|
|
Rang: Lid Lid sinds: 1-11-2009 Locatie: Boechout/Antwerpen
|
Bedankt, dus als ik het goed begrijp zal de 900 vooral sterker zijn op de lage standen 1,2 en3. Groetjes, Wim 
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 6-7-2009 Locatie: Hoorn - NH
|
@Patrick: wat je laat zien is het verschil tussen een dual en een rotary. Nu is er een sterkere dual ( zoals Wim aangeeft beide ongeforceerd ), als ik inschat is de vraag meer bedoelt als zijnde wat de meerwaarde van het vermogen van de 900 is tov de 500 versie. Met een rotary zoef je zo over de lak en als je goed doet dan razendsnel een mooie finish, indien niet oplet dan is je blanke lak er af / hologrammen / afwerken met een dual ( tenzij je een echte expert bent dan niet nodig ) Met name het eerste gedeelte ( we gaan er even van uit dat we het goed gaan doen ): zoef je dan ook sneller over je project en dus sneller klaar ( dus vanwege het grote vermogen ( dus de meerwaarde )) ? Meer power / pit: 1 - sneller klaar 2 - makkelijker ( zwaardere ) defecten wegwerken 3 - meer ( zwaardere ) defecten wegwerken Denk dat het stukje 'hufterproof' een grote rol speelt, zijn genoeg die de overstap om die reden ( nog ) niet maken naar een rotary
|
|
|
|
@mk-us: dat is inderdaad hetgeen ik bedoelde. Ik had eigenlijk ook al het vermoeden dat Patrick het verschil bedoelde van een DA tov een rotary. Groetjes, Wim 
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 30-8-2009 Locatie: Den Haag
|
Dap900 besteld met nog wat leuk spul erbij
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 11-6-2008 Locatie: Apeldoorn
|
Ben ook erg benieuwd wat de 900 qua vermogen extra te bieden heeft. Om nou te zeggen dat de 500 niet naar behoren werkt, integendeel. Sneller klaar is onzinnig, we zijn tenslotte detailers, anders zaten we masaal aan de rotary en knallen we er 5 auto's op een dag door. Meer vermogen (in Watts) is mijn inziens alleen nuttig op de top van het apparaat, dus stand 5 en 6. Een DAP op stand 1 of 2 pakt amper 100W, pas bij stand 4 wordt het interessant en schiet het vermogen echt omhoog. Meer vermogen wil niet automatisch zeggen dat er meer kracht/koppel in de machine zit, tenzij dit straks uit de specs van de 900 zal blijken. We hebben hier een tijd geleden al is over gekeuveld, ik weet niet meer zo in welk topic dat was, maar we hadden het toen over het vermogen van de rotary. Een rotary met een vermogen van 1500W werkt per definitie niet beter/slechter dan een exemplaar van 800W. Sterker nog, de volledige 1500W zal je naar mijn idee zelden gebruiken, tenzij je het nuttig vindt om op "standje sambal" je lak een leuke polish behandeling te geven
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 18-7-2008 Locatie: Bilthoven
|
ok, klein tipje vd sluier... De dap500 schiet soms iets te kort als je even kracht nodig hebt en druk begint te zetten; de machine loopt duidelijk terug en de beweging van het 'draaien' wordt anders (niet meer mooie rondjes). De dap900 heeft hier duidelijk minder moeite mee, en behoudt z'n 'beweging' en tempo. Vergelijk het met een jochie van 14 met astma, stoflongen en dunne ongetrainde armpjes die na 1 keer rukken in bed in slaap valt, en in dit geval handmatig polijst, en als hij hard moet boenen om een plekje op de lak weg te halen merkt hij dat hij niet EN hard kan drukken EN een hoog tempo kan aanhouden EN de volledige armslag kan maken. Het is OF/OF terwijl het plekje tempo en kracht en volledige armslag nodig heeft om weg te poetsen. De buurman is een forse en sportieve vent die urenlang de buurvrouw kan vermaken in bed, en met z'n volle gewicht hetzelfde tempo kan aanhouden EN de volledige armslag kan behouden en dat urenlang..... Beetje het vergelijk tussen Dibbuz en Tinus; Tinus is hier uiteraard de gespierde buurman... Glans is een keuze
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 15-6-2008 Locatie: Alblasserdam
|
 die tinus Vrienden noemen me Martin
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 20-1-2010 Locatie: Oet Grunn!
|
@ Tinus:  Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TD I Ambition Proline
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 30-8-2009 Locatie: Den Haag
|
Maar wel duidelijk
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 1-2-2010 Locatie: overpelt
|
@ Tinus, Schitterend! Mercedes Benz 220 cdi C classe Avantgarde 170pk bouwjaar november 2008 palladium silver metallic
|
|
|
|
tinus schreef: ....Tinus is hier uiteraard de gespierde buurman... met batterijen zeker  ( ahum ) Maar goed, doe er wellicht ook wel aan mee ( mijn nieuwsgierige aard ), maar een tekst + uitleg zal ongetwijfeld binnenkort komen, en die gaat onze vragen ongetwijfeld ruimschoots beantwoorden. Wat mij betreft mag iedereen zijn / haar dappie5 te koop aanbieden ( lekker tegen elkaar opboksen ), dan zijn diegene er van af en blij met hun nieuwste aanwinst, en zijn er weer andere mensen blij met diens aanschaf ( zo gaat het toch immers altijd, is niks vreemds aan ( ken er genoeg die elke 2-3 jaar een nieuwe auto kopen ))
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 15-3-2010 Locatie: Brabant
|
Er wordt in dit topic vermeld dat de DAP 500/900 ongeforceerd aangedreven worden. Voor zover ik weet wordt een Festool Rotex RO125 of 150 geforceerd aangedreven. Als ik het goed begrepen heb betekent dit dat ik een DAP op de lagere toerentallen tegen kan houden en de rotex niet. Moet ik dit nu als een voor- of nadeel zien of heb ik er helemaal niets van begrepen? Ik vraag hiernaar omdat ik voor mijzelf al van plan was om een rotex aan te schaffen voor mijn andere hobby : houtbewerking. Het zou natuurlijk mooi zijn als ik een rotex voor beide hobby's kan gebruiken. Is dit aan te raden of niet?
|
|
|
|
Tja, houtbewerking heeft 1 groot mega nadeel: stof ( in alle maten ). Als je hout hebt bewerkt dan zou het inhouden dat je de festool uiteen moet halen en helemaal met luchtpistool moet uitspuiten. Je wilt er nl niet aan denken dat je tijdens het polijsten van je lak er houtdeeltjes gaan dwarrelen, onder de pad komt met alle gevolgen van dien. Resume: een afrader helaas  Wat betreft tegenhouden, geen zorgen maken en door sparen voor 2 machines
|
|
|
|
@ mk-us
Van het stof was ik mij inderdaad ook bewust. Ik ging er echter vanuit dat indien ik alle onderdelen, die je normalerwijze gemakkelijk los kan halen, afspuit met perslucht dit wel afdoende zou zijn. Aangezien ik de auto naar verwachting slechts 2x per jaar zal polijsten leek mij dat wel acceptabel. Nu jij stelt dat ik de machine helemaal uitelkaar moet schroeven gaat dat inderdaad wel erg ver.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 16-5-2008 Locatie: Den Haag
|
@ Gum, Lees de review eens van de Festool Rotex RO 125 en RO 150  - Ik ben niet goed, ik ben niet beter, ik ben de beste - Niemand is perfect. "Mag ik mezelf voorstellen? Ik ben niemand"
|
|
|
|
@Gum: als het echt om 2x per jaar gebruik als zijnde polijstmachine dan zou ik persoonlijk er voor kiezen om dan wel 'alles' goed los te maken en te schonen ( de weegschaal hangt in mijn ogen dan ook naar deze kant ) Ga je er meer van gebruiken ( bv om sealant / wax aan te brengen en af te nemen, dan zou ik zelf de rompslomp laten voor wat het is. Ben zelf ook maar een arme sloeber en kijk dus ook niet in jouw portemonai ( voor geval dat over gekomen is als zijnde 'ja makkelijk, kopen, kopen, kopen ), maar ben van mening dat het geheel in evenwicht moet blijven ( kosten-baten )
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 1-7-2008 Locatie: Hasselt
|
Gum schreef:Als ik het goed begrepen heb betekent dit dat ik een DAP op de lagere toerentallen tegen kan houden en de rotex niet. De Rotex kan je op lage toerentallen ook gewoon tegenhouden. Althans, als je in de excentrische stand werkt. Malcolm, our customer care monkey, will gladly open complaints letters, eat half of them and then wipe the leftovers on his bright purple bottom. You can therefore see why we don't like reading them. If you have a real issue, it is worth emailing us and we can then file it under 'Genuine', 'Begging' or 'Barking'. The Begging and Barking emails then get printed off and given back to Malcolm, who thanks you in advance for taking the time and trouble to write.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 10-3-2009 Locatie: Dranouter B
|
Ik heb nu een Bosch PEX 400AE waarmee ik mijn auto polijst, nu als ik mijn auto polijst ben ik daarmee alleen al een dag bezig, als ik het goed begrijp werk je dus met de DAP 900 een stuk sneller als met de 500 en dus nog een stuk sneller als met de Bosch?
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 11-6-2008 Locatie: Apeldoorn
|
Een dag nodig hebben om je auto echt goed strak te zetten is geen gebrek aan tijd, eerder een voorwaarde  , maar dat terzijde. Een polijstmachine die krachtiger is zegt in principe niks over de hoeveelheid tijdswinst die je behaalt, wel over de capaciteit om lakdefecten te verwijderen, en als het verhaal van Tinus klopt, je met de 900 dus ook op lagere standen genoeg power hebt om een mooie excentrische beweging te maken.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 20-9-2009 Locatie: Haulerwijk
|
Wordt de DAP500 nou ook aangepast?? Hij staat niet meer op voorraad... Op forum's als Martijn-GTi of CitroMarty, vrienden noemen mij gewoon Martijn... Mijn fotosessie's en Autopoetsfoto's!Dad: Citroën 2CV Club '82 | Citroën 2CV Charleston '87 | Citroën CX 2400 Pallas '78 | Citroën BX 19 GTi '91 | Citroën XM 3.0 V6 Multimedia '98 I: Citroën BX 19 GTi '92 | Citroën BX 14 Rallye '87
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 16-5-2008 Locatie: Den Haag
|
Martijn-GTi schreef: Hij staat niet meer op voorraad...
Niet op voorraad = op  - Ik ben niet goed, ik ben niet beter, ik ben de beste - Niemand is perfect. "Mag ik mezelf voorstellen? Ik ben niemand"
|
|
|
|
mk-us schreef:@Gum: als het echt om 2x per jaar gebruik als zijnde polijstmachine dan zou ik persoonlijk er voor kiezen om dan wel 'alles' goed los te maken en te schonen ( de weegschaal hangt in mijn ogen dan ook naar deze kant ) Ga je er meer van gebruiken ( bv om sealant / wax aan te brengen en af te nemen, dan zou ik zelf de rompslomp laten voor wat het is. Ik moet hier nog even goed over nadenken. Als ik zo'n machine eenmaal heb dan zal ik hem waarschijnlijk ook voor het aanbrengen van sealant/wax gaan gebruiken. Ik stel mijn beslissing nog even uit tot de demodag op 5 juni.
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 2-3-2008 Locatie: Mobiel
|
Alle machines zijn momenteel uitverkocht inderdaad. Zoals ik al eerder had voorspeld trouwens (ergens in een Off Topic bericht geloof ik). I'm the Master of Bling!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 28-4-2009 Locatie: Maas en Waal
|
En nu gaat het detail seizoen beginnen.
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 2-3-2008 Locatie: Mobiel
|
Even geduld dus.  I'm the Master of Bling!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 6-7-2008 Locatie: Mijdrecht
|
Tim schreef:Alle machines zijn momenteel uitverkocht inderdaad. Zoals ik al eerder had voorspeld trouwens (ergens in een Off Topic bericht geloof ik). Heb je die 2e zending DAPs er dan ook al weer doorheen gejast? Alfa 147 2.0 T-Spark Distinctive, Eibach Pro System -30mm - tentar vie non battute Gasten die "muziekjes" zetten over race filmpjes sporen niet helemaal!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 24-1-2010 Locatie: den haag
|
Als ik dit zo allemaal lees komen er straks wel wat 'Dappies 500' van sommige detaillers in het te koop/gezocht Topic. Waarbij ikzelf erg geïnteresseerd ben om machinaal te gaan beginnen! Ik moet dit dan ook maar eens goed in de gaten gaan houden Hoop dat ik straks zo aan 'n mooie DAP kan komen. Alvast voor hen die hem weg willen doen tegen 'n schappelijke prijs........, ik houd mij aanbevolen.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 25-12-2008 Locatie: mierlo
|
tinus schreef:De buurman is een forse en sportieve vent die urenlang de buurvrouw kan vermaken in bed, en met z'n volle gewicht hetzelfde tempo kan aanhouden EN de volledige armslag kan behouden en dat urenlang..... Tinus is hier uiteraard de gespierde buurman... Daarvan ondervind je over een paar maanden de gevolgen  , dan is het echt gedaan met het vele detailen tinus schreef:De dap900 heeft hier duidelijk minder moeite mee, en behoudt z'n 'beweging' en tempo. Is de DAP900 ook "foolproof" net zoals de DAP500?
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 6-4-2008 Locatie: Den Haag eo
|
Zo lang je er met je normale verstand mee om gaat wel ja. Uiteraard is er altijd een risico, natuurlijk ook met de DAP500. Hoe krachtiger een machine hoe sneller je krasjes, en dus lak, weg zal halen. Denk dat je dat zelf ook had kunnen verzinnen? Verder gaan is niet zo moeilijk, weten wanneer je moet stoppen wel...Bastard of Bling! Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
|
Volgens mij blijft die even foolproof dan de 500; zolang de roterende functie niet geforceerd is. Het is volgens mij de roterende functie die bij verkeerd gebruik voor de schade zorgt Ik zie nog altijd het nut niet echt van meer vermogen. Groetjes, Wim 
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 8-10-2009 Locatie: Op nivo.
|
Ondanks het aantal (kleine) voordelen die opgenoemd worden door "rukker Tinus" vind ik het wel een raar verschijnsel dat een grote groep toch over wil stappen naar de DAP 900. Al die enthousiaste topics en reacties daarop was iedereen helemaal lyrisch over de DAP 500 en moest iedereen hem kopen omdat je er geweldige resultaten mee bereikt, nu komt er een grotere broer en moet de DAP 500 massaal plaats maken voor de DAP 900, net of de DAP 500 het toch nét niet was ....... dat snap ik eerlijk gezegd niet. Ik heb net een DAP 500 besteld (is onderweg!) en ondanks dat ik 0.0% ervaring heb in machinaal detailen schat ik in dat ik het bij de DAP 500 ga houden. Allemaal nieuwe pads, in alle kleuren., een heel klein beetje van de Wibra, een beetje van mezelf maar het meeste komt van Carclean.nl <--------------------------------------
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 15-6-2008 Locatie: Alblasserdam
|
@Roeland, de DAP500 is geheel geen verkeerde keuze. In tegendeel! Je kan er nog steeds uitstekende resultaten mee behalen. Velen weten ook niet of ze de extra kracht van de 900 wel nodig hebben (met een knipoog naar het onderschrift van Nicknameless (Patrick). Het gaat net als bij de Dodo producten of de Menzerna's enige tijd geleden. Diverse onervarenen waren (terecht) gecharmeerd van de resultaten die het DDD behaalden. Dat wil iedereen! Terecht ook, maar je kan een baby wel achter het stuur van een Bentley stoppen, rijden gaat niet lukken. Soms heeft het wel iets weg een hype Vrienden noemen me Martin
|
|
|
|
|
|
|
|
Guest
|