|
|
Rang: Lid Lid sinds: 22-5-2008 Locatie: Maastricht
|
Ik heb de laatste tijd gemerkt dat er veel beginnende detailers zijn die met de vraag zitten welke producten ze aan moeten schaffen om hun auto weer mooi glimmend te krijgen. Het leek me dus wel leuk om een leuke beginnersset hier te posten. Het betreft hier het handmatig detailen, een must voor elkaar beginner namelijk het '5-stappenplan'. Dit heeft dus met name betrekking op de lak. Spulletjes als een glasreiniger, velgenreiniger, kunststof dressing of bandengel staan hier dus niet bij en zul je er nog bij moeten kopen! De veel gebruikte merken zijn Meguiar's en Poorboys World. Van deze twee dus ook een leuk beginnerssetje. Meguiar's:Stap 1: Wassen (Vuiligheid van de lak verwijderen) Meguiar's Microfiber Washmitt of Meguiar's Lambswool WashmittMeguiar's Water MagnetMeguiar's NXT Shampoo of Meguiar's Gold Class Car washStap 2: Clayen (Aangekoekte vervuiling als hars, teer, industriele vervuiling etc verwijderen) Meguiar's Smooth Surface Clay of Carclean.nl Fine Grade Claybar als goedkoper alternatiefMeguiar's Quick Detailer of Last Touch voor de veelgebruiker Meguiar's Gold Class Supreme Shine MicrofiberStap 3: Paintcleanen (Dieptereiniging van de lak die doordringt tot in de poriën) Meguiar's Deep Crystal Paint CleanerMeguiar's Gold Class Even Coat Applicator Pads Meguiar's Gold Class Supreme Shine MicrofiberStap 4: Polishen (Voeden van de lak, oorspronkelijke diepte en glans wordt hiermee hersteld) Meguiar's Deep Crystal PolishMeguiar's Gold Class Even Coat Applicator Pads Meguiar's Gold Class Supreme Shine MicrofiberStap 5: Sealant / Wax (Beschermende laag die de lak beschermd tegen o.a. UV-straling, strooizout etc) Sealant:Meguiar's NXT Tech Wax 2 of M21 de professionele variant van de NXT 2.0Meguiar's Gold Class Even Coat Applicator Pads Meguiar's Gold Class Supreme Shine MicrofiberWax:Meguiar's M16 of Meguiar's Gold Class Paste Wax Meguiar's Applicator Pads Meguiar's Gold Class Supreme Shine MicrofiberEen sealant gebruiken is in principe een extra stap die je kunt doen maar niet per se noodzakelijk is. Een sealant is een synthetische wax op basis van polymeren. Deze is duurzamer dan een gewone pure wax en biedt dus een langere bescherming. Een sealant wordt vóór de wax aangebracht!Poorboys World:Stap 1: WassenPoorboys World Mega Plush Mitt Large Poorboys World Waffle Weave Drying Towel Poorboys World Super Slick Suds Car WashStap 2: ClayenPoorboys World Elastic ClayPoorboys World Spray and WipePoorboys World Deluxe Mega TowelStap 3: PaintcleanenPoorboys World SSR1 Light Abrasive Swirl RemoverPoorboys World Microfiber Applicator of Lake Country handpads om de werking van SSR1 te versterkenPoorboys Deluxe Mega TowelStap 4: PolishenPoorboys World White diamond of Poorboys World Black HolePoorboys World Microfiber ApplicatorPoorboys Deluxe Mega TowelStap 5: WaxenSealant:Poorboys World EX-P Pure Sealant of Poorboys World EX Sealant with CarnaubaPoorboys World Microfiber ApplicatorPoorboys Deluxe Mega TowelWax:Poorboys World Natty's Paste Wax of Poorboys World Natty's Paste Wax Blue of Poorboys World Natty's Paste Wax Red Limited EditionHi-Tech Applicator Pad[url=http://carclean.nl/products.aspx?search=dmt]Poorboys Deluxe Mega Towel De keuze welke pads je gebruikt bij welk product is eigenlijk een beetje aan jezelf. Ik persoonlijk doe alleen de wax met een gele applicator padje en producten als een polish of sealant met een MF pad. Zorg er wel voor dat je voor elk product een schone doek of pad gebruikt! Producten van beide merken combineren kan ook, zoek gewoon iets wat jij zelf het fijnst vindt werken. Ervaringen met producten van gebruikers zijn ook op dit forum te vinden!Mocht er trouwens een foutje in dit topic zijn geslopen hoor ik dit natuurlijk graag. Waarom doet die laatste link het niet! Grr!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 1-7-2008 Locatie: Hasselt
|
Xizer schreef:Waarom doet die laatste link het niet! Grr! Da's raar wat ik nu opmerk... Nu moet je is proberen om daar een andere link te zetten (eentje van erboven waarvan je weet dat ie werkt) en dan merk je dat elke link die als laatste staat niet werkt. Malcolm, our customer care monkey, will gladly open complaints letters, eat half of them and then wipe the leftovers on his bright purple bottom. You can therefore see why we don't like reading them. If you have a real issue, it is worth emailing us and we can then file it under 'Genuine', 'Begging' or 'Barking'. The Begging and Barking emails then get printed off and given back to Malcolm, who thanks you in advance for taking the time and trouble to write.
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 6-4-2008 Locatie: Den Haag eo
|
Inderdaad, ik krijg hem ook niet aan de praat tenzij je er een link weer onder zet. Bug! Wel super gemaakt zeg! Bedankt! Ik maak er een sticky van! Verder gaan is niet zo moeilijk, weten wanneer je moet stoppen wel...Bastard of Bling! Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 18-10-2008 Locatie: Waterland
|
Mooi topic voor de beginners Xizer Misschien kun je nog aangeven dat deze producten/merken per stap door elkaar gebruikt kunnen worden en dat over de meeste producten reviews te vinden zijn hier op het forum?? Seat Ibiza '03 Sport TDI
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 23-11-2008 Locatie: Tilburg
|
Waarom breng je polish en sealant aan met een MF pad en niet met een standaard pad?
|
|
|
|
markprinsen schreef:Waarom breng je polish en sealant aan met een MF pad en niet met een standaard pad? Omdat ik vloeibare producten makkelijker aan vind brengen met een MF pad. Geen idee waarom, dit is er vanaf het begin zo ingeslopen. Paste wax vind ik weer beter gaan met een gele applicator.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 6-9-2008 Locatie: Hendrieken (BE)
|
hey bedankt voor het topic, kan ik wat extra bestellen om samen met de DAP te laten verzenden
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 12-11-2008 Locatie: Westland
|
@Xizer,
Ik zag net dat je ook in mijn topic gereageerd hebt. Dit topic is voor de beginnende detailer bijna een must om op weg geholpen te worden. De stappen en daarbij behorende producten worden je bijna in je schoot geworpen (je hoeft alleen nog ff je rekening te plunderen) hahahaha Ik ben er erg blij mee!
|
|
|
|
Fijn om te horen asta.. Veel plezier met detailen! 
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 4-1-2009 Locatie: Zeist
|
Hey dank je wel voor het stappenplan. Ik ben een beginner en wil de producten van Meguiar's halen. Alleen wat is de onderlinge kwaliteitsverhouding binnen de Meguiar's producten.
Nog een vraag, of 2 eigenlijk
Ik heb een auto met veel krassen, maar heb geen machinale ervaring. Kan ik door het handmatige het gewenste resultaat behalen met Meguiar's .
En hoe krijg je een wetlook. Produkt meg?
o ja als laatst, moet je een krasverwijderaar na het kleien gebruiken of na t polishen.
mijn excuus voor de vele vragen hoop dat je er begrip voor hebt
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 26-5-2008 Locatie: Maaseik (BE)
|
Tuurlijk begrip voor beginners en veel vragen.. Die wet-look krijg je enkel door goed voor bereidend werk.. Eerst kleien..!Daarna je oppervlak mooi ,handmatig in dit geval ,polijsten ,zoals ik al elders zij zal machinaal natuurlijk veel meer effect hebben. Het hangt ook af van de hardheid van de lak ,dit kan je enkel weten door te proberen. Je kan volgens mij toch echt beter kijken naar de Poorboys SSR serie ,deze zijn voor beginners veel makkelijker handmatig te verwerken. Daarna werk je af met een voedende polish (zoals megs M7 of poorboys black hole/white diamond ).  Some people want it to happen, some wish it would happen, others make it happen...
|
|
|
|
Ik zal me dadelijk eens bezig gaan houden met het schrijven van een beginnerspakketje voor de beginnende machinale detailert!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 1-2-2009 Locatie: Uithoorn
|
Zit er tussen de PB SSR1 en de PB Black Hole nog de PB Professional Polish, of kan dat gewoon na elkaar?
|
|
|
|
Dat hangt een beetje af van de auto / lak etc. Bij de ene auto zul je de PP wel nodig hebben, bij de ander niet!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 24-2-2009 Locatie: Duiven
|
Als echte beginner: Is er een goede reden waarom er voor 2 stappenplannen gekozen is met 1 specifiek merk? Ik neem aan dat je alle merken gecombineerd kan gebruiken of is het niet zo simpel? Seat Leon 1.6 Stylance 2006 - Black Magic
|
|
|
|
Indien gewenst kun je zonder problemen beide merken door elkaar gebruiken!
|
|
|
|
Het kan inderdaad door elkaar ,maar ik denk dat Xizer het zo heeft opgesteld omdat mensen die compleet nieuw zijn helemaal niet weten waar te beginnen ,en met één merk blijft het overzicht wat makkelijker.  Some people want it to happen, some wish it would happen, others make it happen...
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 24-2-2009 Locatie: Duiven
|
Thanks! Ga zo maar eens mijn allereerste pakketje samenstellen Seat Leon 1.6 Stylance 2006 - Black Magic
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 13-4-2009 Locatie: Odijk(Utrecht)
|
Super! Zo'n overzicht van 2 merken. Kijk, dan ben ik al weer een hele stap verder! Gauw maar eens een vrachtje spulletjes bestellen....Wat zal ie mooi worden!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 20-4-2009 Locatie: Assen
|
Bedankt voor deze handige cursus poetsen voor een nieuweling als ik. Waste mijn oude auto (kanarie gele Fiat Doblo) altijd met een ouderwetse spons en/of de ragebol, dit ivm de hoogte van het ding. Maar nu krijg ik deze week een nieuwe 207SW in met.-zwart en daar moet je dat soort mishandelingen natuurlijk niet op uitvoeren. Had wel in de gaten dat m'n vorige manier van wassen niet goed was, maar maakte op zo'n model auto niet zoveel uit, is en blijft een lelijk ding maar heeerlijk praktisch. Ik had zelf het idee om een teflon achtig waxje te kopen en daarmee hem zo goed mogelijk te laten glansen, maar zo simpel is het dus niet helaas, omdat ik nogal het typ ben van liever lui als moe. Heb nu nog een wax die na drogen zo'n irritante krijtpoeder achtig stofje achterlaat en op zwarte kunstof delen intrekt. Die was ik niet meer van plan te gebruiken op de 207 natuurlijk ivm verschrikkelijk veel napoets werk. Ik print bovenstaande lijst even uit en ga er dan deze week voor aan het shoppen, hopelijk hebben de lokale autoshops dit spul ook want ik ben niet zo'n liefhebber van internet bestellingen (slechte ervaringen mee). Hopelijk zijn boven genoemde artikelen niet van die vervelende krijtachtige spullen, maar dat zien we dan wel weer. Nogmaals bedankt voor deze nuttige info voor deze poetsbarbaar
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 5-5-2008 Locatie: Den Haag
|
De waxen die op dit lijstje staan hebben hier totaal geen last van! Dat heb je vaak alleen bij de waxen van de bekende merken zoals Turtle en Valma. Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.I'm not crazy. My mom had me tested.Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 21-1-2009 Locatie: Kwadendamme
|
reindje schreef: Ik print bovenstaande lijst even uit en ga er dan deze week voor aan het shoppen, hopelijk hebben de lokale autoshops dit spul ook want ik ben niet zo'n liefhebber van internet bestellingen (slechte ervaringen mee).
Geef de jongens van Carclean.nl een kans zou ik zeggen Die laten je de smaak van jouw negatieve ervaringen goed wegspoelen denk ik Een hobby mag geld kosten 
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 17-3-2009 Locatie: Zutphen
|
Dennis Blomaard schreef:Geef de jongens van Carclean.nl een kans zou ik zeggen Die laten je de smaak van jouw negatieve ervaringen goed wegspoelen denk ik Ik moet eerlijk zeggen de service is ver uit de beste die ik ooit ben tegen gekomen,netjes op tijd geleverd goed verpakt. Gewoon weg super. en de bezorging boven de 60 euro is al gratis,en geloof me je zit zo boven de 60 euro. Groetjes Jordy
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 21-2-2009 Locatie: Kartonen Doos Onder De Brug
|
reindje schreef: omdat ik nogal het typ ben van liever lui als moe. Het 5 stappen plan voer je 1 keer per jaar uit. Daarna onder houd je hem lekker met een All in 1 product. Bv Autoglym SRP met een laagje collinite 845. Zit je goed voor een half jaar 
|
|
|
|
Ik weet niet of de producten van Carclean.nl ook in de autoshops verkrijgbaar zijn en als dat niet zo is zal ik inderdaad online het 1 en ander wel bestellen en dan natuurlijk bij Carclean.nl Ik ben niet zo zuinig dat ik het hele net ga af lopen te struinen maar vind het makkelijker als ik het zo in een winkel kan kopen. Maar dat zal de tijd wel leren, heb in ieder geval al een lijst gemaakt wat ik moet aanschaffen met dank aan menigeen hier voor de tips over hoe en wat. Ben overigens al blij met het bericht dat de aanbevolen waxen geen krijtwaxen zijn. Nog even een vraagje, als ik de auto krijg dan ga ik er van uit dat hij in het begin niet gelijk de klei behandeling e.d. hoeft te hebben en dat de eerste keer volstaat met het wassen en sealant en waxen in deze volgorde dus. Het polischen kan dat trouwens niet schade aan de verflaag dikte toe brengen of is dat alleen met de hier ooit eerder gebruikte Commandant polisch ?
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 16-5-2008 Locatie: Franeker
|
ThaBird schreef:
Het 5 stappen plan voer je 1 keer per jaar uit.
Volgens mij doe ik het zelfs vaker per jaar  Gewoon wanneer ik zin heb "2006 Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16V Distinctive TI"
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 16-5-2008 Locatie: Den Haag
|
@ reindje, De meeste A-merken zoals Meguiar's , Poorboys, Dodo enz die Carclean.nl voert, zijn (bijna) niet te vinden bij een willekeurige autopshop of de lokale benzinepomp. Alle produkten zijn netjes gerangschikt op merk, toepassing enz. De zoekfunctie op de Carclean.nl site is ook erg makkelijk te gebruiken. Geloof me, eenmaal bij Carclean.nl geshopt en je wilt nergens anders meer shoppen
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 21-2-2009 Locatie: Kartonen Doos Onder De Brug
|
Jeroen schreef:Volgens mij doe ik het zelfs vaker per jaar  Gewoon wanneer ik zin heb Ja oke maar op een gegeven moment zit je door je lak he Nee alle gekkeheid op een stokje, je doe het zo vaak als je zelf wilt uiteraard.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 16-5-2008 Locatie: Franeker
|
Doe me dan maar een ijslolly "2006 Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16V Distinctive TI"
|
|
|
|
Heb me een lijstje samengesteld wat ik wilde gaan bestellen, en lijkt me als begin op een nieuwe wagen (hopelijk) eerst voldoende. Plaats het lijstje hier even en mocht ik iets teveel (zal eerder te weinig zijn) hebben dan hoor ik graag wat. Emmers e.d. dat hebben we hier voldoende, ook de doorzichtige.
Art Nr. Omschrijving 101257 Carrand - Microfiber MAX Supreme Drying Towel - 60x90cm 101133 Dodo Juice - Fantastic Fur - Microfibre Buffing Cloth 100095 Meguiar's - Gold Class Even Coat Applicator Pads - 2 Pack 100207 Mothers Wax - California Gold Car Wash - 473ml 100581 Mothers Wax - Genuine Lambswool Wash Mitt - 24x28cm 100716 Poorboys World - Spray & Gloss - 473ml
Vraag me alleen af of ik voor het poetsen van de wax en de detailerspray voldoende pads heb of dat er nog een speciale doek bij moet. Kan ik me volgende week gaan uitleven op de auto die ik vrijdagmiddag ophaal.
|
|
|
|
Wassen : -Mothers Mitt -Carrand Doek -Mothers Car Wash Allemaal in orde! Maar dan ,Spray & Gloss als detailer spray in combinatie met een Fantastic fur is ook goed. Wat ga je met de evencoat pads doen ? Heb je al een wax thuis ?  Some people want it to happen, some wish it would happen, others make it happen...
|
|
|
|
Die wax is van Mothers Wax - California Gold Car Wash die er tussen staat, en ik meende dat ik daar die pads voor moest gebruiken.
|
|
|
|
Dit is toch gewoon shampoo voor het wassen van je wagen ?  Some people want it to happen, some wish it would happen, others make it happen...
|
|
|
|
Guest
|