• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Het gebruiken van detailklei

stimpy68

Detailing guru
5 mei 2008
4.480
115
55
Klei op een auto?

Nog steeds is detailklei een product wat voor veel mensen onbekend is. Op meetings waar wij demo's geven wordt vaak raar gekeken bij het noemen van "klei" en het gebruik op de lak van je auto.

Een detailklei verwijdert oppervlaktevervuiling die in de loop van de tijd aan de lak is gaan hechten zoals: boomhars, teerspetters, railslijpsel e.d. ook kan spuitnevel worden verwijderd met detailklei.
Ook ramen kun je zonder problemen behandelen met detailklei. Iedereen staat altijd versteld hoeveel vuil de detailklei verwijdert van een "schone" net gewassen auto en hoe glad de lak na een behandeling geworden is!

41285420ck4.jpg


Detailklei is er in verschillende varianten van agressiviteit, van mild tot heavy. De zwaardere varianten zijn vaak bedoeld voor professionele detailers of gevorderden omdat deze vaak krasjes (ook wel "marring" genoemd) achterlaat. Dit moet dus machinaal nabewerkt worden, handmatig kan natuurlijk ook, maar dit kost meer moeite.

Consumenten detailklei is veilig in het gebruik en heeft dit vrijwel niet, maar detailklei dient wel altijd te worden nabehandeld met een paintcleaner, glaze en wax voor een optimaal resultaat omdat je samen met de vervuiling ook een deel van de eventueel aanwezige waxlaag e.d. verwijdert.

Een detailklei hoort in het stappenplan voor je auto, dit doe je 1 á 2 keer per jaar, vaak in het voorjaar en voor de winter. Maar je kunt natuurlijk ook plaatselijk op de lak de detailklei gebruiken indien nodig. Vaker als je na het wassen van de auto met je hand over de lak gaat en je oneffenheden voelt. Een goede methode is de zogenaamde "boterhamzakjes" methode:

- Neem een boterhamzakje, doe je hand er in en ga met je vingers (die in het zakje zitten) over de lak, je zult merken dat je dan heel makkelijk de vervuiling kunt voelen zitten. :)^

Hoe werk je met een detailklei?

Na aanschaf heb je een blokje detailklei van 100 of 200 gram, haal deze uit de verpakking en verdeel deze in meerdere handzame stukken. Het formaat van de stukken is iets van persoonlijke voorkeur. het moet in ieder geval makkelijk te hanteren zijn. Leg een stuk opzij en berg de overige stukken detailklei weer op voor toekomstig gebruik, doe dit in een afsluitbaar schoon bakje (bijvoorbeeld een oud bakje van bijvoorbeeld eiersalade o.i.d. Kneed het stuk detailklei wat je opzij gelegd hebt totdat het wat soepeler is en vorm het in een kleine pannenkoek van een cm of 10 doorsnee of iets groter afhankelijk van het formaat van je hand.

100_0798.jpg


Hoe hou je de detailklei vast?

Dat is een beetje persoonlijke voorkeur, zelf hou ik de detailklei vast onder mijn vingertoppen zodat ik tijdens het gebruik van de klei de lak kan voelen.

100_0799.jpg


100_0800.jpg


Andere mensen gebruiken het liever zo.

100_0801.jpg


Hoe je de detailklei absoluut niet moet gebruiken:

100_0802.jpg


Nu de detailklei klaar is voor gebruik, spray je het te behandelen deel (probeer te werken in delen van 50 x 50 cm) in met een detailspray die geschikt is om mee te kleien zoals: Meguiar's Quick Detailer, Poorboy's Spray and Wipe (1:1 met water verdund), Meguiar's Last Touch (1:1 met water verdund). Er wordt ook wel eens gezegd dat je ook een mengsel van water en shampoo kunt gebruiken, dit raden wij af omdat detailklei hierdoor gaat kruimelen en uit elkaar kan gaan vallen.
Gebruik niet te weinig spray, maar ook niet teveel, het is een kwestie van gevoel, de detailklei moet kunnen glijden over de lak, maar ook het vuil kunnen verwijderen.
Wrijf met lichte druk met de detailklei over het ingesprayde paneel, druk niet de hard, dat is voor jezelf niet prettig en je gaat door de klei heen.

100_0803.jpg


Hier is dus te hard gedrukt :ja

100_0804.jpg

100_0805.jpg


Je voelt wanneer de detailklei zijn werk doet, bij de eerste keren "grijpt" de detailklei als het ware, ga je nogmaals enkele keren over hetzelfde punt heen dan voel dat het een stuk soepeler gaat, de vervuiling is daar dan verdwenen. Voel je nog steeds wat weerstand, dan nogmaals behandelen. Als het deel schoon is, neem dan het residu van de detailspray af met een Microfiber doek.

Bekijk ook regelmatig de detailklei, de vervuiling hecht zich aan de detailklei, als het oppervlak ernstig vervuild is dan zal de de detailklei "volraken".
Vouw dan de randen van de detailklei naar binnen, kneed het, en maak er weer een pannenkoek van, zo heb je weer een schoon deel.

Vuile detailklei:

100_0766.jpg


Hoe lang doe je met detailklei?

Afhankelijk van de vervuiling van de auto's die je er mee gedaan hebt, kun je 5 tot 10 auto's er mee doen. Als de kleur echt veel verschilt van een nieuw stuk, dan wordt het tijd om de detailklei weg te gooien en een nieuw stuk te pakken. Het is dus best economisch in het gebruik. Sommige mensen gebruiken oudere stukken detailklei voor bijvoorbeeld velgen, maar gebruik dat stuk detailklei dan NOOIT meer op de lak!
Mocht het stuk detailklei onverhoopt uit je handen op de grond vallen, gooi het dan weg en pak een nieuw stuk, er kan zand in gekomen zijn, dat wil je niet op je lak hebben!


Hoe op te bergen?

Je kunt detailklei simpelweg opbergen in een afsluitbaar bakje van tupperware, een oud saladebakje of iets dergelijks. Spray er wat detailspray in voordat je de klei in het bakje doet (1 spray is genoeg), dit voorkomt eventueel uitdrogen van de detailklei.
 
Uitstekende uitleg!

maakt het trouwens nog uit welke klei je gebruikt (hard/zacht) voor bepaalde typen lak, bijv metallic non metallic; verweerd of niet; hard of zacht?
 
Je gebruikt de harde klei (Paarse clay) alleen voor zeer hardnekkigge vervuiling. Deze klei laat "marring" achter: doffe lak. Dus hierna moet je polijsten.
Bij de milde klei is dat niet het geval.
 
Als je de Poorboys Spray and Wipe wilt gebruiken voor het kleien, moet je hem dan ook verdunnen, of geld dat alleen voor de Last Touch ??

Groet, Peter
 
Ja. De meg en de PB schelen een euro in aanschaf. In beide flessen zit evenveel, namelijk 3780 ml produkt. Maar de Meg moet je verdunnen waardoor je 2 maal zoveel eindprodukt heb. Scheelt dus een mooi beetje geld.

Groet, Peter
 
Voor het kleien zou je het allicht eens kunnen proberen om de Spray & Wipe ook eens te verdunnen. Klein beetje verdunnen in een sprayflesje, dan weet je meteen of het werkt of niet. S&W is trouwens wel voordeliger dan de QD, niet iedereen heeft de gallon verpakkingen staan (of wil dat).
 
Dat er hier dan een Gallon komt te staan, dat maakt me niet uit. Maar als ik even zit te rekenen dan kom ik uit op:

Poorboys Spray and wipe: 34,00 euro voor 3780 ml
Meguiars Last Touch : 35,00 euro voor 7560 ml
Meguiars Quik Detailer : 12,00 euro voor 473 ml

Dat was mijn berekening, waardoor ik tot die prijsvergelijking kom.
Dus je kunt het wel niks vinden dat zon gallon in huis hebt, maar prijstechnisch scheelt het natuurlijk een hoop. :idee :idee

En dan nog durven wij te zeggen dat Meguiars zo duur is :D :D

Groet, Peter
 
Kom eens Meguiar's in België kopen, heb voor een gallon Last Touch 45 euro betaald, dacht zelfs dat de officiële prijs 50 euro was;)
 
@ -Vanquish:

Een gallon Last Touch kost hier in Nederland € 34,95 euro.

Ik vroeg me laatst al af op het Belgische Meguiars waarom de produkten bij jullie een stuk duurder waren. Dit komt omdat er een ander BTW tarief in België wordt gehandhaafd.
 
hoi eerst een goede uitleg hoe en wat maar toch nog een vraagje.
met deze klei moet je dan spray gebruiken,is dat beter? zo ja waarom? ze schrijven water voor:weetniet
 
lmazereeuw zei:
met deze klei moet je dan spray gebruiken,is dat beter? zo ja waarom? ze schrijven water voor:weetniet

Als je erbij zegt om welke klei het gaat, dan is het wat duidelijker, voor zover ik weet is er maar 1 merk klei waarbij dat gezegd wordt.. ;)
 
Alleen Bilthamber adviseert normaal kraanwater als glijmiddel voor de klei (zelf zou ik dan kiezen voor gedemineraliseerd water omdat het geen kalk en chloorverbindingen meer bevat)

Volgens Bilthamber zou gebruik van iets anders dan water een negatief (chemisch) effect hebben op de samenstelling van de klei.

Overigens heb ik BH klei zowel met water als met LT getest en in gebruik geen verschil kunnen ontdekken. LT lijkt mij dan ook veilig om te gebruiken als je kleien met water niet vetrouwt.

Ze zijn overigens echt niet achterlijk bij Bilthamber. Je kunt het advies dus gewoon vertrouwen en opvolgen