• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Starter

plucky

Detailing rookie
4 nov 2008
9
0
Hallo experts,

het moet er nu toch maar eens van komen, er moet een eigen collectie worden aangelegd voor mijn zwart Ibiza'tje.
Ben zelf (nog lang) geen expert maar heb eens het e.e.a. op een rijtje gezet als kleine start.
Hebben jullie wellicht nog tips of aanvullingen?

EZ detail auto brush (voor velgen)
Meguiars Hot Rims Aluminium Wheel Cleaner (voor velgen)
Mequiars lambswool wash mitt (voor wassen)
Mequiars gold class car wash (voor wassen)
Mequiars NXT tech wax 2.0 (voor waxen)
Mequiars high tech app. pad 2-pack (voor waxen)
Chemical Guys miracle dryer (voor drogen)

Overigens kan ik via via goedkoper aan Mequiars producten komen dus deze hebben mijn voorkeur.

Verneem graag jullie tips en adviezen!

Vr. groet,
Plucky
 
Mooi begin, denk ik!

Aanvullingen:
-Kleisetje; bijv Meguiars quik clay, om de lak te ontdoen van vogelpoepjes, vliegenlijken, teer- en hars spetters. Geloof me, er komt na het wassen nog heel veel troep van je lak, ondanks dat iedereen denkt dat ie de auto goed wast. Sommige verontreinigig krijg je met alleen wassen er niet af, zodat je het later in de lak aan het wrijvn bent...
-Paintclaner om je lak na het kleien goed te reinigen en te polijsten
-Step 2 Polish; zeker op een zwarte auto een aanrader! Maakt de kleur dieper en geeft een mooie natte glans.

Voor het waxen geef ik zelf de voorkeur aan de Even Coat applicator, dit is een microfiber pad. Voor de andere stappen zijn de gele foam pads wel geschikt.

Verder is misschien een andere wax te overwegen, op een donkere lak komt de Gold Class liquid wax mooier tot zijn recht als de NXT. Deze laatste geeft een wat hardere glans en is meer geschikt voor lichtere kleuren lak.
(om maar in de Meguiars series te blijven, aangezien dat je voorkeur is.)

Succes, en er zullen hier nog wel meer adviezen verschijnen...


meuh
 
Hoi Kootje,

bedankt voor je snelle reactie.
N.a.v. van jouw adviezen kom ik dan op het volgende lijstje uit:

EZ detail auto brush (velgen)
Meguiars Hot Rims Aluminium Wheel Cleaner (velgen)
Mequiars lambswool wash mitt (wassen)
Mequiars gold class car wash (wassen)
Meguiars deep crystal paint cleaner step1 (lak reinigen)
Mequiars deep crystal polish step2
Mequiars gold class clear coat liquid car wax (waxen)
Meguiars gold class even coat applicator pads (waxen)
Mequiars high tech app. pad 2-pack (algemeen)
Chemical Guys miracle dryer (drogen)

Enige waar ik nog even naar moet kijken is een kleisetje.
Ben benieuwd naar eventuele verdere tips!
 
Plucky,

In plaats van de Megs Hot Rims Wheel CLeaner, zou je ook de Wheel Brightener kunnen nemen, vele malen goedkoper op lange termijn.
Wat betreft de applicatorpads, neem er wat meer op voorraad. Stel dat je halverwege het werk er 1 laat vallen en de andere zijn al gebruikt...

Het zelfde geldt voor doeken, neem hier ook wat extra van op voorraad.
 
Lijstje ziet er goed uit!

W.b. pads en doeken sluit ik me geheel bij nicknameless aan, kun je idd beter wat meer van op voorraad hebben.
(ff voor TS: er zijn naar mijn mening betere doeken op de markt als die van Meguiars, zeker voor dat geld....kijk hier maar eens in de webshop: Poorboys, Cobra etc.)

W.b. de velgenreininger:
Zijn je velgen zo zwart dat je ze tijdens de normale wasbeurt niet meer schoon krijgt?
Ik was ze elke keer grondig mee, zet ze 2-3x/jaar goed in de wax, (had nog een fles Turtle wax staan en zo gaat die tenminste ook op :D ) en heb nog nooit een velgenreiniger gekocht.

Maar goed, ik weet dus niet hoe jouw velgen er uit zien.
Als je op de langere termijn voordeliger uit wilt zijn, kun je idd beter een gallon Wheelbrightner kopen.

Dat laatste geldt trouwens ook voor je kleiset. Bij de consumentenset zit een blokje klei en een sprayfles (473ml) detailervloeistof om je klei over de lak te laten glijden.
In plaats daarvan zou je ook een los blokje klei kunnen kopen en een gallon Last Touch uit de Meg's Detailerlijn. Deze kun je 1:1 verdunnen en dan als glijvloeistof gebruiken. Scheelt aanzienlijk in de kosten (na uiteraard wel eerst ff de aanschaf...)
Tim heeft op de website ook de losse klei staan (goedkoper en zeker zo goed als de Meguiars :-b ) Neem dan wel de fine grade.

Je ziet; er komen steeds zaken bij }:)w , en zo blijf je aan de gang, ik weet het...
Maak voor jezelf uit hoe leuk het je lijkt om je auto te "poetsen" en wat dat je waard is.
Als je alleen je auto 2x per jaar ff in de wax wilt zetten omdat dat nou eenmaal moet, zou ik niet teveel uitgeven aan spullen. Lijkt het je daarentegen leuk om daar maandelijks lekker een dagje mee bezig te zijn om je auto op en top in orde te hebben en te houden, is dat het begin van een verslaving :-"


Lees maar eens een paar uurtjes hier op de site, of het Meguiars forum.
Hier kom je heel veel te weten over het detailen, wat heb ik allemaal nodig, was- en poetstechnieken, alternatieve producten, tips en adviezen.
Leuk voor een regenachtige zondagmiddag! 8-o

Nogmaals succes!



meuh
 
De lijst begint inderdaad mooi compleet te raken! Als je alleen van plan bent om je eigen auto te poetsen zou ik de overweging om bijvoorbeeld een gallon wheelbrightner te kopen niet maken. Simpel omdat je dit niet nodig hebt. Als je een normaal flesje velgenreiniger aanschaft en hier je velgen 1 keer goed mee doet schoonmaken en vervolgens de velgen goed in de wax doet zetten heb je een velgenreiniger niet eens meer nodig. Een simpel sopje met een velgenborstel ( of met de hand en een mitt / sponsje natuurlijk ) is dan meer dan voldoende. Wel zo nu en dan natuurlijk een nieuw laagje wax aanbrengen op de velgjes! ;)
 
Bedenk ook of je de auto in de schaduw - bijvoorbeeld schuur of garagebox - kan detailen. De producten van Meguairs zijn een hel om uit te poetsen als het er te lang op zit en al helemaal in de zon. De producten van Poorboys kun je wel heel goed in de zon gebruiken en het is kwalitatief m.i. vergelijkbaar met Meguairs. Een schuur oid maakt e.e.a. dan wel een stuk gemakkelijker.
 
Waarschijnlijk is die gallon-fles niet interessant voor mij. Hooguit dat ik een keer de andere auto's op onze oprit meepak en daar er hebben maar 2 van de 4 LM-velgen van... Zo'n gallon lijkt me vooralsnog dus wat overdreven. Zeker omdat de velgen vaak nog gewoon schoon te krijgen zijn zonder heel veel moeite.

Die tip v.w.b. schaduw is handig. Ik heb gelukkig het voordeel dat de auto in elk geval de helft van de dag in de schaduw staat.
Als deze dus in de zon staat wacht ik wel gewoon even totdat de zon over het huis heen is gedraaid. ;)

Nieuwe lijstje wordt dus:
EZ detail auto brush (velgen)
Meguiars Hot Rims Aluminium Wheel Cleaner (velgen)
Mequiars lambswool wash mitt (wassen)
Mequiars gold class car wash (wassen)
Meguiars deep crystal paint cleaner step1 (lak reinigen)
Mequiars deep crystal polish step2
Mequiars gold class clear coat liquid car wax (waxen)
2x Meguiars gold class even coat applicator pads (waxen)
2x Mequiars high tech app. pad 2-pack (algemeen)
Chemical Guys miracle dryer (drogen)
Kleisetje

Overigens, wat is nu de beste volgorde voor wat betreft gebruik van deze middelen?
Nogmaals bedankt voor jullie tijd en hulp!
 
