Afgelopen vrijdag en zaterdag was het tijd om de I30 van de buren eens onder handen te nemen.
Deze zijn vorig jaar over gestapt van een Opel Astra naar deze Hyundai I30
(iedereen maakt wel eens fouten zullen we maar zeggen

).
Nadat ik de Astra al eens eerder onder handen had genomen gelijk wat tips meegegeven omtrent het wassen (aparte emmer, washmitt ed).
Eerst eens wat foto's van de Hyundai waar het om gaat.
Zo op het eerste oog zit er nog wel iets op wat op wax lijkt:

Velgen zijn redelijk smerig (vooral binnenin - achterzijde van de velg) :

Als eerste vrijdagavond om 15:00uur de auto maar eens gewassen met Meguiar's NXT wash :

Vervolgens buiten met Dodo Born slippery icm Dodo supernatural Clay de auto geclayed. Erg veel troep kwam er overigens niet vanaf, alleen op de onderzijde van de deurpanelen en achterbumper zat wat troep.
Na het clayen de auto gewassen met Dodo Wax Safe Wash, afgespoeld en afgedroogd met de miracle dryer.
Redelijk strak plaatje zo op het eerste oog

Auto nog even laten uitlekken en deze tegen 18:00uur de garage ingereden.
Zaterdagmorgen om 8:00uur weer begonnen. Als eerste alle kunstof delen die grensen aan de gespoten delen afgeplakt.

Onder het TL licht icm de Brinkmann zijn er toch her en der wel een paar hele kleine krasjes zichtbaar in de metallic lak :

Alle delen als eerste gepolijst met Finale op een licht groene pad icm de DAP900.
Ook ditmaal weer de padwasher gebruikt, wat een uitvinding!
Dit werkt echt vele malen prettiger als steeds je pad's onder de kraan uitwassen.
Na Finale alles afgenomen met 50% IPA / 50% water. Dit na het afnemen even laten uitademen.

Na even een bakkie gedaan te hebben was het tijd voor Dodo Lime Prime.
De Lime Prime heb ik icm een rode pad en de DAP900 aangebracht. Na het aanbrengen van de Lime Prime heb ik deze een minuutje of 3 per paneel laten zitten om het vervolgens weer af te nemen met een koraaldoek.
Na alle delen te hebben gedaan de auto in een laagje Dodo Light Fantastic gezet.
Deze heeft de eerste keer 45 minuten gecured waarna deze is afgenomen. Na 15 minuten nog een laagje aangebracht welke een half uurtje heeft gecured.
Ondertussen ook even de binnenzijde aangepakt. De stoelen zijn behandeld met PB's Leather Stuff en het dashboard met PB's Natural Look.
Glaswerk is gedaan met Meguiar's NXT glass cleaner.

Na het afnemen van de 2de waxlaag nog even de velgen in een laagje collinite gezet.
Het eindresultaat :

Het stappenplan :
- Afgespoeld
- Velgen gereinigd met Meguiar's Wheel Brightener
- Banden en wielkuipen ontvet met APC 1:10
- Gewassen met 2 emmers icm Meguiar's NXT shampoo & washmitt
- Geclayed met Dodo Born Slippery
- Afgespoeld en gewassen met Dodo Wax Safe Wash
- Afgedroogd met Miracle Dryer
- Gepolijst met Monello Finale
- Afgenomen met IPA (50/50)
- Dodo Lime Prime aangebracht
- Afgenomen
- Dodo Light Fantastic wax aangebracht (2x)
- Leer behandeld met PB's Leather Stuff
- Kunstof behandeld met PB's Natural Look
- Banden behandeld met PB's Bold n Bight
- Ramen gereinigd met Meguiar's NXT Glass Cleaner
- Velgen behandeld met Collinite 845
Ik moet zeggen dat de auto er zeer netjes bijstond voordat deze kwam. Zeker gezien het feit dat de auto niet zo wordt bijgehouden zoals wij dat gewend zijn. De lak vond ik erg prettig werken. Er was niet veel voor nodig om het gewenste resultaat te behalen.
Bij de handgrepen op het achterportier zaten bijvoorbeeld nogal wat krassen, na 1 hit met finale op licht groen dan was dit al als sneeuw voor de zon verdwenen.
Helaas kreeg ik binnenzijde van de velgen niet zo schoon als ik zou willen, mede door de weinige ruimte tussen de 17"velg en remschijf. Binnenkort gaat de I30 mee naar de loods waar deze de brug op kan om ook de binnenzijde eens goed te kunnen reinigen.
Bedankt voor het lezen!
Gr. Arjan
www.AstraTuningClub.nl => De site voor Astra rijdend Nederland!