Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

2 Pagina's 12>
Inox lip aangetast door weersinvloeden Opties
Ice_Princess
#1 Gepost : donderdag 17 september 2009 9:18:31
Rang: Lid

Hallo detailgekken,

Mijn lieftallige vriendje heeft sinds een klein jaartje Harry Hausen velgen, matzwart gecoat met een rvs inox lip. Door de weersinvloeden van afgelopen winter hebben deze helaas behoorlijk wat te verduren gekregen. Op de velgen zijn nu diverse roestpuntjes en witte vlekken op de rand naar het gecoate hart te vinden. 1 velg heeft ook helaas een vrij diepe kras door een ongelukkig stoeprandje...

Een paar weekjes terug heb ik de velgen eerst schoongemaakt met een sopje van autoshampoo, daarna heb ik de rand gekleid om de roestpuntjes weg te halen. Helaas was niet alles te verwijderen, maar heb er toch redelijk wat vanaf gehaald. Daarna heb ik met Meguiar's all metal polish de randen gepolijst met de hand. Tot slot de gehele velg in de wheel sealant gezet.

De velgranden glommen ons flink tegemoet, echter irriteren we ons nog steeds aan die kleine roestpuntjes en witte vlekken. Het is helaas een 1-delige velg en het is al erg lastig om met de hand bij die witte vlekken te komen. We hebben al gekeken voor de uni balls en uni cones, maar deze kunnen ook niet goed bij de plekjes komen en het gevaar is dat we op het gecoate gedeelte komen.

Hebben jullie wellicht de oplossing voor ons? Sowieso laten we 1 velg opnieuw polijsten vanwege de schade, is het verstandig om de andere velgen ook te laten doen, of kunnen wij dit zelf oplossen.

Bijgevoegd alvast een foto van de velgen in kwestie, je ziet hier heel licht de rand met witte vlekken. Ik zal van het weekend nog een duidelijke foto maken.

Thanxz alvast voor jullie hulp!
Aficior
#2 Gepost : vrijdag 18 september 2009 23:56:00
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

Ik ga die nog te plaatsen foto's zeker bestuderen voor jullie.
Aficior

Fix It! The Scratch Has Met Its Match by Billy Mays (R.I.P.)
K L I K K E R D E K L I K
I am the King of bling!
Ice_Princess
#3 Gepost : zondag 20 september 2009 18:32:04

Zoals beloofd:

Hier zie je vooral de roestpuntjes

Hier zie je de aanslag op de grens tussen hart en velgrand

En nog een duidelijke foto van zowel aanslag als roest

Deze foto's zijn gemaakt na het wassen, nog voor het kleien/polijsten. Na alle stappen is de roest en aanslag wel minder, maar nog steeds duidelijk aanwezig.
B.K.
#4 Gepost : zondag 20 september 2009 18:46:30
Review zilver: Plaatst regelmatig goede reviews.Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

Zit er een blanke laag over ? Zo lijkt het wel ,wellicht ingevreten op bepaalde punten ,en hier dan ook beginnen te roesten.

Some people want it to happen, some wish it would happen, others make it happen...
sjoerdnijhuis
#5 Gepost : zondag 20 september 2009 19:11:44

Vind het sowieso sonde om überhaupt met deze velgen de winter door te rijden weetniet

Al een keer met de powerball geprobeerd?? deze doet net ff meer als het handje woeps

Het was mijn bedoeling slapend rijk te worden maar ik kon de slaap niet vatten.
“It costs Volkswagen £200 pounds to buy a set of four fuel injectors for the Golf diesel. Kia could probably make a couple of cars for that.”
Powered by Festool
Ice_Princess
#6 Gepost : zondag 20 september 2009 19:29:16

Zit geen blanke lak overheen. Powerball durven we dus niet, omdat de kans groot is dat we het gepoedercoate gedeelte dan raken...

Wat betreft het rijden in de winter, helaas konden we even niet anders, omdat de oude velgen al direct verkocht waren aan een liefhebber. We zijn nu wel aan het kijken voor extra velgen voor in de winter.
B.K.
#7 Gepost : zondag 20 september 2009 19:50:25
Review zilver: Plaatst regelmatig goede reviews.Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

Het kan ook gewoon een laagje zijn geweest ,meestal is het eropgelegd bij 1-delige velgen.

Waarom zou je geen powerball kunnen proberen ,gewoon de gelakte delen afplakken ?

Some people want it to happen, some wish it would happen, others make it happen...
lmazereeuw
#8 Gepost : zondag 20 september 2009 23:47:51

misschien een dremel de oplossing is klein maar dan raak je zeker de poedercoating niet maar is wel veel werk
ik stel geen domme vragen ik doe het nog niet zo lang maar ooit....
aron225
#9 Gepost : zondag 20 september 2009 23:50:24

als je heeeeel voorzichtig bent, raak je echt niet 1 2 3 je poedercoat hoor!

en al raak je je gecoatte deel... wil niet zeggen dat deze "shattered on impact"
as for me no more sigs.. im not cool like that.
Ice_Princess
#10 Gepost : maandag 21 september 2009 12:53:37

Thanxz voor de tips allemaal! Afplakken hebben we niet eens aan gedacht weetniet

Wat denken jullie trouwens van de powercone ipv de powerball? Denk dat deze er makkelijker bij komt dan de bal.
B.K.
#11 Gepost : maandag 21 september 2009 13:33:32

Ik zou ook voor de Cone gaan ,Lake Country heeft er trouwens ook .

aron225
#12 Gepost : maandag 21 september 2009 15:54:12

alleen nu nog de keuze WELKE

de cutting cone, de finishing cone, (de blauwe lijkt mij zoiezo af te vallen)
Ice_Princess
#13 Gepost : maandag 21 september 2009 17:29:25

Eerst maar eens beginnen met de finishing cone om te kijken wat dat uithaalt. In principe konden we al redelijk veel van de roestpuntjes met de hand weg krijgen op een microvezel sponsje.

Zou ik trouwens gewoon de all metal polish van Meguiar's hierbij kunnen gebruiken of raden jullie iets anders aan?

Ik heb ook even een mailtje gestuurd naar de importeur om te kijken of het onder de garantie zou vallen en het enige wat ik te horen kreeg was dat de velgen altijd met zuurvrije producten schoongemaakt moeten worden. Maar wij maken ze altijd al schoon met een sopje van autoshampoo. Weet dus niet zo goed wat ik hiermee aan moet...
B.K.
#14 Gepost : maandag 21 september 2009 17:58:12

Die kan je zeker gebruiken ,en probeer inderdaad eerst de Finishing Cone.
Eventueel ook wat 3M Tape bestellen.

ThaBird
#15 Gepost : maandag 21 september 2009 18:08:49

Als je nu al redelijkveel met de hand weg haal zou ik toch overwegen om met een lc handpad en metal polish aan de slag te gaan.

Het grof geschut kan je altijd nog inzetten knipoog
Ice_Princess
#16 Gepost : maandag 21 september 2009 19:00:41

We gaan even kijken wat we doen, aanstaande donderdag gaan we naar bergschenhoek toe en even kijken wat tim ervan zegt... sowieso nemen we een aantal handpads mee naast de dap en bijbehorende pads.

Zodra we bezig zijn geweest zal ik de foto's wel even op het forum zetten.
nicknameless
#17 Gepost : maandag 21 september 2009 19:20:43
Review goud: Topinzet voor het maken van reviews!Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.Review zilver: Plaatst regelmatig goede reviews.Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardigDetailer brons: Plaats regelmatig details.

lmazereeuw schreef:
misschien een dremel de oplossing is klein maar dan raak je zeker de poedercoating niet maar is wel veel werk

ABSOLUUT NIET de Dremel gebruiken pas op
Het toerental van deze machinetjes is verschikkelijk hoog. In de laagste stand draait deze al een whopping 10.000 toeren per minuut ohoh

Je wilt niet weten wat voor schade je daarmee aanricht Aaargh

- Ik ben niet goed, ik ben niet beter, ik ben de beste
- Niemand is perfect. "Mag ik mezelf voorstellen? Ik ben niemand"
Aficior
#18 Gepost : dinsdag 22 september 2009 1:34:04

Nare lekjes op die RVS (Roest Vast Stalen) rand. Blijkt maar weer dat pekel en andere rotzooi toch ook RVS aan het roesten kan brengen.
Vervelende lijkt mij nu dat er dus roest op zit. Je kunt dat vermoedelijk wel oppervlakkig verwijderen, maar dat blijven volgens mij vanaf nu kwetsbare pekken.
Mijns inziens een monikkenwerk, maar wielen demonteren en polijsten tot je een ons weegt. (Niet naar bedoeld hoor). Ik zou een chroom onderhoudsmiddel gebruiken.
En daarna echt ongelofelijk beschermen en vooral regelmatig onderhouden, want ik vermoed (wie beter weet help a.u.b.) dat de plekjes nu extra kwetsbaar blijven voor corossie.
Succes provinciegenoten,
Aficior

Wat is RVS
Wat is roestvrijstaal
Tegenwoordig zijn er wel 200 verschillende soorten roestvrijstaal en allen bevatten minimaal 12% chroom (Cr) als legeringselement. Het chroom zorgt ervoor dat een dun, maar hard laagje chroomdioxide wordt gevormd op het oppervlak van het staal. We kunnen dit beschouwen als de huid van het roestvaste staal die het metaal beschermt tegen corrosie. Als de beschermende chroomdioxide huid is beschadigd kan er roestwerking ontstaan. Chroom is het belangrijkste legeringselement van roestvrijstaal doch niet het enige. Zo wordt er ook wel nikkel, molybdeen en titaan toegevoegd om de roestwerendheid te versterken. Stikstof verhoogd de sterkte zonder invloed te hebben op de taaiheid van het materiaal, zwavel verbetert, in combinatie met mangaan, de verspaanbaarheid (boren, frezen e.d.) terwijl het altijd in staal voorkomende koolstof zoveel mogelijk moet worden beperkt omdat deze stof de roestwerendheid juist niet ten goede komt.
UNQUOTE

I am the King of bling!
wesje
#19 Gepost : dinsdag 22 september 2009 21:02:08

Het kunnen ook nog deeltjes uit de remblokken of deeltjes van de remschijven zijn die na enig sportief gebruik lekker warm zijn en dus geen moeite om in te bakken.
Aficior
#20 Gepost : woensdag 23 september 2009 0:29:57

Ja, daar zat ik later ook nog aan te denken. IK heb geen idee wat er allemaal voor een rotzooi in remschoenen zit, maar zal zeker geen plezierige zooi zijn.
Blijft staan dat ik vermoed dat je alleen met zorgvuldig polijsten met een chroom-middel enige verbetering kunt bereiken.
Andere manier is blijkbaar een chemische behandeling. Op Wikipedia staat er bij Roest Vast Staal een hele verhandeling over hoe RVS te behandelen om deze putjes te herstellen, maar vraag me af of dat lukt met deze velgen met dat zwarte hart. Ik had begrepen dat de velgen uit -1- deel bestaan.

I am the King of bling!
Ice_Princess
#21 Gepost : woensdag 23 september 2009 8:40:26

Ja dat klopt, het zijn 1delige velgen.

We gaan in ieder geval alle tips even overleggen en sowieso gaan we met de finishing cone starten, omdat we al redelijk wat verbetering hadden met de AMP en een microfibersponsje. Mocht dat niet werken, dan kunnen we altijd nog zwaarder geschut in zetten.
DAPpere DoDo
#22 Gepost : woensdag 23 september 2009 10:16:44

misschien dat een flesje blue-b-gone van smartwax wat resultaat kan geven.
grof geschut inzetten of de velgen wegbrengen kan inderdaad altijd nog.
een ander tipje, rij s`winters met een setje wielen waar je geen waarde aan hecht, dit is echt zonde, die henny huisman LoL velgen zijn niet de goedkoopste lijkt me....
Opel Astra G 2.0 16V.

