|
|
Rang: V.S.P. Lid sinds: 1-11-2008
|
Hallo, ik lees dat sommige detailers isopropanol  (verdund) gebruiken na het polishen. Doel is het ontvetten van het oppervlak zodat er een betere hechting kan ontstaan voor de wax laag. Heeft iemand hier er ervaring mee? Waar is het te koop?
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 26-5-2008 Locatie: Maaseik (BE)
|
Dat wil ook wel graag weten..Ben ook op zoek naar een flesje..  Some people want it to happen, some wish it would happen, others make it happen...
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 1-7-2008 Locatie: Hasselt
|
Ik heb het laten meebrengen door men moeder van haar werk, maar ik heb het nog nooit gebruikt. Malcolm, our customer care monkey, will gladly open complaints letters, eat half of them and then wipe the leftovers on his bright purple bottom. You can therefore see why we don't like reading them. If you have a real issue, it is worth emailing us and we can then file it under 'Genuine', 'Begging' or 'Barking'. The Begging and Barking emails then get printed off and given back to Malcolm, who thanks you in advance for taking the time and trouble to write.
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 2-3-2008 Locatie: Mobiel
|
Geen idee waar het te koop is, maar persoonlijk denk ik dat het wat overdreven is. Een goede paintcleaner heeft al een prima ontvettende werking! I'm the Master of Bling!
|
|
|
Rang: Gast Lid sinds: 16-8-2008
|
Isopropanol is een alcohol, net als ethanol zeg maar. Het is minder aggresief als ethanol of methanol. Het zit in sommige soorten ruitensproeiervloeistof. Wellicht kun je het kopen bij de apotheek of drogist, maar dan krijg je 150 ml voor 2 euro ofzo. In Belgie kun je hele liters voor een prikkie kopen bij de Brico.
O ja, in een electronica shop kun je het nog wel eens kopen. Meestal in spuitbussen.
|
|
|
|
Tim schreef:Geen idee waar het te koop is, maar persoonlijk denk ik dat het wat overdreven is. Een goede paintcleaner heeft al een prima ontvettende werking! Als ik nou een polish als SSR1 / M80 welke rijkelijk voorzien is van olieën als laatste stap heb gebruikt en ga hierna waxen is het dan geen aanrader?
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 16-5-2008 Locatie: Den Haag
|
DAF-44 schreef:
Als ik nou een polish als SSR1 / M80 welke rijkelijk voorzien is van olieën als laatste stap heb gebruikt en ga hierna waxen is het dan geen aanrader?
Je kan na de SSR1 of M80 gewoon een polish of glaze gebruiken. Daarna (naar eigen behoefte) een sealent en die aftoppen met een pure carnaubawax.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 17-7-2008 Locatie: bij je moeder thuis
|
isopropanol / isopropylalcohol heb ik hier op het werk met liters in de kast staan, en is gewoon te koop bij de bouwmarkt. maar dat spul slaat wel een beetje wit uit, als je het puur gebruikt. zal het ook eens verdunt proberen, kijken of het wat is.
|
|
|
|
bassochist schreef:isopropanol / isopropylalcohol heb ik hier op het werk met liters in de kast staan, en is gewoon te koop bij de bouwmarkt. maar dat spul slaat wel een beetje wit uit, als je het puur gebruikt. zal het ook eens verdunt proberen, kijken of het wat is. Sowieso verdund gebruiken ...
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 7-9-2008 Locatie: Linter (B)
|
En tot hoeveel delen moet die verdund worden?
|
|
|
|
Eigenlijk heb je nog verschillende soorten. Je hebt de 99% versie (vraag me niet op wat die 99% slaat) en een lager %-gehalte. Die laatste is uiteraard goedkoper maar het is de 99%-versie die je normaal gebruikt dacht ik tijdens het detailen. 1:1 verdund. Ik vermoed dan ook dat de Isopropanol die je zo (goedkoop) kan kopen zoals in de brico niet de 99%-versie is, maar of dat verschil belangrijk is weet ik niet. Ik heb het in huis met het idee om het ooit eens uit te proberen maar echt nodig is het eigenlijk niet. Na het polijsten behandelen met bijvoorbeeld Lime Prime (Lite) en je hebt ook een goeie basis voor het waxen. Malcolm, our customer care monkey, will gladly open complaints letters, eat half of them and then wipe the leftovers on his bright purple bottom. You can therefore see why we don't like reading them. If you have a real issue, it is worth emailing us and we can then file it under 'Genuine', 'Begging' or 'Barking'. The Begging and Barking emails then get printed off and given back to Malcolm, who thanks you in advance for taking the time and trouble to write.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 26-5-2008 Locatie: Maaseik (BE)
|
1/1 verdund zou goed moeten zijn..Dan zal ik eens in de Brico gaan vragen..  Some people want it to happen, some wish it would happen, others make it happen...
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 5-5-2008 Locatie: Den Haag
|
DAF-44 schreef:Doel is het ontvetten van het oppervlak zodat er een betere hechting kan ontstaan voor de wax laag Volgens mij gebruiken de meeste detailers het niet daarvoor, maar om eventuele fillers van polishes te verwijderen om zo na te kunnen gaan of de krassen er uit zijn in plaats van dat ze opgevuld zijn door eventueel aanwezige fillers (zo heb ik het ook geleerd op een rotary workshop bij Meguiar's). Je kunt daar ook Meguiar's Final Inspection of Menzerna Top Inspection voor gebruiken, maar dat is veel duurder dan een flesje alcohol. Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.I'm not crazy. My mom had me tested.Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 16-5-2008 Locatie: Lelystad Haven
|
Hier een site http://www.printtec.nl/t...=nl&target=d94.html waar je Isopropanol van kleine hoeveelheden tot 25 liter jerrycans kan bestellen misschien iets voor een groepsbuy?? vanaf 12 flessen van een liter ( een liter kost 9 euro vijftig) 10% korting. ze hebben ook een bus met doekjes/wipes 15 euro 5 liter can 35 euro 25 liter can 124 euro Oud Japans Gezegde WAX ON - WAX OFF
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 21-5-2008 Locatie: Divers....
|
Cees,
Ik heb zojuist geprobeerd een 1ltr fles te bestellen,.maar dit kan je alleen doen als je een bedrijf hebt. Dus niet als zijnde particulier.
gr
|
|
|
|
Tijd voor Tim om het gamma in zijn webwinkel uit te breiden
|
|
|
|
stimpy68 schreef:
Volgens mij gebruiken de meeste detailers het niet daarvoor, maar om eventuele fillers van polishes te verwijderen om zo na te kunnen gaan of de krassen er uit zijn in plaats van dat ze opgevuld zijn door eventueel aanwezige fillers .....
Ook dat heb ik gelezen idd.
|
|
|
|
Snitser schreef:Cees,
Ik heb zojuist geprobeerd een 1ltr fles te bestellen,.maar dit kan je alleen doen als je een bedrijf hebt. Dus niet als zijnde particulier.
gr Ah Snitser thnx mate  had ff ge googl't maar niet verder gekeken. gelukkig zijn er voldoende detailers die een eigen bedrijf hebben dus! Oud Japans Gezegde WAX ON - WAX OFF
|
|
|
|
Cees,. Graag gedaan  maaree...heeft het nou echt meer waarde? gr
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 2-3-2008 Locatie: Mobiel
|
Ik zie het nut er niet van in. Wil je je fillers weghalen, pak dan Final Inspection van Meguiar's of die van Menzerna. I'm the Master of Bling!
|
|
|
|
Heb een tijdje terug al gezocht naar final inspection in de webshop maar niet gevonden... Of is ie tijdelijk niet in voorraad? Malcolm, our customer care monkey, will gladly open complaints letters, eat half of them and then wipe the leftovers on his bright purple bottom. You can therefore see why we don't like reading them. If you have a real issue, it is worth emailing us and we can then file it under 'Genuine', 'Begging' or 'Barking'. The Begging and Barking emails then get printed off and given back to Malcolm, who thanks you in advance for taking the time and trouble to write.
|
|
|
|
Volgens mij is dat 1 van de weinige dingen die we niet in de webshop hebben Het gebruik van alcohol, final inspection en top inspection e.d. is eigenlijk alleen voor detailers, tenzij je echt wil weten of je alle krassen e.d. verwijderd hebt na het polijsten. Voor de consument met alleen een excenter zie ik geen toegevoegde waarde in het gebruik van deze middelen. Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.I'm not crazy. My mom had me tested.Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
|
Op Ebay.de kun je isopropanol bestellen. Van 1 liter tot zelfs 10 liter vaatjes.
|
|
|
|
Voor mij is het inmiddels duidelijk. Ik heb het in ieder geval niet nodig. Ik neem wel andere alcohol
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 22-5-2008 Locatie: Maastricht
|
Voor de geinteresseerden: Klik.Degene die het middel gebruikte vertelde erbij dat ie het gebruikte om overtollige oliën die in het polijstmiddel zitten te verwijderen van het oppervlakte. Vervolgens werd de lak behandeld met voedende oliën. Ik snap het nog altijd niet precies.. 
|
|
|
|
Het gaat erom dat als je wetsand alle polijstmiddelen weg haald en zo kan zien of je werkelijk alle krassen van het sanden hebt weg gehaald. Ik heb bij een workshop van sven met eigen ogen gezien dat je met een industrieele ontvetter beter resultaat behaald dan bv met final inspection of een ander detailermiddel. tevens door het hoge alcohol gehalte heb je snelle een droog resultaat. Maar nogmaals dit heb je echt alleen nodig als je semi-proffesioneel detaild. een begginnende poetser kan hier weinig mee. Oud Japans Gezegde WAX ON - WAX OFF
|
|
|
|
Zou je hiervoor ook een verdunde versie van de w99 industrie reiniger van 1z kunnen gebruiken?
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 18-7-2008 Locatie: Bilthoven
|
Waarom heeft een beginnende poetser (tot wanneer ben je eigenlijk beginnend?) niet de behoefte goed te controleren of het zojuist uitgevoerde polijstwerk voldoende is geweest? Waarom is het voor mij als hobbybob onzinnig de overgebleven swirls te ontdekken, en alsnog te besluiten een extra pass of effectievere combinatie te gebruiken? Ik ben gefrustreerder als ik na het waxen toch niet helemaal tevreden ben; het forum staat vol met dit soort '12 uur gepoetst, toch nog swirls!' of 'wat doe ik fout?' berichten. Ik heb JUIST iets nodig om te laten zien of mijn aanpak wel of niet effectief is geweest, vooral omdat ik nog niet die 1000 uur ervaring met detailen heb. Pas dan kan ik leren toch? In dit licht is Final Inspection misschien wel perfect voor de hobbybob; de (semi)prof weet het zo goed dat hij/zij zonder kan.. Glans is een keuze
|
|
|
|
Zo denk ik er ook over tinus, maar 't is wel niet iets dat verschrikkelijk noodzakelijk is. Ik ben er gratis aan kunnen geraken, dus ik ga het zeker eens uitproberen. Dan zie ik wel of het enige meerwaarde heeft. Malcolm, our customer care monkey, will gladly open complaints letters, eat half of them and then wipe the leftovers on his bright purple bottom. You can therefore see why we don't like reading them. If you have a real issue, it is worth emailing us and we can then file it under 'Genuine', 'Begging' or 'Barking'. The Begging and Barking emails then get printed off and given back to Malcolm, who thanks you in advance for taking the time and trouble to write.
|
|
|
|
Ik ga het in elk geval ook aanschaffen, al was het maar om na het wetsanden zeker te zijn dat alle polijstmiddelen verdwenen zijn.
|
|
|
|
tinus schreef:Waarom heeft een beginnende poetser (tot wanneer ben je eigenlijk beginnend?) niet de behoefte goed te controleren of het zojuist uitgevoerde polijstwerk voldoende is geweest? Waarom is het voor mij als hobbybob onzinnig de overgebleven swirls te ontdekken, en alsnog te besluiten een extra pass of effectievere combinatie te gebruiken? Ik ben gefrustreerder als ik na het waxen toch niet helemaal tevreden ben; het forum staat vol met dit soort '12 uur gepoetst, toch nog swirls!' of 'wat doe ik fout?' berichten. Ik heb JUIST iets nodig om te laten zien of mijn aanpak wel of niet effectief is geweest, vooral omdat ik nog niet die 1000 uur ervaring met detailen heb. Pas dan kan ik leren toch? In dit licht is Final Inspection misschien wel perfect voor de hobbybob; de (semi)prof weet het zo goed dat hij/zij zonder kan.. met beginnend bedoel ik poetsers die nog niet machinaal werken Oud Japans Gezegde WAX ON - WAX OFF
|
|
|
|
Inderdaad Goku, de meesten beginnen handmatig en gaan in een later stadium over naar een excentrische machine en daarna een roterende machine. Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.I'm not crazy. My mom had me tested.Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
|
Snitser schreef:Zou je hiervoor ook een verdunde versie van de w99 industrie reiniger van 1z kunnen gebruiken? Dat is dankzij kaliumhydroxide een knap basische zeep. Je ontvet en reinigt de auto (ook oude waslagen ed.) hiermee erg grondig.
|
|
|
|
Guest
|