|
|
Rang: Lid Lid sinds: 18-4-2009 Locatie: Noorwegen
|
De zwarte passat 3C krijgt een grote verwenbeurt........ Wassen Kleien Pollijsten, Mezzo op oranje lc pad, dap500 Finale/M80 Blackhole M21 sealant en als laatste een veeg M16 Nu vond ik het resultaat met de Finale op de zwarte pad zoals hier veel geroemd, niet wat ik ervan verwacht had. Dus maar eens teruggegrepen naar de Old Skool M80 op de witte pad.........tja, zie foto. Links Finale, rechts M80............ De rest ook maar met M80 gedaan. Rolf heeft de volgende plaatje(s) bijgesloten:  DSCF2418-1600.jpg 91 KB, aantal downloads: 608.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 25-3-2010 Locatie: Bodegraven
|
Geen fotow???? Tip van de maand van Smurf :
"Als je teveel met een Smurf Smurft , wordt je van zelf wel verSmurft"
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 24-7-2008 Locatie: hamont (BE)
|
Dat is raar, zeker dat het bij de finale geen residu was waardoor het lakwerk zo dof blijft? Ook niet vergeten dat de m80 redelijk veel fillers bevat. Maar het kan natuurlijk altijd, ieder lak reageert anders op polijst middelen maar ook zeker op de pad. De m80 verwerk je met wit, de finale met zwart, dat kan al genoeg zijn om dit verschil te verklaren Good, better, best. Never let it rest. 'Til your good is better and your better is best.
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 6-4-2008 Locatie: Den Haag eo
|
Eens met rodders, M80 bevat een sloot aan olien die goed kunnen vullen en elke lak ís ook echt anders. Daarom heb ik verschillende polijstmiddelen: Monello, 3M en M105/205/80 bij een klus. Zo kan je altijd iets anders proberen. Verder gaan is niet zo moeilijk, weten wanneer je moet stoppen wel...Bastard of Bling! Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 26-7-2008
|
Is toch simpel te verklaren, M80 heeft van die heerlijke olieen er in zitten. Dat is de ingebouwde voedende stap. (en het vult ook stiekem wel) Finale hoort nog nabehandeld te worden met een Blackhole bv. Ik blijf zeker M80 fan.
|
|
|
|
Blijf het toch vreemd vinden dat de Finale zo een grijze waas achterlaat. Zeker na al die positive reacties hier op het forum hier. M80 geeft op mijn auto een veel mooier resultaat, dan maar old skool......... Old Skool is nog lang niet afgeschreven. Ben vanaf heden een hardcore M80 fan. (Of was ik dat nog niet........  ) Mezzo werkte uitstekend overigens, gaf direct al een mooi resutaat.
|
|
|
|
Moeilijk om op afstand dat "zo" maar even te verklaren. Kan moeilijk even naar Noorwegen gaan om zelf te testen  Verder gaan is niet zo moeilijk, weten wanneer je moet stoppen wel...Bastard of Bling! Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
|
Dibbuz schreef:Moeilijk om op afstand dat "zo" maar even te verklaren. Kan moeilijk even naar Noorwegen gaan om zelf te testen  Nee, dat begrijp ik, maar je bent welkom hoor! Heb verder niets bijzonders gedaan. Gewassen, gekleid, mezzo op oranje en toen de Finale op zwart. Resultaat is een grijze waas tov M80. Waar die waas vandaan komt weet ik niet.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 29-7-2009 Locatie: Franeker
|
Denk idd dat de olieen in het product hun steentje hebben bijgedragen, het zal ook niet voor niets Speed Glaze heten. Ook nog een paar keer afgenomen met IPA oid om te inspecteren?
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 18-7-2008 Locatie: Bilthoven
|
M80=glaze met corrigerende factor Finale=lichte polijst. Een glaze zorgt voor extra glans in de meeste gevallen. Overigens: m80 blijft een goed product Glans is een keuze
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 2-3-2008 Locatie: Mobiel
|
De verklaring is dat M80 een tandje zwaarder is dan Finale en bovendien vol zit met glaze waardoor de boel dieper wordt. En Finale op een zwarte pad vs M80 op een witte pad is ook appelen met peren. I'm the Master of Bling!
|
|
|
|
Finale ook op een witte pad dan? Het heeft tenslote ook een licht polijstende werking, dus een witte pad zou dat prima kunnen. Waarom zwart? Die heeft helemaal geen cutting factor.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 16-5-2008 Locatie: Den Haag
|
wit = polishing pad zwart = finishing pad. http://forum.carclean.nl...olising-pad-kan-dat.aspx - Ik ben niet goed, ik ben niet beter, ik ben de beste - Niemand is perfect. "Mag ik mezelf voorstellen? Ik ben niemand"
|
|
|
|
nicknameless schreef:wit = polishing pad zwart = finishing pad. http://forum.carclean.nl...lising-pad-kan-dat.aspx[/quote] Finale is toch ook een polish? Of niet? Zitten daar geen schurende deeltjes in die afbreken tijdens het gebruik?
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 5-5-2008 Locatie: Den Haag
|
Finale is inderdaad een polish met een korrel die afbreekt. Het is maar waar je het voor gebruikt, maar als je wilt eindigen met de Finale (vandaar de naam  ) dan wordt het een finishing polish en gebruik je dus een finishing pad logischerwijs  Als je dus een zwarte pad gebruikt, dan gebruik je dus alleen het effect van de korrel van de Finale, en deze korrel is heel fijn en werkt heel mooi af. Gebruik je een witte pad dan heb je daar bovenop ook nog eens de cuttingfactor van de pad, wat zou kunnen zorgen voor mircrokrasjes (marring) Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.I'm not crazy. My mom had me tested.Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
|
Uit de serie "volledig exterieur stappenplan" door Dibbuz: http://www.forum.carclea...n-machinaal-DAP500.aspx
Citaat uit stap 3: Gebruik eerst de Monello Mezzo i.c.m. de oranje pad. Deze inwerken op stand 5 volgens het schema in de handleiding. Werk deze daarna af met Monello Finale op de witte pad op stand 4 op dezelfde manier. Bestond de zwarte pad toen nog niet?
|
|
|
|
Voor de meeste lakken vind ik dat je prima kan finishen met wit. Optimaal kan je finishen met een groene. Zwart heeft geen cuttingfactor meer en is meer bedoeld voor glaze of all-in-1 producten. Verder gaan is niet zo moeilijk, weten wanneer je moet stoppen wel...Bastard of Bling! Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 14-5-2009 Locatie: omgeving Breda
|
Hmmz, zoveel mensen, zoveel wensen. Ik lees regelmatig dat mensen finishen op zwart. Ikzelf gebruik graag een lichtgroene pad. Maar niet één waarheid dus.
|
|
|
|
Laten we het dan maar zo zeggen: als jij het resultaat wat je haalt met Finale en een witte pad prima vindt, dan is dat goed. Het gaat er dus om dat jij het resultaat goed vindt en er tevreden over bent Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.I'm not crazy. My mom had me tested.Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
|
Inderdaad. Heb al heel wat demo's gegeven en met wit kan je vaak prima finishen. Zelf geef ik de voorkeur aan groen. (roterend gebruik ik weer zwart). Verder gaan is niet zo moeilijk, weten wanneer je moet stoppen wel...Bastard of Bling! Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
|
Dat is denk ik mijn "probleem"  Ik gebruik hoofdzakelijk de rotary  En dan wil je niet finishen met een witte pad. Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.I'm not crazy. My mom had me tested.Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 23-3-2009 Locatie: roosendaal
|
gebruik je voornamelijk de rotary vanwege tijdsbesparing?
|
|
|
|
Met een rotary werkt het gewoon sneller en is de "afname" sterker/groter. Wel noodzakelijk om te behandelen met een D/A vanwege hologrammen. Er zijn mensen die hologramvrij kunnen finishen met een rotary.  - Ik ben niet goed, ik ben niet beter, ik ben de beste - Niemand is perfect. "Mag ik mezelf voorstellen? Ik ben niemand"
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 29-7-2009 Locatie: Franeker
|
Wat bedoel je met "afname" Patrick?
|
|
|
|
De swirls verdwijnen sneller dan met een D/A machine. Daar waar je met een D/A een paar (stevige) hits moet doen, daar heb je soms met een rotary genoeg aan een paar hits. Vooral op harde laksoorten (VAG) schiet het tenminste op met een rotary. En je bespaart een hoop tijd, een rotary werkt nou eenmaal sneller. Ik doe alles bijna met de rotary, tot finishen toe.  - Ik ben niet goed, ik ben niet beter, ik ben de beste - Niemand is perfect. "Mag ik mezelf voorstellen? Ik ben niemand"
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 4-5-2010
|
Hmm beduidend net resultaat zeg. Wat nou Monello? De M80 blijkt wel weer een stuk netter te finishen ondanks al die lovende woorden over Monello finale, scheelt je ook gelijk de "voedende stap" wat tijdbesparend werkt. Eigenlijk zou je de M80 ook moeten eindigen met een lichtgroene of zwarte pad voor een nog beter resultaat dan dat je nu al had/hebt behaald.
|
|
|
|
Ja, M80 is en blijft mooi spul...............en een beetje ondergewaardeerd (lees: niet iedereen bekent mee) zo hier en daar. Lijkt wel of Meq. het een beetje afgedaan heeft bij sommige lieden, weet niet waarom, maar dat gevoel heb ik zo, Meq. is ouderwets dus bagger. Omdat is al langer bestaat is het nog niet ouderwets of minder goed. De Monello holkruiperij slaat hier en daar een beetje door..............vraag mij wel eens af hoe dat komt en waarom  (mijn persoonlijk gevoel...gevoel heb ik in meerdere topics.) Dit is niet om Monello af te kraken, dat zeker niet, zijn ook prima produkten. Maar als je hebt gefinished moet het toch niet zo zijn dat je je hele auto nog eens met IPA moet gaan afvegen, dan gaat dat product linea directa achter op de plank, leuk voor in een body shop maar niet voor mij als doorgeschoten amateur. Na het finishen is het een glaze en een sealant of wax (of allebij in die volgorde), klaar. Als ik de kans krijg zal ik eens finishen met een lichtgroene en een zwarte pad, maar m'n gevoel zegt dat je geen verschil zult zien. Ach ja, ben net 46 geworden  dus dan ben ik mischien ook wel ouderwets aan het worden, en ik houd er graag mijn eigen mening op na.
|
|
|
|
Ho ho ho, even aan de handrem trekken. Er wordt niet beweerd dat Meguiar's slecht is, dat zeker niet hè. Men doelt met name op de prijsstelling van Meguiar's , maar goed, dat is al zo vaak besproken ... laten we het daar niet meer over hebben Het "nadeel" van de M80 is dat deze fillers/olieën bevat en dus eigenlijk ook aan de slag moet met IPA. Immers, je wilt de lak zo schoon mogelijk hebben voor de volgende stap. Persoonlijk heb ik het niet zo op de AIO produkten. Ik doe liever elke stap afhankelijk van elkaar. Let wel, M80 is géén AIO, maar aangezien het produkt een polijstende én voedende werking heeft, zie ik het persoonlijk als een AIO produkt.  - Ik ben niet goed, ik ben niet beter, ik ben de beste - Niemand is perfect. "Mag ik mezelf voorstellen? Ik ben niemand"
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 20-12-2008 Locatie: Heerhugowaard
|
Even voor de Noob's (ik dus  ) wat is een AIO product??
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 29-6-2010 Locatie: Apeldoorn
|
All in one Renault Laguna 2.2 dci Dynamique
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 24-7-2008 Locatie: hamont (BE)
|
Rolf schreef: Maar als je hebt gefinished moet het toch niet zo zijn dat je je hele auto nog eens met IPA moet gaan afvegen, dan gaat dat product linea directa achter op de plank, leuk voor in een body shop maar niet voor mij als doorgeschoten amateur.
Als je zeker wilt zijn dat je m80 een mooie finish heeft achtergelaten moet je zeker en vast IPA gebruiken, dit omdat het boordevol zit met fillers en oliën, het verbergt het resultaat dus eigenlijk. Om het algemener te zeggen moet je eigenlijk IPA gebruiken bij iedere polijst sessie, want een groot deel van de professionelere polijst producten (3M, Monello, Meguiar's , Menzerna, Scholl, Sonus, ...) maken allemaal gebruik van oliën. En dat moeten ze ook, omdat je anders met droge korrels aan het werken zou zijn en dat polijst nou helemaal niet. Dus je stelling klopt in mijn ogen totaal niet. Als je leuk alleen met een DA aan de gang wil, blijf dan bij de poorboys producten. Good, better, best. Never let it rest. 'Til your good is better and your better is best.
|
|
|
|
Wat betreft de prijs van Meq.: In NL is het belachelijk duur, maar hedentendage kun je overal dat spul vandaan halen voor een veel lagere prijs. UK bijvoorbeeld.......kost het bijna de helft.............maar goed, daar gaat het nu niet om. Het gebruik van IPA of Top Inspection of whatever heb ik altijd gezien om na een "polijst sessie" te controleren of echt alle swirls en krasjes weg zijn door de aanwezige fillers en olieen weg te halen. Dat je dat doet na een Mezzo of sessie kan ik dat wel begrijpen, dat is het echte "polijst werk", maar niet na een rondje M80. Daar zitten die "voedende olieen" en "fillers" er nu juist in om de laatste krasjes te verhullen om een mooie finish te verkrijgen om niet oneindig bezig te zijn met polijsten?
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 20-12-2008 Locatie: Heerhugowaard
|
|
|
|
|
Guest
|