|
|
Rang: Lid Lid sinds: 13-8-2010 Locatie: Etten-Leur
|
Hallo, Mijn opel speedster heeft koplamp kappen die van (zacht) polycarbonaat gemaakt zijn. Ter bescherming tegen de zon zit er een 50mic dikke coatinglaag op. Het materiaal is bijna niet te polijsten, en als je dat doet, ga je eerst door de coating heen. Ze hebben flink last gehad van steenslag, en de krengen zijn vreselijk duur om te vervangen. Hier een detailfoto van de beschadigde rechts, en een goede links: http://www.auto-editie.n.../foto/steenslaglamp.jpg
Weet iemand welke weg het beste te bewandelen is, om deze lampen te redden?
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 16-5-2008 Locatie: Den Haag
|
Dit is een gevalletje wetsanden. Met gewoon polijsten ga je het niet redden. Lees onderstaande topics eens door. Wetsanden koplampenHow to: plastic koplampen polijsten
|
|
|
|
Bedankt voor de links. Als ik dat doe met mijn lampen, kan ik ze weggooien. Het zijn geen gewone plastic lampen; polycarbonaat is zeer zacht materiaal.
Er was een medespeedster rijder die het geprobeerd heeft, en ze weggebracht heeft voor polijsten. Het resultaat was geen verschil, en de coating was naar de vaantjes.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 6-7-2009 Locatie: Hoorn - NH
|
Met als gevolg ? Bedoel leuk die coating maar wat voor invloed heeft het dan exact ? ( soms nog een soepkip wat betreft auto-exacte- dingen ) // >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 16-5-2008 Locatie: Franeker
|
Elke koplamp is tegenwoordig toch gewoon van polycarbonaat? Zijn die van mij ook hoor, en heb zelf aan mijn rechter koplamp aan de bijrijderszijde, een paar enorme krassen zitten. Deze old-scool proberen te polijsten. Werkte niet, dus optie zou zijn op te wetsanden. Gaan we nog eens proberen, lukt dit niet. Dan zet ik er wel een nieuwe in, en desnoods twee. "2006 Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16V Distinctive TI"
|
|
|
|
mk-us schreef:Met als gevolg ? Bedoel leuk die coating maar wat voor invloed heeft het dan exact ? Als de coating weg is, kunnen uv stralen bij het PC komen, welke eerst verkleurt, en dan scheuren kan veroorzaken. (en dan kun je ze weggooien) @jeroen; de lampen kosten tesamen 2800 euro. Dat laat geen ruimte voor experimenteren. Dat alles nu PC is wil ik wel geloven. Dit is echter een zeer zachte vorm, en vindt je op bijna geen een auto.
|
|
|
|
die 2800 is dan wel incl xenon kast + lamp + alle aanverwante dingen want gaat er bij mij niet in dat je voor dat stukje plastic 1400 de stuk gaat neerleggen ( ook al zijn de prijzen soms de weg kwijt ) // >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
|
|
|
Precies, moet incl xenon zijn. Niet iemand in de buurt die bekend is met de poolse taal o.i.d.? Ik heb daar erg goedkoop xenon lampen gevonden haha. Scheelde gewoon 2/3de van de prijs hier Alleen zoek nog iemand die die lampen voor me kopen wilt "2006 Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16V Distinctive TI"
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 1-6-2009 Locatie: bovenkarspel
|
Voor het beschermen van gepolijste koplampen tegen UV straling kan je ook de Wolfgang Plastik Surface Sealant gebruiken, kost maar een paar euro's minder dan nieuwe koplampen Gr, Michel
|
|
|
|
Die lampen zijn in beperkte oplage gemaakt, en de prijzen zijn inderdaad belachelijk. Het zijn geen xenon lampen. Die prijzen zijn gewoon kunstmatig hoog. Daarom is het zo interesant deze in orde te krijgen. Helaas wel met de bijbehorende risico's.
Eigenlijk bestaat mijn probleem dus uit 2 delen: - Hoe de steenslag uit zeer zachte PC te krijgen. - Hoe de UV laag te herstellen, die door probleem 1 sowiezo weggepolijst moet.
|
|
|
|
smiley schreef:kunstofmatig hoog. Gr, Michel
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 27-10-2008 Locatie: Harderwijk
|
mk-us schreef:die 2800 is dan wel incl xenon kast + lamp + alle aanverwante dingen want gaat er bij mij niet in dat je voor dat stukje plastic 1400 de stuk gaat neerleggen ( ook al zijn de prijzen soms de weg kwijt ) Was dat maar waar : een speedster is nooit geleverd geweest met xenon, het is zelfs zo erg dat je in de goedkoopste uitvoering (€ 29.000) nog met de handen de ramen omhoog en naar beneden moet doen. Die lampen zijn nieuw echt zo duur en op de sloop hoef je eigenlijk ook al niet te gaan zoeken. www.AstraTuningClub.nl => De site voor Astra rijdend Nederland!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 9-5-2010 Locatie: Salland
|
Heb geen idee watvoor spul mijn koplampen van zijn maar er zitten diverse zeer doffe plekjes op en die ga ik proberen te polijsten met de DAP en monello produkten. Ik heb al diverse achterlampen en tussenstukken gedaan en die zijn zeer mooi opgeknapt na polijsten. Tja hoe houd je ze mooi ? geen idee zal wel ergens een sealant voor zijn en een wax laagje zal ook wel aardig op weg helpen. Als mijn koplampen zijn gedaan zal ik de voor en na resultaten posten
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 15-11-2009 Locatie: Midden Nederland
|
Coatings over diverse kunststoffen komen veel voor (o.a. motorruiten). De coating biedt dan meer weerstand tegen de elementen. Helaas is herstel van de coating niet eenvoudig (wordt vaak opgedampt) Alle fysieke aandacht leidt tot het dunner worden van de bestaande coating. Feitelijk heeft de coating in dit topic op kleine plekjes zijn tijd gehad. Die plekjes zijn niet of nauwelijks bij te werken (als bij steenslag) Wat je kan proberen is een sealant voor kunststof op acryl-basis of silicaat. Die geven een wat hardere afdekking dan andere polymeren. Als het plaatselijk bijwerken niet mooi is, wetsanden en integraal opbrengen. Misschien even Carclean.nl bellen of ze de samenstellingen kennen. Hans The best start for an answer, is someone to come up with a good question.
|
|
|
|
Al eerder gezegd, De Wolfgang Plastik Surface Sealant Gr, Michel
|
|
|
|
Voor mij geen speedster dus, wat een boel geld voor stukje simpel plastic  Maar wat Michelv zegt is de beste optie qua bescherming Wat betreft steenslag e.d.: daar is toch echt maar 1 optie voor en dat wordt dan toch echt wetsanden en polijsten. Alleen polijsten red je het niet, en dan kom je idd uit op een weg gepolijste beschermlaag en geen resultaat. Hoe dan ook ben je de beschermlaag kwijt dus OF zelf wetsanden OF iemand opsnorren die voor je wilt doen. Linkjes met de how-to staan er reeds, dus dat is makkelijk  // >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
|
|
|
mk-us schreef:Voor mij geen speedster dus, wat een boel geld voor stukje simpel plastic  In 2001 was hij 42.000 Bij de intro van de turbo versie in 2003 werd hij verlaagd tot 29. Nu gaan ze voor 15 tot 20k. De turbo vanaf 25. Zeker geen auto die je moet nemen als je een toer cabrio'tje zoekt. Veel haken en ogen waar je mee moet leren leven.
|
|
|
|
smiley schreef: Veel haken en ogen waar je mee moet leren leven.
Dan moet je ook niet zeuren over een paar koplampen van 2800 euro...
|
|
|
|
mk-us schreef:Wat betreft steenslag e.d.: daar is toch echt maar 1 optie voor en dat wordt dan toch echt wetsanden en polijsten. Alleen polijsten red je het niet, en dan kom je idd uit op een weg gepolijste beschermlaag en geen resultaat. Hoe dan ook ben je de beschermlaag kwijt dus OF zelf wetsanden OF iemand opsnorren die voor je wilt doen.
Dat wordt laten doen inderdaad. Nu nog een manier vinden om die UV laag te herstellen.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 20-1-2010 Locatie: Oet Grunn!
|
Belachelijk, €2800,- euro voor een paar plastic koplampen. Vond de originele xenon lampen voor mijn oude A3 al duur: 800 euro voor een set. Maar wel compleet inclusief starters. Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TD I Ambition Proline
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 7-4-2010 Locatie: Achtuizen
|
poetsertje heeft op het audi forum wel eens een link geplaatst van een vent die het bij zijn audi lampen deed en resultaat was verbluffend! ik meen dat poetsertje hier ook op forum zit? Als 't niet gaat zoals 't mot, dan mot 't zoals 't gaat!
|
|
|
|
Paulus de Boskabouter schreef:Belachelijk, €2800,- euro voor een paar plastic koplampen. Vond de originele xenon lampen voor mijn oude A3 al duur: 800 euro voor een set. Maar wel compleet inclusief starters. Gaan we zo beginnen? hier xenon lampen a €800,- p/st! (maar ik hou het lekker bij de hallo geentjes) "2006 Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16V Distinctive TI"
|
|
|
|
Poetsertje zit hier ook // >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\ . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
|
|
|
|
Leon211273 schreef:poetsertje heeft op het audi forum wel eens een link geplaatst van een vent die het bij zijn audi lampen deed en resultaat was verbluffend!
Dat was met alleen wetsanden en polijsten?
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 15-11-2009 Locatie: Midden Nederland
|
smiley schreef:Dat was met alleen wetsanden en polijsten? Yep, zie link in reactie Nicknameless Voor coating Google'n op kunststof coating hotsprayGeen idee van de prijs, maar het is technisch mogelijk. Hans The best start for an answer, is someone to come up with a good question.
|
|
|
|
Volgens mij komt onderstaand topic op hetzelfde neer. Betreft ook de koplampen van een Audi. Klik
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 17-1-2011 Locatie: Brabant
|
Beetje laat misschien, maar ik heb me hier net aangemeld om een reactie op de vraag van ts te geven. Waarom geen nieuw koplampglas maken zelf? Dat is ook te doen. Filmpjes: http://www.youtube.com/watch?v=qExaAFgvquE
http://www.youtube.com/watch?v=mg_C_jtonZw
Het kost wat tijd maar het moet zeker lukken lijkt me.
|
|
|
|
Die filmpjes zien er wel heel interesant uit. Vanuit de speedster community proberen we ze gereproduceerd te krijgen uit china, maar als dat niet wil vlotten, is dit een mooi alternatief. Bedankt voor de post
|
|
|
|
Guest
|