|
|
Rang: Lid Lid sinds: 21-2-2009 Locatie: Kartonen Doos Onder De Brug
|
Heeft de DAP ook onderhoud nodig? smering van lagers ect?
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 2-3-2008 Locatie: Mobiel
|
De lagers zijn als het goed is standaard gesmeerd en hoeven niet bijgesmeerd te worden. De kop is ook zelfsmerend. Wel moet met regelmaat alle schroeven nagelopen worden, omdat de machine trilt. Uiteindelijk zullen de koolborsteltjes vervangen moeten worden. I'm the Master of Bling!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 24-7-2009 Locatie: Temse
|
Tegen die tijd koop ik DAP versie 5
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 18-4-2009 Locatie: Noorwegen
|
Viel me laatst op dat het lager waar de steunplaat direct boven zit toch wel speling gaat vertonen.....  of hoort dit zo? Was ook vet in de rondte geslingerd, in het huis zat een laag zwarte smeer. Heb er nu 4 auto's mee gedaan......
|
|
|
|
Ik zie ook een zwart laagje in het huis waar de as in ronddraait, kan wel teveel aan vet zijn van het "nieuw zijn". Ga m'n dap eens detailen en zien of het terug komt
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 29-7-2009 Locatie: Franeker
|
Rolf schreef:Viel me laatst op dat het lager waar de steunplaat direct boven zit toch wel speling gaat vertonen.....  of hoort dit zo? Was ook vet in de rondte geslingerd, in het huis zat een laag zwarte smeer. Heb er nu 4 auto's mee gedaan...... Ik zit met het zelfde, pakte hem vandaag uit de tas en toen was er ook wat vet aan de buitenkant zichtbaar. Dat van dat lager heb ik ook, je hoort hem nu ook iets meer, vooral wanneer je hem onbelast laat oplopen na een "hit". 
|
|
|
|
Ik heb exact hetzelfde, zal morgen eens kijken met de backingplate eraf. normaal is dat een gesloten lager, maar zo zal het vet niet blijven zitten, het lijkt erop dat het redelijk vloeibaar wordt...
|
|
|
|
Dat bedoel ik dus, vet eruit, einde smering, lager gaat aan gort. Is toch niet helemaal goed volgens mij.....
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 16-5-2008 Locatie: Franeker
|
Ik begin er ook last van te hebben, Nu ik het zo lees. Maar er nooit bij stil gestaan heb. Had ik ook al een vermoeden dat het lager meer lawaai begon te maken, dus daarnet de backing plate er af geschroeft, en ook ik ondervindt enige slijtage, gezien het vet wat al begint rond de slingeren, al is het nog niet zo extreem als hier boven is aangegeven. Zojuist de machine even onbelast laten lopen, met pad en zonder pad. Heb toch een behoorlijk irritant tikkend tussendoor geluid  Wat volgens mij toch niet ech helemaal hoord. check:  "2006 Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16V Distinctive TI"
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 23-11-2008 Locatie: Tilburg
|
Ik heb inderdaad ook een tikkend geluid als de machine onbelast 'uitloopt', de machine werkt nog prima maar ook ik zal m is open maken om aan de binnenkant te kijken.
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 2-3-2008 Locatie: Carclean.nl WHQ
|
In de fabriek wordt meer vet in het lager gedaan dan nodig is, tijdens het gebruik zal het overtollige vet in de kap geslingerd worden. Er blijft dan genoeg smering in het lager zitten. Het tikkende geluid komt voor bij alle DAP's en heeft te maken met de constructie van de tandwielen. Speling op de as is niet de bedoeling, is dat het geval moeten wij de machine nakijken. Neem in zo'n geval even contact met ons op en wij zorgen ervoor dat het snel weer in orde komt! Ook als je denkt dat je DAP anders klinkt of doet dan normaal, kom gewoon even langs, dan kijken wij hem voor je na. Never say "OOPS!" always say "Ah, Interesting!"Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 29-7-2009 Locatie: Franeker
|
Thx voor je reply Bert, ik neem hem met de workshop wel even mee, dan kunnen jullie zelf oordelen.
|
|
|
|
Leuk om te weten, voorlopig dus niets aan de hand met m'n DAPje
|
|
|
|
Heb toch wel al wat speling op de as, baal ik toch wel een beetje van. Maar goed, ff terugsturen is ook geen optie....... Is dat lager makkelijk te vervangen?
|
|
|
|
Ha Rolf, Even Noorwegen op en neer is wat te kostbaar inderdaad, zeker buiten de EU. Maak even wat foto's van de lager en de speling. Dan kunnen wij waarschijnlijk wel zien wat er mee mis is en dan proberen we je de losse onderdelen op te sturen.  I'm the Master of Bling!
|
|
|
|
Ben ff de "werkplaats" in gedoken en ff technisch ge-CSI'ed. Heb het spul dus gedemonteerd, gaat echt heel makkelijk, en de lagers van de as genomen. Wat mij opviel was dat de as nogal "roestig" was en ik heb niet eens een pad wasser emmer ding, dus nat is ie nooit geweest. Het zijn dus niet de lagers waar speling op zit, maar het asjes waar de lagers op gemonteerd zitten en waar uiteindelijk de steunplaat opgeschroefd zit. De as-lagerpassing is veel te ruim en de lagers worden niet echt stevig opgesloten. Het sluitveertje laat dan ook axiale speling toe waardoor het spelings effect nog meer versterkt wordt en de lagers en de as uiteindelijk veel harder slijten dan nodig zou zijn. Trillingen zullen aanzienlijk minder zijn als de koplagers spelingsvrij opgesloten zouden zijn, wat er toe bijdraagd aan de gehele levensduur van de machine. Mijn inziens is dit een design missertje. Om dit op te lossen is iets meer nodig dan het vervangen van het asje en de lagertjes, dan heb je het probleem na een tijdje weer, zoniet direct. Heb de as schoongemaakt met scotch brite (prof. shuur spons), ingevet, lager 1 er weer op, weer wat vet, lager 2 er weer op. Clipje gemonteerd en weer terug in de machine. Nu voel je geen speling meer, alleen maar de axiale (in de lengte van de as, op en neer dus, voor de wat minder technischi), tot het vet er weer is uitgeslingerd, dan is het weer terug.(en dat duurt niet lang............)  
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 21-9-2009 Locatie: Den Haag
|
Welk merk kogellager zit erin? en welke maat is het?
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 18-7-2008 Locatie: Bunschoten
|
Gewone Chinese lagers.....echt geen SKF.
Lijkt me dat dit probleem getakkeld moet worden.
|
|
|
|
Maar het probleem zit niet in de lagers! Het is meer een ontwerp misser. Als je wil ugraden naar SKF: Deep groove ball bearings, single row, seal on both sides 6001-2RSH
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 21-9-2009 Locatie: Den Haag
|
Ik zou zeggen:
2 nieuwe SKF lagers erin.
Meetklok erop, en de axiale speling opmeten---->uitvullen met ringetjes.
as goed ontvetten (alchol) en met lijm voor cilindrische bevestigingen vastlijmen. en dan de lagers weer in de dapp persen, evt met ook een beetje lijm.
Ontwerpmisser? Mja, durf ik zo niet te zeggen. 2 hoekcontactlagers in X opstelling was mooier geweest, en een keerring ervoor. Maar dan kan je het niet meer maken voor slecht 134,95.
|
|
|
|
Harold-A1 schreef:Gewone Chinese lagers.....echt geen SKF.
lijkt me dat dit probleem getakkeld moet worden.
Dat jij dit probleem toevallig ook had, wil niet zeggen dat alle DAPs het probleem hebben of krijgen. Er is een beperkt aantal geweest met dit probleem, tot nu toe 8 uit mijn hoofd. (maar ik ben op vakantie dus ik moet het later op kantoor even terugzoeken). Er wordt nu gesuggereerd dat elke DAP500 speling op de as zou hebben, maar dat is zeker te kort door de bocht en onjuist. Het aantal gevallen met speling op de as is juist erg beperkt. Het zijn er tot nu toe ongeveer 8 geweest, laat het er 1 meer of minder zijn. Maar op de inmiddels 1200 verkochte exemplaren is dat dus minimaal. Mochten er toch problemen zijn, dan lossen wij deze gewoon kostenloos en snel op. Elke andere DAP500 dealer doet dit ook. Om eerlijk te zijn vind ik het nogal paniekvoetbal hier. Er worden dingen gesuggereerd en vooral gegeneraliseerd die onnodig onrust geven, terwijl er helemaal niets aan de hand is. De asjes worden met de hand gedraaid en daar kan verschil in zitten, in een beperkt aantal gevallen dus buiten de marge en dat hoort niet. Maar dat lossen wij weer netjes op. Mocht het nu daadwerkelijk een meetbaar, aantoonbaar en structureel probleem gaan vormen, dan staan wij voor iedereen klaar. Maar voor nu is het echt een storm in een glas water en paniekerigheid om helemaal niets. I'm the Master of Bling!
|
|
|
|
-Dries- schreef: 2 nieuwe SKF lagers erin.
Meetklok erop, en de axiale speling opmeten---->uitvullen met ringetjes.
We stellen het niet zo op prijs als er aanpassingen gemaakt gaan worden aan de machine en dat is ook echt niet nodig. Ik snap dat SKF lagers duurzamer kunnen zijn, maar ook het aantal lagers dat het heeft begeven ligt op dit moment ruim onder de 2%. Dus met de lagers lijkt niets structureels aan de hand. Bij de V2 zijn er wel een aantal lagers vervangen om vroegtijdige slijtage verder te beperken. Aan de as is niets gewijzigd t.o.v. V1. Als er zoveel speling zit op de as dat het opgevuld moet gaan worden met ringetjes, dan zou er echt iets aan de hand zijn. Opvullen lijkt me zeker niet zinvol, maar gewoon gratis door ons laten vervangen. -Dries- schreef: as goed ontvetten (alchol) en met lijm voor cilindrische bevestigingen vastlijmen. en dan de lagers weer in de dapp persen, evt met ook een beetje lijm.
Onderhoud mag zeker, maar vastlijmen mag zeker niet! Als je ze vastlijmt dan kan de machine nooit meer uitelkaar gehaald worden, omdat de kop alleen verder uitelkaar gehaald kan worden als deze lagers eruit worden gehaald. Als je ze lijmt dan is dit niet meer mogelijk. Er kan dan ook geen garantie meer op de machine worden verleend. -Dries- schreef: Ontwerpmisser? Mja, durf ik zo niet te zeggen. 2 hoekcontactlagers in X opstelling was mooier geweest, en een keerring ervoor. Maar dan kan je het niet meer maken voor slecht 134,95.
De fabriek produceert niet alleen voor ons, maar ook voor vele andere importeurs wereldwijd. Zeker met nieuwe revisies die de fabriek maakt kan je dit niet onder de ontwerpmissers scharen. De uitval is erg laag, het aantal problemen is zeer beperkt en lijkt de fabriek gewoon prijsbewust gekozen te hebben voor deze oplossing. Natuurlijk zijn er altijd betere oplossingen te bedenken en te maken, maar zoals terecht gemeld wordt moet er ook rekening worden gehouden met de totaalprijs. I'm the Master of Bling!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 6-7-2009 Locatie: Hoorn - NH
|
Ik meen mij te herinneren dat de G220 van Meg ook met probs te kampen heeft/had. Die machine is 2x zo prijzig dus daar kan het in elk geval niet aan liggen. Denk ook niet dat we met z'n allen zozeer met het probleem bezig moeten houden ( weet zeker dat dit punt genoeg aandacht gaat krijgen vanuit de diverse verkooppunten ( immers is er al een verbeterde versie uitgebracht )), maar meer met de oplossing. De oplossing is niet alleen super bedacht maar ook uitgevoerd: indien problemen, dan kan je 'm kosteloos ( krijgt immers retourgeld terug op je rekening gestuurd ) gerepareerd en dit ook nog eens binnen een zéér rappe tijd. Dit zegt zoveel over Carclean.nl als bedrijf zijnde, want geloof me, hieraan kunnen menig ander bedrijf een voorbeeld aan nemen! Zou persoonlijk ook direct met Tim in contact gaan ipv "oplossingen" te bedenken of sterker nog hoe het allemaal anders had gekund ( kan ik ook, koop een Festool a €450 ( waarbij wellicht wel SKF-lagers ( geen idee wat het zijn ) in zitten, maar waarbij ook uitval komt ))) Nadeel van een forum is dat alle goede maar ook vooral slechte dingen bijeen gebracht worden en zodoende lijkt het allemaal net ff anders dan de algehele praktijk Kortom: Tim, keep up the good work! // >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 2-3-2008 Locatie: Carclean.nl WHQ
|
Dus nogmaals, denk je dat je een probleem hebt met je DAP500, neem eerst contact met ons op en laat hem dan indien noodzakelijk door ons checken/servicen. Daar zijn we tenslotte ook voor! Inmiddels hebben onze eigen DAP's ook al heel wat uurtjes gedraaid op clinics, demo's en projecten en we hebben daar nog geen enkel probleem mee gehad. Mocht een lager of as problemen geven en vervangen moeten worden, dan doen we dat snel, secuur en kostenloos Overigens blijft een lager natuurlijk wel een slijtageonderdeel en zal uiteindelijk vervangen moeten worden. De G220 is een heel andere machine en kun je zo niet vergelijken met de DAP500. De problemen van de G220 komen vaak voor, daarbij lijkt het wel een structureel probleem te zijn. Never say "OOPS!" always say "Ah, Interesting!"Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
Rang: V.S.P. Lid sinds: 1-11-2008
|
Ik heb zelf een Krauss DB-5200, een machine die uit dezelde fabriek komt als de DAP/DAS en qua constructie gelijk is. Ikzelf heb er geen probleem mee. Verder zijn deze machine's onder de naam Kestrel DAS-6 in grote getalen in Engeland verkocht. Ik heb op de engelse detailingforums nog niets gelezen over structurele problemen.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 18-7-2008 Locatie: Bunschoten
|
mijn eerdere bericht was geschreven in een niet zo prettige stemming, excuses.
ondanks dat....je heb mijn machine snel, nee supersnel gerepareerd. complimenten zijn op z'n plaats. daar kan Flex nog wat van leren, want daarbij duurde het 4 weken om de machine terug te krijgen.
|
|
|
|
Ehhhhh, het is zeker niet de bedoeling geweest om de boel op te blazen, ik heb alleen neergeschreven wat mijn bevindingen waren en ik de constructie niet ideaal vindt..........en met een kleine wijzigingen gewoon een stuk verbeterd kan worden. Wijzigingen die niets meer kosten dat het nu al doet, kwestie van maatvoering. SKF of niet doet hier totaal niet ter zake. Ook met SKF lagers had deze constructie in mijn geval gaan rammelen, de lagers spelen in dit geval geen enkele rol! die zijn het probleem helemaal niet. Dat het uit China komt zegt nog niets over de kwaliteit. Heb er alle vertrouwen in dat het opgelost gaat worden! Ennneee, Tim, geniet van je vakantie, belangrijker dan een beetje speling!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 24-12-2008 Locatie: Assen
|
mijn DAP werkt prima, geen idee waar jullie het over hebben jongens  Fijne vakantie Tim!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 3-5-2009 Locatie: zaanstad
|
de das-6 is wel uit dezelfde fabriek, alleen van binnen wel anders. de das-6 V2 is hetzelfde als de dap500 V1 as for me no more sigs.. im not cool like that.
|
|
|
|
Guest
|