|
|
Rang: Lid Lid sinds: 8-5-2010 Locatie: Hilversum
|
[@carcleaners, Excuus voor het ontbreken van veel vakjargon, deze show-off is ook bedoeld om te lezen voor vrienden en familie van de eigenaar van de auto]Om mij niet te vervelen tijdens de “koude” December maanden, kreeg ik een Mazda 323 welke een volledige detail krijgt. Het doel was de auto klaar te maken voor verkoop, en hem daarna ook te koop aan te bieden. Tijdens het ontvangst van de auto bleek al snel dat deze 4-deurs sedan automaat, wel wat aandacht kon gebruiken, getuigen de mos en wat uitwerpselen waarvan de eigenaar nog ergens rond vliegt in nederland. De 323 heeft wat schade rondom de wagen getuigen de krassen. Na de polijstsessie was dit nauwelijks zichtbaar. De auto bij ontvangst:            Nadat ik dit de auto heb geïnspecteerd en op de gevoelige plaat heb gezet, was het tijd de auto in een voorweek oplossing van 50% APC (all puporse cleaner concentraat van “poorboys World”) en 50% Honeydew snowfoam (van het merk “chemical guys”) dit was voldoende de ergste aanslag te verminderen. Vervolgens de auto afgespoten en begonnen met een kwast en een spuitfles met 1:10 APC verdunt, de ergste groen geslagen onderdelen te behandelen. Hierna was het tijd de plastic, rubber delen en overige kiertjes te ontvetten en schoon te maken. Dit werd ook gedaan met de combinatie borsteltje en spuitfles APC 1:10 verdunt.      Hierna de wagen nogmaals afgespoten en afgespoeld, daarna de tuinslang overgedragen naar de wasemmers. Ik heb hier weer gewerkt met 2 emmers. Een met een shampoo oplossing en de 2e met schoon-water. De 2e emmer dient als spoelemmer, nadat je een stukje van de auto gewassen hebt met shampoo en een microvezel handschoen, spoel ik de handschoen uit in de spoelemmer, heb alvorens in weer in te dopen in de shampoo emmer. Nu worden dus de kans op microkrasjes drastisch verkleint. Na het wassen was het nut van de spoel ook nadrukkelijk bewezen na het bekijken van de inhoud van de 2 emmers. Als shampoo heb ik dit keer gekozen voor de Autobath van Wolfgang. Dit is een heerlijke shampoo, ruikend naar een goed gevulde fruitschaal en is zeer hoog van concentraat(circa 30ml nodig voor 15liter shampoo water.) De linker emmer is de spoel emmer en de rechter is de shampoo emmer. Hier heb ik dan ook pas de halve auto gewassen, dit bewijst dan ook maar weer hoe vuil de wagen is.   Nadat de auto gewassen is, heb ik de wagen geparkeerd in de garage. Hier heb ik hem gedroogd met de waffle weave van Poorboys en de senza aqua van monello. De volgende dag begonnen met inspecteren van de was krassen op de sedan. Deze waren helaas duidelijk aanwezig.      Nu werd het tijd de lak te behandelen met een Detailing klei. Ik heb hier gekozen voor de Supernatural klei van “dodo juice” . dit is een prima medium klei. Klei haalt de laatste oppervlakte vervuiling van de lak, welke met wassen niet van de lak af komt. Na het klei’n is de lak zo glad als een aal. Ook komt dit de glans ten goede. Begonnen met de lak in te spuiten met een glei middel (speciaal voor klei’n). dit verminderd de kans op krasjes en helpt het losweken van de vervuiling nogmaals.  Vervolgens begonnen met klei’n met een stukje klei ter grote van plakje van 6cm +-. Dit doe je met een draaiende beweging met 2 vingers en met een milde druk.  Na het klei’n van een halve motorkap was al snel te zien dat er veel vervuiling op de lak aanwezig was, te herkennen aan de bruine waas op de klei. De originele kleur van de klei is duidelijk te zien op foto 2, dit bewijst dus nogmaals hoeveel vervuiling er aanwezig was.   Na het klei’n volgt het polijsten. Dit kan in meerdere gradaties, te beginnen met een grove polijstkorrel in combinatie met een harde pad. De grofte van beide word bepaald aan de hand van de hoeveelheid “schade” in de vorm van micro-krasjes en of serieuze krassen. Vervolgens word er “afgebouwd” in grofte naar een fijne en zachte combinatie. Hoe fijner je eindigt hoe hoger de glans. Om de glans nog meer te verhogen en om de missende oliën terug in de lak te krijgen, is gebruik gemaakt van een glaze. Deze heeft geen polijstende werking en bereid alleen het oppervlak voor op de waslaag. Om de grofheid van de combinatie’s te bepalen heb ik gebruik gemaakt van de “test spot”. Hierbij plaats je een stuk tape over het paneel en proef je af welke combinatie het best werkt. Vervolgens zie je bij het verwijderen van het tap een mooie 50/50 van het resultaat dat je gaat krijgen in vergelijking met hoe het was. In het geval van de Mazda kon ik uit ervaring afproeven dat het ging om een medium harde lak, en dat ik dus niet heel zwaar hoefde te zoeken naar de combinatie. Eerst begonnen met een tape’je te plaatsen, dit is speciaal automotive tape welke de lak niet beschadigt en misschien nog wel belangrijker, geen lijmresten achterlaat. Plus puntje is dan nog dat het waterbestendig is.  Toen begonnen met en medium polijst pasta, de “mezzo” van het merk “monello”. Dit gebruikte ik in combinatie met de medium harde pad, de “Heavy green” op de Dap-500. Dit bleek een gouden combi, want de krasjes verdwenen als sneeuw voor de zon. Na het polijsten blijft een waas achter van opgedroogt polijstmiddel en verwijderde lak, deze word afgenomen met een zachte microvezel doek. De hoeveelheid lak die verwijderd is, bedraagt ongeveer 5micron van de 150micron dikke laklaag die aanwezig was.  Rechts is hier behandeld, en links is nog helemaal onbehandeld (op klei’n na)   De volgende stap is het afbouwen van het polijsten. Dit heb ik gedaan doormiddel van “Finale” van monello op een medium Zachte pad, de “Light Green”. De lak en diepte ervan kwamen nu nog meer terug   Hierna de lak voorbehandeld op de waxlaag, door middel van een “glaze”(spreek uit als: kghkleees) hierdoor word de lak nog gladder, en gaat nog meer glimmen, en zorgt er tevens voor dat de wax een verbeterde hechting heeft, dit komt de duurzaamheid ten goede. Ik heb gekozen voor de EZ-chreme glaze van “Chemical guys”, deze aangebracht op een zachte zwarte pad   Daarna kon het tape verwijderd worden. hierdoor word het effect van het polijsten extra zichtbaar. Duidelijk zichtbaar is waar de tape zat, links is dus compleet ombehandeld(op klei’n na) en rechts is behandeld door mij. Te zien is dat er extreem veel diepte in de lak is gekomen en da de sparkle van de metallic weer mooi terug is gekomen. Om dit te beschermen word een wax laag gebruikt, doe je dit niet dans zou de lak weer open en bloot staan voor weers invloeden en alles dat moeder natuur los kan laten op de lak. Dat is natuurlijk zonde van de lak, daarom word er dus een duurzame was laag gebruikt, later meer daarover.  Na het bekijken van de Test spot, was duidelijk dat ik de combinatie gevonden had voor de rest van de wagen. Hier ben ik dan ook meteen mee begonnen. Hier volgen wat foto’s tijdens het proces van het behandelen van de rest van de wagen.      Hierna was het tijd voor de beschermende wax-laag. Deze verschilt niet veel van de gemiddelde Turtle wax en valma. Alleen is deze wax, duurzamer (circa 5maanden, tegenover 3 weken van de turtle wax) hogere glans, meer diepte, zuiniger in gebruik, en prettiger in gebruik. Ik heb gekozen voor een vaste wax, deze brengen zuiniger aan. Ik heb gekozen voor de Fuzion wax van Wolfgang. Deze word met een fijne schuim hand pad aangebracht, dit doe je in een cirkel achtig patroon. Het liefst een zo’n dun mogelijke laag, dit betekend dat je met 2x indeppen, je de halve tot hele motorkap kunt doen. Deze laag is dan circa 5maanden goed. Een dikkere laag heeft geen invloed op de duurzaamheid en zal alleen maar lastiger uitpoetsen zijn. Nadat de wax is aangebracht, laat je hem heel even zitten en “buf” je hem uit met een kort harige micro-vezel doek, deze neemt minder weg van de waxlaag dan een langharige en laat dus zoveel mogelijk van de waxlaag op de lak zitten. Vervolgens word er met een lang harige microvezel doek nog even na gewreven voor extra glans, het residu is hier dan al weg.  Hier volgen dan de foto’s van het eindresultaat:          [imghttp://img513.imageshack.us/img513/2891/p1150223.jpg][/img]    Bedankt voor het lezen! tot de volgende show-off! groeten Bart
=> Goede raad is duur. Er niet naar luisteren nog duurder.
=> Waar een detailer gaat, is ook een 1-pots wondermiddel met "hetzelfde resultaat".
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 12-5-2011 Locatie: Burgum
|
Zo die is zeker opgeknapt! Knap werk verricht!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 30-3-2011 Locatie: Antwerpen
|
Was ff wat "zwaar" om te lezen, maar is gelukt De auto ziet er idd netjes uit En de banden ?? kleine moeite om het ff af te maken , niet ? Ik lees liever show-offs met meer "echte" inhoud , maar begrijp heel goed dat je deze show-off nu laat lezen door anderen die er veel minder kaas van hebben gegeten en die nu waarschijnlijk inzien dat bvb een wasstraat = krasstraat . Mooi resultaat dus en toch maar ff die bandjes aanpakken, verkoopt oh zoveel beter! GSIII 5.9/100 km bose-edition 1.5 dci
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 23-1-2011 Locatie: Leiden
|
|
|
|
|
grandscenicman schreef:Was ff wat "zwaar" om te lezen, maar is gelukt De auto ziet er idd netjes uit En de banden ?? kleine moeite om het ff af te maken , niet ? Ik lees liever show-offs met meer "echte" inhoud , maar begrijp heel goed dat je deze show-off nu laat lezen door anderen die er veel minder kaas van hebben gegeten en die nu waarschijnlijk inzien dat bvb een wasstraat = krasstraat . Mooi resultaat dus en toch maar ff die bandjes aanpakken, verkoopt oh zoveel beter! Bedankt voor de complimenten. banden zijn gereinigd met SD en daarna hebben ze 2 laagjes PERL 1:4 gehad  die staan vollop in de dressing dus. hoezo? zie je dat niet af op de foto's? Nogmaals excuus voor het lange verslag groeten Bart
=> Waar een detailer gaat, is ook een 1-pots wondermiddel met "hetzelfde resultaat".
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 27-10-2009 Locatie: Safe Sex
|
ongeloofelijk hoe sommige mensen alle kleuren en soorten mos kunnen laten groeien op een auto.
Ziet er mooi ui ook mooi om te zien hoe de krassachades aanzienlijk zijn verbeterd
|
|
|
|
Ik zag het waarschijnlijk niet goed , het valt iig niet zo op , mijn excuses daarvoor. Bij mij is zwart een beetje zwarter  :  Maar nogmaals , goed gedaan hoor , die staat er weer bij zoals al lang had gemoeten. GSIII 5.9/100 km bose-edition 1.5 dci
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 5-5-2009 Locatie: Etten-Leur
|
Wat een vegetatie tussen die raamrubbers zeg. Maar hij is goed opgeknapt Bartezz. "Fuzion net zoiets al Turtle-wax"? Nobody expects the Spanish Inquisition!
|
|
|
|
D20VT schreef:ongeloofelijk hoe sommige mensen alle kleuren en soorten mos kunnen laten groeien op een auto. de beste man(lees, eigenaar) was 92 D20VT schreef:Ziet er mooi ui ook mooi om te zien hoe de krassachades aanzienlijk zijn verbeterd Ja klopt, dankje! ik dacht dat ze door en door waren, maar zoals je ziet zijn ze bijna allemaal weg! BlackPassat schreef:Wat een vegetatie tussen die raamrubbers zeg. Maar hij is goed opgeknapt Bartezz. "Fuzion net zoiets al Turtle-wax"? Bedankt! ja, het heeft hetzelfde doel(A) alleen is de fuzion 20 duizend maal beter groeten Bart
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 21-9-2009 Locatie: Amersfoort
|
Heel mooi resultaat behaald De achterramen zijn zo lang niet meer geopend dat er onkruid groeit haha Mvg Aroutin
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 2-7-2011 Locatie: België Limburg
|
nice job
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 28-4-2011 Locatie: Mierlo
|
Erg netjes Dit soort dingen zijn ook leuk voor beginners en mensen die geintresseerd zijn. Zo snappen zij het ook allemaal wat eerder. Top!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 9-3-2011 Locatie: Belgie
|
WoW zeer erg netjes! wat een verschil goe bezig!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 25-3-2010 Locatie: Bodegraven
|
Mooi werk vericht kerel Tip van de maand van Smurf :
"Als je teveel met een Smurf Smurft , wordt je van zelf wel verSmurft"
|
|
|
|
Je kan misschien nog een potje "turtle-fuzion" van RogierV12 overkopen , die heeft toch al een andere favoriet en gooit dat anders toch weg GSIII 5.9/100 km bose-edition 1.5 dci
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 20-1-2010 Locatie: Oet Grunn!
|
Bart, ik heb er zeer van genoten  Prachtig resultaat, wat een algen en mos zeg, en niet vergeten swirls e.d.  Ook een mooie lakcorrectie behaald! Glans is weer goed terug. Parafaanplaat was ook goed verstopt zeg met die vreselijk propellertjes van de Canadese esdoorn, die krengen komen echt overal tussen. Fuzion Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TD I Ambition Proline
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 26-8-2010 Locatie: oost souburg
|
Die is weer fijn bart.... VAG rules
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 14-5-2009 Locatie: omgeving Breda
|
Mooi resultaat Bart, maar houd je het aantal foto's in de gaten? Ik zie nogal wat foto's die eigenlijk hetzelfde laten zien als de voorgaande. Kijk voor tips eens in dit topic. Nog een paar kleine dingen: -Ik heb van Cees (goku3) geleerd om zoveel mogelijk in rechte banen te kleien. Ik zou de klei trouwens ook niet zo vuil laten worden. Echt eerder kneden. Dit is leuk voor de foto, maar je bent zo eigenlijk vuil over de lak aan het trekken. -5 Micron eraf met Mezzo op een Heavy Green pad? Dat vind ik nogal veel. Heb je dit met een lakdiktemeter bepaald? -Kijk uit met 50/50's met tape. Dennis waarschuwt hier op DAP clinics altijd voor. Het kan een lijn opleveren die met de volgende passes lastig weg te werken is.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 24-7-2008 Locatie: hamont (BE)
|
Als er vijf micron vanaf is met enkel mezzo heb je of je lakdikte meter niet goed gekalibreerd, of niet op dezelfde plek een meting gedaan of deze lak is extreem zacht. Ik heb met wetsanding in vier stappen maar net evenveel verwijderd. Good, better, best. Never let it rest. 'Til your good is better and your better is best.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 16-7-2011
|
Ziet er weer mooi uit! Good job!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 19-7-2010 Locatie: Hilversum
|
Mooi werk Bart! Ziet er weer nieuw uit dat ding ---------------------------------- BMW7Forum BMW7Club-------------------------------
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 15-11-2009 Locatie: Midden Nederland
|
+1 Meten is lastig, wat Jan zegt je moet precies dezelfde plek hebben Wordt dus nog een lasertje erbij kopen The best start for an answer, is someone to come up with a good question.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 23-8-2010 Locatie: Lansingerland
|
Werkelijk een schitterend resultaat. De foto van de deur greep laat een mooie flake pop zien Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 21-10-2009 Locatie: Hilversum
|
Mooi verslag, maar ik schrok ook van de 5 micron. Bekleding ook geëxtractord?
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 26-10-2010 Locatie: Winschoten
|
Wat een ongelooflijk vieze auto!  Gelukkig is de 323 nu weer helemaal top! Seat Ibiza signo 1.4 16v
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 12-6-2010 Locatie: Zoetermeer
|
Werd bijna misselijk bij het zien van al die mos plekken.. Maar eerlijk is eerlijk, het resultaat mag er zeker zijn! Eigenlijk zijn hele smerige auto's het leukst om te doen, omdat je daarmee het verschil zo goed kan zien! Volkswagen Polo 6n2 GTi - Black Magic
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 10-6-2009 Locatie: Haarlemmermeer
|
Daar viel wel wat eer aan te behalen zeg! Begrijpelijk overigens dat een 90-jarige niet regelmatig zijn auto wast of onderhoud. Sneu dat die meneer zijn auto moet verkopen, want zijn auto ziet er nu weer prima uit. (Ik hoop net zo kwiek als de man zelf). Fix It! The Scratch Has Met Its Match by Billy Mays (R.I.P.) K L I K K E R D E K L I KI am the King of bling!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 28-7-2011 Locatie: Gemeente Heerenveen
|
Zo wat een verbetering  .......Dit soort "smerige" auto zijn eigenlijk de mooiste projecten, Je ziet nu ook echt dat je wat doet.
|
|
|
|
Soepergrover schreef:Mooi resultaat Bart, maar houd je het aantal foto's in de gaten? Ik zie nogal wat foto's die eigenlijk hetzelfde laten zien als de voorgaande. Kijk voor tips eens in dit topic. Bedankt voor je compliment! het aantal foto's heb je absoluut gelijk in  er zitten een handje vol dubbele bij... maar ik wou graag mijn complete stappenplan in kaart brengen. Soepergrover schreef: Nog een paar kleine dingen:
-Ik heb van Cees (goku3) geleerd om zoveel mogelijk in rechte banen te kleien. Ik zou de klei trouwens ook niet zo vuil laten worden. Echt eerder kneden. Dit is leuk voor de foto, maar je bent zo eigenlijk vuil over de lak aan het trekken.
-5 Micron eraf met Mezzo op een Heavy Green pad? Dat vind ik nogal veel. Heb je dit met een lakdiktemeter bepaald?
-Kijk uit met 50/50's met tape. Dennis waarschuwt hier op DAP clinics altijd voor. Het kan een lijn opleveren die met de volgende passes lastig weg te werken is.
-Ik klei eigenlijk altijd in banen, ook waxxen, dit omdat ik van mening ben dat rechte krasjes maar uit 1 oogpunt te zien zijn. weet niet waarom ik voor de foto in cirkels werkte, want ik heb de hele auto recht behandeld. -5micron... tsja, dit heb ik niet gemeten en was een ruwe gok. dit omdat dit verslag mogelijk ook door non-detailers gelezen kan worden en die geen idee hebben wat je nou eigenlijk verwijderd. dus 5micron op het hele verhaal vond ik wel redelijk, maar blijkbaar heb ik die gok te ruw gemaakt - bedankt voor de tip, daar ben ik me van op de hoogte. echter waren de polijst stappen niet zo zwaar dat je echt laagdikte verschil zou kunnen krijgen wat te zien is. rodders schreef:Als er vijf micron vanaf is met enkel mezzo heb je of je lakdikte meter niet goed gekalibreerd, of niet op dezelfde plek een meting gedaan of deze lak is extreem zacht. Ik heb met wetsanding in vier stappen maar net evenveel verwijderd. ik weet niet of ik deze post serieus ga nemen... ik heb nergens aangegeven dat ik een lakdikte meter heb gebruikt (al had het gekunt) maar dat je hier alleen wat post om te klagen ("tips geven" ), dan heb je in mijn ogen een te kort aan respect voor je mede detailers. je(en de rest ook) weet dat ik meer auto's detail en dat ik dus niet van gisteren ben. @de rest, Bedankt voor de complimenten! doet me goed en geeft mij zin om de liefde voor auto's voor te zetten. sorry dat ik de negatieve dingen (te) persoonlijk aan trek, maar blijkbaar ben je hier op het forum niet goed genoeg als je niet alles perfect doet. bovendien is dit niet een bentley maar een mazda die krap 3000,- waard is. ik vind het jammer dat er mensen alleen maar komen klagen of alleen maar de negatieve dingen zien (niet alleen jij rodders).
ik vind berichten als die van gideon(paulus) veel leuker om te lezen, deze geven aan dat je hier de liefde voor auto's aan het uiten bent, en niet als een goeroe te werk gaat... groeten Bart
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 20-1-2010 Locatie: Oet Grunn!
|
 Vloeibaar...... Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TD I Ambition Proline
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 24-7-2008 Locatie: hamont (BE)
|
Bartezzz schreef:
ik weet niet of ik deze post serieus ga nemen... ik heb nergens aangegeven dat ik een lakdikte meter heb gebruikt (al had het gekunt) maar dat je hier alleen wat post om te klagen ("tips geven" ), dan heb je in mijn ogen een te kort aan respect voor je mede detailers. je(en de rest ook) weet dat ik meer auto's detail en dat ik dus niet van gisteren ben.
Ten eerste om even duidelijk te zijn: erg mooi resultaat op een zeer verwaarloosde wagen. Goed gedaan. Ten tweede laat ik deze post niet over me heengaan. Mijn reactie komt er alleen maar om proberen een beetje duidelijkheid te scheppen. Er wordt al genoeg foutief gepost op het forum, als je dan over microns begint, verwacht ik wel dat je dit gemeten hebt. Anders snap ik totaal de meerwaarde niet van het vermelden van de lakdikte. Je geeft aan een x hoeveelheid te hebben verwijderd op een totale dikte y. Maar beiden zijn gewoon uit de lucht gegrepen, en dan ben je dus wel van gisteren want iedere auto is anders en je kan totaal niet op het zicht of gevoel zeggen hoe dik een lak is. Ga dan zeker niet mij in het slechte daglicht zetten omdat je zelf zaken zit te verzinnen en ook nog aan het verkondigen bent als waarheid. Dit kan niet. Als je de reacties bekijkt en leest zie je direct dat velen verschieten van je vermelding van 5 micron, het is dus meerdere mensen opgevallen. Ik probeer in mijn post dan ook nog te verklaren waar het verschil vandaan komt en geef je daarvoor drie mogelijke redenen. Just my 2 cents. Good, better, best. Never let it rest. 'Til your good is better and your better is best.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 18-5-2008 Locatie: regio Margraten
|
Mooi resultaat! De auto ziet er sowieso nog erg goed uit voor zijn leeftijd! De beste (oude) man zal blij zijn met deze opknapbeurt, ook al is het voor hem natuurlijk jammer dat de auto weg moet... Wat betreft de reactie(s) over de lakdikte: Je geeft aan dat je nergens schrijft een lakdiktemeter gebruikt te hebben, maar in je verslag lees ik dat er 150 micron aanwezig was en dat je er misschien 5 micron vanaf gehaald hebt. Dan kan ik me voorstellen dat mensen hieruit opmaken dat je wel een meter gebruikt hebt (want hoe kun je dat anders weten...?) Na jouw reactie hierop begrijp ik dat de dikte van 150 micron waarschijnlijk een aanname is geweest om aan te geven dat je maar heel weinig van de lak afhaalt tijdens een polijstbeurt. Dit omdat je hele verslag m.n. bedoeld is voor de niet-detailers/leken. Veel niet-ingewijden zijn hier inderdaad altijd huiverig voor. ("pas maar op, straks heb je geen lak meer op de auto zitten"  ) Jammer dat dit een negatieve impact op je heeft, maar ik denk dat het zo niet bedoeld was. Don't take it to personal and keep up the good work! IK vond het in ieder geval een leuk stuk om te lezen met mooie voor en after foto's! edit: Post van Rodders is geplaatst terwijl ik mijn verhaaltje aan het typen was... A dirty mind is a joy forever, a dirty car is not....
|
|
|
|
rodders schreef:Ten eerste om even duidelijk te zijn: erg mooi resultaat op een zeer verwaarloosde wagen. Goed gedaan. Ten tweede laat ik deze post niet over me heengaan. Mijn reactie komt er alleen maar om proberen een beetje duidelijkheid te scheppen. Er wordt al genoeg foutief gepost op het forum, als je dan over microns begint, verwacht ik wel dat je dit gemeten hebt. Anders snap ik totaal de meerwaarde niet van het vermelden van de lakdikte. Je geeft aan een x hoeveelheid te hebben verwijderd op een totale dikte y. Maar beiden zijn gewoon uit de lucht gegrepen, en dan ben je dus wel van gisteren want iedere auto is anders en je kan totaal niet op het zicht of gevoel zeggen hoe dik een lak is. Ga dan zeker niet mij in het slechte daglicht zetten omdat je zelf zaken zit te verzinnen en ook nog aan het verkondigen bent als waarheid. Dit kan niet. Als je de reacties bekijkt en leest zie je direct dat velen verschieten van je vermelding van 5 micron, het is dus meerdere mensen opgevallen. Ik probeer in mijn post dan ook nog te verklaren waar het verschil vandaan komt en geef je daarvoor drie mogelijke redenen. Just my 2 cents. Bedankt voor je compliment  ik snap dat je duidelijkheid wil scheppen, om zo ook het forum tot een leerzaam geheel te maken. maar kun je ook snappen dat een post met alleen maar kritiek ook erg negatief overkomt? laat ik dan even wat duidelijkheid scheppen over die microns. elke auto is anders. correct. maar ik heb pas aan het einde van de detail de lakdikte meter van snitser binnen gekregen. ik heb dus aan het einde kunnen meten hoeveel lak de lak nog had. dus die 150 is een gemeten waarde. die 5micron, geef ik eerlijk toe, heb ik gegokt. dit leek me aardig reeel. om even terug te komen op deze 3 redenen, dat zijn inderdaad punten waar de meting op kan afwijken, maar calibreren heb ik zorgvuldig gedaan. maar ik heb de wagen nooit van te voren kunnen meten. de lak was niet boterzacht, eerder gemiddeld. een 100% correctie was ook overbodig trouwens, en heb ik ook niet gehaald. maar een 90% correctie makkelijk. ik heb je nooit in kwaad dag licht willen zetten, en begrijp me goed. ik ben dol op kritiek en kan het prima hebben, maar de manier waarop vind ik niet respectvol. inmiddels is alles opgehelderd. die 5micron moet duidelijk wat lager liggen. maar dat is het wel. kootje schreef:Mooi resultaat! De auto ziet er sowieso nog erg goed uit voor zijn leeftijd! De beste (oude) man zal blij zijn met deze opknapbeurt, ook al is het voor hem natuurlijk jammer dat de auto weg moet... Wat betreft de reactie(s) over de lakdikte: Je geeft aan dat je nergens schrijft een lakdiktemeter gebruikt te hebben, maar in je verslag lees ik dat er 150 micron aanwezig was en dat je er misschien 5 micron vanaf gehaald hebt. Dan kan ik me voorstellen dat mensen hieruit opmaken dat je wel een meter gebruikt hebt (want hoe kun je dat anders weten...?) Na jouw reactie hierop begrijp ik dat de dikte van 150 micron waarschijnlijk een aanname is geweest om aan te geven dat je maar heel weinig van de lak afhaalt tijdens een polijstbeurt. Dit omdat je hele verslag m.n. bedoeld is voor de niet-detailers/leken. Veel niet-ingewijden zijn hier inderdaad altijd huiverig voor. ("pas maar op, straks heb je geen lak meer op de auto zitten"  ) Jammer dat dit een negatieve impact op je heeft, maar ik denk dat het zo niet bedoeld was. Don't take it to personal and keep up the good work! IK vond het in ieder geval een leuk stuk om te lezen met mooie voor en after foto's! edit: Post van Rodders is geplaatst terwijl ik mijn verhaaltje aan het typen was... Bedankt! de oude man kan het helaas niet herinneren, omdat hij denkt dat de auto nog steeds voor de deur staat (korte termijn geheugen is bijna op). maar als hij het zou doen, dan zou hem niet meer herkennen  dat kan ik me ook voorstellen. ik heb die 150 dus wel gemeten (achteraf) en heb dus nooit de "begin" stand kunnen meten. die 5micron is dus een aanname. ik kan me voorstellen dat sommige volleerd (en in mijn ogen "voorbeeld" ) detailers, hier van schrikken. maar ik heb aangegeven dat dit verslag ook voor leken is. en als er dan toch alleen gereageerd word zonder complimentje, ja dan zie je dingen somber in. gelukkig is alles nu opgelost. er waren geen foute bedoelingen bij, alles is goed bedoelt. alleen al dat kritiek kwam bij mij persoonlijk aan. Nogmaals bedankt voor deze complimenten. groeten Bart
|
|
|
|
Guest
|