• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Het Clean en Detail Plan om je auto weer top te krijgen!

Tim

Master of Bling
Medewerker
2 mrt 2008
10.660
200
Berkel en Rodenrijs
In dit voorbeeld gebruiken we de producten van Mothers Wax, een uitermate goed merk. Je kan natuurlijk elk gewenst merk gebruiken (zoals Meguiar's).

Mothers heeft een uitgebreide website waar alles uitvoerig beschreven staat: http://www.detailguide.com/

Stap 1: Wassen/Drogen

Velgen
We beginnen met het schoonmaken van de velgen, behandel altijd velg voor velg. Velgen reinig je met de Mothers FX Wheel Cleaner. Deze velgenreiniger breng je aan op een droge velg en laat je even intrekken. Als je in het bezit bent van een velgenborstel kan je de velg hiermee schoonmaken en daarna afspuiten met voldoende water.

Wassen
Spoel de auto eerst goed af om het ergste vuil en zand te verwijderen en zo de kans op krasjes aanzienlijk te reduceren.

Doe een gepaste hoeveelheid shampoo (California Gold Car Wash) in een emmer, warm water toevoegen en wassen met de Lamswool Washmitt. Je kan het best de twee emmermethode gebruiken. 1 voor de shampoo, de ander met alleen warm water om het door de washmitt opnomen vuil af te spoelen. Je reduceert de kans op (lichte) krasjes nog verder.

Begin met de vlakke delen van de auto en werk van boven naar beneden. De onderkant van deuren en de achterkant van je auto bevatten het meeste straatvuil, let hierop! Spoel bij het schoonmaken van deze delen je washmitt extra vaak schoon in de 2e emmer. Als het water van je spoelemmer te troebel wordt kan je het best dit water verschonen. Gebruik bij het schoonmaken van je auto altijd voldoende water!

Het is niet de bedoeling dat je hard gaat boenen op vastzittend vuil, zoals teerspettertjes en resten van insecten. Vastzittende vervuiling halen we weg met ‘Stap 2’. Denk eraan, het wassen met water en shampoo is altijd bedoeld voor loszittend en makkelijk te verwijderen vuil!

Vergeet je deurstijlen niet. Zet je deuren, je motorkap en achterklep open en was ook de randen hiervan. Dit wordt vaak vergeten.


Afspoelen en drogen
Na het wassen de auto afspoelen met een dunne straal (dus niet sproeien). Op deze manier reduceer je het restwater aanzienlijk, hierdoor droog je de auto makkelijker. Na het afspoelen zeem je de auto af met de Mothers Drying Towel. Trek de Drying Towel in zijn geheel over de oppervlakken. Draai de Drying Towel regelmatig om ervoor te zorgen dat deze gelijkmatig water opneemt. Eventuele restwater gewoon laten drogen.


Stap 2: Voorbereiden / Lak reinigen

Voorbereiden
Met het California Gold Clay Bar Paint Saving System verwijder je verontreinigingen die zich in de loop van de tijd aan het oppervlak van de lak hebben kunnen hechten en na het wassen nog niet verwijderd zijn. Denk hierbij aan boomsappen, teerspetters, industriële neerslag en insectenresten. Hoewel bij nieuwe auto’s deze verontreiniging maar beperkt aanwezig is, is het bij nieuwe auto’s ook verstandig om de behandeling te doen. Verontreiniging van het transport, veelal via het spoor, hecht zich snel aan je nieuwe auto vast. Met de klei haal je veilig deze verontreiniging eraf.


Werkwijze klei
De kleireep in 3 stukken knippen, neem een deel en maak er een kleine pannekoek van. De Showtime Detailer Spray met een afstand van circa 30 cm vernevelen op een deel van een paneel en daarna met de klei over het oppervlak wrijven tot het glad aanvoelt. Het is belangrijk dat de klei vrij over het lakoppervlak kan bewegen, loopt de klei stroef dan moet je bijsprayen. Het residu van de Detailer Spray neem je af met een schone doek (microvezel of katoen). Werk van paneel tot paneel, dus ook per paneel de Detailer Spray afnemen.

Als de klei vies is vouw je deze dubbel zodat het vuil in de klei gaat zitten en je met een schoon deel verder kunt. Het is verstandig om de hele auto hiermee behandelen. Extra aandacht moet uit gaan naar de horizontale delen en de stukken direct achter de wielkasten deze delen zijn het meest gevoelig voor verontreiniging.

Klei kan ook gebruikt worden op de velgen. Je kan er effectief vastzittend remslijpsel mee verwijderen. Belangrijk is wel dat je dat stuk klei voortaan alleen voor je velgen gebruikt. Remslijpsel is scherp en kan microkrasjes op je autolak veroorzaken.

Als je het stappenplan geheel hebt doorlopen kan je bij je normale wasbeurt de klei ook nog gebruiken om lokale vervuiling te verwijderen. Denk hierbij aan lokale teerspetterjes, hardnekkige insectenresten etc. Je zal zien dat het uitermate gemakkelijk werkt, boenen tijdens het wassen (met risico op krassen) is dus niet meer nodig! Na plaatselijke behandeling altijd even die plekken behandelen met wax voor een goede bescherming.

De klei kan je vaak hergebruiken, pas als de klei door en door verzadigd is met vuil moet je een nieuw stuk gebruiken. Let op! Laat de klei niet vallen, gevallen klei niet meer gebruiken, maar weggooien.


Lak reinigen
Nadat de verontreinigingen op de lak verwijderd zijn is het nodig de verontreinigingen in de lak te verwijderen. De Mothers Pre-wax cleaner reinigt alle verontreinigingen die in de poriën van de lak zitten, dus ook restanten van wax of reinigingsmiddel die eerder gebruikt zijn (bijvoorbeeld bij het deconserveren van een nieuwe auto!). Werk van paneel tot paneel. Breng de cleaner spaarzaam met matige druk aan met een applicatorpad en neem het paneel daarna direct af. De cleaner verwijdert tevens lichte krasjes en andere oneffenheden. Na de cleaner is de lak schoon en klaar om voorzien te worden van de ‘Sealer and Glaze’.

Stap 3: Sealer and Glaze

De Mothers Sealer and Glaze is de verborgen (maar optionele) stap tussen het reinigen van de lak en het waxen. Sealer and Glaze is een voeding en voor de lak en geeft de lak een diepe glans. De elementen in dit product dringen door in de poriën van de lak en voeden deze. Dit product breng je op dezelfde manier aan als de cleaner. Per paneel behandelen en direct afnemen met een doek. Door de verzegelende werking maskeert dit product ook kleine oneffenheden in de lak en maakt deze minder zichtbaar. Denk hierbij aan hele lichte krasjes die door de cleaner niet geheel verwijderd zijn.

Stap 4: Waxen

De laatste stap is het waxen van de auto. Hiermee geef je de lak een langdurige bescherming en zorg je ervoor dat de voorgaande stappen optimaal tot hun recht komen. Mothers FX SynWax breng je aan met een Microfiber Pad. Ga spaarzaam te werk, de wax moet uitermate dun worden aangebracht. De regel voor wax is hoe dunner het aangebracht wordt des te makkelijker het te verwerken is, als je het gevoel hebt dat je het te dun hebt aangebracht is het precies goed! Breng de wax over de gehele auto aan en laat het 15 tot 30 minuten drogen zodat de synthetische bestandsdelen zich goed aan de lak kunnen hechten. Eventueel een 2e laag aanbrengen voor de beste bescherming. Je kan er ook voor kiezen om een 2e laag aan te brengen, maar dan met de Carnauba Wax. Voor nog meer glans!

Stap 5: Onderhoud

Om van de bovenstaande stappen zo lang mogelijk te blijven genieten is het belangrijk om de auto goed te onderhouden. (Twee)wekelijks wassen met Mothers shampoo zorgt voor een goede reiniging en zorgt tevens voor voeding van de aangebrachte wax. Breng één of twee keer per maand Mothers FX SprayWax aan om de waxlaag te weer op peil te brengen. Met dit product behandel je de auto in zeer korte tijd (ongeveer 15 minuten) en ziet de auto er weer op en op uit.

Je auto kan je het best elk kwartaal opnieuw in de wax zetten, dit kan over de bestaande waxlaag heen. De Pre-Wax Cleaner en de Sealer and Glaze kan je 1 of 2 keer per jaar herhalen. Tussentijds het oppervlak van je lak controleren op vastzittend vuil, dit kan je vervolgens met de klei verwijderen.


Overig onderhoud
Voor kunststofdelen zoals bumpers, sierstrips etc. kun je Back to Black gebruiken om deze weer als nieuw te krijgen. Reinig altijd eerst de kunststofdelen om te zorgen dat het product goed kan hechten. Breng de Back to Black aan met een applicatorpad en laat het 15 minuten intrekken, de delen even afnemen met een schone doek om overtollig spul te verwijderen (kan anders vlekkerig worden en vuil vast gaan houden).

Banden kan je weer zwart krijgen met de FX Tire Shine van Mothers.

Je ruiten kan je waterafstotend maken met Rain-X. Het verbetert je zicht en je zal je ruitenwissers veel minder nodig hebben. Rain-X is gemakkelijk aan te brengen en spaarzaam in gebruik.

Vogelpoep is uitermate zuur en dus schadelijk voor je autolak. Het is verstandig om dit zo snel mogelijk weg te halen, anders loop je risico op lakschade. Dit soort vervuiling kan je probleemloos verwijderen met Mothers Show Time Detailing Spray (die tevens bij de klei wordt meegeleverd). Dit product kun je ook gebruiken om stof van je auto te verwijderen of om na het zemen watervlekken of zeemstrepen te verwijderen. Even de Detailer over het oppervlak vernevelen en afnemen met een microvezeldoek

Alle doeken, washandschoenen en pads van Mothers zijn wasbaar in de wasmachine op 40º . Voeg geen wasverzachter toe, wasverzachter zorgt ervoor dat de wateropname beperkt wordt.
 
Mooi verhaal doe zelf altijd eerst de auto dan de velgen, eerst altijd even met water met shampoo dat over heb van wassen.
 
Patrick zei:
Mooi verhaal doe zelf altijd eerst de auto dan de velgen, eerst altijd even met water met shampoo dat over heb van wassen.

Ik spuit altijd eerst me velgen in en dan met afspoelen spuit ik me velgen schoon.
Voorkomt dat ik de remstof smeerzooi weer op me lak heb zitten ;)
 
Patrick zei:
Doe ik ook begin met afspuiten van heel de auto en neem dan me velgen gelijk even mee.

Ik spuit me velgen eerst in met Dasty en dan na 1,5 a 2 min spuit ik ze schoon.
Dasty is de ontvetter van de Wibra en kost 2 euro ofzo ;)
 
Velgen kunnen daar wel dof van worden gebruik het zelf wel voor de banden voor ik er bandenzwart op zet.
 
Patrick zei:
Velgen kunnen daar wel dof van worden gebruik het zelf wel voor de banden voor ik er bandenzwart op zet.

Als je ze maar goed afspuit en weer in de wax set gaat het wel goed volgendsmij.
Heb nog geen ervaring met dof worden.

En toch al een paar maand gebruikt.
 
Ik hou de velgen in de Chem. Guys Wheelguard, met alleen shampoo krijg ik alles helemaal schoon.
Ik rijd er alleen niet dagelijks mee dus ik kan me voorstellen dat niet iedereen om de dag zijn velgen schoon wilt maken.
Misschien een tip: gebruik een oude washmitt voor de binnenkant van je velgen, als je er goed bij kunt tenminste.
Werkt bij mij echt geweldig!
 
Dibbuz zei:
Ik hou de velgen in de Chem. Guys Wheelguard, met alleen shampoo krijg ik alles helemaal schoon.

Ik doe hetzelfde, maar dan met WheelWax. De velgen worden gewoon met de auto meegewassen, helemaal geen extra spul meer voor nodig! Ideaal...


Ik foam eerst de hele auto, inclusief velgen en wielkasten, dan afspoelen, wassen met de twee emmer methode (drupje Meg's Gold Class shampoo). Weer afspoelen en even nadrogen met de Miracle Dryer... En blinken maar! :cool:
 
Sven S8 zei:
Dibbuz zei:
Ik hou de velgen in de Chem. Guys Wheelguard, met alleen shampoo krijg ik alles helemaal schoon.

Ik doe hetzelfde, maar dan met WheelWax. De velgen worden gewoon met de auto meegewassen, helemaal geen extra spul meer voor nodig! Ideaal...


Ik foam eerst de hele auto, inclusief velgen en wielkasten, dan afspoelen, wassen met de twee emmer methode (drupje Meg's Gold Class shampoo). Weer afspoelen en even nadrogen met de Miracle Dryer... En blinken maar! :cool:
Ik doe ook het zelfde alleen dan met de Rim Wax.
Ik rij dagelijks 300 km en mijn velgen krijg ik met alleen shampoo al schoon.
Ik gebruik een spons voor de buitenkant en de meg safe wheelbrush en een tandenborstel voor de binnenkant.
 
Tim zei:
Stap 4: Waxen

De laatste stap is het waxen van de auto. Hiermee geef je de lak een langdurige bescherming en zorg je ervoor dat de voorgaande stappen optimaal tot hun recht komen. Mothers FX SynWax breng je aan met een Microfiber Pad. Ga spaarzaam te werk, de wax moet uitermate dun worden aangebracht. De regel voor wax is hoe dunner het aangebracht wordt des te makkelijker het te verwerken is, als je het gevoel hebt dat je het te dun hebt aangebracht is het precies goed! Breng de wax over de gehele auto aan en laat het 15 tot 30 minuten drogen zodat de synthetische bestandsdelen zich goed aan de lak kunnen hechten. Eventueel een 2e laag aanbrengen voor de beste bescherming. Je kan er ook voor kiezen om een 2e laag aan te brengen, maar dan met de Carnauba wax. Voor nog meer glans!

Okee,

Ik heb vandaag dus deze hele waslijst binnen gekregen.
Maar nu vraag ik mij alleen af hoe nu verder als je de wax hebt aangebracht.

Er blijft namelijk een soort van waas achter?!

Na 30 minuten wachten was deze er nog steeds.
Is het dan de bedoeling om hem weer af te spoelen of met een microvezel doek weer af te nemen??
 
Een Wax, moet je ong een half uurtje laten curen (uitharden) en daarna juist afnemen met een MicroFiber doek :ja

Dat is de bedoeling met een wax ;) Want dan krijgt je auto een "beschermlaagje" welke over je voorbereidende stappen gaat en dit houd dan een paar maandjes stand, alvorens je weer een nieuwe waxlaag zou kunnen gaan opbrengen...


als er iemand is die mij verbeteren wil.. Ga uw gang :)
 
De wax is eigenlijk het enige product dat curen moet.

Dus die waas die je krijgt is normaal.

Wat moet je doen?

Product gelijkmatig en dun aanbrengen.
Laten curen.
De cuurtijd is afhankelijk van een hoop factoren. Maar de swipetest zal je vertellen of het product klaar is om afgenomen te worden.
En dan poets je de wax uit met een microfiber.

Joost
 
Dibbuz zei:
Ik hou de velgen in de Chem. Guys Wheelguard, met alleen shampoo krijg ik alles helemaal schoon.
Ik rijd er alleen niet dagelijks mee dus ik kan me voorstellen dat niet iedereen om de dag zijn velgen schoon wilt maken.
Misschien een tip: gebruik een oude washmitt voor de binnenkant van je velgen, als je er goed bij kunt tenminste.
Werkt bij mij echt geweldig!
Ik rij elke dag 300 km en ik gebruik de rimwax en met alleen shampoo, een spons en een tandenborstel krijg ik mijn velgen wel schoon (zonder goed hard te boenen)

Joost zei:
De wax is eigenlijk het enige product dat curen moet.

Dus die waas die je krijgt is normaal.

Wat moet je doen?

Product gelijkmatig en dun aanbrengen.
Laten curen.
De cuurtijd is afhankelijk van een hoop factoren. Maar de swipetest zal je vertellen of het product klaar is om afgenomen te worden.
En dan poets je de wax uit met een microfiber.

Joost
Ik gebruik de m16 en poets dat uit mbv last touch of uqd.
 
Swipe-Test : Als je wax uitgekuurd is kan je dit testen , je vinger (microvezel) door de wax laag trekken ,gaat dit makkelijk en heb je proper resultaat achter gelaten ,dan kan de wax afgenomen worden:)^
 
Ik heb de stappen plan gevolgd en de auto van mijn vriendin blinkt weer als nieuw. Maar wat als hij straks weer vies is?

Hoef ik dan alleen stap 1 te doen dus wassen en drogen of moet ik dan weer alle stappen doen en gaan clayen cleanen en polishen en waxen??