• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe de auto wassen met temperaturen dicht bij de nul graden?

Hans V

Detailing addict
31 aug 2012
35
55
Hoe houden jullie je auto een beetje netjes met die vieze drap overal ?? Ik ben een beetje huiverig voor het wassen ivm ijsvorming en dan met name op de deurrubbers en klinken.
 
Ik vind het toch wel opmerkelijk dat iedereen hier z'n auto altijd super blinkend wilt hebben, maar als het een beetje kouder wordt de auto maar gewoon enkele maanden helemaal vuil laat...

Zelf was ik de auto elke week, zomer en winter, weer of geen weer...
Afspoelen met water (koud), wassen met 2EM met warm water, weer afspoelen (koud water).
En dan in de garage zetten om te drogen (niet dat die warmer is dan buiten, maar je hebt dan geen last van neerslag en wind).
Tegenwoordig ga ik wel naar de selfcarwash, aangezien ik niet de mogelijkheid heb om de auto thuis te wassen.
Dus afdrogen gebeurd als ik terug ben (wel eerst nog even opnieuw afspoelen met een gieter en warm water).

En ja, ik heb het al voor gehad dat het water terug bevriest na het afspoelen, maar dat neem ik erbij.
Auto staat nu ook 1 week op 2 buiten, dus dan bevriest hij ook 's nachts.
En dat product voor de deurrubbers ga ik wel eens proberen, kan handig zijn!
 
Zo opmerkelijk is dat niet.
Als het dermate koud is dat het plezier van een schone auto niet opweegt tegen het ongemak van koude handen,
het gevaar van het moeten glibberen rondom je auto en het met rasse schreden stijgen op de mafkezenladder waar ik volgens
de buurt toch al ruimschoots bovenaan sta, laat ik de boel maar even de boel.
Raampjes schoonhouden en de deur open kunnen krijgen zijn mijn voornaamste aandachtspunten in de winter.
 
Ik wacht inderdaad ook tot het net boven nul is, dan snel naar de wasbox. Thuis zijn de buitenleidingen afgesloten en leeg tegen het kapot vriezen. Goed afspuiten, emmer warm water meenemen, wassen, afspuiten en drogen. Daarna met een oude handdoek de rubbers goed droogmaken en opnieuw invetten. Verder vermijdt ik het spuiten van water door de grille. Bij mij zit de dynamo enzo daar direct achter dus ik laat ik zo droog mogelijk.
 
Ik krijg altijd zo'n beeld bij winterwassen :D

168.jpg
 
Ik sta zelf hier in de straat ook op nummer 1 op de mafkezenladder,....

Ben de enige die vrij regelmatig de auto wast, maar in deze weersomstandigheden ga ik dat echt niet doen! Loop nu al met blauwe handen buiten, en dan ook nog auto wassen, nee bedankt hoor :roll

Als het redelijk boven 0 is, en de zon is er een beetje bij, doe ik als het zich toelaat wel wassen met lekker warm water in beide emmers met een wasg en wax shampoo. Dan vlug afdrogen en iets met een detailspray nalopen.

En uiteraard gebruiken we de wipersticks, en zo'n rubberstick. Gaat vannacht weer vriezen,.... Heb er wel een schurft hekel aan om iets over de ruit heen te leggen, dan krab ik nog liever met zo'n krabber. Die ontdooitroep ben ik namelijk ook niet zo'n fan van,...

Zo komt Jan Splinter wel door de Winter!
 
Koen Hermans;308212 zei:
Zelf was ik de auto elke week, zomer en winter, weer of geen weer...
Tegenwoordig ga ik wel naar de selfcarwash, aangezien ik niet de mogelijkheid heb om de auto thuis te wassen.
Dus afdrogen gebeurd als ik terug ben (wel eerst nog even opnieuw afspoelen met een gieter en warm water).
En ja, ik heb het al voor gehad dat het water terug bevriest na het afspoelen, maar dat neem ik erbij.

Dus als je auto niet al te vuil is en het is net "wasdag" , dan was jij je auto ? Al even bij stilgestaan dat er elke dag een weerbericht is en dat ze dan net de komende 4 dagen na je wasbeurt regen voorspellen ??
Op zo'n moment blijft ook mijn auto vuil , waarom : heb dit al een paar keer ondervonden en het is wel leuk om je auto proper te hebben .........maar niet als ie de volgende dag evenvuil is dan voor de wasbeurt :grinning:

@selfcarwash : indien je anders op straat terecht moet , is dit volgens mij de beste methode om een beetje beschut (of binnen) te staan en de straat niet onnodig glad te maken met vorst in aantocht. Zelf doe ik dit ook af en toe , maar enkel als ik weet dat de nachttemperatuur ook boven 0° blijft . (tenzij je binnen kan staan in een garage(box) waar het niet vriest )

@afdrogen als je terug bent : nu maak je zeker de straat glad , warm water bevriest sneller dan koud , dan spoel je best af in de wasbox en droog je de auto daar ook (of strooi je elke keer zout over dat spoelwater ? )

@terug bevriezen : dat is al een reden om niet onnodig risico te lopen , je zal maar ff niet goed uitkijken en je schuift zelf uit met je b*kkes op de grond :D (niet persoonlijk hoor)

Wat is jouw oplossing voor het "koudehandenprobleem" ? (liefst met foto's )

Zelf ga ik eens op zoek naar van die onderhandschoenen (met merinowol oid, die je ook kan dragen in andere handschoenen) en daarover van die handschoenen van de veearts meuh
 
"Het Mpemba-effect is het verschijnsel dat warmer water onder bepaalde omstandigheden eerder bevriest dan kouder water.

Het effect is vernoemd naar de Tanzaniaanse scholier Erasto B. Mpemba, die het in 1963 waarnam bij het bevriezen van roomijs. Hij besloot er onderzoek naar te verrichten, en publiceerde in 1969 samen met Dr. Denis G. Osborne zijn bevindingen. In eerste instantie was men sceptisch over Mpemba’s bevindingen, omdat ze in strijd leken te zijn met de wetten van thermodynamica. De experimenten waren gelukkig makkelijk te reproduceren, en keer op keer werd het effect bewezen. En toch lijkt het allemaal niet te kloppen. Stel dat water van 20 graden 30 minuten nodig heeft om te bevriezen, dan heeft water van 25 graden toch 30 minuten + de tijd dat het kost om tot 20 graden te komen nodig? Het antwoord is nee. Blijkbaar heeft het warmere water andere eigenschappen dan het koudere water waardoor het sneller bevriest. "


Btw is dit niet altijd zo hé , maar zoals alles hier te herleiden is : het kan , daarom dat ik het ff aanhaalde .
 
:s Mensen die zeggen "ik was de auto niet, want het gaat morgen regenen" heb ik nooit begrepen.

Als het koud is was ik de auto in een overdekte washal hier in de buurt. Het is er wel koud maar je staat in ieder geval overdekt. Ik neem emmers en shampoo mee. Ik spoel de auto eerst af met hoge druk en daarna was ik de auto met de spons -je kunt er een emmer warm water tappen- daarna spoel ik hem weer af en droog de auto af een droogdoek.
 
Ik heb meer vertouwen in onze weerman (en vrouw) dan in onze regering :D

Heeft volgens mij niks te maken met "nooit begrepen" , gewoon met gezond verstand : als de auto echt goor is , zal ook ik deze wel wassen ......tenzij het dus gaat regenen of vriezen.

(volgens mij ben ik toch zeker niet de enige die er zo over denkt , maar wel over schrijft )
 
Dan hebben wij een verschil in mening van wat wij "vuil" vinden? Als mijn auto vuil is dan was ik hem. Ik hou van een glimmende auto, ook als het regent. Want van regen alleen wordt hij niet vuil, wel van het opspattende water van de weg. :)^
 
McShine;308242 zei:
warm water bevriest sneller dan koud?:D

Hoe maf dat ook klinkt klopt het wel.
Ooit een filmpje gezien waarin ze een kopje kokend water in de lucht gooien dat het als sneeuw naar beneden komt?

Dacht dat het te maken had dat er meer ruimte zat tussen de moleculen o.i.d.