Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

Eerste detail alfa 159 Ti Opties
alfatje
#1 Gepost : zondag 24 januari 2010 21:03:30
Rang: Lid

Vorige week voor de eerste maal mijn Italiaanse schone onder handen genomen. Ik had de job nogal onderschat: ik ben 2,5 dagen bezig geweest en heb enkel het koetswerk kunnen doen. Trims, banden, wielen, chroom, ruiten en interieur moeten dus nog gedaan worden. Het was ook de eerste keer dat ik een DAP500 hanteerte. "Da machien" is echt foolproof.

De echte 'voor'-foto's zijn er niet, maar beeld u allen voor: zout met kilo's, reeds 4 weken niet gewassen en vele autosnelwegkilometers in het sneeuwlandschap van de voorbije weken. Tot voor deze detail had de wagen nog nooit de krasstraat gezien en was ze steeds handgewassen met Meguiar's washandschoen en Meguiar's NXT shampoo. Ze is 13 maanden oud (en steelt nog steeds m'n hartje). Ik had haar al twee maal behandeld met Meguiar's NXT Wax.
Na 9 maanden kwijlen op dit forum, was het dan eindelijk mijn beurt om de producten van mijn goesting te kopen en deze dan ook te gebruiken.
Zie hier het resultaat van mijn mini-detail...

De eerste foto's zijn genomen na het foamen en afspuiten met HD bij een lokale self carwash. Daarna terug de garage binnen:

Ziehier alle spulletjes bij elkaar die de komende dagen gebruikt zouden worden:

De volgende foto's zijn genomen na wassen met Meguiar's NXT Shampoo:

Schade nadat één of andere pummel ertegenaan geparkeerd heeft en er natuurlijk weer even snel vandoor was gegaan:

Ik had nog een rest ongebruikte Meguiar's klei liggen en heb daarmee icm PBW Spray&Wipe de wagen ontdaan van alle vuilresten:

Dan was het tijd voor de tape:

Daarna ben ik (na een testspot) aan de slag gegaan met PBW SSR1. Hierna zonk de moed me bijna in de schoenen. Het had me heel veel tijd gekost om de wagen volledig te behandelen. De meeste stukken met de DAP, de kleinere delen met de hand. Vandaar dat ik ook geen foto's heb van deze en volgende tussenstappen.
Gelukkig viel de Blackhole wat beter mee qua verwerking en was ook het resultaat navenant. Wow, wat een verschil!
Ik heb mijn werkjes nog beschermd met een laagje EX-P en Natty's Blue.

Zoals eerder reeds vermeld, had ik geen tijd meer voor de andere delen van de wagen (ik heb wel nog snel even de ruiten kunnen doen met NXT Glass Cleaner).
Maar ik ben toch blij met het behaalde resultaat.
De plannen zijn als volgt: ergens bij beter weer (lente) de hele detail eens overdoen en dan helemaal afwerken zoals ik het wil.
Als iemand suggesties heeft, ze zijn heel welkom. Vooral de tips om de snelheid van detailen op te voeren worden met graagte onthaald.
Jeroen
#2 Gepost : zondag 24 januari 2010 21:12:45

Lekker veel foto's! glasses

Nette TI ook hehe

"2006 Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16V Distinctive TI"

markprinsen
#3 Gepost : zondag 24 januari 2010 21:15:01

Ik weet niet hoe je werkt maar met doorwerken en maar 1 pass is het binnen dag prima te doen. Gewoon lekker doorwerken, en de handleidingen op het forum goed doorlezen.
mk-us
#4 Gepost : zondag 24 januari 2010 21:24:16
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer brons: Plaats regelmatig details.

Beter 2 dagen dan afraffelen ( als je dan toch de tijd / gelegenheid hebt ) blij
Gaat er ook om dat JIJ tevreden bent met je behaalde resultaten.
Snelheid komt met de ervaring, dus zou mij er nog niet al te druk over maken.

Wel een andere tip van flip: spuit met hittebestendige lak de achterzijde van de uitlaatpot eens zwart, valt ie minder op, staat mooier en je chromen pijpje komt beter tot zijn recht!

Klopt het dat ik een bouwlamp zag staan? In elk geval lijkt mij qua licht het niet echt lekker werken ( komt vrij donker over de gehele ruimte ( kan bedrog zijn ))

// >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Aficior
#5 Gepost : maandag 25 januari 2010 4:16:06
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

Je schrijft dat het je voor je gevoel zo ontzettend veel tijd gekost heeft. Zou het ook kunnen zijn dat de SSR1 misschien te ligt was voor de beschadigingen en dat je misschien met een iets zwaardere combinatie van polish en pas sneller het door jou gewenste resultaat had kunnen behalen?
Je beschfijt niet met welke combinatie je gewerkt hebt, maar dat zou zeker van invoed kunnen zijn.
Ben het eens met MK-US dat tijd niet het belangrijkst is, maar de kwaliteit. Je pakt zo een klus tenslotte aan voor het resultaat.
Mooi auto trouwens en zo te zien mooi resultaat.

Fix It! The Scratch Has Met Its Match by Billy Mays (R.I.P.)
K L I K K E R D E K L I K
I am the King of bling!
alfatje
#6 Gepost : maandag 25 januari 2010 10:16:20

@mk-us: idd een bouwlamp met LED verlichting gaf geen bevredigend licht en garage was net iets te donker om goed te kunnen werken, maar had weinig andere opties. Wel heel erg bedankt voor de tip ivm de uitlaatpot!
@aficior: gebruikte combinaties: SSR1 op wit, Blackhole op zwart, EX-P op rood, Natty's op goud. Ik had zelf ook al in gedachten om de volgende keer een zwaardere combinatie te gebruiken, maar daarvoor moet ik opnieuw in de buidel tasten en vrouwlief vond het de vorige keer al welletjes (even wachten tot 'de tijd weer rijp is' voor wat extra spulletjes).

Allen bedankt voor het commentaar!
Robbie146
#7 Gepost : maandag 25 januari 2010 19:24:26

Mooie Alfa en ziet er ook weer een stuk beter uit nu cool

Werkplek lijkt me mooi, maar de verlichting idd wat minder.
dannydehert
#8 Gepost : maandag 25 januari 2010 22:07:27

Snap wel dat het lang duurde hoor. Vooral na zo'n weer kruipt er veel tijd in wassen, kleien...en dat afplakken op je eentje dat kost toch ook al gemakkelijk een half uur.
Ik heb vorige week nog 3 keer m'n water ververst bij het wassen (van beide emmers), wat zag de auto er goor uit...

Toch een mooi resultaat hoor great
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire