Hallo,
In navolging van
Oystein's review van de
Kärcher foamer heb ik zelf ook de foamer gekocht omdat ik van mening ben dat een foamer een bijzonder handig medium is tijdens het was/detail proces.
Test uitgevoerd op 10-01-2012, temperatuur 3,5 graden, bij redelijke mist.Bij de bouwmarkt heb ik, voor een bedrag van €18,10 deze Kärcher foam nozzle besteld. Net als Oystein beschreef hebben de bouwmarkten hier in de omgeving de foamer niet op voorraad. Na ongeveer een week was de foam nozzle gearriveerd.
Voor deze test heb ik gebruikt gemaakt van
Autobrite Magifoam. Omdat de Ibiza al zeker een maand of twee/drie

niet gewassen is, heb ik voor de sterke verhouding gekozen, 1:4. Op het reservoir van de foam nozzle staan vijf strepen, elk geven een 100ml grens aan. De totale inhoud van het reservoir is 600ml.

Ik heb het reservoir gevuld met 400ml lauw/warm water en 100ml Magifoam.
Ben begonnen met het afspoelen van de auto met lauw/warm water.

Heb de foam nozzle aangesloten op de hogedrukreiniger. Qua ontwerp is het (hoe kan het anders) helemaal Kärcher. Alles sluit mooi op elkaar aan, past netjes en ook de regelaar voelt sterk aan. Eén klein puntje; tijdens het mengen van de shampoo drupte er toch wat uit het reservoir.
Begonnen met het foamen van de Ibiza. De regelaar stond op de "midden" stand, vond dat er weinig schuim uit kwam, dus besloten de regelaar op "max" te zetten. Met het volgende resultaat;

Na ongeveer 10 minuten;

Dikte van de schuim

Na ongeveer een kwartier de hele auto weer goed gespoeld met lauw/warm water.

Mijn conclusie is dat het een prima werkbaar apparaat is voor niet te veel geld. Voor iedereen die hogedrukreiniger heeft van hetzelfde merk denk ik dat het een aanwinst is om je collectie mee uit te breiden. De dikte van het schuim viel mij wat tegen, ik had verwacht dat het wat dikker zou zijn. Kan aan mijn mengverhouding liggen, kan ook aan de foam nozzle liggen. Ik heb hierin geen ervaring om te vergelijken. Met de 500ml die in het reservoir zat heb ik de Ibiza 2,5 keer in kunnen foamen. Voor eenzelfde soort auto zou ik stellen dat een totale inhoud in het reservoir van 200ml voldoende is om de hele auto één keer in te foamen.
Alles bij elkaar geteld en afgerekend: goed product van Kärcher en een aanrader voor degene die wil foamen!
Bedankt voor het lezen.
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
[EDIT] Vervolg van de review op 11-01-2012.
Omstandigheden:
3,5/4 graden, vochtig weer, maar droog.Omdat ik toch niet helemaal tevreden was met de manier waarop ik de test heb gedaan. Besloten om deze nogmaals uit te voeren met andere waarden en factoren. Heb nu de verhouding van 1:2 gebruikt met de Magifoam, kwam per ongeluk, schoot iets uit met de fles. Daarnaast heb ik de Skoda Fabia nagespoeld met de hogedrukreiniger in plaats van een reguliere tuinslang. Dit stond dan ook wel op de handleiding van de Magifoam, maar blijk baar had ik toch niet goed gelezen gisteren..
Hier de Fabia in gespoten, de Kärcher foamer weer op stande max.:

Close-up van de schuim deze keer.

"Na" resultaat;

De conclusies deze keer:
- Standje 'max' op de foam nozzle is echt wel nodig voor een dikkere schuim(laag),
- Sterkere mengverhouding (1:2) heeft niet echt bijgedragen aan de 10 minuten inwerk tijd van de foam. Gisteren was de verhouding 1:4, dit is naar mijn mening dan ook voldoende,
- De auto vooraf niet natmaken helpt dat de foam langer blijft zitten,
- Afspuiten onder hoge druk heeft een beter verwerking dan met gewone druk uit een tuinslang. De hoge druk zorgt er voor dat het grove en fijnere vuil verdwijnt.
Voor mij een goede test, zeker de moeite waard. Ondanks dat het resultaat van vandaag beter en wenselijker is dan gisteren ben ik nog steeds niet helemaal tevreden. Met name over de schuimende werking van de MAgifoam i.c.m. de Kärcher foam nozzle. Binnenkort zal ik nog eens een test uitvoeren om te kijken of ik een betere werking van het geheel kan krijgen.
Bedankt voor het lezen.
Seat Ibiza signo 1.4 16v