Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

[How to] Een digitaal vergrootglas maken Opties
Havanna
#1 Gepost : dinsdag 5 oktober 2010 21:06:28
Rang: Lid
Detailer goud: Detailer in optima forma!Review brons: Heeft goede reviews geschreven.

Het gebruik van een vergrootglas is onlangs op de Rotaryclinic al eens de revue gepasseerd. In zijn detail aan de Grand Vitara heeft Nicknameless al duidelijk gemaakt dat het nut van een loep soms verdomd handig kan zijn, en middels dit draadje loopt er een intressepeiling voor een eventuele groupbuy van dergelijke vergrootglazen.
Met die informatie in het kopke ben ik pas geleden is aan de slag gegaan en dat heeft geresulteerd in een digitaal vergrootglas met, ik mag gerust zeggen, zeer nuttige, en ook soms zeer leuke plaatjes.

Zelf doen? Kijk verder en lees mee wink2

Boodschappenlijstje

Wat heb je nodig? Eigenlijk niet zo gek veel. Ik mag aannemen dat iedereen wel over een mobiele (smart)phone beschikt. Een voorwaarde is wel dat deze beschikt over een camera met als het even kan een mogelijkheid om te zoomen, en een optie om te klooien met belichting o.i.d. In deze [How to] is gebruik gemaakt van een Apple iPhone 4, met HDR fototechniek, maar een ander model mag uiteraard geen problemen opleveren en daar zijn dito resultaten mee te boeken.
Verwacht natuurlijk geen wonderen zoals we gewend zijn van de familie Canon en Nikkon, het is en blijft een telefoon, primair bedoeld om mee te bellen... All right, de lijst:

• Telefoon met camera functie
  • Hoes of case voor de telefoon
  • Een mini microscoopje
  • Stukje vershoudfolie of plastic
  • Beetje secondelijm

Inkopen doen

De hoes of de zogehete case is overal wel te kopen, afhankelijk van je model telefoon uiteraard. In mijn geval ben ik bij DealExtreme.com uitgekomen.
Het bedrijf dat gevestigd is in Hong Kong heeft allerlei gadgets en prelaria, allemaal net voor iets te weinig geld.
Net als de case die ik besteld heb is ook het microscoopje van dit bedrijf afkomstig. Believe it or not, maar de gezamelijke kosten voor deze 2 artikelen waren slecht $ 8,30 (omgerekend naar eurotjes praten we hier het astronomische bedrag van € 6,02)!
En ja, dat is inclusief de verzendkosten vanuit Hong Kong naar Nederland.
Het spul ziet er allemaal aardig uit. Verwacht geen precisie technieken en duurzame materialen, het is "made in China" hè, maar ach what the f*ck, koop is een microfiber doek en je bent bijna meer kwijt, dus duurzaamheid kent z'n tijd zullen we in dit geval maar zeggen hehehe
Een link naar het microscoopje vind je hier, en voor de iPhone klanten is hier een case beschikbaar.

How to

1. Telefoon en hoesje/case van te voren even passen. Kijk of de uitsparing voor de camera een beetje fatsoenlijk zit etc.

2. Draai het zwarte kijkglaasje van de microscoop af. Dit stukje komt straks tegen de achterzijde van de case aangeplakt.

3. Leg IN de case het stukje vershoudfolie of plastic. Dit voorkomt eventuele lijmtroep op je telefoon als je gaat plakken sceptisch
    Als het plastic mooi in de case ligt en je de telefoon erin hebt gedrukt, check dan nog even goed aan de achterkant of de camera goed zichtbaar is. Neem vervolgens de secondelijm ten hande.

4. Wellicht het moeilijkste gedeelte van de How to, maar het vastplakken van het kijkglaasje met secondelijm is een kwestie van mikken en zorgen dat de boel precies gecentreerd voor de camera-uitsparing zit. Denk eraan het is secondelijm! In mijn geval was het zelfs binnen de seconde moer- en moervast geplakt aan de case.
    Oké oké, Loctite is misschien iets teveel van het goede geweest maar ik had echt niks anders meer knipoog
    Eenmaal vast gelijmd kan je de telefoon uit de case verwijderen en het plastic er weer uithalen. Klaar is je digitale vergrootglas jippie

Yes, aan de slag!
Met je vers geprepareerde, digitale vergrootglas, is het leuk werken! jippie
Het eindresultaat zal er -afhankelijk van het model smartphone- ongeveer zo uit komen te zien:

Zoals Nicknameless al in z'n draadje schreef ziet een kras er onder de loep ineens heel anders uit, soms zelfs heftiger dan verwacht.
De krassen op de Punto van de buurman krijgen ineens een hele andere betekenis. Daar waar je normaliter met de fotocamera ongeveer dit resultaat krijgt:

is het met behulp van je digitale vergrootglas ineens een heel ander verhaal...

Maak je vervolgens een foto van hetgeen je op je schermpje ziet, dan krijg je goed een indruk waar het om gaat:

Een enkele hit met Intensiv op wit lijkt met het blote oog een heel eind in de richting te komen, maar een 2e foto op dezelfde plek laat toch echt wat anders zien:

Zo zijn er legio voorbeelden te noemen waarbij krassen onder bepaalde omstandigheden niet of nauwelijks te zien. Zilvermetallic, grijs, en wit, zijn bijvoorbeeld kleuren lak die een kras makkelijker kunnen camoufleren dan lakzwart, rood, of marineblauw.
Over kleur gesproken; ik ben gelijk maar is op onderzoek uit gegaan of er microscopisch gezien verschil zit in de verschillende soorten pads.
Ik heb 5 nieuwe pads gepakt, maatje 4 inch van LC. Los van de prachtige plaatjes die het oplevert is er niet overtuigend te zeggen dat de structuur drastisch anders is van de verschillende pads.
Toegeven, oranje oogt in vergelijking met groen en blauw een stuk opener, maar zwart lijkt wel weer heel veel op oranje qua structuur.

Het is natuurlijk ook leuk om van alles nog wat onder de microscoop te bekijken. Het vleugeltje van een fruitvlieg ziet er dan toch best wel aardig uit zo:

Ook de kop van een langpoot is ineens een regelrechte verschrikking te noemen:

En zelfs je spijkerbroek ziet er uit als een mooie gebreide broek uit grootmoederstijd:

Je ziet, genoeg opties en mogelijkheden om is lekker te pielen met zo'n ding. Het kost absoluut de hoofdprijs niet, en voor de paar keer dat je het gebruikt is het nog wel leuk ook. Zoals eerder gezegd, verwacht natuurlijk geen super kwaliteit. Het microscoopje zou 45x moeten vergroten. Tel daar de zoom van je telefoon bij op en je zit voor het gemak op 50x zoom. Best aardig dacht ik zo, maar mocht het allemaal wat minder zijn dan is het ook goed. Ik zie het zo: als het een paar maanden heel blijft, vind ik het allang best. Tegen die tijd kan er altijd weer een nieuwe gemaakt worden.

Have fun met knutselen, en laat de creapy pics maar komen nanananana
Greetz 2 u all!

P@rick
zuidwest10
#2 Gepost : dinsdag 5 oktober 2010 21:09:45

Geinig en goed gevonden!en gemaakt natuurlijk
VAG rules
RedCat
#3 Gepost : dinsdag 5 oktober 2010 21:18:14
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

Daar houd ik van great mooie howto, bedankt.

Hans
The best start for an answer, is someone to come up with a good question.
D-J
#4 Gepost : dinsdag 5 oktober 2010 21:18:57

FAN-TAS-TISCH!
--Fabia Greenline & VW Kever 1200 --

***Glanz oder gar nicht!***
shaguar
#5 Gepost : dinsdag 5 oktober 2010 21:19:53

Briljant great
Keep the shiny side up!
tamer
#6 Gepost : dinsdag 5 oktober 2010 21:21:16

creatieve gozer die havannaknipoog
ivo's
#7 Gepost : dinsdag 5 oktober 2010 21:42:37
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!

da's een leuke gadget! kijken of mn oude foontje niet omgebouwd kan worden jippie
New detailing project: Silver Beetle Highline

(SOLD!)

"Gek zijn doet geen pijn" - rodders

Jeroen
#8 Gepost : dinsdag 5 oktober 2010 21:57:52

Whahahaa!

Geniaal dit! LoL

Direct een mooi excuus om met de iphone te pielen geek

"2006 Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16V Distinctive TI"

H@RM
#9 Gepost : dinsdag 5 oktober 2010 22:42:35

Je bent zo lekker bezig Havannaaa......,
Klussen is je ding, Havanna is de king................... LoL

Nu even zonder dollen.
Goede vinding
Marijn
#10 Gepost : dinsdag 5 oktober 2010 23:00:51

Die is goed gevonden zeg, beste idee van nederlandidee , haha

Zal wel eerst een Iphone moeten kopen, want die nokia die ik heb slaat nergens opoeps

corsawim
#11 Gepost : dinsdag 5 oktober 2010 23:15:25
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

knap gemaaktgreat

kan je ook eens een vergroting laten zien van een droogdoek en microvezeldoek....lijkt me ook interessant ja
Groetjes, Wim
Strooyer
#12 Gepost : dinsdag 5 oktober 2010 23:55:05

gelijk de spulen besteld de iPhone 4 had ik al

THX voor de how to en het idee
All Cabriolets were shipped from the factory with the Karmann badges. They give credit to Karmann in Osnabrück Germany for building the convertible version of the popular Rabbit/Golf cabrio. it is incorrect to say "Karmann Edition".
Aficior
#13 Gepost : donderdag 7 oktober 2010 4:56:21

Briljant!

Fix It! The Scratch Has Met Its Match by Billy Mays (R.I.P.)
K L I K K E R D E K L I K
I am the King of bling!
FFF
#14 Gepost : donderdag 7 oktober 2010 8:21:54

Geweldige how to.

Die iphone 4 heeft ook wel een geweldig scherm en een behoorlijke lens. Geeft in dit geval echt een super resultaat!

Voordeel van het Iphone scherm is dat je geen foto hoeft te maken omdat het scherm veel duidelijker is als de gemiddelde smartfone. Tevens zou je in 720P kunnen filmen om de voortgang vast te leggen.

Wellicht kan je nog een camera standaard maken, dat je even snel op het scherm kan kijken terwijl je steenslag aan het behandelen bent.

Nogmaals super inspiratie, heb helaas de Iphone 4 nog niet...
Starck
#15 Gepost : donderdag 7 oktober 2010 8:29:28

Wat geniaal! en goede kwaliteit van het beeld :D
ThaBird
#16 Gepost : donderdag 7 oktober 2010 19:52:33

surprised surprised

Da master is in da house jippie jippie jippie jippie

Respect voor deze briljante how to great great

Ben benieuwd wat mijn samsung Pixon er van zal bakken.
Berkant
#17 Gepost : donderdag 7 oktober 2010 22:27:22
Detailer brons: Plaats regelmatig details.

WAUWsurprised je moet er maar op komen en de tijd en risico willen nemen.
Maar begrijp ik het goed dat je iphone nu altijd minimaal het zwarte kijkgaatje erop heeft zitten ?

Super wat je zoal kan zien ik laat mijn spijkerbroeken voortaan door mijn moeder breienLoL
Havanna
#18 Gepost : donderdag 7 oktober 2010 23:16:40
Detailer goud: Detailer in optima forma!Review brons: Heeft goede reviews geschreven.

Nope, daarom heb ik die case er bij gezet, daar monteer je dus het microscoopje op. Tis een kwestie van telefoon erin klikken en kijken maar. Als je klaar bent klik je 'm er weer uit en is het weer gewoon een telefoon knipoog
Leonneke
#19 Gepost : vrijdag 8 oktober 2010 0:51:41

Zat net ook al eventjes de eventuele groupbuy te bekijken. Is helaas gesloten. Zeker, omdat ik interesse heb vanwege m'n witte Cuup. Erg lastige kleur om goed vast te stellen hoe de lak er voor staat ......

Compleet off topic;

Ik moet hier ineens denken aan al die spam die ik hier regelmatig over me heen gekieperd krijg:

"Your ###--wirls fifteen times larger in just one click" ....... mwahaha LoL
Geduld is Schoon
N!jntje
#20 Gepost : vrijdag 8 oktober 2010 11:06:26

Voor de iphone zo goedkoop
maar voor de Sony Ericsson Xperia x10 zo duurniezoblij 28,80 en dan ff omrekenen naar euro's
Thegame1512
#21 Gepost : vrijdag 8 oktober 2010 11:22:48

Zou je misschien de links van de producten willen geven, dan kan ik zelf ook klussenknipoog
Blamm
#22 Gepost : vrijdag 8 oktober 2010 11:34:10

Thegame1512 schreef:
Zou je misschien de links van de producten willen geven, dan kan ik zelf ook klussenknipoog

Die staan in de laatste regel van het kopje "zelf inkopen doen" knipoog
Jeremy Clarkson: You can buy one of these cars and tell people you drive a mid-engined, rearwheel drive, turbocharged, convertible Mercedes Benz
Acc_Focus
#23 Gepost : vrijdag 8 oktober 2010 12:54:09

Heel inventief alhoewel ik dit princiepe al wel even gebruik met gsm en verrekijker! Super cheap een superzoomlens! En koop je een heel cheap webcammetje en monteer je de microscoop hierop heb je een digitale microscoop voor op de laptop! Cheap and easy
nog liever een ster in men vooruit dan een op men motorkap
Mark1986
#24 Gepost : zaterdag 16 oktober 2010 0:02:45

Grappig zeg! nooit zo bij stilgestaan dat dit een toch wel zeer goedkope manier is om ff lekker in te kunnen zoomen LoL
Volkswagen Polo 6n2 GTi - Black Magic
LB
#25 Gepost : zaterdag 16 oktober 2010 10:41:48

Geweldige HowTo.

Wellicht zit hier wel handel in voor je.
Havanna
#26 Gepost : zaterdag 16 oktober 2010 12:56:34

En dan de halve schuur met dit soort prullen vol hebben liggen? Neh, dank je, laat de mensen maar lekker zelf aan de knutsel gaan geniet
Strooyer
#27 Gepost : zaterdag 16 oktober 2010 17:10:10

P@rick: hoelang duurde het voor dat je het binnen had?

Heb al wel een mail gehad dat het verzonden werd maar nog niks in huis
All Cabriolets were shipped from the factory with the Karmann badges. They give credit to Karmann in Osnabrück Germany for building the convertible version of the popular Rabbit/Golf cabrio. it is incorrect to say "Karmann Edition".
Jimmie
#28 Gepost : dinsdag 24 mei 2011 0:21:39

Welke case gebruik je?

Die ik op de foto's zie, ziet er anders uit dan degene die gelinkt wordt op Dealextreme.

Nu heb ik die blind gekocht maar de achterkant is veels te dik helaas cry (en ook nog eens erg moeilijk los te krijgen).

Door de dikte is de hele ring nog zichtbaar in de lens van de iPhone, niet heel handig natuurlijk blij

Jimmie heeft de volgende plaatje(s) bijgesloten:
IMG_1508.JPG 70 KB, aantal downloads: 287.
tinus
#29 Gepost : dinsdag 24 mei 2011 16:03:23
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardigReview brons: Heeft goede reviews geschreven.

haha, geweldig! jippie
Glans is een keuze wink2
Havanna
#30 Gepost : dinsdag 31 mei 2011 23:04:30

Jimmie,

Je hebt de juiste case, je moet alleen wel (maximaal) inzoomen. Zult zien dat het hierna uitstekend werkt. Succes ermee!
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire