Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

2 Pagina's 12>
[Dodo] Brilglazen cleanen?.. dat doe je zo! Opties
SkyBuMp
#1 Gepost : donderdag 24 december 2009 23:37:11
Rang: Lid

Als bril drager heb je soms wel eens last van regendruppels en vet vlekken op het glas. Je kent het wel.. met een tisue of speciale brillendoekje je glazen schoon vegen, in de hoop dat alle troep er veilig af gehaald wordt. Uiteraard is het doel dan om een streeploos resultaat te bewerkstelligen zodat je weer helder uit de ogen kunt kijken knipoog. Alleen lukt dat niet altijd zonder slag of stoot.. je houd wel eens van die vreemde wazige vethologrammen op je glazen.

Nou.. ik ben dus erg paranoid wat betreft schone brilglazen.. na al dik 10 jaar een super zachte witte katoene theedoek gebruikt te hebben.. heb ik deze in de ring gegooid... en verruild tegen deze...........

lief Dodo Juice - Mint Merkin lief

Wat maakt deze doek goed schoon zeg.. zonder krassen (tot nu toe) en met 1 veeg streeploos! Ik was al overtuigd van het nut van de Mint Merkin op autoruiten, maar nu ben ik echt verkocht.. in slaan die handel!

Misschien dat ik nog een doek koop en deze Aaargh verknip Aaargh, zodat ik een pocketformaat brillendoek heb!

Hopelijk hebben andere brillendragers iets aan deze tip great
aron225
#2 Gepost : donderdag 24 december 2009 23:40:41
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

*zoekt pinpas*

ik ben geen brildrager, mijn vriendin de laatste tijd wel, en veegt haar bril droog aan haar shirt / jas / bh whatever ze aan heeft.. (liefst zo weinig mogelijk)

leuk idee om zo eens tussendoor kado te doen!

volgende bestelling komt hij mee! (1 voor mij, 1 voor haar)
as for me no more sigs.. im not cool like that.
Lexusfreak
#3 Gepost : donderdag 24 december 2009 23:44:43

Ik ben dus brilledrager...en ik herken het probleem maar al te goed.
Het is bij mij zo erg dat ik zelf m'n bril expres vuil laat worden zodat ik me niet erger aan die vethologrammen die je bijna altijd wel hebt...

ik heb de doek, dus morgen even testen, verknippen en klaar is ikke

Thanx voor deze tip great great great
SkyBuMp
#4 Gepost : donderdag 24 december 2009 23:52:53

Precies.. je ziet die vethologrammen zodra je het licht in kijkt.. super hinderlijk! Nu niets anders dan KRAAK heldere ruiten lief lief
paulb
#5 Gepost : vrijdag 25 december 2009 11:45:21

Ik gebruik altijd Spray&Wipe met een microfiber doek. Dit werkt echt super en de nieuwe vetvlekken gaan er zonder problemen weer af.
Centoquarantasette
#6 Gepost : vrijdag 25 december 2009 13:08:59

Als part-time brildrager (overdag contactlenzen en ´s-avonds bril) weet ik precies wat je bedoelt En als je je bril maar zo weinig draagt als ik dan kijk je dus regelmatig door vet matglas heen.
Alfa 147 2.0 T-Spark Distinctive, Eibach Pro System -30mm - tentar vie non battute
Gasten die "muziekjes" zetten over race filmpjes sporen niet helemaal!
Werner
#7 Gepost : vrijdag 25 december 2009 14:50:44

paulb schreef:
Ik gebruik altijd Spray&Wipe met een microfiber doek.

Heb ik ook een poosje zo gedaan, alleen had ik dan telkens het probleem dat de combnatie microvezeldoek en kunststof glazen resulteerde in statisch geladen glazen waar echt ieder vezeltje en pluisje van de microvezeldoek aan bleef plakken. Era blazen gaat dan met geen mogelijkheid.

Tegenwoordig gebruik ik een klein sprayflesje met AP (1:10) en veeg de glazen schoon onder de kraan. Afdrogen doe ik met een schone katoenen theedoek.
Patrick R.
#8 Gepost : vrijdag 25 december 2009 16:43:05

Als opticien mag ik zeggen dat ik er iets verstand van heb, hierbij mijn tip voor heldere vetvrije brillenglazen:

Water, afwasmiddel en een (oude) theedoek!

Eerst afspoelen onder de kraan
Sopje maken, of een heel klein beetje afwasmiddel op je vingertoppen
zachtjes wrijven, of flink door het sopje heen en weer halen
afspoelen
drogen met de theedoek (hoe ouder, hoe zachter en beter)

Geloof mij maar, dit is de allerbeste manier om ze schoon te krijgen met de minste kans op krasjes en vettigheid. Het is net als de auto wassen, meerdere stappen, maar daarna een beter resultaat!

Gebruik geen "natte" doekjes, of je t-shirt o.i.d. want we weten allemaal dat we met een zo schoon en stofvrij mogelijke oppervlakte moeten beginnen!

Wil of moet je eens nieuwe brillenglazen, neem dat met de beste en gladste "teflon" coating. Bv Crizal Forte van Essilor. dat helpt ook erg mee om de glazen snel schoon te krijgen.
Karlok
#9 Gepost : vrijdag 25 december 2009 16:59:04

SkyBuMp
#10 Gepost : vrijdag 25 december 2009 23:07:10

Mijn ervaring is dat je juist totaal GEEN water of iets nodig hebt icm de Mint Merkin.

Het advies hier van de opticien.. dat is hoe ik al jaren mijn bril schoon gemaakt heb en ik moet zeggen het werkt.. zeker wanneer je met zeep gewassen hebt, alleen doet de Mint Merkin het beter voor mij surprised

Thanks voor de tip van de brilglazen met een teflon coating.. daar heb ik nog niet eerder over gehoord!
HaroldV
#11 Gepost : zaterdag 26 december 2009 10:44:20

SkyBuMp schreef:
Mijn ervaring is dat je juist totaal GEEN water of iets nodig hebt icm de Mint Merkin.

is dat net zoiets als je auto wassen zonder water...... knipoog
krijg je onherroepelijk krassen van, zeker wanneer er toch een zandje op je glas zit

brillenglazen maak je schoon met water en een , druppie afwasmiddel, het drogen kun je wel met de mint merkin.
werkt beter als een theedoek.

ik gebruik een glasdoekje van poorboys
WimGTI
#12 Gepost : zaterdag 26 december 2009 13:05:26

Wat een mooi topic! Heel herkenbaar dat gezeur met vettige glazen.
Binnenkort maar eens de bovenstaande tips proberen.

De tip over de 'coating', deze kende ik nog niet. Binnenkort mijn opticien maar eens vragen wat de mogelijkheden zijn.
SkyBuMp
#13 Gepost : zaterdag 26 december 2009 13:27:04

Harold-A1 schreef:
is dat net zoiets als je auto wassen zonder water...... knipoog
krijg je onherroepelijk krassen van, zeker wanneer er toch een zandje op je glas zit

brillenglazen maak je schoon met water en een , druppie afwasmiddel, het drogen kun je wel met de mint merkin.
werkt beter als een theedoek.

Ligt misschien een of je echt glas hebt of kunstofglazen knipoog Wel grappig dat er al veel van jullie een alternatieve doek gebruiken welke speciaal voor glas is ipv de standaard opticien methode van de theedoek :D
Lexusfreak
#14 Gepost : zaterdag 26 december 2009 13:44:02

Tot nu toe ook gebruikt....hydrofiel luiers....... gegarandeerd krasvrij, helaas niet vetvlek vrijnee
Karlok
#15 Gepost : zaterdag 26 december 2009 15:00:54

De betere manier zal toch eigenlijk zijn:

1) in de ultrasoon
2) onder de kraan afspoelen
3) droog maken met een doek (op dit moment de 100% katoenen luier)

En de doek maakt voor mij dus niet 100% mooi droog, dus zoek ik nog steeds een mooie vervanger. Na 2 topics zal de Mint Merkin het waarschijnlijk worden.

Doe al jaren met de katoenen doek, geen krassen op de "glazen" van mijn bril van het poetsen.
Lexusfreak
#16 Gepost : zaterdag 26 december 2009 15:28:53

Ik heb een ultrasoon staan, moet je zeggen voor kettingen armbanden en dergelijke vind ik het erg fijn, m'n bril echter niet
WimGTI
#17 Gepost : zaterdag 2 januari 2010 17:19:15

Citaat:
Wat een mooi topic! Heel herkenbaar dat gezeur met vettige glazen.
Binnenkort maar eens de bovenstaande tips proberen.

Uitgeprobeerd en ein-de-lijk schone glazen!
De Mint-Merkin werkt echt geweldig!
Bedankt voor de goed tip cool.
Patrick R.
#18 Gepost : zondag 3 januari 2010 9:23:06

Als je je bril hebt ontvet, met afwasmiddel o.i.d., dan maakt het echt niet uit met welke doek je nog droogt. Let maar op hoeveel druppels er nog aan de bril hangen daarna, dat zijn er maar een paar, als je schud zijn ze er al bijna allemaal af.

Wassen (poetsen) zonder water zijn we allemaal bang voor! Waarom dan wel voor de bril? Zelfde geldt voor die "natte" doekjes, rommel!

Een ultrasoon heeft niet iedereen thuis staan (ik wel uiteraard) en daarmee kan het ook heel goed, pootjes inklappen en daarop leggen, NIET OP DE GLAZEN natuurlijk.
Beetje water en zeep (afwasmiddel) erin een paar tellen trillen.

Dan weer droog maken met een theedoek, luier, glasdoek, oud schoon t-shirt, Mint-Merkin what-ever, en de bril is in alle hoekjes perfect schoon.
WimGTI
#19 Gepost : zondag 3 januari 2010 20:13:06

Het ontvetten van de glazen, daar zal bij mij het probleem zitten.
Meestal zit je in de auto, jeuk aan de neus en even wrijven, een drempel oid in de weg en hop, een vette afdruk op de glazen omdat je uitschiet.
Dat moet er bij mij dan altijd direct weer af, dus wordt er een doek gepakt die binnen handbereik ligt.
Dat is nu de Mint-Merkin en bij droog schoonmaken werkt deze prima. Dat je hierbij krassen krijgt is mij bekend, maar daar hoef ik met de huidige glazen geen rekening meer mee te houden. Die kunnen in dat opzicht als verloren worden beschouwd.
qatsanqat
#20 Gepost : zondag 3 januari 2010 22:02:58

@ Patrick R. +1.

sopje, vingertoppen, spoelen, theedoek, klaar is kees.
Lowlands
#21 Gepost : maandag 22 november 2010 23:23:52

Ik doe het altijd met alleen een stukje keukenrolpapier!Geen water en toch brandschoon!
RedCat
#22 Gepost : dinsdag 23 november 2010 7:07:04
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

Keukenrol klap

Pak de Brinkmann er maar eens bij, schrik je je rot.

Hans
The best start for an answer, is someone to come up with a good question.
Acc_Focus
#23 Gepost : dinsdag 23 november 2010 9:09:58

Als niet brildrager(zelfs geen zonnebril) kan ik hier weinig aan toevoegen, enkel misschien de vraag of iemand al een product als rainX geprobeerd heeft? Men broers zijn wel brildragers geweest(1tje heeft zen ogen laten lazeren en 2de is fulltime lenzendrager geworden) en hun klachten waren ook aandampende glazen en regendruppels, dus combi rainX en anti fog?(anti fog op lens camera aangebracht met prachtig resultaat trouwenss
nog liever een ster in men vooruit dan een op men motorkap
Lowlands
#24 Gepost : dinsdag 23 november 2010 11:34:46

RedCat schreef:
Keukenrol klap

Pak de Brinkmann er maar eens bij, schrik je je rot.

Hans

Ja,als je eerst de bril door het zand haalt en dan gaat wrijven met keukenpapier,dan heb je gelijk!Maar wie doet dat???Het gaat om de vingerafdrukken,of van je huid als die tegen je hoofd aan is gedrukt,of zoiets,dan krijg je echt geen krassen....Bovendien zie je die eventuele krassen niet eens als je er door heen kijkt!Ligt geheel buiten je focus.Ik heb vaak gehad dat ik pas zag hoe vuil mijn bril was toen ik hem af zette,en verbaasd dat ik dat niet zag.
The Musicman
#25 Gepost : dinsdag 23 november 2010 11:56:30

Ik gebruik Meguiar's Glass Cleaner (1:10) i.c.m. Dodo's Mint Merking doek of als deze niet voorhanden is een andere zachte doek. Brilglazen worden vet en streeploos schoon.
HaroldV
#26 Gepost : dinsdag 23 november 2010 11:59:12

papier is houtvezel.....dat krast echt op alles.
bril is kwestie van focus inderdaad maar in het donker merk je pas hoeveel strooillicht dat geeft
Lowlands
#27 Gepost : dinsdag 23 november 2010 13:34:26

Dus jij hebt allemaal krassen in je billen vanwege het toiletpapier??Want ja,dat is ook papier!LoL
Kom nou,je kan ook overdrijven!Op een laklaag misschien,maar op hard glas,waar je met een polijstmachne nog niet eens krassen weg krijgt?Dacht het dus niet..
Acc_Focus
#28 Gepost : dinsdag 23 november 2010 14:33:10

Ik was ook al aan het twijfelen of keukenpapier krassen zou kunnen maken, maar nu ik dat lees van papier is gemaakt van hout dus maakt krassen weet ik dat het dus niet is!
Glas is nog steeds een heel pak harder dan hout dus krassen zijn bijna onmogelijk, op een echte optische bril he!
Goedkopere zonnenbrillen deze worden dan ook sosm gemaakt van helder glas met een donkere coating die je krast met alles eigenlijk.

Ow en ff kort door de bocht, een veer van een zwaan is ook super zacht en maakt geen krassen tot je met de penkant van de veer over je lak gaat natuurlijk wink2
nog liever een ster in men vooruit dan een op men motorkap
SkyBuMp
#29 Gepost : dinsdag 23 november 2010 15:23:45

Tegenwoordig heb je brilglazen die niet van glas zijn maar kunstof met een "verhardingslaag". Als je lekker los gaat op die kunstofglazen dan krijg je ECHT wel last van swirls/krassen met keukenpapier.

Rain-x en co heb ik nog niet durven proberen op mijn glazen... ik vraag me af of dat geen probleem geeft met de ontspiegelingslaag, die is vrij kwetsbaar.
RedCat
#30 Gepost : dinsdag 23 november 2010 16:54:28
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

Ff lekker technisch doen;

Ontspiegeling is gebaseerd op een laagdikte die overeenkomt met de helft van de gemiddelde golflengte van het licht waarvan de spiegeling moet worden tegengegaan.
Bij een weerkaatsing van licht met zo'n faseverschil doven de beide golven elkaar uit.
De dikte van de ontspiegelingslaag luistert dus enorm nauw, daar moet je niet aan poetsen.

De structuur van het kunststof leent zich niet voor gebruik van Rain X en anderen.

Hans
The best start for an answer, is someone to come up with a good question.
bartr123
#31 Gepost : dinsdag 23 november 2010 17:05:20

FF lekker off-topic,papier bevat houtvezels=splinters...
Ga dadelijk met een heel ander gevoel mn gat afvegenohoh
Opel Antara 2008
Festool
3M
zuidwest10
#32 Gepost : dinsdag 23 november 2010 17:11:03

lekker of topic,blijf je wel drijven hoorLoL
VAG rules
HaroldV
#33 Gepost : dinsdag 23 november 2010 19:48:04

Lowlands schreef:
Dus jij hebt allemaal krassen in je billen vanwege het toiletpapier??Want ja,dat is ook papier!LoL
Kom nou,je kan ook overdrijven!Op een laklaag misschien,maar op hard glas,waar je met een polijstmachne nog niet eens krassen weg krijgt?Dacht het dus niet..

papier krast zeker wel op ontspiegelingslaag zoals redcat ook aangeeft.
ook geblindeerde ruiten met folie kun je er mee krassen.
probeer je auto maar eens te drogen met keukenrol......swirls waar je u tegen zegt.

Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
2 Pagina's 12>
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire