Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

Iron-x of Meguiar's wheelbrightener vreet wiellood op?? Opties
Scooby
#1 Gepost : woensdag 16 november 2011 13:29:00
Rang: Lid

Een kennis heef van mij een busje Iron-X en Meguiar's Wheelbrightener van me overgenomen omdat hij z'n wielen niet goed schoon kreeg.
Nou heeft hij dit gebruikt op zijn winterwielen en een week later pakt hij de wielen om ze te monteren en ziet hij dat zn wiel gewichtjes helemaal verrot zijn. Ook zijn metalen ventiel is gaan roesten.
Is dit normaal of zou er een andere oorzaak zijn? Ikzelf vermoed dat dit al aardig roestig was en omdat het nu schoon is dat je het extra ziet. Of extreem slechte kwaliteit en niet gecoate gewichtjes die gebruikt zijn.

Ik heb zelf de proef op de som genomen en 3 stukjes wielgewichten (ijzer) en een stukje echt Lood genomen en ze onder de Meguiar's en iron-x gespoten. Echter alleen het echte stukje lood verkleurt iets maar is ook zo weer op te poetsen. Ook mijn eigen wielen die al heel vaak zijn ingespoten met deze producten glimmen de gewichtjes gewoon. Ik ben benieuwd naar jullie mening.

sj0ertum
#2 Gepost : woensdag 16 november 2011 13:44:21

IronX verwijderd juist roest, maar als 1 van deze producten de toplaag zou aantasten, kan het daarna wel gaan roesten.
Ik heb een half jaar geleden de velgen van mn schoonvaders BMW aangepakt, en een week later had hij een kapot ventiel.
Toeval? Ik denk het wel, maar je moet gewoon erg goed met water naspoelen, gezond spul is het nooit.
SkyBuMp
#3 Gepost : woensdag 16 november 2011 13:44:52

Side effect van iron-x imho!
sj0ertum
#4 Gepost : woensdag 16 november 2011 13:48:36

Maarja het is zuurvrij...Dan verdenk ik eerder die Meguiar's
SkyBuMp
#5 Gepost : woensdag 16 november 2011 14:06:29

Deze discussie is al vaker gevoerd op het forum, ook door mij.

Zie hier: http://forum.carclean.nl...nium-en-plakloodjes.aspx
Scooby
#6 Gepost : woensdag 16 november 2011 14:38:17

Ik begrijp dat Iron-x dus zink kan aantasten. Wielgewichten heb je in veel soorten. Lood, alleen dat mag niet meer verkocht en gebruikt worden. Dan hou je ijzer en zink over. Eventueel zijn ze kaal of gelakt. Dan zouden dit al onbehandelde zinken gewichtjes geweest moeten zijn. Ik heb de iron-x en Meguiar's getest met echt lood (mag niet meer maar heb het nog wel voor mezelf knipoog ) en ijzer zowel ijzer met een gelakte laag en als gepolijste ijzeren gewichtjes. Hiermee gebeuurt gewoon niks. Alleen het echte lood wordt met Meguiar's donker grijs en met iron-x wat gelig. Alleen dit is niet zo storend, het gaat immers niet oxideren oid.
zuidwest10
#7 Gepost : woensdag 16 november 2011 15:17:53

Iron X=heeft bestanddelen H2O2 aanboort
dus
VAG rules
dani
#8 Gepost : woensdag 16 november 2011 15:30:35

Volgens mij zijn er gewoon 2 loodjes verdwenen door gebruik. Ik zie verders niet zoveel bijzonders.
Scooby
#9 Gepost : woensdag 16 november 2011 15:30:41

De loodjes die er nog zitten zijn helemaal verroest. Dat ben ik niet gewend hoor. Tenzij het een hele oude auto is waar nooit geen onderhoud aan geweest is.
tamer
#10 Gepost : woensdag 16 november 2011 17:25:54

Ik heb dit probleem ook gehad op mijn setje zomervelgen. Ik gebruik al een hele tijd WB, nooit wat gebeurt met de loodjes.
Sinds ik Ironx heb gebruikt, zijn de loodjes aangetast en op delen weggerot lijkt het wel.

Of het moet hele grote toeval zijn dat het iets anders is dan Ironxweetniet
RedCat
#11 Gepost : woensdag 16 november 2011 17:34:32
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

sj0ertum schreef:
... maar je moet gewoon erg goed met water naspoelen ...

+1
The best start for an answer, is someone to come up with a good question.
SkyBuMp
#12 Gepost : woensdag 16 november 2011 17:43:49

Dat naspoelen geloof ik wel, maar sommige onbehandelde oppervlakte kunnen direct "aangetast" worden. Dan kan je spoelen wat je wilt maar dan is het al gebeurd..
grandscenicman
#13 Gepost : woensdag 16 november 2011 18:16:31

ben je zeker dat de loodjes proper zijn ??

volgens mij zitten ze gewoon "vol" met ijzer van het remmen...(denk ik hé hehehe )
GSIII 5.9/100 km bose-edition 1.5 dci
bartr123
#14 Gepost : woensdag 16 november 2011 18:20:59
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

Gaaf, lood dat roest....
Opel Antara 2008
Festool
3M
Jeroen
#15 Gepost : woensdag 16 november 2011 18:22:38

Hier ook gehad, bij mijn zomerset zijn ze door gebruik van iron x veelvuldig verroest. Of wat het ook is, het blijft lood,...

Terwijl ik het bij mijn winterset weer niet heb, en ook daar heb ik heet veelvuldig op gebruikt...

Ook weer afhankelijk van wat voor soort plakloodjes je er weer op hebt natuurlijk...

Loodjes die missen, denk slecht gemonteerd, door slecht ontvetten o.i.d. En door het gebruik van de auto,

Krijg je op een gegeven moment de middelpuntvliegende kracht, en vliegt je loodje weg,....

Waar rijd dat ding eigenlijk rond hier? Zou zweren dat ik laatst achter een HKH zat, ook zilver suv geval,...

"2006 Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16V Distinctive TI"

RedCat
#16 Gepost : woensdag 16 november 2011 18:23:00
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

Direct aantasten door Iron X lijkt mij wat overdreven
Zelfs op blank metaal en geroest metaal heeft het tijd nodig
Maar als het eenmaal werkt gaat het ook door

Er is nou eenmaal verschil in de kwaliteit van gewichtjes
Soms zijn het loodjes, soms is het dit ...
The best start for an answer, is someone to come up with a good question.
SkyBuMp
#17 Gepost : woensdag 16 november 2011 18:37:40

RedCat, ik heb op een setje (ongelakte) remklauwen het direct fout zien gaan. Was instant.....opsuiten omdraaien om de kwast te pakken.....bam borrelen en sissen.

Die gewichtjes zijn trouwens niet allemaal lood meer maar er schijnt ook zink in te zitten.

Nu we het over zink hebben, auto's zijn tegenwoordig verzinkt. Als je nou steenslag hebt en het verf er af ligt..... wat zou er dan met het verzinkte gedeelte gebeuren?
Hebans
#18 Gepost : woensdag 16 november 2011 19:44:22

Ik heb hetzelfde op mijn winterwielen. De loodjes zijn verroest. Die velgen zijn pas 1 jaar oud en hebben nooit Iron-X gezien. De zomerwielen hebben -op het oog- dezelfde loodjes maar is er niets aan de hand. Dus over er een verband is tussen Iron-X en de loodjes geen idee. Kan best gewoon aan de loodjes zelf liggen lijkt me.

En ook ik zag het eens direct fout gaan met Iron-X.
Bartezzz
#19 Gepost : woensdag 16 november 2011 20:35:12

Mijn wiellood is ook aangetast na een Iron-x behandeling.
maar het is niet zo dat het halve loodje weg is nee

Hoe weet ik zeker dat het kwam door Iron-X?

Het was mijn motor velg, en daar zit veel ketting vet en smeersel op, dus reinig ik die met APC omdat WB er niks op doet.

Dus dat keer ook voor behandeld met APC en gevolgd door Iron-X. cool
groeten Bart

=> Goede raad is duur. Er niet naar luisteren nog duurder.

=> Waar een detailer gaat, is ook een 1-pots wondermiddel met "hetzelfde resultaat".
kendo
#20 Gepost : woensdag 16 november 2011 20:44:16

Ik heb van de week mijn winterset geplaatst. En mijn zomerset is ook voorzien van loodvrije gewichtjes, en idd., ook behoorlijk aangetast. De enige producten die ik gebruik voor de velgen zijn Bilberry en Iron-x.

Opvallende ervaringen.
WouterP
#21 Gepost : woensdag 16 november 2011 21:02:34

Flink verroeste stukjes balanceer staal is geen uitzondering hoor.... kom het dagelijks op me werk tegen. En dan niet op auto's waarvan de klant ooit van schoonmaken van een auto gehoord heeft knipoog. Ook in dat balanceermateriaal zit er veel verschil.

At ts , hoe was het voor de behandeling?
Tim
#22 Gepost : woensdag 16 november 2011 21:03:44
Rang: Moderator

Het is inderdaad bekend dat Iron.X op loodjes een verkeerde werking kan hebben. Zoals eerder besproken in het andere topic.
I'm the Master of Bling!
Jeroen86
#23 Gepost : woensdag 16 november 2011 22:37:46

Andere bandenboer zoeken die gelakte loodjes monteert. Ik heb die er dus op zitten en alles ziet er als nieuw uit.
Scooby
#24 Gepost : woensdag 16 november 2011 22:39:33

Ja ik monteer zelf goede gewichtjes want die heb ik gewoon echt laten weken in dit spul en geeurt dus niks mee. Deze gewichtjes zijn bij de dealer aangebracht.
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire