Vrijdag 28 augustus 2009
Vanmiddag werd onderstaande Volvo 850 T5R op de stoep geparkeerd. Verzoek van de eigenaar was om deze snelle bolide weer toonbaar te maken. De wagen heeft al ruim 2 ton gedraaid dus logisch dat er steenslag en krasjes aanwezig waren. De auto stond mooi in het zonnetje dus het was niet moeilijk om de swirls te zien. Wat mij vooral opviel waren de rotary vegen op de motorkap. Volgens de eigenaar was de Volvo al eens met een “tolletje” behandeld. De velgen hoefde niks aan te gebeuren omdat deze binnenkort naar de hersteller gaan. Vandaar dat ik deze alleen maar gereinigd heb.
Foto's voor:

Na de auto te hebben beoordeeld was het tijd om de auto te gaan reinigen. Ik ben begonnen met de banden + velgen. Hiervoor heb ik gebruikt:
- Sopje met shampoo action
- EZ Wheel brush
- Meq. Wheel Brightener
- Poorboys APC 1:4
- Bandenborstel onbekend merk.

Er stond een lekker zonnetje en een lekker windje. Om deze reden besloten om de auto continu wat nat te houden omdat deze snel droog werd. Volgende stap was het reinigen van alle rubbers, kunststofdelen en alle kieren rondom de deuren en de achterklep. Vervuiling viel erg mee. Ik heb het erger gezien bij nieuwere auto’s.
Hiervoor heb ik gebruikt:
- Poorboys APC 1:4
- Kwast
Nu was het tijd voor het foamen. Hiervoor heb ik gebruikt:
- Karcher HD icm Autobrite foam lans
- Chemical Guys Ultra Concentrated Citrush wash
- Wielkasten in de APC 1:4

Hierna de auto afgespoeld met de HD, uiteraard op een veilige afstand.
Ik heb de auto gewassen met:
- 2BM en Meq. NTX Shampoo.
- The Bone
- Diverse doeken voor het vuile werk
- Chemical Guys Mircle Dryer
Omdat de auto zo rap droogde heb ik vlug de binnenkant van de deuren gedroogd en toen de auto naar binnen gereden. Hier de auto verder afgedroogd.

Creatief met licht.

Kleien, er kwam relatief weinig vuil van de auto af. Dat wat er af kwam was van de onderkant van deuren. Hiervoor gebruikt:
- Dodo Juice grijze klei
- Poorboys Spray and Wipe 1:1 verdund met water
- Poorboys Mega Plush voor afnemen residu
Na het kleien de rubbers en kunstof delen afgeplakt. En dat waren er nog al wat. Allemachtig, anderhalf rolletje tap verder en de tijd heb ik maar niet in de gaten gehouden…..

Tijd voor een testspot. Voor deze detail de menzerna’s er bij gepakt. Waarom? Vind het nou eenmaal prettig werken. Tot de conclusie gekomen dat de volgende stappen gevolgd moesten worden. Alles overigens met de DAP 500.
- Menzerna Intensive Polish icm een oranje LC
- Menzerna Nano Polish icm een witte LC
- Menzerna Final Finish icm een zwarte LC
Foto’s laten een 50/50 zien waarbij op het rechterdeel de stappen van hierboven gedaan zijn en links niet. Na het doen van de hele motorkap toch hier en daar een extra hit met oranje en IP noodzakelijk.
Heb mijn best gedaan 50/50 foto's te maken.

Tot zover dag 1. Morgen weer een nieuwe dag.
Dag 2 zaterdag 29 augustus
Vandaag de dag maar eens begonnen met een bakje senseo en de auto nog eens bekeken. Maar van kijken komt niks dus aan de gang. Vandaag eigenlijk alleen maar bezig geweest met de “polijst” stappen. Aangevuld met:
- Poorboys Black Hole icm een zwarte LC
- Poorboys EX-P icm een rode LC
- SSR2 voor de handgreepschelpen
Gebruik gemaakt van enkele hand pads voor de plekken waar de machine niet bij kon.
Klinkt misschien weing maar toch 5x de hele auto rond geweest. In je eentje is het dan best een lap staal

Na de menzerna comobo's.

Achterlicht units na polijsten.

Dag 3 30 augustus
Vanochtend gestart met het waxen van de auto en het verzorgen van de rubbers en kunstof delen.
Hiervoor gebruikt:
- Poorboys Natty’s Blue
- Poorboys Trim restorer icm een poorboys microfiber pad
- NTX Glascleaner icm poorboys raam doek

Toen gestart met het interieur. Alles afgenomen met een MF doek icm Poorbys APC 1:10. Matten en vloer met de extractor gedaan. Vooraf alles ingespoten met APC 1:4. Het leder werd verzorgd met een cleaner en condioner van Gliptone.
Cyberclean.

Kofferruimte gedaan met APC 1:4 en de extractor.

Toen ik met de binnenkant bezig was contact gehad met de eigenaar ivbm ophaal tijd. Bleek dat het alleen de bedoeling was om de buitenkant te doen. Oeps……..Zo zie je maar weer, vooraf alles nog eens doornemen is zo gek nog niet. Gelukkig was de eigenaar een bekende dus dat scheelt weer.
Na foto's,.

Bedankt voor het lezen. Opbouwende kritiek is welkom!:bye: