• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Reinigen en op kleur brengen cabriodak (Meguiars Convertible & Cabriolet Cleaner + Weatherproofe

BeamerT

Detailing rookie
21 mei 2012
4
0
Beste forummers,

Sinds een tijdje ben ik ook wat bovengemiddeld fanatiek bezig met het betere poetswerk van zowel auto als motorfiets. Nu vroeg een kennis laatst of ik het dak van zijn cabrio wilde behandelen. Het gaat hier om een auto uit 2007 met een zwarte, stoffen cabriokap. Naast enkele vlekken wordt het dak ook iets lichter van kleur. Ik zou graag deze vlekken verwijderen en het dak weer in een mooie donkere kleur willen krijgen.
Zelf heb ik de volgende producten voor deze klus al in de kast liggen:

- Carclean.com Interieurborstel Paardenhaar
- Meguiars Convertible & Cabriolet cleaner (450 ml)
- Meguiars Convertible & Cabriolet Weatherproofer (500ml)

Ik had hier graag (voor de zekerheid) de Forever Black - Black top bij gebruikt om het dak weer een beetje in de originele donkere kleur te krijgen. Deze is helaas niet (meer) te bestellen. Nu is mij onlangs verteld dat het donker maken met bovengenoemde producten van Meguiars ook al redelijk lukt.

Ik zou graag iets meer willen weten over het reinigen van de cabriokap, aangezien ik hier nog weinig (lees: geen) ervaring mee heb, en toch graag een leuk visitekaartje wil afgeven als ik de auto weer terugbreng.
Heb ik bijvoorbeeld nog meer producten nodig, en hoe kan ik het reinigen het beste aanpakken?


Excuus als hier al een topic over bestaat, ik heb een tijdje gezocht en kon zo snel niets vinden!

Alvast bedankt!
 
Ook ik heb de vraag hoe je het beste en met welke spullen je een cabriodak kan aanpakken. Mijn oom heeft een Saab 9-3 cabrio, en ik zou met hem een keer zijn auto detailen, maar wat kan ik gebruiken voor het dak??

Zijn de meguiars producten goed hiervoor, zijn er andere alternatieve? En hoe gaat het in zijn werk?

Alvast bedankt :)
 
Er zijn leuke topics te vinden van forumleden Tinus en Havanna dacht ik over cabriokappen.

Wat ik zelf doe is het volgende...

Afspoelen met de tuinslang, inspuiten met Apc+ van Meguiars en inwerken met een zachte borstel. Dit doe ik bij vervuilde kappen. Vervolgens spoel ik de apc af en reinig ik de kap nog een keer en wederom afspoelen.
Om de vervuiling uit de vezels te halen gebruik ik de extractor. Impregneren doe ik met Raggtopp in meerdere lagen aan te brengen.
Ik vind de cleaner van bijv. Raggtopp meer een cleaner als je kap al netjes is. Is die echt vies dan zou ik met een Apc aan de gang gaan.
Voor het donkerder maken zou je eens kunnen googlen op "Renovo", ik heb zelf geen ervaring met het merk by the way.
 
niet van mij ( maar ging even sneller dan linkje alhier vinden ):


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Er van uitgaande dat je alle prof middelen hebt oa: rotary, exenter en alle toebehoren, raad ik je de volgende aanpak aan;

niet schrikken he

- de auto geheel insprayen met een oplossing van water en groene biotex

- in een bottle een volle eetlepel groene biotex en afvullen met warm water!

- 5 min in laten werken ( tussen tijds bij spryen!)

dan de gele auto wassen met warm water.

volgende stap;

- weer de auto insprayen maar deze keer met een oplossing van, witte reus. zelfde meng verhouding.

- 5 min inwerk tijd, en weer spoelen met warm water.
-dan wassen met een en krachtige shampoo ( turtle extreme, of van valma)

vervolgens kleien, met een grove klei ( dodo, meg, poor, what ever)

weer wassen maar nu met een milde shampoo!

- gehele auto een paint recondition behandling geven, exenter of rotary, om alle krassen, uit gebeten vlekken en andere incorrecties te verwijderen.

- ! heel belangrijk POLISHEN om de lak weer te voeden! deze zal goed uitgedroogt zijn. polish naar keuze ( blackhole, white , showcar glaze, enz enz.)

- aanbrengen van meerdere sealand lagen, ook deze weer naar keuze!
- toppen met een wax ( M16 hihi)


natuurlijk ga ik vragen krijgen over de wasmiddelen, waarom ik deze aanbeveel is om het volgende;

GROENE BIOTEX- deze bevat natuurlijke enzymen. Enzymen breken natuurlijke organisme af, ( hars, vogelpoep, alg,enz ) dat is al een laag die afgebroken wordt.

WITTE REUS- deze bevat enzymen op zuurstof basis ( natuurlijk bleekmiddel) hiermee los je teer, en andere niet natuurlijke verontreinigingen op.

nogmaals dit is een hele extreme aanpak en dient na afloop ook goed afgewerkt te worden omdat je de lak echt aanpakt met deze middelen.


succes
 
Bedankt voor de antwoorden, het dak van die saab is niet zo vuil dat ik zo'n grove aanpak als die van mk-us nodig zal hebben.

Ik zal nog even kijken of ik die andere topics kan vinden.

maar met apc en een borstel kan ik dus reinigen en dan het dak weer 'voeden'/waterafstotend maken.
 
Niet vergeten ... de gebruikte APC (of ander wasmiddel) moet er echt helemaal uit
Dus op zijn minst met een stofzuiger die tegen vocht kan, liefst een extractor

@ Marijn, als mijn extractor terug is van logeren mag je 'm best een keer lenen
 
Dat zijn al behoorlijk wat antwoorden waar ik iets verder mee kom. Inmiddels heb ik de Meguiars convertible cleaner geprobeerd op de blauwe stoffen kap van een boot. Deze zat onder een behoorlijke laag groene aanslag. Heb veel cleaner gebruikt en goed ingeborsteld, waarna het schuim bruin/groen begon te verkleuren. Na het afspoelen en opdrogen viel het resultaat echter toch een beetje tegen, maar dat ligt ook wel een beetje aan conditie van de kap vrees ik.

Ik ben er nog niet aan toegekomen om de auto waarvoor ik dit topic opstartte schoon te maken. Heb sowieso goede verhalen gehoord over APC van zowel Poorboys als Meguiars, een van deze twee ga ik vanmiddag bestellen zodat ik deze bij de auto kan gebruiken. De Weatherproofer spuitbus die ik heb is nog nagenoeg vol, deze kan ik dan ook prima gebruiken om de auto mee af te ronden.
Ik beschik gelukkig ook over een waterstofzuiger, dus het zou geen probleem moeten zijn om de cabriokap hiermee te drogen zoals RedCat hierboven zei.

De reactie van MK-US, is deze wel goed geplaatst? Dit lijkt meer op een lakbehandeling, daarnaast lijkt het me niet handig om met een bleekmiddel een zwarte stoffen kap te behandelen? Kan zijn dat ik mis zit.

Overigens las ik later dat de Forever Black Black Top slechts geschikt is voor vinyl cabriokappen, deze is dus kennelijk niet te gebruiken op het dak waar ik mee bezig wil, foutje!

Ik verwacht volgend weekend met de auto aan de slag te kunnen, wanneer ik resultaat heb zal ik jullie hiervan op de hoogte houden.
 
Let wel op: Een waterstofzuiger is niet hetzelfde als een extractor.

Biotex is in ieder geval veilig voor de kap, hoe het met witte reus zit weet ik niet.
 
Ok bedankt! Dan zal ik nog even verder zoeken. Is het in dat geval wel handig om APC te gebruiken? Ik heb me in elk geval wel voorgenomen om de kap na elk product (m.u.v. de weatherproofer) grondig te spoelen en te drogen.
 
@BeamerT: cabriodakje al gereinigd met Meguiars?? Tevreden van? Morgen komt de MX5 ook op de oprit en wil direkt dakje eens verwennen maar weet nog niet goed welke producten te gebruiken...is eerste cabrio ooit...:s
Alle tips meer dan welkom
 
Geen schrik hebben : die paardehaarborstel is prima voor grote stukken , deze kleine echter : :cool:
012-7.jpg

+
011-4.jpg

+
014-3.jpg


Een extractor is niet persé nodig : een waterstofzuiger doet het ook !:ja
 
Hallo allen,

Een paar weekjes geleden heb ik het dak gereinigd met Meguiars. Toen ik de auto kreeg was het dak iets grijzig, en de hoeken waren groen uitgeslagen. Het was een warme dag met veel zon. Allereerst heb ik het dak afgespoten om het losse vuil te verwijderen. In de zon was het een kwestie van minuten voordat het dak weer droog was. Vervolgens aan de slag gegaan met de cleaner. Wanneer je begint te borstelen begint het vanzelf iets te schuimen, het schuim verkleurt wel iets op de meest verontreinigde plekken, ik vind het zelf altijd een mooi gezicht om te zien dat iets kennelijk z'n werk al begint te doen. De grote oppervlakken gingen prima met de paardenborstel, maar zoals hierboven ook al gezegd wordt: in de hoeken is het handig om even een kleiner borsteltje te gebruiken (in mijn geval een oude tandenborstel, niets anders voorhanden). Daarna heb ik de auto grondig afgespoeld totdat er geen schuim meer uit het dak kwam. Even laten opdrogen, opnieuw de stukjes gedaan waar nog iets vuil was overgebleven en wederom afgespoeld.
Daarna had het dak z'n mooie zwarte kleur weer terug, had zelf niet verwacht dat het spul zo goed zou werken. Even laten drogen in de zon en daarna behandeld met de weatherproofer. Het effect daarvan kan ik jullie helaas niet vertellen, omdat ik de auto daarna terug heb gebracht. Eigenaar was zeer tevreden, dus wel de moeite waard om dit product eens te proberen! Spoel bij gebruik van de cleaner niet alleen het dak goed af, maar ook je auto. Dit om lastige vlekken op de lak te voorkomen. Daarna uiteraard even goed de auto wassen. Dit heb ik gedaan voordat ik de weatherproofer op het dak heb gebruikt.

Ben niet zo handig met foto's plaatsen hier, dus jullie moeten me maar op mijn woord geloven dat het product goed z'n werk doet!

Succes!
 
Ben in de war...mag je nu eigenlijk u cabriodak "wassen" met de gewone carshampoo die je voor je wagen ook gebruikt of niet?? Lees hier overal andere dingen op het net en dan kom je vanzelf terug naar de lichtbaken op dit gebied...dit forum :)

Ene bron zegt dat dit geen probleem is, andere bron zegt dat het zeker niet mag want de ph waardes zijn te hoog en laat wit residu achter op u dak...
Alle tips meer dan welkom voor deze met zijn handen in het haar zittende dude
 
Een cabriodak is van vinyl of van stof, dus niet van lak.
Daarom moet je nadenken over welk product je pakt
Een sterke shampoo ontvet ook je dak, dus vraag je af of dat nodig is
Een shampoo met wax of polymeren erin hoeft geen probleem te zijn
Persoonlijk zou ik kiezen voor een milde shampoo zonder toevoegingen

En waarom risico nemen als er speciale sets zijn voor cabriodaken.
Maakt schoon en beschermd, wat wil je nog meer.
 
Infoamen of shampoo is geen probleem wanneer de kap nog niet gereinigd en gesealed is.

Maar wanneer dit wel het geval is , zou ik proberen te vermijden de kap te shamponeren, op éénder welke manier ivm de eventuele zeepresten.

Het is geen ramp als er wat overlap is. Dit kun je gewoon weer sealen met Raggtop of 303 Protectant. De Weatherproofer van Meg's vind ik minder duurzaam, en ik heb al genoeg cabrio's gehad om dat zelf te kunnen testen. De protector van Shining Monkey's was ook erg goed, helaas niet meer leverbaar.

De Z4 stond eens een keer per ongeluk buiten toen het regende, ik heb hem daarna binnen gezet. 1 dag erna stonden de druppels nog steeds op het dak.

De 303 laag was hier al een maand of 3 oud.

6d986cc4.jpg

a41c2032.jpg
 
Mijne staat altijd buiten...Ik had gedacht aan het pakket van swissvax voor cabriodakjes (Swissvax Lotos Protecton Set). Is vrij prijzig maar zou een jaar of meer blijven zitten...Iemand daar ervaringen mee?

Maar dus om zeker geen miserie te hebben, gewoon geen shampoo gebruiken op dak...check