Simpel, 5 stappen plan:

1 Wassen/drogen
2 Reinigen met Klei
3 Reinigen met paincleaner (Step1)
4 Voeden met Polish/glaze (Step2)
5 Beschermen met wax
 
Een kleine fles wheelbrightner lijkt me idd ook voldoende (als je hem al nodig hebt, kunt het ook eerst zonder proberen), en dan is het een kwestie van goed bijhouden...

Let er ook op dat je met het 2 emmer systeem je auto wast (elders op dit forum genoeg over te vinden), anders sta je wellicht zand over je auto heen te smeren...
Werken met schone producten is regel 1 in de cardetailing!

En voorbereiding is zeker net zo belangrijk als de laatste afwerking. Als je lak niet schoon is zie je dat terug in het eindresultaat. Jammer van al je tijd en moeite, om nog maar te zwijgen van mogelijke krassen, die je er later moeilijk weer uit krijgt.

Kortom: eerst hier goed lezen en info inwinnen, dan spullen kopen en daarna vol plezier aan de slag!! :ja :ja

SUcces!




meuh
 
plucky zei:
Overigens kan ik via via goedkoper aan Mequiars producten komen dus deze hebben mijn voorkeur.

Wat vind je belangrijker: wat goedkoper aan een merk een kunnen komen, of de beste producten voor jouw auto voor een prima prijs?

Ik bedoel te zeggen dat het de moeite waard is om ook naar andere merken te kijken. Denk aan Poorboy's of Mothers Wax.

Lees maar eens het een en ander hier op het forum!
 
Inderdaad.. De meesten hier zijn meer als overtuigd van de Poorboys Producten..!

Niet blindstaren op 1 merk ,er zijn veel andere merken die net zo goed als niet beter werken.
Je lijst ziet er goed uit ,maar houd je opties open en lees eens goed in de reviews en how-to's voor je aankopen doet. :)^
 
Mequiars is ook geen vereiste maar hier kan ik korting op krijgen die flink kan oplopen.
Als Mequiars dus een vergelijkbaar product heeft als bijv. Poorboy dan kies ik liever voor Mequiars i.v.m. de kosten. :)
 
Meguiars is zeker geen verkeerd merk, alleen (zeker in NL) wat aan de dure kant, vind ik...
Maar als je een flinke korting kunt krijgen, kan dat natuurlijk interessant zijn.

Sommige producten van Meg's zijn alleen wat lastiger te verwerken als bijv. Poorboys, die ook nog als voordeel heeft dat je daarmee in de zon kunt werken.

Zelf zou ik dan ook liever kiezen voor de SSR1, de Black Hole en de Natty's Blue wax, alle van Poorboys.
Kijk eens ff op de webshop van Carclean hoe je dan qua prijs uitkomt in vergelijking met de de korting die je op de Meguiars krijgt.

Daar zijn trouwens ook handpads van Lake Country te zien, die helemaal niet zo gek veel duurder zijn dan de pads van Meguiars. Zijn te krijgen in verschillende grofheden voor het opbrengen van de verschillende stappen. (4,49/stuk)
Deze pads zijn wat groter, dus beter in de hand te houden, en aangepast per product/stap.

Just my 2 eurocts...


(goh, ik zit hier wel flink te verkopen voor Tim.... :D
en nee, ik heb (helaas) geen aandelen in Carclean... ;) ;) )


We zien het wel hier



meuh
 
plucky zei:
Mequiars is ook geen vereiste maar hier kan ik korting op krijgen die flink kan oplopen.
Als Mequiars dus een vergelijkbaar product heeft als bijv. Poorboy dan kies ik liever voor Mequiars i.v.m. de kosten. :)

Ik denk dat als je zelfs een flinke korting krijgt, je met de Poorboy's producten niet eens veel duurder uit zal zijn.

Bijvoorbeeld :

Water Magnet 25,-
Waffle Weave Dring Towel 13,-

Of pak een willekeurige wax van de twee merken, als jij dat wel redt met je korting dan moeten wij eens met Meguiar's zelf gaan praten, want:

a) Zoveel korting wordt er door Meguiar's op de producten niet gegeven voor de dealers zelf
b) Korting aan eindgebruikers kan/mag nooit zo aanzienlijk zijn.
 
Mijn voorkeur gaat ook naar de producten van Poorboy's. Eigenlijk omwille van de reden die Plucky geeft om Meguiar's te kopen, het is namelijk goedkoper voor mij. 't Is te zeggen, dat is één van de redenen dat ik voor Poorboy's kies. Een andere reden, die iets minder van belang is, is dat Poorboy's veel eenvoudiger is om te begrijpen welk product je nodig hebt. De SSR-reeks gaat van 1; 2; 2.5 tot 3 gaande van zwak tot sterk wat betreft polijstgraad. Combineer dat met verschillende Lake Country pads en je hebt eigenlijk alles dat je nodig hebt en kan je zelf experimenteren welke combinatie het beste past bij de lak van jouw wagen.

Of de producten van Poorboy's even goed zijn of beter/slechter dan de Meguiar's producten, daar zeg ik niks over, heb namelijk geen ervaring met Meguiar's, toch niet wat betreft polijstmiddelen. Ik denk trouwens dat die keuze ook heel persoonlijk is.
Ik kan enkel zeggen dat Poorboy's het voortreffelijk doet voor mij en dat ik hiervoor 0,0 ervaring had met polijsten. Keuze voor wax en andere producten was voor mij dan ook snel gemaakt. Als ik tevreden ben van een merk dan ben ik redelijk trouw aan dat merk en tot nu toe ben ik van al mijn Poorboy's producten zeer tevreden.


Waar ik dan wel zeker voor iets anders dan Meguiar's zou kiezen zijn de handpads die Kootje aanhaalt. Vroeger gebruikte ik de gele foam pads van Meguiar's om wax aan te brengen, maar nu gebruik ik de rode handpads van Lake Country. Die gele pads gebruik ik nu om bijvoorbeeld product voor de ramen aan te brengen, maar niet meer om te waxen.
 
Dank je, Vanquish! :)^ :-b

Bij mij liggen de gele foam pads ook werkeloos in de kast, de LC handpads bevallen veel beter. En de prijs maakt niet erg veel uit tov de gele Meg's pads...

Momenteel gebruik ik zelf nog de M80 enM83, maar als deze op zijn, komt er ook de Pb's SSR serie, ook vooral vanwege de redenen die intussen hier wel bekend zijn (en die je zelf ook al aan gaf.)

Kijk, iedereen leert van anderen, ook qua aanschaf en keuze van producten. Staat daarin uiteraard ook helemaal vrij, maar vooral als beginnend detailer zou ik zeker gebruik maken van de kennis en ervaring van anderen.

Weer just mijn kleingeld...




meuh
 
Tim zei:
Of pak een willekeurige wax van de twee merken, als jij dat wel redt met je korting dan moeten wij eens met Meguiar's zelf gaan praten, want:

a) Zoveel korting wordt er door Meguiar's op de producten niet gegeven voor de dealers zelf
b) Korting aan eindgebruikers kan/mag nooit zo aanzienlijk zijn.

Inderdaad, tenzij hij natuurlijk iemand kent die de producten rechtstreeks uit amerika laat overkomen op de één of andere manier. Ik krijg bij de plaatselijke automaterialenhandel ook 10 tot 15 % korting op megs maar ik heb er tot nu toe nog helemaal niks gekocht. Ik bestel liever uit mijn luie stoel en als je vragen of opmerkingen hebt over een product ben je hier wel meteen aan het goede adres. Zo'n leures die daar achter de toonbank staat weet in principe toch van toeten noch blazen...
 
Welke pads zouden jullie dan aanraden voor bijvoorbeeld Poorboys SSR1 Light Abrasive Swirl Remover, Black Hole en Natty's Paste Wax Blue?
Kan ik daarvoor gewoon 3 stuks "red spot buff pad's" voor gebruiken?