Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

2 Pagina's 12>
Schuurspons incidentje op een achterruit bij Rodders Opties
Dibbuz
#1 Gepost : zondag 30 januari 2011 13:47:39
Rang: Moderator
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer goud: Detailer in optima forma!Review zilver: Plaatst regelmatig goede reviews.

Jan (Rodders) had last van een schuurspons incidentje op zijn achterruit na een bezoek bij de dealer.
Hoe ze dat erop kunnen krijgen is mij een raadsel, om zulke krasjes op een ruit te krijgen ben je echt even bezig. Het is dan voor mij een compleet raadsel hoe je dat voor elkaar krijgt.

Zie hier:

Denk niets teveel gezegd diablo

Jan had een flesje Diamondite Glass Resurfacing Creme en een 6tal Glass Leveling Disc.

Hij dacht dat hij er aan 2 genoeg zou hebben maar uiteindelijk alle 6 gebruikt. Ongeveer 2/3 hits per schijfje. Ook niet zachtzinnig te werk gaan.
Stampen is het devies anders gebeurt er niet veel. Schijfjes lopen snel vol en zijn snel versleten maar het resultaat mag er zijn.
Helaas is het niet te doen om de randen goed te polijsten, we hebben geprobeerd om een schijfje op maat te maken voor de 2,8" plate en zelfde een plate op maat te maken voor de 4" schijf maar het hielp helaas weinig.

Resultaat:

Video bij het verhaal:

Dit was mijn 2e keer dat ik een ruit aan het polijsten was. Het is niet makkelijk, je moet flink aan de gang maar ik ben erg blij met het resultaat wat behaald is.
Zeker als je de voorfoto's goed bekijkt is het een bizar verschil wat ik eerlijk gezegd niet gedacht had toen we eraan begonnen.

Misschien dat Jan nog even een update kan geven hoe het eruit ziet in de zon (wel of geen hologrammen oid) en zowel Jan als Bart hun ervaringen met het glaspolijsten wat toch een vrij onbekend gebied is.

Verder gaan is niet zo moeilijk, weten wanneer je moet stoppen wel...
Bastard of Bling!
Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
bartr123
#2 Gepost : zondag 30 januari 2011 14:00:08
Rang: Lid
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

Ik heb het van een afstandje eens afgeken.
Als je ziet hoeveel werk,en kracht het kost om een strak resultaat te bereiken,dan nog niet gesproken over de producten.
Plus het feit dat de randen nooit mooi strak worden,en je kans op hologrammen hebt(vrijwel zeker)
zou ik als mijn raam er zo uit zou zien een afspraak maken met de ramenboer en er een nieuw ruitje in laten zetten,de meeste zijn hiervoor verzekerd en betalen alleen een eigen risico.

Verder Chapeau voor het werk!
Opel Antara 2008
Festool
3M
zuidwest10
#3 Gepost : zondag 30 januari 2011 14:24:08

Mooi resultaat heren,en wat een krassen hoort dit voor de garagist niet als een schade gevalletje van zijn kantregels ,ik zou de ramen uitgenomen hebben of was dit te ingewikkeld?
VAG rules
Lexusfreak
#4 Gepost : zondag 30 januari 2011 14:37:53

Schuurspons ??, niet met schuurpapier ??

Respect dat je hieraan wil beginnen Jan en Dennis.......great

Hoe heet werd het raam wel niet ?? Zag er in het filmpje tijdens het opsuiten van IPA zelfs stoom afkomen niet ??
bartr123
#5 Gepost : zondag 30 januari 2011 14:39:38

Water voor af te koelen en IPA voor te ontvetten,maar de damp bleef er vanaf slaan.
Vraag me nu eigenlijk af tot hoever je kan gaan voor de thermische breuk komt..
Opel Antara 2008
Festool
3M
Marijn
#6 Gepost : zondag 30 januari 2011 15:46:02

Jeez wat is er op dat raam gebeurdohoh Wat een hitte zeg, stoomt lekker.

Bij ons had de garage eens een stuk gereedschap op de voorruit laten vallen, dikke barst erin....zijn ook weg nu bij die garage.
Virus
#7 Gepost : zondag 30 januari 2011 16:05:10

Mijn vriendin haar wagen heeft ook zo'n schuursponsvlek, gelukkig niet zo groot als deze....valt nauwelijks op...tenzij je weet waar het zit natuurlijk want dan zit je er voortdurend naar te kijken grrr ......of tot de zon erop schijnt.

Weet nog niet of ik dit zelf ook eens ga proberen maar dit is alvast weer een interessante post, bedankt! great
Progress is a slow process
joeltje
#8 Gepost : zondag 30 januari 2011 20:03:54

mooi werk, maar hier had ik toch echt een nieuwe ruit ge-eist...
Audi-Man:
A8, Q5, A3, A4, A8

martijnvanderh
#9 Gepost : zondag 30 januari 2011 20:08:50

Ik wil niet veel zeggen. Al is het resultaat op de foto's wel super dik, stel ik toch vraagtekens...

Als dit bij de dealer gebeurd zou ik vriendelijk doch dringend verzoeken of zij even een aantal ruiten willen vervangen op hun eigen kosten...

Dan zou ik nooit akkoord gaan met een 'oplapbeurt' door een polijster...
Dibbuz
#10 Gepost : zondag 30 januari 2011 20:37:43
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer goud: Detailer in optima forma!Review zilver: Plaatst regelmatig goede reviews.

Ik weet niet meer precies hoe het zat maar Jan zal best daar zijn redenen voor hebben.

Verder gaan is niet zo moeilijk, weten wanneer je moet stoppen wel...
Bastard of Bling!
Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
moto
#11 Gepost : zondag 30 januari 2011 21:53:41

Had inderdaad die dealer aansprakelijk gesteld.
Mafkezen.
Lijkt me dat dit nooit 100% goed komt.
Tim
#12 Gepost : zondag 30 januari 2011 21:57:31

Het lijkt me logischer dat de ruiten schoongemaakt zijn met staalwol en dan een te grove variant. Vraag het maar eens na bij de dealer! Waarschijnlijk was er iets hardnekkigs op gekomen en dat dachten ze even met staalwol weg te halen. Het zal niet de eerste keer zijn en aan het patroon te zien is het staalwol geweest.

Ik snap er alleen geen zak van dat die schijfjes snel versleten zijn, ze lopen wel snel vol, maar na schoonmaken moet je ze meermaals kunnen gebruiken. Het schijfje zelf doet niets meer dan de korrel tegen de ruit aan drukken en van slijtage is pas sprake als de pas dun is geworden.

I'm the Master of Bling!
bartr123
#13 Gepost : zondag 30 januari 2011 22:05:00

Jou kennende Tim,heb je hierover al eens navraag gedaan bij de leverancier van de schijfjes,ook betreffende een passende plate..
Opel Antara 2008
Festool
3M
Tim
#14 Gepost : zondag 30 januari 2011 22:10:07

De schijven zijn van Lake Country en ik heb het inderdaad een keer nagevraagd. Die pads zijn van een soort geperst materiaal en zijn pas versleten als dat materiaal ook weg is.

Zelfs het vollopen zou niet uit moeten maken, zolang de pad een pad is blijven ze werken. Tenminste dat is de bedoeling en ook mijn ervaring. Ik heb (als is het inmiddels weer een tijdje terug) een hele vooruit met 1 pad gedaan en later met diezelfde pad ook nog de achterruit van Adrie's vorige auto.

Binnenkort moet de voorruit van de R8 eraan geloven en dan zal ik het nogmaals goed bekijken.
I'm the Master of Bling!
bartr123
#15 Gepost : zondag 30 januari 2011 22:14:52

Dan ben ik zeer benieuwd,want hier heb ik 6 pads de prullenmand in kunnen dragen.
We hebben ook een plate (van het SoLo systeem) afgedraaid tot de maat van de schijfjes,maar dat was geen daverend succes.
Het blijft overgines bizar hoe je op de naam zegt het al glashard materiaal zulk resultaat kunt behalen,al ging dit niet zonder slag of stoot...
Opel Antara 2008
Festool
3M
Tim
#16 Gepost : zondag 30 januari 2011 22:19:08

Hoe zien die pads er nu uit dan? Dennis heeft ze hier op kantoor ook 'afgeschreven' en hier liggen ze nog en die zien er gewoon nog prima uit (vol met polijstmiddel, dat wel).

Ook moet het glas niet zo heet worden dat het stoom eraf komt, er wordt dan te intensief gepolijst en ik kan me voorstellen dat de pads / polijstmiddel dan samensmelten en dan schrijf je inderdaad die pads wel af.

Bij mij werd de ruit wel warm, maar niet heet of zo warm dat het stoom van water af zou komen.
I'm the Master of Bling!
Paulus de Boskabouter
#17 Gepost : zondag 30 januari 2011 22:27:15

Leuke dealer.....nee Ik liet het er niet bij zitten.

Respect voor het werk! Dat valt niet mee zeg.

Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TDI Ambition Proline
Tim
#18 Gepost : zondag 30 januari 2011 22:28:47

Ik heb net het filmpje pas gezien.

Dat lijkt niet goed te gaan. Met een rotary is 1000 toeren het maximum op glas (ideaal gezien tussen de 800 en 1000 toeren), volgens mij zag ik zo snel de machine naar stand vier gaan en het klonk ook aardig hoog qua toeren, klopt dat?
I'm the Master of Bling!
bartr123
#19 Gepost : zondag 30 januari 2011 22:29:44

De pads zitten vol met aangekoekt produkt,misschien dat dit mede door de warmteontwikkeling is gekomen,ze voelde ook egaal glad aan.
Ze hadden geen polijstende werking meer.

Edit
Er is de zelfde werkwijze toegepast als op de Golf van Dana.
Opel Antara 2008
Festool
3M
Tim
#20 Gepost : zondag 30 januari 2011 22:35:33

Die werkwijze heb ik niet gezien, dat is buiten mij om gegaan, maar als daar ook die hoge toeren zijn gebruikt, dan snap ik wat er mis gegaan is.

Jullie mogen blij zijn dat dat glas niet gesprongen is mannen.

Edit zojuist vernomen dat het 1400 a 1500 toeren is geweest. zweep
I'm the Master of Bling!
bartr123
#21 Gepost : zondag 30 januari 2011 22:37:23

bartr123 schreef:
Vraag me nu eigenlijk af tot hoever je kan gaan voor de thermische breuk komt..
Is mn gedachte toch ergens juist.
Opel Antara 2008
Festool
3M
Tim
#22 Gepost : zondag 30 januari 2011 22:43:19

Dat is het zeker ja.

bartr123 schreef:
De pads zitten vol met aangekoekt produkt,misschien dat dit mede door de warmteontwikkeling is gekomen,ze voelde ook egaal glad aan.

Regelmatig losborstelen met een hardere borstel (hard nylon bijvoorbeeld en soms werkt een koperborsteltje).
I'm the Master of Bling!
bartr123
#23 Gepost : zondag 30 januari 2011 22:46:54

Ok,door schande en schade leert men,het is een vrij onbekend terrein glas polijsten.
Gelukkig was ik bezig met naadjes en kiertjes polijst en stofvrij aan het makenLoL
Opel Antara 2008
Festool
3M
Tim
#24 Gepost : zondag 30 januari 2011 23:22:05

Voor de volgende keer: RTFM of overleg met de fabrikant of met mij. weg
I'm the Master of Bling!
rodders
#25 Gepost : zondag 30 januari 2011 23:44:08
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer zilver: Frequente detailerReview brons: Heeft goede reviews geschreven.

Goed, even een antwoord van mij.

Ten eerste zijn de krassen erin gekomen door de schade hersteller, niet door een dealer.
Ten tweede moet je niet meteen gaan roepen om ermee terug te gaan als je het gehele verhaal niet kent. Ik ben heel zuinig op mijn auto en indien dit door de dealer was aangebracht dan had hij een nieuwe ruit mogen steken. Echter is dit gekomen tijdens het herstellen van mijn wagen die eigenlijk door de verzekering total loss verklaard had geweest ware het niet dat de schadehersteller veel voor mij gedaan heeft. Inclusief het laten vallen van zijn eigen winst. Ik heb deze auto nodig en het was dus voor mij geen optie om deze total loss te laten, je hebt niet zo op één twee drie een aangepaste wagen(hand gas en rem) voor de deur staan.
Door deze bovenstaande redenen en het steeds zeer correct handelen (op uitzondering van de rui) heb ik besloten niet te gaan klagen bij de schade hersteller en het proberen zelf op te lossen. Glas polijsten had ik toch een keer graag geleerd. Tevens was ik me van de mening dat ik het niet erger kon maken, hadden de krassen er niet uitgegaan was er wel eens een baksteen door het ruitje gegaan en vervangen geworden. Echter wil ik die kosten liever niet doen want er komt later dit jaar een andere wagen.

Nu het glas polijsten zelf, ik heb er geen ervaring mee. In de webshop staat er geen uitleg over hoe het je het moet doen. Ook op het internet vind je er niet veel info over, dus dan ga je zelf maar experimenteren. Misschien niet helemaal zo als het moet maar ach uit fouten maken leer je tenminste. Ik moet tevens toegeven dat ik tijdens het polijsten wel schrik had dat het glas zou breken want het werd heel erg warm.
Echter moet ik wel toegeven dat het resultaat heel goed te noemen is en dat er in de zon maar heel kleine hologrammen te zien zijn. Ook dat de schijfjes te herbruiken zijn wist ik niet, misschien dit even vermelden in de webshop bij de beschrijving van het product. Ook vind ik het bizar dat jij vermeld dat je niet boven 1000toeren mag komen, ik heb echt het gevoel dat onder dat toerental geen resultaat te behalen was.

Enkele tips dus als je zelf aan het glaspolijsten wilt gaan:
- koop de juiste producten
- vraag raad aan tim
- machine niet boven de 1000toeren
- pads uitwassen en dan herbruiken

Nu dat ik er wat meer over opzoek, info van de fabrikant:
diamondite schreef:
Press an included leveling disc onto the backing plate. Apply an X of Diamondite Glass Resurfacing Creme across the pad. Spread the polish over an area of about 6 x 8 inches with the drill turned off to prevent splatter. Operate the polisher at between 800-1000 RPM or 3000-4000 OPM. Use caution around chips and cracks. Polish for approximately two minutes, or until the creme starts to dry. Wipe off the residue with a damp cloth.

Good, better, best. Never let it rest. 'Til your good is better and your better is best.
mk-us
#26 Gepost : zondag 30 januari 2011 23:53:33
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer brons: Plaats regelmatig details.

1 - geweldig resultaat!
2 - wij alleen weer wat wijze geworden m.b.t. de levensduur en gebruik van de discs
3 - wij alleen weer wat wijze geworden m.b.t. het toerental en zodoende de werkwijze
4 - wellicht een aanrader om de extra verkregen info bij de webshop ( of wellicht een papieren handleiding ) bijvoegen >>> niet elke klant is lid van het forum

( handschoenen en bril geen overbodige luxe gezien het feit dat het dus wel gruwelijk mis kan gaan en zodoende de veiligheid gewaarborgt blijft! )

// >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Tim
#27 Gepost : maandag 31 januari 2011 0:00:39

rodders schreef:

Nu het glas polijsten zelf, ik heb er geen ervaring mee. In de webshop staat er geen uitleg over hoe het je het moet doen. Ook op het internet vind je er niet veel info over, dus dan ga je zelf maar experimenteren.

We zullen proberen een how-to te maken en deze op het forum te zetten. Ik ben het met je eens dat het niet heel duidelijk is.

rodders schreef:

Echter moet ik wel toegeven dat het resultaat heel goed te noemen is en dat er in de zon maar heel kleine hologrammen te zien zijn.

Het is verstandig om de ruit na te behandelen met de Glass Work Restorer, hiermee verwijder je als het goed is de microhologrammen:

http://www.carclean.nl/p...8ml_DIA-303_100960.aspx

rodders schreef:

Ook dat de schijfjes te herbruiken zijn wist ik niet, misschien dit even vermelden in de webshop bij de beschrijving van het product. Ook vind ik het bizar dat jij vermeld dat je niet boven 1000toeren mag komen, ik heb echt het gevoel dat onder dat toerental geen resultaat te behalen was.

Het is een heel traag proces en dat komt omdat glas, letterlijk, glashard is. Ook is net als bij autolakken, de ene ruit harder dan de andere ruit. Toeren verhogen om sneller / beter resultaat te krijgen kan misschien wel, maar je neemt een flink risico door oververhitting en wellicht dus ook door het versmelten van de leveling discs (en dus een kortere levensduur).

mk-us schreef:

4 - wellicht een aanrader om de extra verkregen info bij de webshop ( of wellicht een papieren handleiding ) bijvoegen >>> niet elke klant is lid van het forum

( handschoenen en bril geen overbodige luxe gezien het feit dat het dus wel gruwelijk mis kan gaan en zodoende de veiligheid gewaarborgt blijft! )

Handleiding: check, maar het zou ook op diamondite.com en op het flesje moeten staan?

Handschoenen en bril is wellicht nog een betere tip! ja
I'm the Master of Bling!
Lexusfreak
#28 Gepost : maandag 31 januari 2011 0:08:46

Uit de tijd dat ik bijna dagelijks met windowtinting bezig was weet ik nog twee dingen
- glas kan ontzettend veel warmte verdragen (2 verffohnen samen gebonden en beide in de hoogste stand om de folie te vervormen, en dan kon je het glas echt niet meer aanraken....

- d'r zit veel verschil in de hardheid van het glas, bv het glas van een opel beschadig je al met een mesje, en van een volvo nog niet met een kraspen......

Dus ook bij glas zal weer gelden....testspot
rodders
#29 Gepost : maandag 31 januari 2011 0:08:53
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer zilver: Frequente detailerReview brons: Heeft goede reviews geschreven.

Tim, bedankt voor de tips.
Ik ga ergens deze week nog eens wat spullen bestellen en dan ga ik het nogmaals proberen, dan met deze tips in het achterhoofd. Kijken hoe het dan lukt.
In ieder geval ben ik nog steeds blij dat ik het geprobeerd heb en dat Dennis me erbij geholpen heeft. Ik ben iemand die graag de dingen zelf uitprobeert en zeker niet snel voor hulp gaat roepen. Zo ben ik niet, loop liever zelf eens met men kop tegen de muur, uit dingen zelf te doen en aan te voelen leer je het meeste.
Daarom binnenkort,
Rodders vs Ruit: clash²

Good, better, best. Never let it rest. 'Til your good is better and your better is best.
mk-us
#30 Gepost : maandag 31 januari 2011 0:21:41
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer brons: Plaats regelmatig details.

@Tim: wellicht in samenspraak met diamondtite.com of het aldaar op hun site en/of etiket 'moet' staan een optie ( geen idee hoe dit zakelijk aangepakt dient te worden )
@Jan aka the titan: ik houd de clash in de gaten!

// >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
bartr123
#31 Gepost : maandag 31 januari 2011 7:23:14

Tim schreef:
Voor de volgende keer: RTFM of overleg met de fabrikant of met mij. weg

Ik denk,en vind dat Carclean.nl hier zelf ook een bijdrage in kan leveren.
Van vele producten is het voor velen niet te weten hoe producten te verwerken.
Neem een A-quartz,C-Quartz ik kan me hierin herrinneren dat B.K. overspoelt werd met vragen omdat niemand wist hoe dat te verwerken.

Opel Antara 2008
Festool
3M
RedCat
#32 Gepost : maandag 31 januari 2011 7:44:14
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

Heftige klus en dito discussie.
Ik neem emoticons altijd wat letterlijk, dat helpt

Benieuwd naar de verdere ervaringen ...
oeps moet zelf ook nog wat uitspraken nakomen

Hans
The best start for an answer, is someone to come up with a good question.
SkyBuMp
#33 Gepost : maandag 31 januari 2011 9:22:44

Dat is volgens mij de meerwaarde van een forum dat zowel positieve als negatieve ervaringen uitgewisseld kunnen worden. Hiierdoor ben je in staat om van elkaar te leren en elkaar te helpen tot zover mogelijk. Zeker wat betreft dit soort "nieuwe" polijst objecten. great
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
2 Pagina's 12>
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire