Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

2 Pagina's <12
Ont-ijsen vooruit! Opties
SkyBuMp
#34 Gepost : maandag 29 november 2010 11:02:49
Rang: Lid

Paulus de Boskabouter schreef:
+1 stationair laten warm draaien is heel erg slecht. De cilinders + een klein deel van de kop worden warm. Hier door onstaan er grote spanning in het blok door de warmte verschillen. Zeker als je daarna gaat rijden. Gewoon ramen krabben of sprayen of wat dan ook, motor starten en rustig warmrijden. Ik kom met dit weer nooit boven de 2000 tpm. Pas als de temperatuur meter op 90 graden staat gaat het gas er wat op. De trucks op ons bedrijf moeten helaas wel warm draaien, maar dat heeft weer te maken met de luchtdruk e.d.

Dan let je op de koelwatertemperatuur meter of op de olietemp ?

Hier de motor starten en de defrost mode inderdaad (voorruit blower/achteruit verwarming) daarna AG De-icer er op.. even wachten en afnemen met een trekker.
stimpy68
#35 Gepost : maandag 29 november 2010 11:15:24
Rang: Moderator
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer zilver: Frequente detailer

Koelvloeistof temperatuur minder relevant! Olietemp is veel belangrijker! ja
Dat is een fout die meer mensen maken, bij het warmdraaien stijgt de koelvloeistoftemp wel, maar je olietemp niet echt... en die moet de boel smeren. Koude olie is dikker (zeker in deze omstandigheden), en smeert daardoor minder goed. En ik wild at mijn turbo niet aan doen, dus hoger dan 2500 toeren komt ie de eerste 10 kilometers niet.
Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.
I'm not crazy. My mom had me tested.
Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
SkyBuMp
#36 Gepost : maandag 29 november 2010 11:22:23

Klopt helemaal Adrie, daarom vroeg ik het ook blij. In de A6 heb ik via Vagcom de digitale olietemperatuurmeter laten activeren, ideaal om te zien wanneer je los kunt. Nu met het koude weer (-3) duurt het toch best lang voor de olie rond de 85/90 graden wordt is mijn ervaring. Na ongeveer ~12KM is de olie 60 graden, daarna klimt het rustig op naar de 85/90.

Ik vergelijk nu met de zomerse omstandigheden, dit wordt de eerste winter met de 6.
stimpy68
#37 Gepost : maandag 29 november 2010 11:26:45
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer zilver: Frequente detailer

Daarom wilde ik het uit kunnen lezen in Torque (android App), maar helaas kan dit niet bij een Audi, ik moet de PID daarvoor hebben. Kan het niet zichtbaar maken in mijn dashboard knipoog+tong En om nu altijd mijn netbook aangesloten te hebben hehehe
Paulus de Boskabouter
#38 Gepost : maandag 29 november 2010 11:37:03

In de RS heb ik een olietemperatuurmeter, pas als die in het goede gebied staat geef ik wat meer gas. Olietemperatuur is het belangrijkst. De A2 heeft alleen een watertemperatuurmeter, als deze op 90 staat gaat het gas wat dieper. Maar dan zeker nog 10 a 15 minuten niet boven de 2500 tpm. Maar het is een diesel dus de toeren komen sowieso bijna nooit boven de 2500 tpm.

Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TDI Ambition Proline
SkyBuMp
#39 Gepost : maandag 29 november 2010 11:38:32

Je zou een ritje wel de netbook er aan kunnen hangen, dan kun je ongeveer bepalen hoeveel kilometer je nodig hebt om de motor op te warmen tot x temperatuur. Dan moet je nog wel rekening houden met of je stadsverkeer doet of snelweg.

Opzich hou ik nu ook de olietemp in de gaten omdat het nieuw is...daarna zal het meer op gevoel verlopen denk ik zo.
mk-us
#40 Gepost : maandag 29 november 2010 11:45:16
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer brons: Plaats regelmatig details.

Voordeel is ook dat je voorruit er sneller van ontijst knipoog

// >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
stimpy68
#41 Gepost : maandag 29 november 2010 11:47:52

SkyBuMp schreef:
Je zou een ritje wel de netbook er aan kunnen hangen, dan kun je ongeveer bepalen hoeveel kilometer je nodig hebt

Lees mijn berichtje op de vorige pagina knipoog Heb dat al eens gedaan. Maar realtime op mijn phone of display is natuurlijk handiger.
SkyBuMp
#42 Gepost : maandag 29 november 2010 12:06:42

Ok dan weet je in elk geval waar je ongeveer op kunt vertrouwen...tot je de Andriod app compatible hebt blij
scenic
#43 Gepost : maandag 29 november 2010 12:31:47

Heb ook oliedrukmeter, maar geen olietemperatuurmeter.....dus de eerste 20 km rustig rijden, schakelen bij 2000 tpm, daarna kan je los als je wilt.......geen android of iphone voor nodig.....(doe dit al jaaaaaaaaaren....)
Marcel
Scenic II 2.0 16V DynLux MY05 B66 Gris Eclipse * 17 inch Borbet LV4 Lights Black * Continental SportContact2 225/50/17 * PE150 Finishine DAP900

stimpy68
#44 Gepost : maandag 29 november 2010 12:33:08

De App is OBDII compatible, de meeste zaken leest hij uit, snelheid, RPM, koelvloeistoftemp, brandstofdruk, voltage, gaspedaalstand. Maar de turbodruk en oilietemp heeft VAG onder een andere, farbrikantspecifieke parameter gestopt, een extended PID, en die kan je in de app zetten, kan alleen nergens de PID's terugvinden specifiek voor VAG auto's knipoog+tong
mk-us
#45 Gepost : maandag 29 november 2010 12:37:05
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer brons: Plaats regelmatig details.

Kan je 'm ook als ruitenkrabber gebruiken om de voorruit te ontijssen ? ( zou er bijna een mod op afsturen ) LoL

// >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
kootje
#46 Gepost : maandag 29 november 2010 13:37:09
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

Tuurlijk kan dat!weg
Daarom is het hele geleuter hierboven nog steeds topic gerelateerd.... LoL

meuh
A dirty mind is a joy forever, a dirty car is not....

bloemie
#47 Gepost : donderdag 23 december 2010 7:23:20

ach beste mensen jullie doen het allemaal verkeerd ,de juiste manier is.

1 lekker warm draaien

2 flink veel warm water gebruiken op de ramen

3 handrem goed vast zetten

4 winterbanden zin nergens voor nodig

5 flink weg scheuren

6 op de weg gelijk in de toeren klimmen

7 daarna gelijk naar de garage en flink mopperen dat de hedendaagse auto niet meer kunnen hebben.

ziek

okee praat nu voor de buurman die elke ochtend wegrijd met zijn astra en wel aan de beurt was ,want wat rook de astra toch en waar blijft dat koelwater nu (elke dag vullen) en in plaats van benzine rijd deze op mengsmeringLoL
Paulus de Boskabouter
#48 Gepost : donderdag 23 december 2010 9:41:04

LoL

Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TDI Ambition Proline
GdV42
#49 Gepost : vrijdag 24 december 2010 11:17:47

Wat in ieder gevel niet werkt is het aanbrengen van drie peperdure lagen G-Techniq G3-clear vision glass coating...........

Ik heb dat aangebracht en het zou super duurzaam moeten zijn. Over dat laatste doe ik nog geen uitspraak maar wel over een ander aspect. G-techniq beweerd dat de voorruit veel eenvoudiger schoon te houden is en dat vliegen vuil EN IJS veel eenvoudiger te verwijdere zouden zijn. Wel van dat laaste merk ik helemaal niets. Het ont-ijsen van de voorruit is niets eenvoudiger dan de zijruiten die niet met dit product behandeld zijn. Bij regen merk je overigens wel dat dit product er op zit maar niet zo snel als bij Rain-X dat bij lagere snelheden al zijn werk doet. Op de snelweg boven de 70 Km per uur werkt het identiek aan rain-x. Het voordeel zou het echt in de duurzaamheid zitten.

Maar dat je ijs en sneew eenvoudiger zou kunnen verwijderen daar merk ik in ieder geval niets van.

Eerlijk gezegd denk ik niet dat ik dit product nog een ga kopen. Want voor 100 ml van dit spul koop je een liter rain X.

Groeten GdV
DB9
#50 Gepost : vrijdag 24 december 2010 12:09:44

Heb nu voor het eerst een auto met voorruit en stoelverwarming. Echt heerlijk, vooral die stoelverwarming omdat deze binnen een minuut op temperatuur is.
Wil nooit zonder meer lief
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil
Rolf
#51 Gepost : vrijdag 24 december 2010 13:43:01

Paulus de Boskabouter schreef:
+1 stationair laten warm draaien is heel erg slecht. De cilinders + een klein deel van de kop worden warm. Hier door onstaan er grote spanning in het blok door de warmte verschillen. Zeker als je daarna gaat rijden.

Voor het eerst dat ik dat hoor, geloof er niet erg in.
Warmte in de kop wordt direct verspreid door de rondstromende koelvloeistof dus met die materiaal spanningen is wel een beetje ver gezocht.
Nieuwe TDI motoren van VAG hebben een warmtewisselaar onder het oliefilter zitten waarmee de olie verwarmt/ gekoeld wordt door de koelvloeistof, dus alles wordt gelijkmatig warm.
Blijft een feit dat het beter is om hem niet onbelast warm te laten draaien maar gewoon beter is gelijk te gaan rijden.
De voorruit verwarming van Ford is mooi, vindt alleen die draadjes zwaar irritant, ga er toch naar zitten kijken......
stimpy68
#52 Gepost : vrijdag 24 december 2010 13:50:36

Benzine motoren hebben geen warmtewisselaar knipoog En aangezien het grootste deel van het autopark benzine is...
nicknameless
#53 Gepost : vrijdag 24 december 2010 13:51:04
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Review zilver: Plaatst regelmatig goede reviews.Detailer brons: Plaats regelmatig details.

We hebben het over het ontdooien van de voorruit, niet over het op temperatuur komen van een motor.

sarcastisch
stimpy68
#54 Gepost : vrijdag 24 december 2010 13:53:18

Wat sommigen weer gebruiken om de ruit te ont-ijsen Whistle ergo... on-topic hehehe
ThaBird
#55 Gepost : vrijdag 24 december 2010 19:45:38

Niet moeilijk doen.

Gewoon koud water over zwieren droog trekken en gaan.

Zo heb je A geen beslagen ruiten van binnen en B op 3 minuten ben je vertrokken.

al die onzin met doekjes voor je ruit deicers en krabben(lekker krassen in je raam)

Koud water laat je ruit never nooit niet barstenpas op pas op
ByJove
#56 Gepost : vrijdag 24 december 2010 20:20:54

Hoi,
Heb me nog niet voorgesteld; ga ik binnenkort doen maar wilde hier graag op reageren;
Ik zet al een paar jaar gewoon een elektrisch kacheltje in de auto; ''s ochtend zet ik deze aan en als ik een half uur later weg rijd is de auto ijsvrij en lekker warm; zelfs het stuur is lekker warm. Lekker niet krabben en geen krassen van het krabben!
Tegenwoordig doen nog 3 straatgenoten het.
Het kacheltje heb ik op een houtenplaat met afgeronde hoeken vastgezét; deze zet ik dan in zijn geheel op de bijrijders stoel.
220V. kabel gaat naar de garage.

RedCat
#57 Gepost : vrijdag 24 december 2010 20:25:19
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

Alpina (merk) heeft er zelfs oplaadbare en draagbare kacheltjes voor.
Ooit een gehad van de Makro tot hij het een jaar later niet meer deed.
Ingeleverd en geld terug, geen nieuwe meer gekocht.

Hans
The best start for an answer, is someone to come up with a good question.
ericon
#58 Gepost : zaterdag 25 december 2010 0:02:32

RedCat schreef:
Alpina (merk) heeft er zelfs oplaadbare en draagbare kacheltjes voor.
Ooit een gehad van de Makro tot hij het een jaar later niet meer deed.
Ingeleverd en geld terug, geen nieuwe meer gekocht.

Hans

Moet je ook niet doen, zijn kl%te dingen, heb em laatst weggeknikkerd.
Renault: Grand Scénic 2.0 16V Tech Line luxe - 5 Alpine turbo 83 - trackday 5 Alpine turbo 82 - Juvaquatre break 58 - Twingo 94 comfort

Martin245
#59 Gepost : zaterdag 25 december 2010 0:35:01

Moet je wel gegarandeerd zijn van een plek voor de deur. Met het aso parkeergedrag bij mij in de straat (buren die persé allebei hun auto's in het vak voor mijn deur willen hebben) mag ik al blij zijn als ik hem überhaupt in de straat kwijt kan. De krassen in de voorruit probeer ik te vermijden door vaak een nieuwe schraper te kopen (€1,-. Waar praten we over) en anders kan ik weer aan de bak in de lente.....
mk-us
#60 Gepost : zaterdag 25 december 2010 10:54:03

ByJove schreef:
..... Ik zet al een paar jaar gewoon een elektrisch kacheltje in de auto; ''s ochtend zet ik deze aan .... 220V. kabel gaat naar de garage ....

In dat geval zou ik zorgen dat mijn auto gewoon in de verwarmde garage komt te staanWhistle

Paulus de Boskabouter
#61 Gepost : zaterdag 25 december 2010 11:55:39

Hier in de straat staan alleen maar vrijstaande huizen met allemaal een garage, en bij elk huis staan de auto's of auto voor de garage geparkeerd. Waarom? Omdat bij de meeste mensen de garage een complete uitdragerij is. Wij zijn de enigste in de straat die de auto's altijd binnen hebben staan.

Wat ik al eerder zei in dit topic: mijn moeder gebruikt ook altijd een straalkacheltje. Auto staat ook altijd buiten ondanks garage. En mijn moeder is heel netjes, maar de schuur staat vol met dozen en andere spullen.

Lowlands
#62 Gepost : zaterdag 25 december 2010 13:08:51

Ja!Ik heb ook zo'n kennis!Ook al eens gevraagd waarom hij niet de garage uit ruimt zodat zijn auto s'winters er in kan.Maar het commentaar was,waar laat ik dan al die shit die er nu in staat?Dus ik zeg,verdomme man,je hebt een kast van een huis en je woont alleen nog maar met z'n tween er in,ruimte zat dus!Maar nee,de troep blijft in de garage........ klap

(Anders had ik misschien even mijn auto er in kunnen zetten om te sleutelen! hehe )
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
2 Pagina's <12
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire