Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

behandeling banden voor opslag Opties
Arjan1979
#1 Gepost : donderdag 22 december 2011 14:14:33
Rang: Lid

Onlangs zijn bij m'n auto de zomerbanden vervangen door winterbanden. De zomerbanden zijn weggezet op een banden/velgen-standaard in de garage.

Wat ik me nu afvraag: is het nodig om de banden na het reinigen te behandelen tegen uitdroging? En zo ja, wat is hiervoor dan een geschikt product?
ivo's
#2 Gepost : donderdag 22 december 2011 14:19:00
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!

C.Pro PERL, Mothers Tire Shine, Meguiar's, Wolfgang, etc etc etc

Dit is maar een kleine greep uit de banden/rubber verzorgingsproducten die te koop zijn
New detailing project: Silver Beetle Highline

(SOLD!)

"Gek zijn doet geen pijn" - rodders

Dennis-VR6
#3 Gepost : donderdag 22 december 2011 14:44:45

Je hoeft de banden voor één wintertje echt niet te beschermen tegen uitdroging. Dit kan het rubber namelijk goed hebben. blij
Volkswagen Corrado VR6
ivo's
#4 Gepost : donderdag 22 december 2011 14:46:54

Ben ik het niet met je eens Dennis...
Als je banden namelijk goed reinigd/ontvet, gaat het uitdrogingsproces vele malen sneller.....

(SOLD!)

Dennis-VR6
#5 Gepost : donderdag 22 december 2011 17:28:02

Oke, dan wel ja. Daar heb je gelijk in. Ik had begrepen dat het hier ging om het weg leggen van banden zonder er op de voorhand iets mee te doen. Mijn fout. knipoog
Volkswagen Corrado VR6
grandscenicman
#6 Gepost : donderdag 22 december 2011 17:52:43

ik heb mijn zomerbanden ook behandeld :

de zichtkanten met mothers rubber care (3 in 1 produkt , ook interieur en plastic)

de binnenkant met een flesje van ...turtle wax (ik dacht plastic restorer, vind je bijna in elke shop ja )

waarom de binnenkant : ik was toch bezig!
GSIII 5.9/100 km bose-edition 1.5 dci
ivo's
#7 Gepost : donderdag 22 december 2011 18:27:12

@ Dennis-VR6

Citaat:
.....is het nodig om de banden na het reinigen te behandelen tegen uitdroging?

knipoog

(SOLD!)

sammax
#8 Gepost : donderdag 22 december 2011 18:41:36

ik heb ze helemaal ingesmeerd met PB Bold N Bright
trekt er lekker in dus ze voelen niet vettig aan.
zien er uit als nieuw
NewMiniClub.nl
nicknameless
#9 Gepost : donderdag 22 december 2011 18:46:59
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Review zilver: Plaatst regelmatig goede reviews.Detailer brons: Plaats regelmatig details.

Ik heb mijn zomerbanden (en velgen) volledig behandeld.

Banden eerst goed gereinigd en ontvet met Meguiar's SD en APC. Daarna de banden aan de binnen en buitezijde rijkelijk voorzien van C.Pro PERL. Zo kan dit product lekker intrekken.

De velgen goed gewassen, een iron-x behandeling gegeven en daarna 3 lagen velgenwax gegeven.

Ze staan nu in de kelder, niet te warm, niet te koud, opgestapeld op een velgenstandaard.

(overigens zijn dit de winterbanden)
grandscenicman
#10 Gepost : donderdag 22 december 2011 21:07:24

ik heb ook nog een fotootje gevonden van de zomerbandjes/velgen waar je goed kan zien dat de zichtkanten een (vind ik toch) heel mooi kleurtje hebben .

het produkt is aangebracht met een verfkwast en in 2 lagen , 1 laag was al mooi zwart maar de 2e laag maakt het wel helemaal af vind ik . (ik ben wel wat royaal geweest en het loopvlak is ook deels zwarter geworden, maar als ze er terug opkomen is dit zo weg )

de binnenkanten zijn gewoon ..zwart , ook 2 laagjes maar dat deed niet veel meer dan enkel zwartmaken...(turtle)
(op de foto zijn enkel de zichtkanten gedaan ) cool

onlangs nog gelezen dat je banden best op een koele , donkere plaats legt ivm uitdrogen anders
WouterP
#11 Gepost : donderdag 22 december 2011 21:14:40

nicknameless, ik wil je niet uit je droom helpen maar dat zijn toch echt michelin zomerbanden knipoog
grandscenicman
#12 Gepost : donderdag 22 december 2011 21:24:05

ik denkdat WouterP het idd juist heeft : michelin winterbanden(de mijne toch ) zien er zo uit (moeilijk te zien maar toch een groot verschil )

een duidelijke V-vorm , tegenover een assymetrisch ? profiel bij de andere banden , maar ik denk niet dat alle winterbanden een V-vorm hebben

tamer
#13 Gepost : donderdag 22 december 2011 21:26:18

Dat geeft Patrick toch ook aan, dat het zomerbanden zijnweetniet . Of ik moet het verkeerd lezen.
nicknameless
#14 Gepost : donderdag 22 december 2011 21:30:42
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Review zilver: Plaatst regelmatig goede reviews.Detailer brons: Plaats regelmatig details.

@ wouter,

Het zijn inderdaad zomerbanden, maar vergeleken met de "blij dat ik glij" banden die ik om de l.m. velgen heb zitten, hebben de zomerbanden ontzettend veel grip op sneeuw.

Het is vreemd maar waar ja

Rene
#15 Gepost : donderdag 22 december 2011 22:00:17

allemaal flauwekul, om je zomerbanden grondig te wassen
en te ontvetten,voor die drie wintermaanden,het belangrijkste is
om ze droog en donker op te bergen.
smeerpoets
#16 Gepost : donderdag 22 december 2011 23:10:11

Ik zou mij eerder druk maken om de bandenspanning! Zorg dat je banden goed op spanning zijn en bij voorkeur op een bandensteun opslaan. Lukt dit niet dan is het advies om je band op maximale spanning te zetten (vollast zie sticker in deursponning of bij tankdop) en ze neer te leggen op de wang van de band. Sla je namelijk je banden op het loopvlak op, heb je kans dat je een vervorming krijgt en is je band niet helemaal meer rond als je hem in het voorjaar weer gaat gebruiken.
Kawouter
#17 Gepost : donderdag 22 december 2011 23:40:37

Ik geloof daar allemaal niet zo erg in. Ik kan mij niet indenken dat een band vervormd als hij 3 of 4 maandjes rechtop heeft gestaan. Dat zou betekenen dat een auto (die veeeeeel meer weeg dan alleen het gewicht van de band met de velg) de band ook snel plat zou moeten maken. Ik kan daar met mijn verstand niet bij. Kijk dat dat nou gebeurt als je hem 3 of 4 jaar opslaat op die manier dan zou dat kunnen. Maar in zo'n korte tijd....

Als een auto een maand stil staat is de band ook niet vervormd en dan staat er veel en veel meer gewicht op de banden.

Ook het wel of niet uitdrogen weet ik niet. 90% van de mensen op deze wereld rijd rond zonder ooit iets aan hun banden te doen. Ook in hele warme en hele koude landen. Daar worden banden toch gewoon op gemaakt?
Nu Fiat Punto 1.2 16v Sporting
Ex Peugeot 306 XS 1.6, Ex VW Polo Coupe 1.0, Ex Kia Pride, Ex Ford Mondeo 2.0, Ex VW polo Coupe 1.3
Ex Opel Corsa 1.5 TD, Ex Peugeot 106 Diesel, Ex Peugeot 106 Sport 1.1, Ex Alfa Romeo 156 1.9 JTD
grandscenicman
#18 Gepost : donderdag 22 december 2011 23:54:49

is waar : de banden worden ook opgeslagen in speciale rekken en dan staan ze ook langere tijd gewoon recht als op de wagen ( heb je al eens bij een bandenboer rondgekeken hoe sommige banden erbij liggen en dat kan ook voor een tijdje zijn , deze zijn dan nog velgloos en hebben soms een niet al te ronde vorm )

maximale druk ben ik persoonlijk niet voor : zorg gewoon dat ze een spanning hebben die iets hoger is dan normaal (ik denk altijd aan een ballon: laat die lange tijd op maximum grootte en je zult zien dat deze niet meer zo klein wordt als in de verpakking na lucht aflaten....(oké een band is geen ballon......)

volgens mij kan het ook niet veel kwaad als je ze op elkaar stapelt met bvb een dik stuk karton/mousse/karton tussen ipv op een velgenboom , maar dat kan de grote kost niet zijn : 10 euro

mijn buur heeft nog een ford van + 20 jaar en had onlangs nog zijn reservewiel moeten gebruiken dat...

origineel bij aankoop was meegeleverd : de band was al lang over datum en heeft er nog meer dan 2 maand opgestaan zonder problemen , je zag het er wel aan maar de band hield het wel uit cool
Kawouter
#19 Gepost : vrijdag 23 december 2011 11:27:38

Bij mij liggen ze gewoon in de hoek van de schuur op elkaar gestapeld met niets er tussen.

Ik heb toen ik mijn banden wisselde gepraat hierover met mijn bandenboer. Die is ook sceptisch over al de voorzorgsmaatregelen die mensen nemen. Kijk kwaad kan het nooit en het zal nooit nadelig zijn. Maar of het ook daadwerkelijk nut heeft. Hij dacht van niet....
Nu Fiat Punto 1.2 16v Sporting
Ex Peugeot 306 XS 1.6, Ex VW Polo Coupe 1.0, Ex Kia Pride, Ex Ford Mondeo 2.0, Ex VW polo Coupe 1.3
Ex Opel Corsa 1.5 TD, Ex Peugeot 106 Diesel, Ex Peugeot 106 Sport 1.1, Ex Alfa Romeo 156 1.9 JTD
Paulus de Boskabouter
#20 Gepost : vrijdag 23 december 2011 12:26:52

Belangrijkste is inderdaad droog en donker bewaren, gebeurd er niks mee. Rij al heel lang met winterbanden en de setjes gaan meestal drie a vier seizoenen mee, en heb nog nooit droogte scheurtjes gehad. Behandel ze nergens mee.

Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TDI Ambition Proline
Arjan1979
#21 Gepost : dinsdag 3 januari 2012 21:57:27

Bedankt voor de reacties allemaal. M'n topicstart had eigenlijk ook wel wat duidelijker/uitgebreider gekund zie ik nu.. De banden zijn nu zonder dat ze gereinigd zijn weggezet in de garage. De standaard is vergelijkbaar met de foto's die hier geplaatst zijn, dus banden incl. velgen; bij die van mij zat er nog een doek bij om er overheen te doen.
Had er ook al het één en ander over gelezen en kwam toch ook wel verschillende reacties tegen, net als hier eigenlijk. Wat ik uit de reacties hier begrijp is het dus niet persé nodig om de banden te behandelen als je ze niet reinigt.

Ik zal nog 's rondkijken, als ik wat koop gaat vooralsnog de voorkeur uit naar de PB Bold N Bright Gel, Mothers FX Tire Shine of Autoglym Instant Tyre Dressing, mede door de lage prijs. En misschien dat een product als Mothers Back to Black (Naturally Black) (dus niet de Tire Shine uitvoering) voor mijn toepassing ook wel voldoet? Voordeel daarvan vind ik weer dat het eventueel ook voor andere zaken te gebruiken is.
grandscenicman
#22 Gepost : dinsdag 3 januari 2012 22:58:24

Voor mijn bandenzwart gebruik ik de Mothers rubber care : 2 laagjes en net niet te blinkend! (= 3 in 1! , plastic rubber vinyl )

Vuil in de garage : zweep , is jouw keuze natuurlijk maar ik zou het niet kunnen LoL

Als je dan toch voor een nette wagen gaat , horen de(winter)banden en velgen er ook bij vind ik.

Tegenwoordig gebruik ik een borstel van 70 mm(type behanglijmborstel) en ga ermee over de banden na een poetsbeurtje ism die rubber-care.

Klaar in geen 5 minuten voor de 4 bandjes ..... en maakt het toch meer af .

Deze heb ik al eens geplaatst , maar vind het resultaat wel echt top : (zijn wel de zomersloffen die een extra dikke laag kregen omdat dit toch ook wat vervliegt )

mk-us
#23 Gepost : dinsdag 3 januari 2012 23:21:31
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer brons: Plaats regelmatig details.

@gsm:Kan mij er nog steeds niet helemaal in vinden; waarom niet helemaal de band of alleen de wang?
Bij regulier gebruik dan doe ik alleen de wang en niet het loopvlak.

// >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Arjan1979
#24 Gepost : woensdag 4 januari 2012 0:54:17

grandscenicman schreef:
Voor mijn bandenzwart gebruik ik de Mothers rubber care : 2 laagjes en net niet te blinkend! (= 3 in 1! , plastic rubber vinyl )

Vuil in de garage : zweep , is jouw keuze natuurlijk maar ik zou het niet kunnen LoL

Ik open dit topic natuurlijk wel met een reden. Ik zie dat dat spul van Mothers ook reinigt, gebruik je het daar ook voor, of reinig je ze eerst met bv APC?

En dat vroeg ik me inderdaad ook af: of je (met bepaalde producten) ook de hele band kunt behandelen ipv enkel de zijkanten?
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire