Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

Hyundai I30 Opties
Juffer1
#1 Gepost : zondag 16 januari 2011 22:51:05
Rang: Lid

Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!

Afgelopen vrijdag en zaterdag was het tijd om de I30 van de buren eens onder handen te nemen.
Deze zijn vorig jaar over gestapt van een Opel Astra naar deze Hyundai I30
(iedereen maakt wel eens fouten zullen we maar zeggen Whistle ).

Nadat ik de Astra al eens eerder onder handen had genomen gelijk wat tips meegegeven omtrent het wassen (aparte emmer, washmitt ed).

Eerst eens wat foto's van de Hyundai waar het om gaat.
Zo op het eerste oog zit er nog wel iets op wat op wax lijkt:

Velgen zijn redelijk smerig (vooral binnenin - achterzijde van de velg) :

Als eerste vrijdagavond om 15:00uur de auto maar eens gewassen met Meguiar's NXT wash :

Vervolgens buiten met Dodo Born slippery icm Dodo supernatural Clay de auto geclayed. Erg veel troep kwam er overigens niet vanaf, alleen op de onderzijde van de deurpanelen en achterbumper zat wat troep.
Na het clayen de auto gewassen met Dodo Wax Safe Wash, afgespoeld en afgedroogd met de miracle dryer.

Redelijk strak plaatje zo op het eerste oog great

Auto nog even laten uitlekken en deze tegen 18:00uur de garage ingereden.

Zaterdagmorgen om 8:00uur weer begonnen. Als eerste alle kunstof delen die grensen aan de gespoten delen afgeplakt.

Onder het TL licht icm de Brinkmann zijn er toch her en der wel een paar hele kleine krasjes zichtbaar in de metallic lak :

Alle delen als eerste gepolijst met Finale op een licht groene pad icm de DAP900.
Ook ditmaal weer de padwasher gebruikt, wat een uitvinding!
Dit werkt echt vele malen prettiger als steeds je pad's onder de kraan uitwassen.

Na Finale alles afgenomen met 50% IPA / 50% water. Dit na het afnemen even laten uitademen.

Na even een bakkie gedaan te hebben was het tijd voor Dodo Lime Prime.
De Lime Prime heb ik icm een rode pad en de DAP900 aangebracht. Na het aanbrengen van de Lime Prime heb ik deze een minuutje of 3 per paneel laten zitten om het vervolgens weer af te nemen met een koraaldoek.

Na alle delen te hebben gedaan de auto in een laagje Dodo Light Fantastic gezet.
Deze heeft de eerste keer 45 minuten gecured waarna deze is afgenomen. Na 15 minuten nog een laagje aangebracht welke een half uurtje heeft gecured.

Ondertussen ook even de binnenzijde aangepakt. De stoelen zijn behandeld met PB's Leather Stuff en het dashboard met PB's Natural Look.
Glaswerk is gedaan met Meguiar's NXT glass cleaner.

Na het afnemen van de 2de waxlaag nog even de velgen in een laagje collinite gezet.
Het eindresultaat :

Het stappenplan :
- Afgespoeld
- Velgen gereinigd met Meguiar's Wheel Brightener
- Banden en wielkuipen ontvet met APC 1:10
- Gewassen met 2 emmers icm Meguiar's NXT shampoo & washmitt
- Geclayed met Dodo Born Slippery
- Afgespoeld en gewassen met Dodo Wax Safe Wash
- Afgedroogd met Miracle Dryer
- Gepolijst met Monello Finale
- Afgenomen met IPA (50/50)
- Dodo Lime Prime aangebracht
- Afgenomen
- Dodo Light Fantastic wax aangebracht (2x)
- Leer behandeld met PB's Leather Stuff
- Kunstof behandeld met PB's Natural Look
- Banden behandeld met PB's Bold n Bight
- Ramen gereinigd met Meguiar's NXT Glass Cleaner
- Velgen behandeld met Collinite 845

Ik moet zeggen dat de auto er zeer netjes bijstond voordat deze kwam. Zeker gezien het feit dat de auto niet zo wordt bijgehouden zoals wij dat gewend zijn. De lak vond ik erg prettig werken. Er was niet veel voor nodig om het gewenste resultaat te behalen.
Bij de handgrepen op het achterportier zaten bijvoorbeeld nogal wat krassen, na 1 hit met finale op licht groen dan was dit al als sneeuw voor de zon verdwenen.

Helaas kreeg ik binnenzijde van de velgen niet zo schoon als ik zou willen, mede door de weinige ruimte tussen de 17"velg en remschijf. Binnenkort gaat de I30 mee naar de loods waar deze de brug op kan om ook de binnenzijde eens goed te kunnen reinigen.

Bedankt voor het lezen!

Gr. Arjan
www.AstraTuningClub.nl => De site voor Astra rijdend Nederland!
Bartjebart
#2 Gepost : zondag 16 januari 2011 23:14:41

Ziet er weer lekker uit great

Duurde het curen echt zo lang? Bij mij is de light fantastic na 10 minuutjes wel goed gecured volgens de swipetest. En DJ raadt aan om de wax minstens een uur tot 24 uren te laten nacuren (uitharden) voor je met laag 2 begint. Wacht je te kort dan veeg je redelijk veel van laag 1 weer weg en dat is zonde met zo'n mooie wax knipoog (heb zelf laatst de diamond white en de light fantastic gelayerd, wat een topcombinatie is dat).

Je buurtjes zullen wel blij met je zijn in ieder geval blij
Juffer1
#3 Gepost : zondag 16 januari 2011 23:20:16

Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!

Bij mij normaal ook wel, maar de overige dingen moesten ook gebeuren dus vandaar dat ik de dodo de 1ste keer wat langer heb laten zitten. Uitpoetsen ging overigens nog heel makkelijk met de Fantastic Fur.
Die 2de laag is in dit geval niet bedoeld om te layeren maar vooral om zeker te zijn dat ik alles heb gehad. Door de lichte kleur icm de witte wax en de felle TL's is het soms erg lastig te zien wat je wel en niet hebt gehad.

Dat ik eventueel wat van de 1ste laag weghaal vindt ik dus ook niet zo erg.
www.AstraTuningClub.nl => De site voor Astra rijdend Nederland!
RST-Smurf
#4 Gepost : zondag 16 januari 2011 23:23:57
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.Detailer zilver: Frequente detailer

Weer een mooi resultaatgreat glasses
Tip van de maand van Smurf :

"Als je teveel met een Smurf Smurft , wordt je van zelf wel verSmurft"
Lexusfreak
#5 Gepost : zondag 16 januari 2011 23:47:15
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

Heel mooi resultaat arjan...great

Inderdaad mensen maken weleens fouten , maar die hebben de buren nu toch gecorrigeerd, ze zijn toch weer een echte auto gaan rijden ja
Paulus de Boskabouter
#6 Gepost : maandag 17 januari 2011 10:32:22

Mooi resultaat, de glans zit er goed op! Vind het geen gekke wagen trouwens, best wel een mooi model!

Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TDI Ambition Proline
bassiequick
#7 Gepost : maandag 17 januari 2011 11:04:02

Kan idd niet anders zegggen dat die i30 er niet verkeerd uitziet van buiten en binnen.knipoog
Mooi resultaat behaalt hoor great
Coupe 2.0 FX S1
Wilma
#8 Gepost : maandag 17 januari 2011 12:08:46

Lexusfreak schreef:
Inderdaad mensen maken weleens fouten , maar die hebben de buren nu toch gecorrigeerd, ze zijn toch weer een echte auto gaan rijden ja

Hier is de buurman het niet helemaal mee eens
de volgende auto wordt zeker weer een Opel
Ze missen hun oude Astra nu aljippie
www.astratuningclub.nl
DivingDisaster
#9 Gepost : maandag 17 januari 2011 12:14:08

Mooi hoor, en model valt me eigenlijk niet tegen. Niet zo mooi als een Opel Astra natuurlijk pfrlt
Lexusfreak
#10 Gepost : maandag 17 januari 2011 12:14:57

Je moet mijn post ook met een ontzettend grote knipoog lezen wilma blij
Wilma
#11 Gepost : maandag 17 januari 2011 12:25:26

I knowhehe
Ik vind het ook best een mooie auto
en die stoelen....heerlijk
maar vind het dashboard enzo zo plastic achtig aandoen
ziet er mooi uit, maar voelt niet lekker
www.astratuningclub.nl
D-J
#12 Gepost : maandag 17 januari 2011 13:48:48

Zozo, super result! Helemaal voor een zilver kleurige wagen!
--Fabia Greenline & VW Kever 1200 --

***Glanz oder gar nicht!***
scenic
#13 Gepost : maandag 17 januari 2011 14:20:14

Voor een Hyundai een prachtig model, mooie detail ook......Arjan , echter......kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat ook deze wagen weer behept is met een enigszins sinaasappeleffect op de lakdelen. (zie overgang van donker naar licht) Wanneer wordt dit eens een keer beter gedaan door de heren fabrikanten ??
(1 troost is er : Ook de nieuwe BMW`s zijn hiermee "uitgerust"knipoog

zie overgang schaduw links naast de "i" ronduit "lelijk"!

Marcel
Scenic II 2.0 16V DynLux MY05 B66 Gris Eclipse * 17 inch Borbet LV4 Lights Black * Continental SportContact2 225/50/17 * PE150 Finishine DAP900

Virus
#14 Gepost : maandag 17 januari 2011 14:55:05

Alweer knap werk afgeleverd! great
Progress is a slow process
Pastra-v6
#15 Gepost : maandag 17 januari 2011 15:48:09

scenic schreef:
Voor een Hyundai een prachtig model, mooie detail ook......echter......kan mij toch niet aan de indruk onttrekken dat ook deze wagen weer behept is met een enigszins sinaasappeleffect op de lakdelen. (zie overgang van donker naar licht) Wanneer wordt dit eens een keer beter gedaan door de heren fabrikanten ??
(1 troost is er : Ook de nieuwe BMW`s zijn hiermee "uitgerust"knipoog

zie overgang schaduw links naast de "i" ronduit "lelijk"!

Niet alleen de fabrikanten maar ook spuiterijen en schade-herstellers hebben er last van.
Dit komt mede doordat de verf tegenwoordig alleen maar watergedragen mag zijn, zoals je al zult wetenknipoog
Daarom is mijn auto ook voorzien van een sinaasappelhuidje, welke binnenkort zoveel strak gemaakt gaat worden...

@ Arjan:
Je hebt de buurman weer een mooie auto teruggegeven. De auto was al netjes zoals je zelf al zei, en nu is ie helemaal shinylief
Only driving Opel:

Corsa Scheurdiesel 1.7(1998) met 60 manke paardjes
Manta B1 2.4 met carbs(in opbouw)(1981)
Calibra 2.5 V6(in opbouw)(1997)
Snitser
#16 Gepost : maandag 17 januari 2011 16:06:10

Staat er weer shiny bij!,.beter een goeie buur dan een......
scenic
#17 Gepost : maandag 17 januari 2011 16:18:15

Pastra-v6 schreef:
Dit komt mede doordat de verf tegenwoordig alleen maar watergedragen mag zijn, zoals je al zult weten

Niet helemaal met je eens.......mijn Scenic is ook gespoten af-fabriek met watergedragen (= acryl-lak) metallic. Ik durf hem er wel naast te zetten om het verschil aan te tonen.......en dat het dus veeeeeeeel beter kan. Ligt gewoon aan de spuiter (al dan niet automatic-robot geinstalleerd..........
Marcel
Scenic II 2.0 16V DynLux MY05 B66 Gris Eclipse * 17 inch Borbet LV4 Lights Black * Continental SportContact2 225/50/17 * PE150 Finishine DAP900

zuidwest10
#18 Gepost : maandag 17 januari 2011 16:18:16

keurig geworden die I30
VAG rules
Cyruzzz
#19 Gepost : maandag 17 januari 2011 18:52:45

Ziet er erg netjes uit Arjan... Moet zeggen dat ik de stoelen erg stijlvol vind, maar wat hierboven ook al werd gezegd. t dashboard ziet er een beetje uit als een goedkope Space Shuttle.

Jammer van het "huidje"... Mooi gepoetst iig
Pastra-v6
#20 Gepost : maandag 17 januari 2011 23:19:52

scenic schreef:
Niet helemaal met je eens.......mijn Scenic is ook gespoten af-fabriek met watergedragen (= acryl-lak) metallic. Ik durf hem er wel naast te zetten om het verschil aan te tonen.......en dat het dus veeeeeeeel beter kan. Ligt gewoon aan de spuiter (al dan niet automatic-robot geinstalleerd..........

Ik heb met mijn spuiterij ook overlegd om het tot het minimum te kunnen beperken. Maar volgens hun ligt het aan het spuitgedrag, na het (automatisch) spuiten gelijk de oven in en niet goed laten uitharden voor de volgende laag is de grootste oorzaak. Zelfs de calibra heeft na ruim een week buiten de cabine uitharden een beetje sinaasappel.

Ben het wat dat betreft wel met je eens Scenic, dat het aan de spuiter ligt-> snel spuiten en te snel drogen is de grootste oorzaak...
Only driving Opel:

Corsa Scheurdiesel 1.7(1998) met 60 manke paardjes
Manta B1 2.4 met carbs(in opbouw)(1981)
Calibra 2.5 V6(in opbouw)(1997)
superduck1
#21 Gepost : zondag 5 februari 2012 17:09:44

Prachtige detail en wagen! ( mede doordat ik ook in bezit ben van dit type wagen en er zeer tevreden over ben! )
van zodra de winter weg trekt mijn nieuwe dap eens testen ( dus bedankt voor deze detail neer te type! )
IbizaSigno
#22 Gepost : zondag 5 februari 2012 22:20:47

De i30 staat er netjes op! Kan je buurman weer blij mee zijn.
Seat Ibiza signo 1.4 16v
Aficior
#23 Gepost : maandag 6 februari 2012 0:39:42

Erg mooi geworden.
Bijzonder detail ook aan de velgen om de spaken aan de binnenzijde van een chromen deel te voorzien.

Fix It! The Scratch Has Met Its Match by Billy Mays (R.I.P.)
K L I K K E R D E K L I K
I am the King of bling!
mk-us
#24 Gepost : maandag 6 februari 2012 4:50:23
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer brons: Plaats regelmatig details.

Algemeen:
- auto buitenzijde is echt burgelijk maar trekt mij wel positief aan in zijn algemeenheid, zeker de velgen zijn verdraaid mooi
- auto binnenzijde is keurig, zetels zien er meer dan keurig uit alleen het middenconsole is weer over de top bedachte troep om een poging te wagen om mee te kunnen komen in de 21e eeuw oid
- sinasappel; gaat er bij mij werkelijk voor geen micromoment bij in dat dit in deze hoeveelheid nog mag. Zou een wetgeving voor moeten worden bedacht oid, heeft niks met het oog van een detailer te maken .... gewoon helemaal ruk en gaat nergens over.

Detailing:
- denk dat de eigenaar toch wel wat heeft opgepikt van de vorige uitleg want vanaf hier ziet het er allemaal best keurig uit, owkee velgen erg vies maar als niet-poetser hoort het er gewoonweg bij ( beter dan 2x per week de wasstraat door toch )
- als alles met finale+groen zo te doen is/was dan zeker niet te klagen blij
- koekegluur eens voor de Autoglym - Hi-tec Wheel Brush, krast niet en met beetje pielen en poeren kom ik een heel eind en bevalt me uitsteekbaar ( ook zalig voor de motorruimte daar ie tegen chemische bende kan en geen haren verliest e.d. )
- al met al hebben jullie weer tiptop werk afgeleverd!

// >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire