• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Retrofit: Xenon projector lenzen inbouwen 04-05 UPDATE!

sj0ertum

Detailing chief
15 mei 2011
535
75
Sinds de aanschaf van mijn huidige Clio vind ik het er al 'sjonnie' uitzien dat er xenon lampen in een ouderwetse koplamp met reflector zit. Buiten dat het lichtbeeld niet bedoeld is voor xenon, geeft het veel strooilicht en wordt de tegenligger verblind. Het aanschaffen van originele xenon koplampen zou een mooie oplossing kunnen zijn, maar die koplampen zijn niet te betalen en aftermarket is één voor één lelijk, slechte pasvorm of rommel.

Na wat research op internet kwam ik zogenaamde 'projector lenzen' tegen die je achteraf in je originele koplamp kunt bouwen. De koplamp moet hiervoor open worden gemaakt, vervolgens wordt de lens hierin gemonteerd en wordt de koplamp weer gesloten. In dit topic zal ik jullie de komende weken laten zien hoe ik te werk ga. Ik heb inmiddels al setje koplampen die enorm verweerd zijn en de lenzen zijn besteld en komen als het goed is morgen binnen.

Een indicatie van het verschil zie je hieronder in een voorbeeld foto, echter vind ik het er hier niet zo mooi uit zien en zal ik de originele reflector zwart gaan spuiten.

Stappenplan:
*Koplampen open maken
*Originele reflector zwart spuiten
*'kunstof kap' spuiten. Mijn koplampen zijn origineel grijs, deze zijn zwart en moeten dus grijs worden.
*Lenzen monteren in reflector
*Kunstof kappen buitenkant schuren en polijsten
*Nieuwe siliconen rand aanbrengen
*Koplampen sluiten
*Monteren op de clio

Voorbeeld voor het idee:

[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
23-04-2013

Vandaag ben ik al lekker bezig geweest. De koplampen zijn uit elkaar gehaald, de zwarte kunstof binnenkant is antracite gespoten omdat mijn originele koplampen antracite/grijs zijn ipv zwart. Ook zijn de kunstof kappen opgeknapt door ze te wetsanden en te polijsten. Even een aantal foto's:

Men neemt een goedkoop setje enorm verweerde koplampen die verder nog goed zijn.

Door de randen warm te maken met een verffohn heb ik de siliconen kit laten smelten en met een grote schroevendraaier de koplamp open zien te wippen. Als je vervolgens alle onderdelen los maakt krijg je dus dit.

De zwarte binnenkant voordat hij antracite werd gespoten.

2 laagjes antracite hiite bestendige verf erop

Hopelijk krijg ik morgen de lenzen binnen en kunnen we weer verder :-b
 
Dit vind ik heel interessant, ga ik zeker volgen...

Zonder projector is inderdaad erg sjonnie en vooral irritant als tegenligger!
 
Gisteren blijkt er thuis een pakketje binnengekomen te zijn, dus dit weekend kunnen we verder met het inbouwen van de lenzen:-b
 
Welke grofte heb je gewetsand en met de hand of met een schuirblokje? En welke polijststappen heb je gedaan als ik vragen mag? Hoe meer tips hoe meer vreugd :-b
 
Ik schuur met 600, 1200 en 1600 met de hand. Vervolgens polijsten met Inizio op een paars wolletje tot de zichtbare krassen weg zijn, daarna afwerken met Mezzo op een oranje CCS padje. Ik gebruik overigens de PRO900, met de DAP kom je te kort is mijn ervaring.
 
een dap500 is ruim toereikend voor het polijsten van koplampen is mijn ervaring. Met een dap500 worden ze ook al warm genoeg waarbij ik niet warmer zou willen gaan bij kunststof.
 
Nou ja ik vroeg het omdat ik de vorige keer heb geschuurd met 1200-1500-2000 en daarna met Inizio + wol 3 hits full whack met de DAP900 en 1) ik kreeg niet alle oneffenheden eruit geschuurd en 2) ik kreeg de schuurkrassen er niet uitgepolijst. Dus ófwel de Ibiza koplampen zijn zo kneitertjehard, of mijn techniek is verkeerd. Vandaar dat ik elke kans aangrijp om mensen te vragen hoe zij het doen :-b
 
Hoewel tegenwoordig de meeste van kunststof zijn, denk ik dat er ook wel degelijk een verschil is tussen glazen en plastic houders voor de waxinelichtjes.
Het is denk ik ook wel zo dat als je steeds fijner en fijner gaat wetsanden dat de laatste stap wel te doen is met een DAP.
Stop je al bij korreltje 1000 en/of niet netjes opgebouwd qua korrel, dan kom je snel te kort en zal je wel met een rotary aan de gang moeten gaan

Edit: kutjepiel, vergeet ik helemaal te vermelden dat het er fantastisch uit ziet .... job well done !
 
Dankje voor de reacties, maar het echte werk begint nu pas! UPDATE TIME!x-]

Pff, zucht, poehoe ik zit. Na een dagje klussen van 10 tot 8 staat de clio er weer heerlijk bij.
Afgelopen donderdag zijn de projector lenzen binnengekomen en die mochten uiteraard geen 48 uur wachten op montage.
Vanochtend ben ik begonnen met het inbouwen van de lenzen.
Toen dat klaar was heeft de Clio een beurtje gehad. Olie+filter, luchtfilter, Interieurfilter en bougies. Ook een poging tot de brandstoffilter maar die kon ik niet vinden. :dizzy2:

Hier zien we de standaard reflector van de koplamp.

En dit is zijn dan de lenzen. Er zit aan de achterkant schroefdraad die je door het originele gat van de lamp doet. Aan de achterkant draai je er dan een flinke moer op die de lens op zijn plek houdt.
 
Super! Eindelijk iemand die het aanpakt zoals het hoort! :)^

Je brandstof filter zit trouwens in je tank, bereikbaar onder je achterbank.
Daar zit als het goed is een soort dop waaraan een soort cartridge hangt met daarop
je brandstofpomp en filter.
 
Zo hoort het! :)^

Alleen vind ik de gele mistlichten een beetje buiten het plaatje vallen zo.
Hou je deze geel of ga je toch voor een zelfde look als de xenon lampen?
 
Dankjewel!

De mistlamp is niet geel, maar alleen de behuizing. Heb dus de voorkant geel gemaakt met folie. Ik heb mn mistlampen nooit aan, en vind de gele mistlampen leuk staan overdag dus die blijven geel:-b
 
ziet er mooi uit,

ik ben benieuwd wat je ervaring is onder het rijden. Met name het trillen van de zware lens aan de (plastiek?) reflector heeft mijn interesse.

Maar uit eindplaatje ziet er in ieder geval goed uit. Mooie mod.
 
Ziet er zeer goed uit, net origineel. Ben inderdaad ook benieuwd naar de duurzaamheid/stevigheid.

Veel plezier ermee in ieder geval.