• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Zwarte velgen zonder blanke lak schoon maken

proxii

Detailing rookie
3 mrt 2010
37
0
Okai, ik heb sinds een half jaar prachtige zwarte lichtmetalen velgen onder mijn auto zitten. (Ultralite G-Spec II in 16" ) Deze velgen zijn niet mat, maar ook zeker geen hoogglans. Een soort van satijnglans dus.

Het schoonmaken is een absolute ramp! Hiervoor had ik gewoon zilveren velgen met, ik denk, een laag blanke lak erover. Dat was een kwestie van inspuiten met APC (verhouding 1:6) en daarna met een zachte kwast inborstelen en afspoelen...

Maar nu, niks lijkt te helpen... Mijn remstof blijft gewoon in de velg zitten, krijg ze haast niet schoon! En als ik ze schoon krijg, drogen ze echt vreselijk lelijk op, heel mat en 'vlekkerig'

De enige remedie op dit moment is goed schoonmaken, en vervolgens inspuiten met, geloof het of niet, Instant Tyre Dressing van Autoglym. Dan behouden/krijgen de velgen weer hun prachtige diepe zwarte satijnglans.

Aangezien dit ongetwijfeld niet super goed is voor de velgen, ben ik op zoek naar een nieuwe methode. In het ergste geval laat ik ze overspuiten met een extra blanke satijnlaag, als dat kan... maar liever niet!

De nieuwe Wheel Woolies spreken me erg aan, juist omdat ze zo zacht zijn en de velgen niet kunnen beschadigen terwijl ik er waarschijnlijk wel meer druk mee kan zetten dan met een kwast. Maar, welke wheel-cleaner kan ik daar het beste bij gebruiken? Ben bang voor erg agressieve middelen i.c.m. de lak op mijn velgen.

Heb overigens nog niet geprobeerd mijn velgen te waxen na het poetsen, dat is misschien ook nog een idee.

Iemand tips of vergelijkbare frustraties?

Bedankt!
Jasper

Hier hebben ze dus hun mooie glans nadat ik ze een dag ervoor goed heb schoongemaakt en heb ingespoten met Instant Tyre Dressing.

1080p: http://i.imgur.com/Ytb7Z.jpg

RjykM.jpg
 
Weet niet of je er iets aan hebt :

Gewoon regelmatig(er) wassen ?

Reload om ze een bescherming te geven ?

Een neutrale velgenreiniger : bilberry ?

Hoe was je ze nu : 1 voor 1 of spuit je ze alle 4 tegelijk in met .......??

Ik was velg per velg en spoel deze gelijk af na de wasbeurt , soms heb je al vlekken door hard water.....dus moet je ze ook gelijk afdrogen.

(wel moeilijk als je nadien de auto nog moet wassen )
 
Ik was de auto 3x per maand en rijd 400km per maand, echt verkeerd kan het nooit zijn gok ik. Met mijn vorige velgen had ik nooit problemen, kreeg ze altijd wel snel schoon. Maar nu, het wil gewoon echt niet!

Velgen doe ik nu eerst even allemaal inspuiten met APC of even insoppen met autoshampoo. Daarna afspuiten. Zie dit als een soort van pre-wash.
Daarna elke velg apart natuurlijk. Of ik nu wel APC gebruik of niet, het helpt weinig. Het lijkt wel alsof de remstof en vuiligheid in de velg trekt en er aan blijft kleven; ik kan poetsen wat ik wil en langzaam worden ze ook wel ongeveer schoon, maar het gaat belachelijk langzaam. En vervolgens drogen ze dus enorm lelijk op, ookal maak ik ze handmatig droog. Je krijgt gewoon een hele lelijke, doffe finish.

Enige remedie lijkt dan een lekkere vette laag Tyre Dressing die ze weer he-le-maal top maakt, maarja dat trekt alleen maar snel vuil aan en dan begint het verhaal opnieuw.

Lijkt gewoon alsof de velgen bijna poreus zijn en geen beschermlaag hebben, om het even heel dramatisch uit te leggen. :D

Ik heb overigens het geluk dat we hier totaal geen hard water hebben. :)

#Edit: Ik ben morgen vrij en mijn auto is een poos al niet meer schoongemaakt. Ik zal eens wat foto's maken tijdens het poetsen, drogen en de finish...
 
Ik gebruik, zoals GSM zegt, sinds kort ook reload en ben hier erg tevreden over. Het geeft een mooie glans aan de velgen en ze zijn zeer makkelijk schoon te houden / maken. Alleen even afspuiten met een hoge druk reiniger en ze zijn weer schoon. Mijn velgen zijn wel gepoedercoat. Ook het aanbrengen van de reload gaat zeer makkelijk, even erop sprayen en uitpoetsen en klaar.

Peet
 
Misschien kun je overwegen C.Pro DLUX aan te brengen als je velgen schoon zijn. Misschien dat ze dan langer vuilafstotend blijven.
 
Die C.Pro Reload ziet er eigenlijk wel top uit, of nouja, hij klinkt goed. Wel redelijk aan de prijs, maar ach.
Alleen zó jammer dat ze pas 31-10 binnenkomen. :sob: :sob:

De DLUX kit is wel beschikbaar, maar daar zijn zo te zien nog geen ervaringen van...

Welke maat Whoolie heb ik nodig denken jullie? 16" velgen te zien in de eerste post.
 
Denk dat je maatje "large" wel kunt nemen met jouw velgen. In de webshop staan de maten wel geniteerd, meten = weten.
 
Duh! De maten staan er gewoon bij. :schaam
Straks even meten! :)

En wat zeggen jullie, de Dlux nemen of wachten op de reload?
 
Als de ruimte tussen de spaken voldoende is dan de maat van de wooly laten bepalen door de ruimte tussen velg en remklauw. Dit is dan vaak de smalste ruimte.....
 
Voordat je de Reload gaat aanbrengen, zou ik de velgen wel zeer intensief reinigen, opdat de Reload goed kan hechten.

Heb je wel eens getracht te polijsten met Poorboyw World Professional Polish versie 1?
Dat is een chemisch polijstmiddel zonder schuurmiddel en dus niet krast, maar wel zeer zorgvuldig reinigt en volgens mij wel op deze oppervlakte kan. Daarna goed ontvetten en als laatste Reload aanbrengen.