Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

2 Pagina's 12>
Krassen en swirls verwijderen! Opties
derockere
#1 Gepost : dinsdag 10 januari 2012 13:11:54
Rang: Lid

Hi,
Ik heb mijn auto, voor ik hem ging waxen, ontdaan van teervlekken. Maar nu komt het! Om het wat vlugger te laten verlopen had ik gauw een groen schuursponsje gebruikt om deze weg te werken. Resultaat? Een auto vol krassen!
Graag zou ik deze er handmatig willen uitkrijgen. Iemand heeft me voorgesteld om daarvoor "Commander" te gebruiken, 't schijnt dat men dit zowel machinaal als manueel kan toepassen. Eerst met CM325, darna met CM45 en CM55.(ik ken hier niets van).
Alvorens hiermee te beginnen zou ik eerst toch wel ernstige raad willen opdoen via dit forum!
Weten jullie soms raad? Op voorhand dank!
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
Paulus de Boskabouter
#2 Gepost : dinsdag 10 januari 2012 13:23:31

Lees eerst dit even aandachtig door:

http://forum.carclean.nl...ppenplan-handmatig.aspx

En deze PDF:

http://autodetailing.be/...en%20van%20de%20lak.pdf

En laat de Commandant maar staan knipoog Zijn veel betere polijstmiddelen te krijgen via de Carclean.nl shop.

Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TDI Ambition Proline
Dibbuz
#3 Gepost : dinsdag 10 januari 2012 13:25:18
Rang: Moderator
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer goud: Detailer in optima forma!Review zilver: Plaatst regelmatig goede reviews.

Het is een handig topic maar gaat niet over zulke krassen verwijderen maar altijd erg nuttige extra informatie.

Maak eens goede foto's van de plekken, dat geeft een beter idee hoe erg de schade is.

Met de hand wordt het een lastig verhaal om het er geheel uit te krijgen, de glans is altijd wel terug te halen.
Je bedoelt Commandant, dat zou ik ernstig afraden, het product is grof, breekt niet af.

Er zijn betere middelen verkrijgbaar.

Monello Mezzo:
Klikkerdeklik

I.c.m. deze pad:
Klikkerdeklikklak

Met stevige druk inwerken, afnemen met een goede Microvezel doek.

Herhalen indien nodig (2-3 keer aanbrengen, inwerken en afnemen).

Daarna een goede wax aanbrengen zoals Mother's Synwax.

Aanbrengen met deze Hand pad en afnemen met een zelfde (niet dézelfde) doek als de Mezzo).

Verder gaan is niet zo moeilijk, weten wanneer je moet stoppen wel...
Bastard of Bling!
Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
derockere
#4 Gepost : dinsdag 10 januari 2012 13:37:54

Hartelijk bedankt voor deze info!
Morgen ga ik eens een foto van de beschadiging nemen en het op dit forum plaatsen.
Zulke positieve reactie had ik echt niet verwacht. Het is hartverwarmend!
Theorie is wanneer je alles weet maar niets werkt. Praktijk is wanneer alles werkt maar je niet weet waarom. vaak gaan deze samen, niets werkt en niemand weet waarom
addy
#5 Gepost : dinsdag 10 januari 2012 13:42:41

Duidelijke 2de link Gideon. great
Wanneer heb ik nou eens tijd voor mijn (auto) vrouw......en het zoeken naar een garage met stroom wil ook niet echt lukken, hmm.
hondasport
#6 Gepost : dinsdag 10 januari 2012 14:02:25

Je kan altijd eens een clinic volgen als je het een en ander wil leren. Waar woon je juist in belgië?
Detailing is geen hobby, het is een passie
grandscenicman
#7 Gepost : dinsdag 10 januari 2012 18:06:52

[mod]De TS kan best zelf beslissen om wel of niet bekend te maken waar hij woont[/mod]

GSIII 5.9/100 km bose-edition 1.5 dci
Juffer1
#8 Gepost : dinsdag 10 januari 2012 19:30:15

Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!

Na het voorsteltopic gezien te hebben lees ik dat het om een Nissan Micra gaat.
Afgelopen zomer (of was het nu al het jaar daarvoor...) heb ik ook eens een kennis gehad met het nieuwe model Micra (een blauwe).
Deze had ook met een schuursponsje de auto gewassen en zijn vraag was of wij daar iets mee konden.

Met een DAP900 icm een oranje pad en Iznio Forza was er voor wat betreft de krassen 0,0 herstel.
Hiermee wil ik aangeven dat het mijn inziens met de hand absoluut onbegonnen werk is, laat staan met middeltjes zoals commandant.

Uiteindelijk heeft een erkend poetsbedrijf de auto 2 dagen onder handen gehad en hebben ze dit door machinaal schuren en rotary werk weer enigzins goed kunnen krijgen.
www.AstraTuningClub.nl => De site voor Astra rijdend Nederland!
derockere
#9 Gepost : woensdag 11 januari 2012 11:40:58

De onderstaande oplossing lijkt me ook logisch. Alleen het prijskaartje? Weet je toevallig nog hoeveel dit +/- gekost heeft? Zodat ik niet van de ene in de andere verrassing val.

Citaat:
Met een DAP900 icm een oranje pad en Iznio Forza was er voor wat betreft de krassen 0,0 herstel.

Bedankt alleszins voor de suggestie. Ik opteer er ergens voor om, als er iets door anderen aan de auto gedaan wordt, dan liefst een bekwame vakman!
nicknameless
#10 Gepost : woensdag 11 januari 2012 11:44:25
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Review zilver: Plaatst regelmatig goede reviews.Detailer brons: Plaats regelmatig details.

derockere schreef:
k opteer er ergens voor om, als er iets door anderen aan de auto gedaan wordt, dan liefst een bekwame vakman!

Lees onderstaande regel even:

Tim schreef:
10. Ons forum is niet bedoeld voor zoektochten naar en aanvragen voor poetsbedrijven, schadeherstellers en detailers. Deze berichten worden verwijderd.

knipoog
derockere
#11 Gepost : woensdag 11 januari 2012 13:27:11

nicknameless schreef:
Lees onderstaande regel even:

Het is zeker mijn bedoeling niet om via deze weg iemand te contacteren om een schadehersteller of eender wat of wie te vinden.
Mogelijk heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt in mijn vorige bedanking?
Soepergrover
#12 Gepost : woensdag 11 januari 2012 14:28:33
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Review brons: Heeft goede reviews geschreven.

Als ik het zo lees, zie ik inderdaad ook niet dat je dat doet.

Dat het bij een andere Micra wellicht wat lastig zoniet onmogelijk bleek om resultaat te halen met machinaal polijsten,
wil niet zeggen dat dat in jouw geval ook zo gaat zijn. Wie zegt dat die lak en de jouwe vergelijkbaar zijn?
Een belangrijke stelregel op dit forum is dat je eigenlijk vantevoren niet keihard kunt zeggen dat lakkleur X op model Y
uit jaar Z hard, zacht of whatsoever is (tenzij je dit ooit al eens eerder hebt bepaald natuurlijk).
Je kunt deze ervaringen van jezelf of anderen wel voorzichtig gebruiken als eerste uitgangspunt, maar ook dan zul je nog
goed moeten kijken naar de daadwerkelijke eigenschappen van de lak. Daarom wordt ook altijd een testspot aangeraden
bij machinaal polijsten.

Uit je bovenstaande posts maak ik op dat je zelf nog niet veel weet van (machinaal) polijsten. Mocht je zelf aan de slag willen,
lees dan nog het nodige op dit forum en vraag je af of je handmatig of machinaal aan de slag zou willen gaan.
Ik kan niet zien uit welk deel van België je komt, maar je zou eens een afspraak kunnen maken om bij Carclean.nl langs te gaan.
Daar word je altijd goed geholpen.
derockere
#13 Gepost : woensdag 11 januari 2012 16:24:53

Nogmaals dank voor die info!
Ik woon namellijk in hrt Antwerpse Wijnegem.
Juffer1
#14 Gepost : woensdag 11 januari 2012 17:26:40

Soepergrover schreef:

Dat het bij een andere Micra wellicht wat lastig zo niet onmogelijk bleek om resultaat te halen met machinaal polijsten,
wil niet zeggen dat dat in jouw geval ook zo gaat zijn.

TS geeft in de eerste post aan dat hij handmatig deze krassen wil gaan verwijderen, ik geef aan dat dat machinaal al een hele uitdaging is.
Geloof mij : als ik ze machinaal met een 900, oranje pad en forza er ze niet uitkrijg, dan gaat TS ze er handmatig al helemaal niet eruit halen al is die auto in weet ik welke kleur gespoten.

Even terugkomend op de post van GSM : Als je mijn post goed hebt gelezen (en dat schijnt soms best lastig te zijn) dan staat daar dat ik 0,0 correctie behaalde op de krassen die door gebruik van de schuurspons gemaakt zijn.
TS heeft ook niet laten weten of het hetzelfde model Micra betrof als die ik heb gehad, kan dus ook evengoed een ouder model zijn waar het wel bij lukt.
Dibbuz
#15 Gepost : woensdag 11 januari 2012 18:10:42
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer goud: Detailer in optima forma!Review zilver: Plaatst regelmatig goede reviews.

Er is een verschil in het terug brengen van de glans en de krassen er geheel uit krijgen.
Het eerste zou best wel eens met de hand voor elkaar te krijgen zijn, uiteraard zitten de krasser en nog in maar de glans is terug en het valt een heel stuk minder.

Schuurkrassen er geheel uitkrijgen is vaak een zeer tijdrovende en flinke klus.
Bovendien moet je rekening houden dat de lak toch echt een stukje dunner geworden is.

Bastard of Bling!
derockere
#16 Gepost : woensdag 11 januari 2012 18:49:25

De krassen heb ik er (dacht ik) eruit gekregen d.m.v. eerst een zogenaamde "Krasverwijderaar" van 'Sonax', daarna heb ik de "Polish+Wax" van 'Sonax' gebruikt. Met een twijfelachtig resultaat. Tenslotte heb ik er nog eens een gekleurde 'Wax' opgezet. Toen was het ogenschijnlijk véél beter! Na enkele weken waren de krassen terug MOOI zichtbaar. Hij heeft dus wel enkele weken geglanst!
Ik heb me laten wijsmaken dat de auto moet "gecutterd" worden. Wat is dat eigenlijk?
Soepergrover
#17 Gepost : woensdag 11 januari 2012 19:10:01
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Review brons: Heeft goede reviews geschreven.

Ik heb werkelijk waar geen flauw idee... weetniet
casperpeek
#18 Gepost : woensdag 11 januari 2012 19:14:58

Gecutterd? In de zin van cutteren? Op een autolak geen idee, bij voedsel is dit een soort van malen tot een egale massa.
Misschien bedoelen ze er polijsten mee?
Woody
#19 Gepost : woensdag 11 januari 2012 19:25:50

ik denk dat ze bedoelen wetsanden
alleen dan op zijn bels Whistle

TS laat wel even weten hoe het afgelopen is met voor en na foto's
derockere
#20 Gepost : woensdag 11 januari 2012 19:44:49

Het zal dan, op zijn Hollands, waarschijnlijk wel "wetsanden" zijn. Dat ga ik eerst nog eens opzoeken.
Aangaande die foto's, wel die heb ik nog niet genomen. Hopelijk morgen. Die komen er beslist opstan hoor!
derockere
#21 Gepost : woensdag 11 januari 2012 19:58:43

Heb het even opgezocht:

http://www.audiforum.nl/...en/53996-wetsanden.html

Is een stuk gemakelijker voor me om uit te leggen. Terwijl weet ik ook wat het is.
derockere
#22 Gepost : donderdag 12 januari 2012 12:24:55

Dit zijn ze dan!

Ik hoop dat ze duidelijk genoeg zijn?iek
Broodplank
#23 Gepost : donderdag 12 januari 2012 12:58:18

Zo he?! Ik vraag me echt af waarom men een schuurspons gebruikt? Het woord zegt het toch al; schuurspons? Heel erg jammer.
Volkswagen Lupo 3L - 90 PK 170NM - Fantasiegroene Handgeschakelde - www.3-liter.nl
derockere
#24 Gepost : donderdag 12 januari 2012 13:23:45

Echt pech!
Tot mijn grote schade en schande.
Dibbuz
#25 Gepost : donderdag 12 januari 2012 13:28:20

Ik denk dat je met de hand de glans terug moet kunnen krijgen, helemaal eruit is met de hand niet te doen.

Bastard of Bling!
derockere
#26 Gepost : donderdag 12 januari 2012 13:58:02

Hij heeft geblonken als een spiegel. Dus, ik was tevreden! Want ik had het koetswerk eerst behandeld met 'Sonax' "Krasverwijderaar", resultaat -> praktisch nihil. Daarna met 'Sonax' "Polish+Wax" (Nano-Pro) nr. 3.
Toen was het iets beter. Daarna heb ik hem dan met kleurwax behandeld. Toen blonk hij als een spiegel, met hier en daar één enkel klein krasje! Maar dat zie je wel meer aan een 8 jaar oude wagen. Tot we 4 weken verder waren, toen zag je alle krassen opnieuw.
stimpy68
#27 Gepost : donderdag 12 januari 2012 14:00:15
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer zilver: Frequente detailer

Kleurwax... knipoog+tong zweep De Sonax polish e.d. is te licht voor dit soort zaken. Wat je nu gedaan hebt is de boel opvullen met een kleurtje, alles zit er gewoon nog, zoals je hebt gemerkt.
Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.
I'm not crazy. My mom had me tested.
derockere
#28 Gepost : donderdag 12 januari 2012 14:26:51

Dit keer was het een product van 'Simoniz', "Colour Polish" -> 'Cleans, restores & waxes Removes swirls & scratches', dit zijn toch nog van die echte verkoopsargumenten voor de leek hé?
Juffer1
#29 Gepost : donderdag 12 januari 2012 16:02:16

Het lijkt op de foto's al veel minder erg als ik in eerste instantie had ingeschat, de Micra waar ik op doelde was helemaal gewassen met zo'n super sponsje..

Dit lijken zulke kleine oppervlaktes dat iemand met gedegen kennis hier nog wel eea aan zou kunnen doen.
Mochten de lakdiktes het toelaten dan zou een poging tot wetsanden en daarna polijsten het wellicht nog wel een heel eind kunnen gaan oplossen.
Overigens kleven er nogal wat risico's aan, dus zeker goed over nadenken voor je dat laat uitvoeren.
derockere
#30 Gepost : donderdag 12 januari 2012 17:13:12

Oef!
Dit is al een hele opluchting. Ik zie het persoonlijk terug zitten om het eventueel zelf te herstellen, i.v.m. "wetsanden".
De raadgeving van 'Dibbuz' #3, zal ik dan zeker overwegen.
Thnx.
Juffer1
#31 Gepost : donderdag 12 januari 2012 18:22:06

Ik begrijp je reactie niet helemaal.. je gaat dus zelf aan de slag met een DAP en de monello polijstmiddelen ?
Tot dusver een goede keuze!

Wetsanden is echter wel even iets heel anders en zeker niet iets voor een beginner! Als dat misgaat dan kan je de auto zeker weten naar de spuiter brengen.
Je zal eerst de lakdiktes moeten meten voor en tijdens het schuren.
Daarnaast moet je ook weten hoe je het wetsanden toe moet passen en er speciaal automotive schuurpapier in de juiste gradaties voor hebben.
Na het wetsanden zul je ook (afhankelijk van de laatste schuurgraad) aardig wat uit de kast moeten halen om die schuurkrassen er weer uit te polijsten.
mk-us
#32 Gepost : donderdag 12 januari 2012 18:29:09
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer brons: Plaats regelmatig details.

Volgens mij bedoelt ie met 'terug zitten' het niet echt zien zitten en dus liever het wetsanden laat voor wat het is ( oftewel liever niet doen )
Kan het mis hebben, altijd een beetje gokken met hen die uit Belgenland komen devil

// >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
derockere
#33 Gepost : donderdag 12 januari 2012 18:51:54

Ik ga het toch eerst handmatig proberen met:
-eerst met Chemical Guys n°778 - Paint Correction 1
-daarna 3M Perfect-it III Polijstpasta fijn en dan Commandant 5 Car-polish.
Daarna heb ik nodig:
-applicators zoals de Autoglym Perfect Palm Applicator en gewone zoals de Monello White Polishing CCS Euro Foam
-een paar microvezeldoeken
Dan een goede wax aanbrengen en nadien nog een 'sealer', dit is een product dat op zijn beurt de wax beschermt en doorgaans een maand of 6 meegaat.
Dit is momenteel zowat mijn strategie. Ik vermoed dat dit als manuele methode het meest gunstige is. ja
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
2 Pagina's 12>
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire