• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

[Dodo] Brilglazen cleanen?.. dat doe je zo!

SkyBuMp

Detailing guru
Tester of Bling
19 mei 2008
1.630
140
Als bril drager heb je soms wel eens last van regendruppels en vet vlekken op het glas. Je kent het wel.. met een tisue of speciale brillendoekje je glazen schoon vegen, in de hoop dat alle troep er veilig af gehaald wordt. Uiteraard is het doel dan om een streeploos resultaat te bewerkstelligen zodat je weer helder uit de ogen kunt kijken ;). Alleen lukt dat niet altijd zonder slag of stoot.. je houd wel eens van die vreemde wazige vethologrammen op je glazen.

Nou.. ik ben dus erg paranoid wat betreft schone brilglazen.. na al dik 10 jaar een super zachte witte katoene theedoek gebruikt te hebben.. heb ik deze in de ring gegooid... en verruild tegen deze...........

:heart_eyes: Dodo Juice - Mint Merkin :heart_eyes:

djmintmerkinlo.jpg

Wat maakt deze doek goed schoon zeg.. zonder krassen (tot nu toe) en met 1 veeg streeploos! Ik was al overtuigd van het nut van de Mint Merkin op autoruiten, maar nu ben ik echt verkocht.. in slaan die handel!

Misschien dat ik nog een doek koop en deze 8-o verknip 8-o, zodat ik een pocketformaat brillendoek heb!

Hopelijk hebben andere brillendragers iets aan deze tip :)^
 
*zoekt pinpas*

ik ben geen brildrager, mijn vriendin de laatste tijd wel, en veegt haar bril droog aan haar shirt / jas / bh whatever ze aan heeft.. (liefst zo weinig mogelijk)

leuk idee om zo eens tussendoor kado te doen!

volgende bestelling komt hij mee ! (1 voor mij, 1 voor haar)
 
Ik ben dus brilledrager...en ik herken het probleem maar al te goed.
Het is bij mij zo erg dat ik zelf m'n bril expres vuil laat worden zodat ik me niet erger aan die vethologrammen die je bijna altijd wel hebt...

ik heb de doek, dus morgen even testen, verknippen en klaar is ikke

Thanx voor deze tip :)^ :)^ :)^
 
Precies.. je ziet die vethologrammen zodra je het licht in kijkt.. super hinderlijk! Nu niets anders dan KRAAK heldere ruiten :heart_eyes: :heart_eyes:
 
Ik gebruik altijd Spray&Wipe met een microfiber doek. Dit werkt echt super en de nieuwe vetvlekken gaan er zonder problemen weer af.
 
Als part-time brildrager (overdag contactlenzen en ´s-avonds bril) weet ik precies wat je bedoelt En als je je bril maar zo weinig draagt als ik dan kijk je dus regelmatig door vet matglas heen.
 
paulb zei:
Ik gebruik altijd Spray&Wipe met een microfiber doek.

Heb ik ook een poosje zo gedaan, alleen had ik dan telkens het probleem dat de combnatie microvezeldoek en kunststof glazen resulteerde in statisch geladen glazen waar echt ieder vezeltje en pluisje van de microvezeldoek aan bleef plakken. Era blazen gaat dan met geen mogelijkheid.

Tegenwoordig gebruik ik een klein sprayflesje met AP (1:10) en veeg de glazen schoon onder de kraan. Afdrogen doe ik met een schone katoenen theedoek.
 
Als opticien mag ik zeggen dat ik er iets verstand van heb, hierbij mijn tip voor heldere vetvrije brillenglazen:

Water, afwasmiddel en een (oude) theedoek!

Eerst afspoelen onder de kraan
Sopje maken, of een heel klein beetje afwasmiddel op je vingertoppen
zachtjes wrijven, of flink door het sopje heen en weer halen
afspoelen
drogen met de theedoek (hoe ouder, hoe zachter en beter)

Geloof mij maar, dit is de allerbeste manier om ze schoon te krijgen met de minste kans op krasjes en vettigheid. Het is net als de auto wassen, meerdere stappen, maar daarna een beter resultaat!

Gebruik geen "natte" doekjes, of je t-shirt o.i.d. want we weten allemaal dat we met een zo schoon en stofvrij mogelijke oppervlakte moeten beginnen!

Wil of moet je eens nieuwe brillenglazen, neem dat met de beste en gladste "teflon" coating. Bv Crizal Forte van Essilor. dat helpt ook erg mee om de glazen snel schoon te krijgen.
 
Mijn ervaring is dat je juist totaal GEEN water of iets nodig hebt icm de Mint Merkin.

Het advies hier van de opticien.. dat is hoe ik al jaren mijn bril schoon gemaakt heb en ik moet zeggen het werkt.. zeker wanneer je met zeep gewassen hebt, alleen doet de Mint Merkin het beter voor mij 8-())

Thanks voor de tip van de brilglazen met een teflon coating.. daar heb ik nog niet eerder over gehoord!
 
SkyBuMp zei:
Mijn ervaring is dat je juist totaal GEEN water of iets nodig hebt icm de Mint Merkin.


is dat net zoiets als je auto wassen zonder water...... ;)
krijg je onherroepelijk krassen van, zeker wanneer er toch een zandje op je glas zit

brillenglazen maak je schoon met water en een , druppie afwasmiddel, het drogen kun je wel met de mint merkin.
werkt beter als een theedoek.

ik gebruik een glasdoekje van poorboys
 
Wat een mooi topic! Heel herkenbaar dat gezeur met vettige glazen.
Binnenkort maar eens de bovenstaande tips proberen.

De tip over de 'coating', deze kende ik nog niet. Binnenkort mijn opticien maar eens vragen wat de mogelijkheden zijn.
 
Harold-A1 zei:
is dat net zoiets als je auto wassen zonder water...... ;)
krijg je onherroepelijk krassen van, zeker wanneer er toch een zandje op je glas zit

brillenglazen maak je schoon met water en een , druppie afwasmiddel, het drogen kun je wel met de mint merkin.
werkt beter als een theedoek.
Ligt misschien een of je echt glas hebt of kunstofglazen ;) Wel grappig dat er al veel van jullie een alternatieve doek gebruiken welke speciaal voor glas is ipv de standaard opticien methode van de theedoek :D
 
De betere manier zal toch eigenlijk zijn:

1) in de ultrasoon
2) onder de kraan afspoelen
3) droog maken met een doek (op dit moment de 100% katoenen luier)

En de doek maakt voor mij dus niet 100% mooi droog, dus zoek ik nog steeds een mooie vervanger. Na 2 topics zal de Mint Merkin het waarschijnlijk worden.

Doe al jaren met de katoenen doek, geen krassen op de "glazen" van mijn bril van het poetsen.
 
Ik heb een ultrasoon staan, moet je zeggen voor kettingen armbanden en dergelijke vind ik het erg fijn, m'n bril echter niet
 
Wat een mooi topic! Heel herkenbaar dat gezeur met vettige glazen.
Binnenkort maar eens de bovenstaande tips proberen.

Uitgeprobeerd en ein-de-lijk schone glazen!
De Mint-Merkin werkt echt geweldig!
Bedankt voor de goed tip :cool:.
 
Als je je bril hebt ontvet, met afwasmiddel o.i.d., dan maakt het echt niet uit met welke doek je nog droogt. Let maar op hoeveel druppels er nog aan de bril hangen daarna, dat zijn er maar een paar, als je schud zijn ze er al bijna allemaal af.

Wassen (poetsen) zonder water zijn we allemaal bang voor! Waarom dan wel voor de bril? Zelfde geldt voor die "natte" doekjes, rommel!

Een ultrasoon heeft niet iedereen thuis staan (ik wel uiteraard) en daarmee kan het ook heel goed, pootjes inklappen en daarop leggen, NIET OP DE GLAZEN natuurlijk.
Beetje water en zeep (afwasmiddel) erin een paar tellen trillen.

Dan weer droog maken met een theedoek, luier, glasdoek, oud schoon t-shirt, Mint-Merkin what-ever, en de bril is in alle hoekjes perfect schoon.
 
Het ontvetten van de glazen, daar zal bij mij het probleem zitten.
Meestal zit je in de auto, jeuk aan de neus en even wrijven, een drempel oid in de weg en hop, een vette afdruk op de glazen omdat je uitschiet.
Dat moet er bij mij dan altijd direct weer af, dus wordt er een doek gepakt die binnen handbereik ligt.
Dat is nu de Mint-Merkin en bij droog schoonmaken werkt deze prima. Dat je hierbij krassen krijgt is mij bekend, maar daar hoef ik met de huidige glazen geen rekening meer mee te houden. Die kunnen in dat opzicht als verloren worden beschouwd.