• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Inge's detail pogingen

inge

Detailing addict
26 nov 2012
928
65
De afgelopen dagen - iedere dag een beetje (rug laat helaas nog niet meer toe) - de auto mooi gemaakt. En ik maar denken dat hij mooi blonk toen ik hem ophaalde bij de dealer ( zo'n 800 km geleden)... nu moet je bij wijze van spreken een zonnebril op doen zo mooi dat de glans nu is (en dan heb ik hem alleen nog maar met garagelicht gezien).

Tijdens het doorlopen van alle stappen zag ik de auto iedere keer opfleuren. In totaal heb ik de werkzaam heden over 5 dagen uitgesmeerd.
Dag 1: foamen (Autobrite - Super Snow Foam), wassen (Mothers California Gold Car Wash), Iron X (hulde aan Hans). Bij het gebruik van de IronX viel de verkleuring me mee - er waren maar een paar paarse streepjes paars te zien + tenslotte het drogen (Senza Acqua Drying Towel).

Dag 2 kleien - wat er goed en makkelijk ging dankzij de claylube van DJ (mijn dank daarvoor aan Hans die me wat DJ clay lube liet uitproberen) - erg fijn spul en staat inmiddels op mijn te bestellen lijst. Ik heb de hele auto met 1 klein stukje (1/3 deel) van kunnen doen en ben met de ramen geëindigd (hij zit nu in het alleen voor het ramenzakje) - verbazingwekkend is dat het klei stukje nu nog niet eens echt vies is.

Wat me op wel opviel is dat de lak na het kleien ineens een heel stuk gladder aanvoelde. Toen alles afgeplakt met 3M tape (vond wel dat hij slecht hechte maar dat kan gelegen hebben aan het feit dat ik vorige week de rubbers al een keer had ingesmeerd met PB Natural look). Daarna de stap 1 van Mothers (California Gold Pure Polish) gebruikt (verwerkt makkelijk, ruikt prima en geeft al een mooie glans).

Dag 3: Stap 2 van Mothers (California Gold Micro-Polishing Glaze) + Collinite 845 aangebracht. Beidde verwerken makkelijk en zelfs de lucht vond ik bij de Collonite wel meevallen. Deze had nu ca 15 min. nodig om mooi op te drogen alvorens uit te poetsen. (Wauw nog meer glans en een nog gladdere lak.)

Dag 4: Mothers stap 3 (California Gold Pure Carnauba Wax Liquid) aangebracht (het lijkt nu wel een schaatsbaan zo mega glad dat de lak aanvoelt) en daarna de rubbers mooi zwart gemaakt (eerste ontvet met Poorboys APC - ook hiervoor mijn dank). Ik maar denken dat ze al mooi zwart waren - vergeleken met nu de PB Natural look (2e keer) erop waren ze grijs. Wordt trouwens erg snel opgenomen door de rubbers (+ ruikt lekker) en het verwerken met een make-up watje gaat super. Tenslotte de spiegels/ gril en buitenrubbers met Black Wow trimrestorer ingewreven en ook hier weer een verschil van dag en nacht. Het is nu echt mooi glanzend zwart.

Dag 5: Alles nog even nagelopen om overtollig residu te verwijderen - dat was er amper en dat op nieuwe rubbers/ kunststof (wat me verbaasde) - daarna de ramen schoongemaakt met 1:1 glasreiniger/ spiritus en met Reload ingesmeerd (even inlaten trekken en daarna weer uitgepoetst). Tenslotte ook de wieldoppen een laagje Reload gegeven.


Ik had me voordat ik eraan begon niet kunnen indenken hoeveel verschil het zou uitmaken na al deze stappen - wauw! Het kost even tijd maar dan krijg je er ook wat voor terug.... Super gewoon! Op de foto's valt het niet zo op dat de glans iedere keer mooier, dieper werd - dat is jammer maar helaas niet anders. De auto is de garage nog niet uit geweest maar zal ook nog (ergens deze week hoop ik)een foto maken in het daglicht en die naast de 1e foto plaatsen om het verschil duidelijk te kunnen zien.

Wat ik gemerkt heb is dat ik de doeken van Monello fijner vind werken dan de doek die ik van Mothers heb. Maar ook dat de grotere doeken van Monello voor mijn handen aan de grote kant zijn. Als ik weer doeken bij bestel dan worden het de groene doeken (ben de naam even kwijt) dar die voor mij perfect zijn - liever een doek meer in de was als te grote doeken te vaak dubbel moeten vouwen.

Als iemand nog tips heeft om het proces te verbeteren/ versnellen of suggesties voor andere middelen (Mothers heeft niet het eeuwige leven) dan houd ik me van harte aanbevolen voor tips.

Voor mezelf inmiddels op mijn nog te bestellen lijst (ergens in de toekomst) de volgende producten geplaatst:
Poorboys World - Bio-Degradable All Purpose Cleaner & Degreaser
Poorboys World - Bug Squash
Monello - Red UltraSoft Finishing CCS Euro Foam Hand Applicator
Poorboys World - Natural Look Dressing
Poorboys World - QD+ Quick Detailer Plus
Carclean.com - Flex Foam Tire Dressing Applicator
Poorboys World - Trim Restorer
Monello - Easy Detailing Finishing Hand Pad - Black
Monello - Easy Detailing Polishing Hand Pad - White
Grit Guard - Gamma Seal - BLAUW
Poorboys World - Super Slick & Wax - Limited Edition
Grit Guard - Gamma Seal - ROOD
Grit Guard emmers
C.Pro C.Quartz - Reload Spray Sealant
Monello - Raffini Polish v2 Kit
Monello - Edgeless Soft Foam Hand Applicator
Monello - Piccolo Nero Trio
Monello - Peluche verde Trio
Scratch Shield - Scratch Shield - Rood
Monello - Easy Detailing Hand Orange Light Cutting Pad
 
Leuk verslag en een schitterend resultaat !
Begrijp ik nu goed dat je alles met het handje hebt gedaan ? Respect hoor !

Even klein puntje van kritiek : nooit flessen rechtstreeks op je auto / lak zetten.
Nu staan ze op de ruitenwisser, als ze daar vanaf vallen en de onderkant of de dop raakt je lak dan ben je een heel end van huis.
Die lasnaad aan de onderzijde is zo scherp dat ie mega diepe krassen kan trekken.
 
Mooi resultaat hoor ! :)^

Wel tof dat er niet zo snel vuil op de auto komt in de (ondergrondse ? ) garage .

Is er ook iets gedaan met de velgen + banden ( dressing ) , vind het niet meteen terug in je verslag. ;)
 
Keurig gedaan, zeker respect voor het handwerk, productkeus is prima.

Leuke auto in een lekker fris kleurtje:)^
 
Ben benieuwd naar de foto's van in het daglicht, maar aan al je inzet te zien zal het er zeker stralend uitzien! Leuke citigo ook :)
 
Wat je op de foto's wel ziet, is dat de reflecties van de lampen al veel helderder en scherper zijn geworden. Ik zie ook dat je goede tape hebt gebruikt om af te plakken, kortom het lijkt allemaal goed gedaan in je verslag en op de foto's.

Wat je wensen lijstje betreft: je kunt ook scratchshield in een 'gewone' emmer gebruiken in plaats van de gritt guard in de bijbehorende emmers. Denk er ook aan dat de gritt guard emmers groot zijn (dus erg zwaar als ze vol zijn): 20 liter , dus ruim 20 kg als ze vol zijn. Zeker met je rug, is dat iets om even over na te denken.
 
Dank voor de complimenten :) - ja ik ben zelf ook mega super tevreden met resultaat. Voor hen die de auto nog niet herkend hadden het is een Skoda Citigo (was ik vergeten in het verslag te melden). En inderdaad alles met het handje gedaan. Wil in de verre toekomst misschien wel een keer en Dap maar zou voor die tijd graag een keertje "stage" bij iemand lopen om te kijken hoe dat dat nu werkt met zo een apparaat - als iemand in de omgeving van Utrecht er t.z.t. aan toe en het leuk vind om het me te laten zien dan houd ik me van harte aanbevolen. ;)

:idee Dank voor de flessen tip - had ik niet aan gedacht. Vond het voor mezelf gewoon handig om ze meteen op de foto erbij te hebben staan. Volgende keer toch maar anders doen om vallen te vermijden.

Ja, de parkeergarage (begane grond - onze huizen zijn erop gebouwd) was de afgelopen dagen ineens mijn "grote vriend" geworden. Het is inderdaad erg fijn om de ruimte te hebben en de auto droog en stofloos te houden terwijl je bezig bent.

De Velgen heb ik in de Reload gezet - maar ga daar vermoedelijk nog een keer met de Collinite over (tip van Hans) - de banden heb ik niet behandeld want daar heb ik nog niets voor. Ik wil daar in de toekomst de Poorboys World - Trim Restorer voor gaan gebruiken. (Deze velgen (stalen) gaan in het najaar dienst doen als velg voor winterbanden en de LM velgen voor voorjaar 2014 wil ik met CQuartz DLUX behandelen voordat de zomerbanden gemonteerd worden). Deze stalen zal ik vemoedelijk met Collinte blijven behandelen tenzij iemand betere tips heeft.

Ik weet dat ik de gritguard in gewone emmers kan gebruiken - heb ik nu ook gedaan - alleen mogen we hier niet voor de deur wassen. Iets wat ik nu wel heb gedaan (weinig mensen thuis dus weinig kans op commentaar) ivm de wadi's waar het water naar afgevoerd wordt. Vandaar dat ik naar gritguard (of gelijksoortige emmers) wil zodat ik die kan vullen en mee naar de wasstraat kan nemen. Dat ze groot zijn (en vol dus zwaar) weet ik maar ze hoeven natuurlijk niet tot aan het randje vol. Ik had mijn emmers nu met ca 10 a 12 liter water gevuld en dat was meer dan voldoende. Doch dank voor de herinnering hieraan, Cordoba. Want de rug moet ik in de gaten blijven houden zeker de eerstkomende tijd daar de genezing niet zo voorspoedig gaat als gehoopt. Leuk dat de reflectie in de lampen jouw opvalt want daar had ik nog niet opgelet. Net nog even in de foto's terug gekeken en waarachtig de reflecties zijn inderdaad helderder geworden. (Ze hebben alleen maar een laagje Mothers gehad want bij de Collinite was ik het vergeten - werd er op het forum ergens aan herinnerd)
 
Wat meer fris groen, kunnen de buren toch niets tegen hebben :-b
Ik denk dat bijna niemand van ons zo'n grote garage heeft ...

Prima aangepakt, kleine stapjes groot resultaat.
 
Ziet er goed uit! Zelfs is het donker komt de glans mooi naar boven!
 
Dat heb je erg netjes gedaan.
Enne, leuke auto trouwens met een originele kleur!
 
Fris groen in een groene omgeving is altijd welkom - zelfs bij mijn groene ecologische buurtjes. maar eh alleen op de auto dan natuurlijk en niet wat er afvloeit in de grond :D

De garage is een heerlijke bonus - ben hem de afgelopen jaren steeds meer gaan waarderen en nu nog meer dan eerst. Tja niet alles kan groot - groter- grootst zijn (hihi)

Vanmiddag mijn Go naast een andere Go gehad - die wat minder in de wax zat en dan valt mn op dat de lampen meer schijnen en mooier afgetekend zijn. De andere Go gaan we in de toekomst ook nog op het forum zien verschijnen. Heeft al besloten het nodige via carclean te gaan bestellen - heb hem mijn 1e lijstje maar gegeven maakt het wat makkelijker voor hem.

Dank voor het compliment over het inlezen - maar jullie adviezen zijn ook goud waard geweest :)^ anders was dit nooit gelukt zo de 1e keer.
 
Mooi resultaat, en chapeau voor t handwerk. Gek eigenlijk dat een nieuwe auto er niet meteen zo uit ziet! Afleveringen kosten zijn al vaak hoog genoeg!??veel rijplezier!
 
Dat vind ik eigenlijk ook - maar ja als ik dan bedenk hoeveel tijd het mij heeft gekost dan worden de afleveringskosten waarschijnlijk nog een heel stuk hoger.

Ik vind de Mii het minst mooi van de drie en de Up heeft als nadeel dat die in mijn ogen eigenlijk alleen maar in "saaie' kleuren te verkrijgen is. Blijft dus Skoda over met in mijn ogen het mooie spring green en is ook de goedkoopste van de drie als je naar het totaal plaatje kijkt.
 
Je hebt inderdaad een leuke auto en zo te zien glimt ie je tegemoet! Ik hoop dat ik ook zo'n resultaat ga krijgen.

Nu ben ik nieuw op dit forum en ik heb een vraag over je werk op dag 4. Je zegt dat je de rubbers hebt gereinigd met APC (hoeveel heb je deze verdund? 1:15?), heb je ze daarna alleen afgedroogd of ook schoongespoeld voordat je er PBNL op deed? Verder geef je aan dat je daarna de spiegels/gril en buitenrubbers met BW TR hebt ingewreven. Welke rubbers bedoel je dan die je hebt behandeld met PB NL? Ik probeer het allemaal te begrijpen maar af en toe krijg je hier zoveel informatie, dan ben ik het even kwijt...

Ik heb ook PB APC staan en wil voor de rubbers Auto Finesse Revive Trim Dressing gebruiken en op de harde, hoogglans zwarte kunstsof delen Reload. Ik vraag me dus af of je ook de harde kunststof delen afneemt met (verdunde) APC en of je dan de rubbers/ het kunststof nog moet afspoelen? of dat je de APC er gewoon opbrengt en droogt met een mf doek.