Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

Review: Kärcher Foam Nozzle (foamlans) Opties
IbizaSigno
#1 Gepost : dinsdag 10 januari 2012 11:53:22
Rang: Lid

Hallo,

In navolging van Oystein's review van de Kärcher foamer heb ik zelf ook de foamer gekocht omdat ik van mening ben dat een foamer een bijzonder handig medium is tijdens het was/detail proces.

Test uitgevoerd op 10-01-2012, temperatuur 3,5 graden, bij redelijke mist.

Bij de bouwmarkt heb ik, voor een bedrag van €18,10 deze Kärcher foam nozzle besteld. Net als Oystein beschreef hebben de bouwmarkten hier in de omgeving de foamer niet op voorraad. Na ongeveer een week was de foam nozzle gearriveerd.

Voor deze test heb ik gebruikt gemaakt van Autobrite Magifoam. Omdat de Ibiza al zeker een maand of twee/drie oeps niet gewassen is, heb ik voor de sterke verhouding gekozen, 1:4. Op het reservoir van de foam nozzle staan vijf strepen, elk geven een 100ml grens aan. De totale inhoud van het reservoir is 600ml.

Ik heb het reservoir gevuld met 400ml lauw/warm water en 100ml Magifoam.

Ben begonnen met het afspoelen van de auto met lauw/warm water.

Heb de foam nozzle aangesloten op de hogedrukreiniger. Qua ontwerp is het (hoe kan het anders) helemaal Kärcher. Alles sluit mooi op elkaar aan, past netjes en ook de regelaar voelt sterk aan. Eén klein puntje; tijdens het mengen van de shampoo drupte er toch wat uit het reservoir.

Begonnen met het foamen van de Ibiza. De regelaar stond op de "midden" stand, vond dat er weinig schuim uit kwam, dus besloten de regelaar op "max" te zetten. Met het volgende resultaat;

Na ongeveer 10 minuten;

Dikte van de schuim

Na ongeveer een kwartier de hele auto weer goed gespoeld met lauw/warm water.

Mijn conclusie is dat het een prima werkbaar apparaat is voor niet te veel geld. Voor iedereen die hogedrukreiniger heeft van hetzelfde merk denk ik dat het een aanwinst is om je collectie mee uit te breiden. De dikte van het schuim viel mij wat tegen, ik had verwacht dat het wat dikker zou zijn. Kan aan mijn mengverhouding liggen, kan ook aan de foam nozzle liggen. Ik heb hierin geen ervaring om te vergelijken. Met de 500ml die in het reservoir zat heb ik de Ibiza 2,5 keer in kunnen foamen. Voor eenzelfde soort auto zou ik stellen dat een totale inhoud in het reservoir van 200ml voldoende is om de hele auto één keer in te foamen.

Alles bij elkaar geteld en afgerekend: goed product van Kärcher en een aanrader voor degene die wil foamen!

Bedankt voor het lezen. geniet

+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

[EDIT] Vervolg van de review op 11-01-2012.

Omstandigheden: 3,5/4 graden, vochtig weer, maar droog.

Omdat ik toch niet helemaal tevreden was met de manier waarop ik de test heb gedaan. Besloten om deze nogmaals uit te voeren met andere waarden en factoren. Heb nu de verhouding van 1:2 gebruikt met de Magifoam, kwam per ongeluk, schoot iets uit met de fles. Daarnaast heb ik de Skoda Fabia nagespoeld met de hogedrukreiniger in plaats van een reguliere tuinslang. Dit stond dan ook wel op de handleiding van de Magifoam, maar blijk baar had ik toch niet goed gelezen gisteren.. oeps

Hier de Fabia in gespoten, de Kärcher foamer weer op stande max.:

Close-up van de schuim deze keer.

"Na" resultaat;

De conclusies deze keer:
- Standje 'max' op de foam nozzle is echt wel nodig voor een dikkere schuim(laag),
- Sterkere mengverhouding (1:2) heeft niet echt bijgedragen aan de 10 minuten inwerk tijd van de foam. Gisteren was de verhouding 1:4, dit is naar mijn mening dan ook voldoende,
- De auto vooraf niet natmaken helpt dat de foam langer blijft zitten,
- Afspuiten onder hoge druk heeft een beter verwerking dan met gewone druk uit een tuinslang. De hoge druk zorgt er voor dat het grove en fijnere vuil verdwijnt.

Voor mij een goede test, zeker de moeite waard. Ondanks dat het resultaat van vandaag beter en wenselijker is dan gisteren ben ik nog steeds niet helemaal tevreden. Met name over de schuimende werking van de MAgifoam i.c.m. de Kärcher foam nozzle. Binnenkort zal ik nog eens een test uitvoeren om te kijken of ik een betere werking van het geheel kan krijgen.

Bedankt voor het lezen. geniet
Seat Ibiza signo 1.4 16v
NHke
#2 Gepost : dinsdag 10 januari 2012 12:18:55

Leuke review.

Geef mij toch maar mijn autobrite versie. wink2
Hiermee kan je echt foam maken met de dichtheid van scheerschuim. wink2

Ik gebruik 100ml met 400ml warm water, ook foam ik de wagen wanneer hij droog is.
Ik heb de indruk dat als je foamt op een natte wagen het foam er sneller afloopt en niet zo blijft kleven.
jerry306
#3 Gepost : dinsdag 10 januari 2012 12:48:26

Mooie revieuw,maar ook ik geef de voorkeur aan die van Autobrite.
Maar als je niet te veel wilt uitgeven is het een goed alternatief voor sommige mensen.
DivingDisaster
#4 Gepost : dinsdag 10 januari 2012 23:58:15

Voor mensen die niet veel te besteden hebben/willen besteden is dit een mooiproduct. Het schuim ziet er inderdaad minder dik uit als bij de Autobrite versie, maar het is allicht beter dan niet foamen. Het heeft ongetwijfeld meerwaarde.
Chasake
#5 Gepost : woensdag 11 januari 2012 10:48:33

Moeten we voor mensen die (nu) minder geld aan een foamlans willen uitgeven niet deze maand nog even doorverwijzen naar http://forum.carclean.nl...Duty-voor-maar--35.aspx LoL
IbizaSigno
#6 Gepost : woensdag 11 januari 2012 13:18:13

Beginpost aangepast wegens toevoeging review.

@ NHke: bedankt voor de tip! Zie ook post #1.

@ jerry306: bedankt voor je comment. Ik denk dat het ook zeker in de aanschafprijs zit van het materiaal.

@ DivingDisaster: na de tweede test is de meerwaarde van foamen & afspuiten onder hoge druk wel bewezen naar mijn idee.

@ Chasake: ik had de foam nozzle besteld toen de groupbuy nog niet bekend was. Mijn veronderstelling (naar wat ik gelezen heb op het forum) is dat de Autobrite versie beter is dan de Kärcher consumenten versie. De Autobrite versie kost niet het hele jaar €35,-.
Seat Ibiza signo 1.4 16v
NHke
#7 Gepost : woensdag 11 januari 2012 20:45:18

IbizaSigno schreef:
@ NHke: bedankt voor de tip! Zie ook post #1.
great

Als ik van jou was zou ik vlug mee doen aan de groupsbuy.
Hier ga je echt geen spijt van hebben hoor, 35€ is echt geen geld voor de heavy duty versie.

Ik heb op 1 feb 2009 een gewone autobrite (plastic aansluiting) foamgun gekocht voor 62,50€, nu (bijna, nog 5 leden te gaan) kan je een heavy duty versie met metalen aansluiting kopen voor 35€ surprised

Kârcher versie :

http://www.youtube.com/w...CuY&feature=related

Tegenover Autobrite versie :

http://www.youtube.com/watch?v=5n0cl-TVtaw

Dit is pas een foamlaagje :p

IbizaSigno
#8 Gepost : woensdag 11 januari 2012 21:09:28

Een flink verschil tussen de dikte en de stabiliteit van de foam tussen de Autobrite en de Kärcher foam nozzle. Door dit filmpje is wel duidelijk dat met de dikheid van mijn schuim niets mis ten opzichte van anderen. Toch maar overwegen om met de groupbuy mee te doen.

De afgelopen keren heb ik eerst water in het reservoir gedaan en toen de Magifoam shampoo erbij. Zou het nog verschil maken als ik eerst de Magifoam shampoo in het reservoir zou doen en dan water toevoeg? Ik had gedacht; als je eerst allesreiniger of welk ander huishoudelijk middel dan ook in een emmer doet, er water op doet je dan een enorme schuimkraag krijgt. Andersom is dit niet het geval. Wie?
Seat Ibiza signo 1.4 16v
casperpeek
#9 Gepost : woensdag 11 januari 2012 21:30:36

Dat maakt niks uit, doe ik zelf ook altijd. Anders krijg je inderdaad dat het al uit de fles schuimt bij het aanlengen met water.
Schud wel even met de fles voordat ik ga beginnen, maar dat is meer een gewoonte, inplaats van dat het dan beter zou mengen.
IbizaSigno
#10 Gepost : woensdag 11 januari 2012 21:44:54

In welke volgorde maakt dus in principe niets uit. Dat is fijn om te weten. Ik ga het komende week nog eens proberen op mijn Ibiza in een exacte(re) mengverhouding van 1:4, dan na spuiten met de HD in plaats van de tuinslang.. Beter lezen.. Whistle
Ben er achter dat een sterkere verhouding de dikte van het schuim niet beïnvloed. Door de filmpjes is wel bewezen dat dit onder andere kan komen door het type foamlans in combinatie met de juiste foam shampoo. Iemand nog tips (behalve mee doen aan de groubuy)?
Seat Ibiza signo 1.4 16v
casperpeek
#11 Gepost : woensdag 11 januari 2012 23:38:23

Gewoon redelijk exact meten. Ik doe in een 1 literfles ongeveer 100 ml foam, met 900ml water.
Hiermee kan ik 2 goed onderhouden auto's foamen, of 1 keer de Vivaro werkbus.

Enne, gewoon meedoen aan die groupbuy wink2
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire