Gister op oudjaarsdag een Suzuki Swift onder handen genomen die vol zat met, waar het op leek, teer en bitumen spetters. Maar in de hoeveelheid waarbij het op de Swift aanwezig was stond ik wel een beetje van te kijken. De complete neus zat onder, de typische gebieden achter de wielen waar vaker modder en dergelijk op spat en ook op de achterzijde, motorkap en dak waren her en der een paar puntjes te vinden.

Conclusie. De hele auto moest gewoon behandeld worden met het juiste middel.
Maar voor ik aan de slag kon met verschillende producten heb ik eerst de Swift gewassen met het twee emmer systeem, de Super Slick & Suds shampoo van Poorboys en de washmitt van Mothers. En zoals de eigenaar vertelde ging het vuil er tijdens het wassen niet vanaf. Zelfs niet als ik iets harder wreeft met de mitt. Na wassen en het drogen dus maar direct naar de Iron X gegrepen en één zijkant van de wagen ingespoten om te zien wat het uithaalde op de vervuiling.
Helaas haalde de Iron X niet veel uit want zoals je ziet reageerde het maar op enkele kleine plekjes.

Iron X zorgde dus niet voor het juiste resultaat. Gelukkig had ik vrijdag avond nog even snel een spuitbus Tar Remover van Motip gehaald aangezien ik nog twijfelde of ik genoeg Iron X in huis en of het hier uberhaupt wel mee zou lukken. Achteraf dus maar goed dat ik deze nog heb gehaald anders had ik het allemaal met de klei kunnen doen. Nu dus een hit met de Tar Remover. Eerst de Swift weer goed afgespoten en gedroogd zodat de Tar Remover niet wordt gehinderd door restjes Iron X en water. De Swift was dus weer droog waar na ik hem heb ingespoten met de Tar Remover. Na de eerste hit kon ik de vervuiling al met mijn hand van de lak vegen.
Maar we weten allemaal dat het risico op krasjes erg groot is als je vervuiling er zo met een doekje vanaf veegt. Het werd wel beschreven in de gebruiksaanwijzing van de Tar Remover om na het opbrengen van het product het af te nemen met een MF doek maar het leek mij niet verstandig. De Swift heb ik hierna dus weer afgespoten waardoor de grootste vervuiling er af spoelde en om alles weg te krijgen heb ik de Swift weer gewassen met de 2 emmer methode. Hierna heb ik de Swift nog nagelopen met S&W en de klei van Poorboys om hardnekkig vuil weg te kleien. Nadat hij weer helemaal strak was heb ik de lak nogmaals afgedaan met S&W en kon de wax er op. Ik heb de Swift behandeld met Poorboys Liquid Natty Blue op de zwarte pad aangedreven door de DAP 500.
De Swift was nu weer helemaal strak en de eigenaar was zeer tevreden. Mede dankzij de snelle hulp.

Voor de rest heb ik niets aan de Swift gedaan aangezien het hier om een Swift van één maand oud ging met nog maar net 2200km op de klok. Alles zag er dus nog als nieuw uit. Vandaar ook dat ik hem niet gepolijst heb aangezien er zowat geen swirls aanwezig waren.
Verder mijn excuses dat ik geen foto heb van de complete Swift. Dit was ik helemaal vergeten.
In ieder geval bedankt voor het lezen.
Volkswagen Corrado VR6