Ice_Princess
#23 Gepost : woensdag 23 september 2009 10:47:44

Nou niet bepaald nee.... maar zoals al eerder vermeld konden we even helaas niet anders. We zijn inderdaad wel op zoek naar een setje velgen voor de winter, maar ook daarin zijn we weer veel te kieskeurig en moeten ze wel bij de auto passen. Whistle
Ice_Princess
#24 Gepost : donderdag 24 september 2009 22:15:03

Vandaag de unicone gehaald en een grote pot Meguiar's Marine metal polish. Zaterdag gaan we alles onder handen nemen en dan zal ik wel wat foto's maken van het resultaat.
Ice_Princess
#25 Gepost : zondag 27 september 2009 11:02:32

We hebben het helaas niet gered om ook de velgen onder handen te nemen, dus deze komen een andere keer aan de beurt. Overigens hebben we ze natuurlijk wel schoon gemaakt, eerst met shampoo en daarna met een beetje APC. Wat een bende kwam er even goed nog vanaf. We kwamen alleen wel het volgende probleem tegen.

Het gepoedercoate hart van de velg is door het gebruik van de wheelsealent van PB de vorige keer wit uitgeslagen. Hebben jullie nog tips om het hart weer mooi diepzwart te krijgen?
aron225
#26 Gepost : zondag 27 september 2009 11:34:33

je hebt wel een problemen he met die dingenWhistle
Ice_Princess
#27 Gepost : maandag 28 september 2009 18:08:17

Tsja ik kan er ook niks aan doen, maar heeft niemand een idee hoe we het gepoedercoate gedeelte weer mooi zwart kunnen krijgen??
stimpy68
#28 Gepost : maandag 28 september 2009 18:17:21
Rang: Moderator
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer zilver: Frequente detailer

APC en een borsteltje/kwastje moet wel lukken lijkt mij
Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.
I'm not crazy. My mom had me tested.
Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
Ice_Princess
#29 Gepost : maandag 28 september 2009 20:48:13

Hebben we dus al geprobeerd, maar zonder resultaat.
aron225
#30 Gepost : maandag 28 september 2009 20:54:15

black wow of trimrestorer??
anders zou ik het ook ECHT niet weten....

mischien andere velgen?
B.K.
#31 Gepost : maandag 28 september 2009 21:01:53

Is dit een gladde coating ? Zoja ,gewoon even een paint-cleaner proberen.

Xizer
#32 Gepost : maandag 28 september 2009 21:35:30

nicknameless schreef:
ABSOLUUT NIET de Dremel gebruiken pas op

Waarom zou je op RVS geen dremel kunnen gebruiken?? Ik heb het al meerdere keren gedaan zonder enige problemen. Je moet inderdaad wel van de gelakte delen wegblijven anders gaat het mis..
Aficior
#33 Gepost : donderdag 1 oktober 2009 0:08:58

Nog even terugkomen op de mogelijke vervuiling op de velgen.
Vond onderstaande op een andere website, maar die mag ik volgens mij niet hier vermelden.
Ik zond jullie van de week een een PM bericht met die website.

De inhoud die ik hier vond is wellicht leerzaam voor jullie?
Regular, thorough wheel cleaning is imperative for all vehicles. Brake dust is highly corrosive to wheel finishes, and it is generated each and every time you apply the brakes. Brake dust is made of brake pad dust and red hot metal filings from the rotor. This volatile mixture eats through protective wheel finishes and pits the metal, permanently eliminating that bright metallic shine.
UNQUOTE

Ik zeg weer, polijsten die randen.

Succes,
Aficior

I am the King of bling!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
2 Pagina's 12>
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire