|
|
Rang: Lid Lid sinds: 23-7-2009
|
Hoi iedereen.
ben wat aan het spuiten geweest op mn auto. Morgen de spuitnevel weg poetsen. Welk product kan ik hier het beste voor gebruiken?
Groet Bart
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 16-5-2008
|
Met kleien. Maar waarom wachtje nog een dag?
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 26-8-2008 Locatie: De Bilt
|
Hangt er vanaf waarmee je gespoten hebt.
|
|
|
|
Heb al van alles gelezen,maar niet dat je met kleien spuitnevel weg poetst. Maar het zou zomaar kunnen,heb er echt de ballen verstand van. Je moet volgens de beschrijving 10 tot 48 uur wachten met wegpoetsen van spuitnevel. Ik zou commandant nr 4 kunnen gebruiken maar er zal echt wel een beter product voor dit klusje zijn..
|
|
|
|
Fi-Wi schreef:Hangt er vanaf waarmee je gespoten hebt. Gespoten met Motip metalic acryl lak,
|
|
|
|
Ik heb er ook geen ervaring mee, maar het staat volgens mij bij de product informatie van klei bij Meguiar's . Of het staat op de verpakking zelf, heb er eens iets van gelezen.
|
|
|
|
Thanks, Ik zal het is opzoeken.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 18-7-2008 Locatie: Bunschoten
|
Trab schreef:Heb al van alles gelezen,maar niet dat je met kleien spuitnevel weg poetst. Maar het zou zomaar kunnen,heb er echt de ballen verstand van. Je moet volgens de beschrijving 10 tot 48 uur wachten met wegpoetsen van spuitnevel. Ik zou commandant nr 4 kunnen gebruiken maar er zal echt wel een beter product voor dit klusje zijn.. met kleien is de spuitnevel best wel te verwijderen, kost wel even tijd wanneer je te lang zult wachten. er zijn wel meer opties maar die hou ik voor me zelf 
|
|
|
|
Harold-A1 schreef:met kleien is de spuitnevel best wel te verwijderen, kost wel even tijd wanneer je te lang zult wachten. er zijn wel meer opties maar die hou ik voor me zelf  Tja,daar zul je dan je reden wel voor hebben. Dacht dat forums er voor waren elkaar juist adviezen te geven.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 24-8-2008 Locatie: Budel-Dorplein
|
@Harold-A1:Vind ook dat als je A zegt je ook B moet zeggen,lijkt of je een staatsgeheim meedraagt. Opel Antara 2008 Festool 3M
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 16-5-2008 Locatie: Den Haag
|
Trab schreef:Dacht dat forums er voor waren elkaar juist adviezen te geven. + 1 @ Trab: Stuur eens een berichtje naar AJs Autobody. Hij is spuiter van beroep. Misschien heeft hij dé gouden tip die hij wél met ons wil delen.
|
|
|
|
Dat zal ik is even doen dan. Thanks.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 21-2-2009 Locatie: Kartonen Doos Onder De Brug
|
Harold-A1 schreef:met kleien is de spuitnevel best wel te verwijderen, kost wel even tijd wanneer je te lang zult wachten. er zijn wel meer opties maar die hou ik voor me zelf  Post dan gewoon niks
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 11-6-2008 Locatie: Apeldoorn
|
In principe waar, maar sommige mensen willen bepaalde geheimen uit beroepsoverwegingen niet prijs geven. Het verwijderen van spuitnevel is daar in dit geval 1 van denk ik. Ik kan het me wel een beetje inbeelden, maar heb daar wel een (uitgesproken) mening over: Vind het over het algemeen bijzonder meevallen hier. Zit op andere fora wel is te koekeloeren en daar zitten gasten bij die het bijvoorbeeld alleen over "de glaze" en "de sealant" of een "redelijk zware polisher" hebben. Dan denk ik bij mezelf: doe vooral lekker je poets en polijstding, maar post a.u.b. in vervolg maar niks meer, want een mega blinkende auto fotograferen uit 63 standpunten, 12 ooghoeken, en 16 macro-opnames, kan iedereen wel! Het gaat er om dat je op een detailforum zit en om zoveel mogelijk info te delen met andere, geheel voorzien van foto's, toeters en bellen, naam en toenaam. Just my 2 cents en verder no offence naar Harrold-A1, want je post zo nu en dan best nuttige dingen!
|
|
|
|
Citaat:Nevel op niet-vers lakwerk kan met verfverdunning worden verwijderd (nadelen: lak wordt week, matheid), door polijsten (nadeel: veel werk) of met bijvoorbeeld ruitenreiniger. Deze laatste werkt erg goed bij verse spuitnevel en 1K produkten, maar bijvoorbeeld ook bij doorgeslagen primer of surfacer. Kan ook wel matheid veroorzaken, maar maakt de lak niet week. Ook handig op kunststof lijstjes e.d. Wijzelf gebruiken 'Glashelder' van Procar, maar ik kan me indenken dat de samenstelling van ruitenreinigers van andere merken vrij hetzelfde is. Gevonden via google
|
|
|
|
@Paultjuh
Heb zelf uiteraard ook al wat rond gekeken via google en kwam op commandant nr4 uit. Maar dacht "er zal best wel een beterproduct zijn voor dit klusje" Zodoende dat ik op dit Forum terecht kom(-;
|
|
|
|
Gebruik in ieder geval géén Commandant. Dit is echt een paardemiddel De schuurkorrels hierin breken zichzelf niet af waardoor je meer 'schade' aanbrengt dan dat het oplost. Beter en veiliger is het om een produkt te gebruiken die een zogenaamde diminishing abrasives als ingredient bevat. Een mooi produkt hiervan is de SSR serie van Poorboys World. Dit polijstmiddel zijn er in diverse gradaties en zullen eventueel spuitnevel kunnen verwijderen. Van de Poorboys World site: Citaat:Removes: Light Swirls, Oxidation, Fine Scratches and Over-Spray. Use on: Clearcoats, Paint, Chrome, Gel Coats, Glass, Plastic, and Plexiglass.
|
|
|
|
Wat ik er van maak is dat je niet al te lang na het spuiten met ruitenreiniger over de lak moet. Lijkt me makkelijk te testen.
Ik weet zo de samenstelling van ruitenreiniger niets, heb zelf die van shining monkey maar daar zit wel een vluchtige stof in.
|
|
|
|
nicknameless schreef:Gebruik in ieder geval géén Commandant. Dit is echt een paardemiddel De schuurkorrels hierin breken zichzelf niet af waardoor je meer 'schade' aanbrengt dan dat het oplost. Beter en veiliger is het om een produkt te gebruiken die een zogenaamde diminishing abrasives als ingredient bevat. Een mooi produkt hiervan is de SSR serie van Poorboys World. Dit polijstmiddel zijn er in diverse gradaties en zullen eventueel spuitnevel kunnen verwijderen. Van de Poorboys World site: daar was ik zelf ook al wat huiverig voor,dat die Commandant te agressief is. Maar heeft Meguiar's niet een soortgelijk product als Poor Boys? Die winkel waar ik regelmatig kom heeft wel Meguiar's maar geen poor boys in de schappen staan, Bestellen ben ik dus te laat voor,want moet morgen echt gaan poetsen. Ben dus echt een leek op dit gebied,is pas de eerste auto die ik echt wil gaan bijhouden
|
|
|
|
Je kan bijvoorbeeld Meguiar's Scratch X, Ultimate Compound of Swirl X gebruiken. van zwaar naar licht.  Succes en laat ons weten of het gelukt is. Het liefst met (duidelijke) 50/50 foto's, de manier waarop en waarmee je het hebt gedaan. Gr. Patrick
|
|
|
|
Kijk daar heb ik iets aan..Bedankt man.
Kan alvast een begin maken hoe ik begonnen ben en tot dus ver ben. eerst heb ik oude roest en losse lak verwijderd. Daarna opschuren met fijn schuurpapier. Reinigen/ontvetten met terpentine. Dan 2 keer ingesmeerd met Noverox, Dagje laten drogen en toen Motip 2 componenten plamuur aangebracht. Dit na half uurtje netjes glad schuren, De boel weer ontvetten en Motip Primer er op. Heel licht op schuren-ontvetten en Motip acryl Metallic er op. Ziet er best aardig uit ,alleen iets lichter van kleur.
Maar dat kan nog aardig bij komen door spuitnevel weg te poetsen en een goede was er op te zetten. Heb een aantal plekjes op mn auto,maar ben met die begonnen die het minst in het zicht zit.
Pas als ik tevreden over het resultaat ben ga ik aan de rest beginnen.
ennuuhh Nick..Succes met je clubje dit seizoen..(-;
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 9-3-2009 Locatie: Dordrecht
|
Gewoon de SSR serie nemen en dan proberen wat goed werkt.
Bij ging overspray weg na kleien en 2,5 op heavy green.
(had bij een auto een roestplek weggeschuurd en daarna gespoten met bijna dezelfde verf.)
|
|
|
|
Heb je het kleurverschil ook goed weg gekregen? is je auto ook metallic lak?
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 18-7-2008 Locatie: Bunschoten
|
@havanna en thabird ik post toch dat het klei best wel zal gaan.....is best een goede tip. kleien is de veiligste methode maar kost wel wat tijd vandaar dat ik andere oplossingen toepas die ik niet zonder zelf toezicht te hebben door een ander zal laten toepassen. dat ik dat niet wil posten vanwege bedrijfs'geheim' is wel erg zwaar gesteld. ik vertel dat niet om te voorkomen dat zo'n oplossing foutief wordt uitgevoerd met lakschade tot gevolg en ik een claim krijg het is hier vloeken in de kerk, maar commandant heeft zich echt wel bewezen in de afgelopen tientallen jaren in het schadeherstel. klei bestond toen niet weet je wel maar dat wil niet zeggen dat er nu niets anders meer is wat je kunt gebruiken. wanneer je met gevoel werkt en dus niet als een wilde over randjes schuurt is er niets aan de hand, door de lak heen gaan doe je echt niet zomaar. neem dan de 3, die is er voor geschikt. nadien even napolijsten met een lichter product maakt het eindresultaat alleen maar mooier.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 30-4-2009 Locatie: Emmen Holland
|
Mijn antwoord op de pm die ik hierover kreeg, had niet door dat deze topic er was:
Hi Bart,
Mocht de nevel op glas/ramen zitten dan kun je een scheermesje gebruiken. Zit het op de lak of op de velgen dan kun je het kleien, de methode daarvoor zijn tutorials over geschreven. Mocht dat niet helpen dan kun je voorzichtig met een doek thinner eroverheen poetsen tot het weg is, de lak zal hoogst waarschijnlijk wel wat dof slaan. Dat is te verhelpen door het eventje een paar minuten te laten staan en het dan te poetsen met bv SSR1 van poorboys op de witte lake coutry pad.
Succes
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 30-4-2009 Locatie: Emmen Holland
|
Trab schreef: eerst heb ik oude roest en losse lak verwijderd. Daarna opschuren met fijn schuurpapier. Reinigen/ontvetten met terpentine. Dan 2 keer ingesmeerd met Noverox, Dagje laten drogen en toen Motip 2 componenten plamuur aangebracht. Dit na half uurtje netjes glad schuren, De boel weer ontvetten en Motip Primer er op. Heel licht op schuren-ontvetten en Motip acryl Metallic er op. Ziet er best aardig uit ,alleen iets lichter van kleur.
Waar is je ertsende primer zoals een epoxy of washprimer? Dit nieuwe laksysteem geeft geen enkele bescherming tegen roest zo, ook al zou alle huidige roest inderdaad 100% weg zijn wat niet zo is met wondermiddelen zoals noverex
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 5-5-2008 Locatie: Den Haag
|
Klei is voor het verwijderen van overspray, voordat het detailing clay heette, werd het oversprayclay genoemd Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.I'm not crazy. My mom had me tested.Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 21-2-2009 Locatie: Kartonen Doos Onder De Brug
|
Harold-A1 schreef:@havanna en thabird dat ik dat niet wil posten vanwege bedrijfs'geheim' is wel erg zwaar gesteld. ik vertel dat niet om te voorkomen dat zo'n oplossing foutief wordt uitgevoerd met lakschade tot gevolg en ik een claim krijg Bij deze mijn excuses Maar post's uit het verleden deden me de conclusie trekken dat het weer eens om een "bedrijf's" geheimpje ging Wat ik zeker respecteer, maar dan ben je beter dat je niks zeg.
|
|
|
|
AJs autobody schreef:Waar is je ertsende primer zoals een epoxy of washprimer? Dit nieuwe laksysteem geeft geen enkele bescherming tegen roest zo, ook al zou alle huidige roest inderdaad 100% weg zijn wat niet zo is met wondermiddelen zoals noverex Hele goede vraag. Die etsende primer heb ik dus niet,is me ook niet verteld bij de automaterialen handel dat ik die nodig heb. Maar die moet ik dus wel even gaan halen ergens, Dit is nu precies de reden waarom ik dit topic heb geopend. Beetje goed beslagen ten ijs te komen.
|
|
|
|
Guest
|