Een volledige detailjob aan het exterieur kost erg veel tijd. Hoeveel tijd hangt af van de staat van de auto en natuurlijk de grootte van de auto. Bij mij kan de werktijd oplopen tot ver over de 10 uur. Echter naast het detailen heb ik meer bezigheden en heb ik niet de tijd die ik graag aan een auto zou willen besteden. Vaak kan ik de auto niet zo grondig doen zoals ik graag zou willen. Onderstaand beschrijf ik mijn ultieme detailjob als ik ruim in mijn tijd zit. Hoe ziet jouw ultime detailjob er uit?
Velgen
De velgen krijg je pas echt goed schoon als je het wiel demonteerd is. Zo kom je goed bij de binnenkant en kun je flink aan de slag met een (oude) washmitt. Is de velg schoon, dan kun je deze eventueel polijsten, voeden en voorzien van een goede wax speciaal voor velgen.
Te gebruiken producten
Reinigen
Valetpro Bilberry Safe Wheel Cleaner of Meguiar´s Wheel Brigtner. De Bilberry is wat vriendelijker voor het te behandelen oppervlak en de Meguiars is wat krachtiger.
Polijsten
Hiervoor gebruik ik één van de vele bekende polijstmiddelen voor. Denk aan de SSR serie van Poorboys of de Monelle Producten.
Voeden
Cleaner Fluid van Swissvax.
Wax
Autobahn van Swissvax (handmatig opbrengen)
Wielkasten
Zijn de velgen gedemonteerd, dan kun je goed in de wielkasten komen. Deze spray ik in met een All Purpose Cleaner. Helaas heb ik geen foam lans en HD. Als (zwak) alternatief gebruik ik de foamsprayer van Meguiars. Ik maak hierbij gebruik van de HD van de lokale wasbox.
Te gebruiken producten
Meguiars All Purpose Cleaner. De APC verwerk ik met de Foaming Sprayer van Meguiars
Deurposten en moeilijk bereikbare randjes en hoekjes
Deurposten kunnen echt een verzamelplaats zijn voor aangekoekt vuil. Bij een onderhoudsbeur spuit de dealer vaak rijkelijk in het rond met een vettig goedje (teflon) om de bewegende delen van de scharnieren te smeren. Daarbij kom er ook vaak vettigheid om het scharnier heen. Dit is een goed hechtmiddel voor vuiligheid.
Ik spray met een foaming sprayer de scharnieren in en laat dit even intrekken. Daarna ga ik met een kwast aan de slag om het vuil los en werken. Daarna spuit ik met een HD de scharnieren af. Soms is het nodig de behandeling te herhalen.
Hoekjes en kiertjes zijn vaak moeilijk te bereiken. Ik gebruik hiervoor een kwast in combinatie met All Purpose Cleaner. Ik spuit de cleaner nooit op een droge lak. Ik bevochtig de auto als eerst met een tuinslang en/of HD.
Te gebruiken producten
Meguiars All Purpose Cleaner. De APC verwerk ik met de Foaming Sprayer van Meguiars. De kwast die ik gebruik is de Slide Lock Brush van Meguiars.
Wassen
Uiteraard gebruik ik de 2 emmer methode. Eén emmer gevuld met water en autoshampoo en één emmer met schoon water voor het uitspoelen van de Washmitt. Hoe een auto goed te wassen, daar is veel over te vinden op dit forum. Het spreekt voor mij voor zich de auto van boven naar beneden te wassen. Tussendoor met regelmaat de Washmitt uitspoelen in de emmer met schoon water.
Te gebruiken producten
Als autoshampoo gebruik ik Poorboys World Super Slick & Suds. De washmitt die ik gebruik is de Meguiars]Ultimare Wipe & Wash Mitt Super Thick Microfiber.
Kleien
Na het wassen en voor het drogen klei ik de lak. Als glijmiddel gebruik ik een mengsel van water en autoshampoo. Ik weet dat vele de mening hebben dat bijvoorbeeld Spray & Wipe beter werkt, maar de combinatie met Swissvax Paintrubber werkt prima voor mij.
Te gebruiken producten
Swissvax Paintrubber
Drogen
Na het kleien droog ik de auto. Niet met een zeem, maar met een MF doek. Omdat er toch nog wel eens wat vuiligheid uit de randjes, hoekjes en kiertjes wil komen en dan vooral uit de deursponningen, gebruik ik hiervoor vaak ook een goedkopere MF doek van de Halfords. Werkt prima en spaart de duurdere MF doek van CC.
Te gebruiken producten
Chemical Guys Miracle Dryer.
Inspectie
Na het wassen, kleien en drogen bekijk ik de auto goed. Ik ben dan op zoek naar lakdefecten, swirls en al het andere wat je niet wilt zien. Als hulpmiddel gebruik ik de Brinkman lamp. Met mijn bevindingen in mijn hoofd ga ik aan de slag.
Te gebruiken product
Brinkmann Maxfire Xenon
Afplakken
Alvorens ik begin met polijsten plak ik de trims af om te voorkomen dat er polijstmiddel op en/of tussenkomt.
Te gebruiken producten
3M tape.
Polijsten
De auto is nu klaar voor een eerste testspot. Ik begin met de lichtste combinatie van pad en polijstmiddel en voer de slijpgraad wanneer nodig op. Stel dat er uit de testspot voortkomt dat de combi oranje Lake Country pad icm SSR2 het beste resultaat geeft, dan bouw ik de slijpgraag af naar nul. Ik eindig altijd zonder slijpgraad.
Na het polijstwerk gebruik de inspectie spray van Monello om de vettigheid in de polijstmiddelen te verwijderen om het resultaat van mijn polijstwerk goed te kunnen beoordelen. Zo nodig herhaal ik de behandeling (plaatselijk).
Te gebruiken producten
Tot de potjes leeg zijn gebruik ik de SSR serie van Poorboys. Daarna stap ik over op de Monello polijstmiddelen.
Deursponningen
De deursponningen polijst ik meestal met de hand. Afhankelijk van de auto kun je er vaak slecht bij met een DAP. Is er ruimte, dan polijst ik de deursponningen nog wel eens met een kleine LC pad. Meestal maak ik deze weer strak met een handpad en een polijstmiddel. Omdat ik tijdens het wassen de deursponningen ontvet heb met een APC mengsel behandel ik de lak in de deursponningen met een quickwax.
Bumper voor en achter
Vaak is een bumper een combinatie van veel ongespoten delen en gespoten delen. Hierdoor wordt het werken aan de lak op een bumper vaak bemoeilijkt. Het helpt om de kentekenplaten inclusief de houder te demonteren. Een simpel klusje, maar geeft een strakker resultaat. Omdat het oppervlak gespoten delen vaak klein is, gebruik hiervoor kleine pads op de DAP.
Te gebruiken producten
LC 3,5inch backingplate icm met diverse 4 inch pads.
Afspoelen
Bij het polijsten ontstaat er vaak stof wat tussen de naadjes en kierjes gaat zitten. Om dit in één keer goed weg te halen, spoel ik de auto graag even af alvorens ik met de wax aan de slag ga.
Voeden van de lak
Na het polijsten en afspoelen voed ik de lak met een pre wax cleaner. Hiermee bereik ik de lak voor op de eerste waxlaag. Het voeden doe ik handmatig. Het kan met bijvoorbeeld de DAP, maar ik geef de voorkeur aan het handwerk. Dit omdat ik van mening ben dan beter langs de randje te kunnen gaan, strakker langs de trims te werken en omdat ik met de hand beter voel wat ik doe.
Te gebruiken producten
Swissvax Cleaner Fluid
Waxlaag
Omdat een wax een mooiere glans geeft kies ik meestal niet voor een sealant. Daarmee accepteer ik de kortere standtijd. De waxlaag breng ik met een handpad heel dun op en laat deze drogen. Met een wipe test controleer ik of de wax voldoende droog is om uitgewreven te worden.
De wax breng ik bij voorkeur bij warm weer, maar niet in de zon op. Na het opbrengen, drogen en uitwrijven laat ik de auto een aantal uur in de zon curen. De wax begint te zweten wat zichtbaar wordt als een dun vettig laagje over de lak.
Na het curen breng ik een tweede waxlaag aan en laat ook deze uren in de zon curen. Als daar de tijd voor is herhaal ik deze behandeling nog eenmaal, maar dat is eigenlijk wat overdreven.
Te gebruiken producten
Swissvax Consorso
Trims
Na het polijsten en waxen behandel ik de trims. Deze heb ik tijdens het wassen goed ontvet en zijn nu voldoende droog om gevoed te worden met een dressing. De dressing breng ik op met een Foam Applicator.
Te gebruiken producten
Poorboys Trim Restorer of Black Wow.
Ramen
De ramen maak ik schoon met Spray & Wipe van Poorboys World en een MF doek.
Banden
Een net pak met afgetrapte gympjes ziet er niet uit. Zo ook een glanzende auto met verweerde banden is niet mooi. Het op kleur brengen van je banden is de echte finishing touch. De banden heb ik tijdens het wassen ontvet met een APC mengsel en zijn klaar voor een strakker afwerking.
Te gebruiken producten
Wolfgang Black Diamond Tire Gel
Finish
Als laatste stap loop ik de auto na met een MF doek en een detailerspray.
Zo dit mijn ideale detailjob er uit. Helaas heb ik vaak te weinig tijd om al deze stappen te doorlopen en moet ik genoegen nemen met minder. Heb je nog suggesties voor aanvullende stappen, dan sta ik daar helemaal voor open.
Dank voor het lezen.
Velgen
De velgen krijg je pas echt goed schoon als je het wiel demonteerd is. Zo kom je goed bij de binnenkant en kun je flink aan de slag met een (oude) washmitt. Is de velg schoon, dan kun je deze eventueel polijsten, voeden en voorzien van een goede wax speciaal voor velgen.
Te gebruiken producten
Reinigen
Valetpro Bilberry Safe Wheel Cleaner of Meguiar´s Wheel Brigtner. De Bilberry is wat vriendelijker voor het te behandelen oppervlak en de Meguiars is wat krachtiger.
Polijsten
Hiervoor gebruik ik één van de vele bekende polijstmiddelen voor. Denk aan de SSR serie van Poorboys of de Monelle Producten.
Voeden
Cleaner Fluid van Swissvax.
Wax
Autobahn van Swissvax (handmatig opbrengen)
Wielkasten
Zijn de velgen gedemonteerd, dan kun je goed in de wielkasten komen. Deze spray ik in met een All Purpose Cleaner. Helaas heb ik geen foam lans en HD. Als (zwak) alternatief gebruik ik de foamsprayer van Meguiars. Ik maak hierbij gebruik van de HD van de lokale wasbox.
Te gebruiken producten
Meguiars All Purpose Cleaner. De APC verwerk ik met de Foaming Sprayer van Meguiars
Deurposten en moeilijk bereikbare randjes en hoekjes
Deurposten kunnen echt een verzamelplaats zijn voor aangekoekt vuil. Bij een onderhoudsbeur spuit de dealer vaak rijkelijk in het rond met een vettig goedje (teflon) om de bewegende delen van de scharnieren te smeren. Daarbij kom er ook vaak vettigheid om het scharnier heen. Dit is een goed hechtmiddel voor vuiligheid.
Ik spray met een foaming sprayer de scharnieren in en laat dit even intrekken. Daarna ga ik met een kwast aan de slag om het vuil los en werken. Daarna spuit ik met een HD de scharnieren af. Soms is het nodig de behandeling te herhalen.
Hoekjes en kiertjes zijn vaak moeilijk te bereiken. Ik gebruik hiervoor een kwast in combinatie met All Purpose Cleaner. Ik spuit de cleaner nooit op een droge lak. Ik bevochtig de auto als eerst met een tuinslang en/of HD.
Te gebruiken producten
Meguiars All Purpose Cleaner. De APC verwerk ik met de Foaming Sprayer van Meguiars. De kwast die ik gebruik is de Slide Lock Brush van Meguiars.
Wassen
Uiteraard gebruik ik de 2 emmer methode. Eén emmer gevuld met water en autoshampoo en één emmer met schoon water voor het uitspoelen van de Washmitt. Hoe een auto goed te wassen, daar is veel over te vinden op dit forum. Het spreekt voor mij voor zich de auto van boven naar beneden te wassen. Tussendoor met regelmaat de Washmitt uitspoelen in de emmer met schoon water.
Te gebruiken producten
Als autoshampoo gebruik ik Poorboys World Super Slick & Suds. De washmitt die ik gebruik is de Meguiars]Ultimare Wipe & Wash Mitt Super Thick Microfiber.
Kleien
Na het wassen en voor het drogen klei ik de lak. Als glijmiddel gebruik ik een mengsel van water en autoshampoo. Ik weet dat vele de mening hebben dat bijvoorbeeld Spray & Wipe beter werkt, maar de combinatie met Swissvax Paintrubber werkt prima voor mij.
Te gebruiken producten
Swissvax Paintrubber
Drogen
Na het kleien droog ik de auto. Niet met een zeem, maar met een MF doek. Omdat er toch nog wel eens wat vuiligheid uit de randjes, hoekjes en kiertjes wil komen en dan vooral uit de deursponningen, gebruik ik hiervoor vaak ook een goedkopere MF doek van de Halfords. Werkt prima en spaart de duurdere MF doek van CC.
Te gebruiken producten
Chemical Guys Miracle Dryer.
Inspectie
Na het wassen, kleien en drogen bekijk ik de auto goed. Ik ben dan op zoek naar lakdefecten, swirls en al het andere wat je niet wilt zien. Als hulpmiddel gebruik ik de Brinkman lamp. Met mijn bevindingen in mijn hoofd ga ik aan de slag.
Te gebruiken product
Brinkmann Maxfire Xenon
Afplakken
Alvorens ik begin met polijsten plak ik de trims af om te voorkomen dat er polijstmiddel op en/of tussenkomt.
Te gebruiken producten
3M tape.
Polijsten
De auto is nu klaar voor een eerste testspot. Ik begin met de lichtste combinatie van pad en polijstmiddel en voer de slijpgraad wanneer nodig op. Stel dat er uit de testspot voortkomt dat de combi oranje Lake Country pad icm SSR2 het beste resultaat geeft, dan bouw ik de slijpgraag af naar nul. Ik eindig altijd zonder slijpgraad.
Na het polijstwerk gebruik de inspectie spray van Monello om de vettigheid in de polijstmiddelen te verwijderen om het resultaat van mijn polijstwerk goed te kunnen beoordelen. Zo nodig herhaal ik de behandeling (plaatselijk).
Te gebruiken producten
Tot de potjes leeg zijn gebruik ik de SSR serie van Poorboys. Daarna stap ik over op de Monello polijstmiddelen.
Deursponningen
De deursponningen polijst ik meestal met de hand. Afhankelijk van de auto kun je er vaak slecht bij met een DAP. Is er ruimte, dan polijst ik de deursponningen nog wel eens met een kleine LC pad. Meestal maak ik deze weer strak met een handpad en een polijstmiddel. Omdat ik tijdens het wassen de deursponningen ontvet heb met een APC mengsel behandel ik de lak in de deursponningen met een quickwax.
Bumper voor en achter
Vaak is een bumper een combinatie van veel ongespoten delen en gespoten delen. Hierdoor wordt het werken aan de lak op een bumper vaak bemoeilijkt. Het helpt om de kentekenplaten inclusief de houder te demonteren. Een simpel klusje, maar geeft een strakker resultaat. Omdat het oppervlak gespoten delen vaak klein is, gebruik hiervoor kleine pads op de DAP.
Te gebruiken producten
LC 3,5inch backingplate icm met diverse 4 inch pads.
Afspoelen
Bij het polijsten ontstaat er vaak stof wat tussen de naadjes en kierjes gaat zitten. Om dit in één keer goed weg te halen, spoel ik de auto graag even af alvorens ik met de wax aan de slag ga.
Voeden van de lak
Na het polijsten en afspoelen voed ik de lak met een pre wax cleaner. Hiermee bereik ik de lak voor op de eerste waxlaag. Het voeden doe ik handmatig. Het kan met bijvoorbeeld de DAP, maar ik geef de voorkeur aan het handwerk. Dit omdat ik van mening ben dan beter langs de randje te kunnen gaan, strakker langs de trims te werken en omdat ik met de hand beter voel wat ik doe.
Te gebruiken producten
Swissvax Cleaner Fluid
Waxlaag
Omdat een wax een mooiere glans geeft kies ik meestal niet voor een sealant. Daarmee accepteer ik de kortere standtijd. De waxlaag breng ik met een handpad heel dun op en laat deze drogen. Met een wipe test controleer ik of de wax voldoende droog is om uitgewreven te worden.
De wax breng ik bij voorkeur bij warm weer, maar niet in de zon op. Na het opbrengen, drogen en uitwrijven laat ik de auto een aantal uur in de zon curen. De wax begint te zweten wat zichtbaar wordt als een dun vettig laagje over de lak.
Na het curen breng ik een tweede waxlaag aan en laat ook deze uren in de zon curen. Als daar de tijd voor is herhaal ik deze behandeling nog eenmaal, maar dat is eigenlijk wat overdreven.
Te gebruiken producten
Swissvax Consorso
Trims
Na het polijsten en waxen behandel ik de trims. Deze heb ik tijdens het wassen goed ontvet en zijn nu voldoende droog om gevoed te worden met een dressing. De dressing breng ik op met een Foam Applicator.
Te gebruiken producten
Poorboys Trim Restorer of Black Wow.
Ramen
De ramen maak ik schoon met Spray & Wipe van Poorboys World en een MF doek.
Banden
Een net pak met afgetrapte gympjes ziet er niet uit. Zo ook een glanzende auto met verweerde banden is niet mooi. Het op kleur brengen van je banden is de echte finishing touch. De banden heb ik tijdens het wassen ontvet met een APC mengsel en zijn klaar voor een strakker afwerking.
Te gebruiken producten
Wolfgang Black Diamond Tire Gel
Finish
Als laatste stap loop ik de auto na met een MF doek en een detailerspray.
Zo dit mijn ideale detailjob er uit. Helaas heb ik vaak te weinig tijd om al deze stappen te doorlopen en moet ik genoegen nemen met minder. Heb je nog suggesties voor aanvullende stappen, dan sta ik daar helemaal voor open.
Dank voor het lezen.