• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Alcantara scheren

mhilgenkamp

Detailing rookie
28 apr 2010
7
0
Beste Mensen,
Ik wou graag even mijn ervaringen delen met alcantara.
Omdat er op het internet niet ‘veel’ info over te vinden valt.
Omdat het erg risicovol lijkt te zijn en er weinig successverhalen zijn is de stap om het te ondernemen ook groot.

Benodigdheden
- Handoek
- APC
- Borstel met paardenhaar
- Scheermesjes (ik had ze van de action omdat deze 3 bladen hebben met relatief grote afstand tussen de bladen)
scheermesje8stluxe607769.jpg


Hieronder wil ik even een successverhaal kwijt met daarbij de stappen die ik heb ondernomen.

** EDIT **:|~*

0. Goed Stofzuigen !! je wilt geen zand of andere scherpe / harde deeltjes tegen komen met het scheren

**
1. Reinigen van het alcantara met een handoek met lauw water. Mocht dat niet genoeg zijn kan je er een klein beetje apc bij doen.

2. Laten drogen van het alcantara (weet niet of dit noodzakelijk was).

3. Begonnen met scheren eerst mesje horizontaal dan verticaal dan diagonaal en dan tegengestelde richting diagonaal. Je moet niet te bang zijn gewoon klein beetje druk uitoefenen op het mesje. Zoals je die moeilijke haartjes van je baard ook weg scheert. Verder regelmatig mesjes wisselen ik heb per stoel 3 mesjes gebruikt. Daarna nog 1 om de finishing touches te geven

4. Na iedere scheerbeweging het scheermesje flink over de borstel gehaald zodat het afgeschoren materiaal uit het mesje gaat.

5. Stappen blijven herhalen totdat je alcantara weer glad voelt / mooi oogt.

Enigste waarschuwing is raak het leer niet en pas op bij stiksels
Even wat foto’s van het resultaat

voor:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

50/50
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

na:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
 
Heel interessant!!!

De stoelen van mijn project xm zouden ook wel wat minder rulllen mogen hebben!
Toch wel eng, maar ik ga het denk ik toch maar proberen! Gaat het mis dan is er altijd nog de mogelijkheid van nieuw alcantara!

Marco
 
Duidelijk stappenplan! Ben blij dat ik geen alcantara heb, mijn broer heeft er flink wat ellende mee gehad. Wat uiteindelijk resulteerde in het opnieuw bekleden van de stoelen.
Mooi gedaan. Waardevolle toevoeging aan dit forum!
 
Mooi en duidelijk verhaal, zeker een goede bijdrage aan het forum.
Ook ik ben blij dat ik volledig leer heb en geen alcantara maar een maatje van mij heeft dat wel.
Wellicht heeft hij ook wel iets aan deze informatie aangezien dat van hem ook niet echt glad meer is.
 
Dibbuz zei:
Goede uitleg! Volgende keer een filmpje maken?

zal ik doen! denk alleen niet dat ik snel weer moet scheren! Als ik tijd heb zal ik wel even een keer 'loos' scheren dan zie je een beetje wat ik bedoel
 
:)^

Ook leuk om eens een positief verhaal rond alcantara te lezen.

Het is mooi materiaal voor het bekleden van een autointerieur, maar het leek zo moeilijk te onderhouden.
Goed om te zien dat het best mee valt, als je weet hoe je het moet doen ;)
 
Eergisteren een andere auto gekocht (lancia lybra) en had hetzelfde probleem met de alcantara bekleding. Ik heb ervoor gekozen om de stof eerst te peelen met een elektrisch peelapparaat (blokker 2,50) voor de ruwe delen en vervolgens met een gillette mesje na te bewerken met zeer goed resultaat. De stof knapte er erg van op en je haalt voornamelijk de oneffenheden van de alcantara af.
 
mhilgenkamp zei:
zal ik doen! denk alleen niet dat ik snel weer moet scheren! Als ik tijd heb zal ik wel even een keer 'loos' scheren dan zie je een beetje wat ik bedoel

Als je snel weer wil scheren moet je zorgen dat je jeans draagt als je in de auto gaat rijden .
Jeans op alcantarabekleding staat garant voor rullen hiervan !
 
ben ik blij (soort van) dat ik geen alcantara heb, heb namelijk geen andere broeken dat spijkerbroeken.

offtopic @ srensink:
gefeliciteerd met de Lybra, zijn echt prachtige en heerlijke wagens :)^
 
Bedankt voor de scheertip. Ik erger me al een poos aan het lelijk geworden alcantara. En heb de scheermes methode ook geprobeerd op een stukje. Echt helemaal top. :)^
Binnenkort de stoelen helemaal onderhanden nemen en dan heb ik weer een glad zitvlakje.
 
Even oma uit het stof halen!:
Dit onlangs ook gedaan en moet zeggen dat de stoelen van mijn Passat weer mooi en strak zijn
image.jpeg
Rugleuning passagiers stoel voor behandeling image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Rugleuning passagiers stoel na behandeling image.jpeg