkson: You can buy one of these cars and tell people you drive a mid-engined, rearwheel drive, turbocharged, convertible Mercedes Benz
autogek82
#24 Gepost : dinsdag 8 november 2011 23:35:06

Had het al 2 keer geprobeerd maar zal het gewoon nog eens doen (misschien is die 3e keer net de juiste)..

Het is vooral op de achterklep en het zijn denk ik swirls... geen echte krassen in ieder geval..

Laktedieptemeter helaas niet voor handen.. maar hij is nog steeds zwart gelukkig knipoog kan het zo snel gaan dan?
Juffer1
#25 Gepost : woensdag 9 november 2011 10:01:26

lakdiktemeter heb ik wel net als een rotary, gele pad, wollenpad en forza.
Moeten alleen wel even kijken hoe en wanneer we dat doen / afspreken.

Ps : had je vorige week zondag al een pb gestuurd met een antwoord op je andere vraag
Kawouter
#26 Gepost : woensdag 9 november 2011 12:08:00

Ik neem aan dat je bij Juffer langs gaat? Dan komt het zeker goed. Anders had ik je ook op weg kunnen helpen. Kom ook uit lelystad.
Nu Fiat Punto 1.2 16v Sporting
Ex Peugeot 306 XS 1.6, Ex VW Polo Coupe 1.0, Ex Kia Pride, Ex Ford Mondeo 2.0, Ex VW polo Coupe 1.3
Ex Opel Corsa 1.5 TD, Ex Peugeot 106 Diesel, Ex Peugeot 106 Sport 1.1, Ex Alfa Romeo 156 1.9 JTD
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire