|
|
Rang: Lid Lid sinds: 24-8-2008 Locatie: Vlaardingen
|
Ik zat van de week op DW (detailingworld) te kijken en kwam een erg leuke en goede zelfbouw sun gun topic tegen die ik met iedereen wil delen. Ik heb aan Tim permissie gevraagd, dus hij weet van dit topic af. Allereerst de link naar het betreffende topic: http://www.detailingworl...37867&postcount=152
Ik heb bewust gekozen om naar deze post te refereren aangezien ik niet erg gecharmeerd ben van de manier waarop de oorspronkelijke topic starter zijn mod gemaakt heeft. Benodigheden: kapotte/goedkope 12v/14.4v accuboormachine, GU5.3 fitting GU5.3 lamp 35W 4700K 36gr (of iets hiervan in de buurt) Beetje basis kennis electra  Goed hier gaan we, ik heb onderstaande spullen bij een bouwmarkt vandaan, de gu5.3 fitting hebben ze niet los bij bouwmarkten dus heb ik een buitenlampje gekocht welke dezelfde fitting had (staat altijd op de doos). Verder nog een cheap ass 12v accuboormachine gekocht, ik wilde eigenlijk 14.4v maar dat vond ik het prijsverschil niet waard. De spullen:   Toen de lamp gedemonteerd voor de fitting:  De accuboormachine eerst getest:  Opengemaakt:  Motor los gehaald, de zwarte en de rode draad vlak achter de motor los knippen:  De houder van de lamp heb ik gemodificeerd om ook weer een houder voor de lamp te zijn in de boormachine, de zwarte en de rode draad zijn verbonden aan het tweeling snoer van de fitting en de draden zijn gesoldeerd. Ik heb even provisorisch de gesoldeerde stukken afgetapted, maar hier komen nog krimpkousjes over heen, was puur om te testen: Tevens is de schakelaar om de motor linksom en rechtsom verwijderd aangezien deze geen functie heeft  Zo ziet het eindproduct eruit:  En dit zijn de resultaten met een 20watt lampje welke ik nog ga vervangen door eenzelfde lamp als in de orginele sun gun.  De lamp reageert op hoever je de schakelaar indrukt dus dimt als het ware. Ik weet dat de orginele sun gun een ventilator bevat, maar ik ben van mening dat je de lamp toch niet lang aan hebt en daarom zal de warmte ontwikkeling wel meevallen. Dus kom maar op met jullie creaties Filmpje: De video heb ik zelf niet gemaakt, maar heb wel toestemming gevraagd aan de maker van deze. Have fun. Het beste onderdeel op het forum --> klik hier<--
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 12-6-2010 Locatie: Zoetermeer
|
Dat ziet er ook heel netjes uit zeg  Volkswagen Polo 6n2 GTi - Black Magic
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 6-9-2009 Locatie: Omg. Deurne (NL)
|
Deze versie is tenminste wel "portable"  New detailing project: Silver Beetle Highline (SOLD!) "Gek zijn doet geen pijn" - rodders
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 20-1-2010 Locatie: Oet Grunn!
|
 He dat is gaaf gemaakt zeg! -gaat dit weekend knutsellen met een kapotte Bosch- Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TD I Ambition Proline
|
|
|
|
Ben benieuwd Paulus, ga van het weekend ook eens op zoek naar een kapotte accuboormachine. Als je de gelegenheid heb zou je dan wat plaatjes kunnen schieten? Het beste onderdeel op het forum --> klik hier<--
|
|
|
|
Zal ik doen! Morgen eens kijken bij de lokale bouwmarkt naar de ingredienten! Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TD I Ambition Proline
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 8-5-2010 Locatie: Hilversum
|
er staat op DW ook een versie met een Fohn. minder draadloos, maar je moet maar net een kapotte fohn hebben liggen  groeten Bart
=> Goede raad is duur. Er niet naar luisteren nog duurder.
=> Waar een detailer gaat, is ook een 1-pots wondermiddel met "hetzelfde resultaat".
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 7-10-2010 Locatie: Almere
|
Dat is een heel goede oplossing!Ik heb nog wel een oude schroefmachine liggen....
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 5-5-2009 Locatie: Etten-Leur
|
Geweldig idee zeg! Hier ligt nog een oude Hitachi 9,6 volt en een van Metabo 9,6 volt. Alleen jammer dat die allemaal accu's hebben die niet best meer zijn. De accu van de Metabo is 12 volt maar deze laadt nog maar tot 3,5 volt op, al niet meer genoeg op de tol te laten draaien. Nobody expects the Spanish Inquisition!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 18-4-2009 Locatie: Noorwegen
|
Schrik niet van de prijs van de sun gun lamp, het zijn geen standaard halogeen pitjes........... Wel heerlijk al dat gehobbie!
|
|
|
|
@blackpassat, je kunt even bij C*nrad, nieuwe accu cellen bestellen en in je accu-pack solderen  nog meer gehobby! groeten Bart
=> Waar een detailer gaat, is ook een 1-pots wondermiddel met "hetzelfde resultaat".
|
|
|
|
Gisteren vol goede moed aan de gang gegaan met het slopen van een schroeftol. Een lollig werkje waarbij al gauw de tafel vol onderdelen lag.  De boorkop gaat naar een maat van me die toevallig op het goede moment langskwam en wist te voorkomen dat de kop in de kliko terechtkwam. Ruimte genoeg om de lamp en de fitting te plaatsen zo te zien: Vanmorgen vol goede moed het vervolg opgepakt. De onderdelen bestellen valt als leek nog niet mee. Zie het juiste lampje en de juiste "lampvoet" (zo schijnen ze een fitting tegenwoordig te noemen) maar eens te vinden. Uiteindelijk ben ik erachter dat het lampje tussen de 15 en 20 euro gaat kosten en dat de fitting voor ongeveer 10 euro te scoren moet zijn. Nu nog een nieuwe accu. Die wordt aangeboden voor 66 euro zag ik ergens. Dat gaat me toch even te ver. Voor dat geld heb ik de nieuwste Brinkmann! Project voorlopig maar weer in de kast. Mocht er iemand zijn die de reeds gesloopte boortol, de kapotte accu's en het laadapparaat (Metabo type C 60 voor 7,2 t/m 15,6 volt accu's van het type NiCd en NiMh) kan gebruiken dan stuur maar een pm-etje. Alles in een originele koffer. Nobody expects the Spanish Inquisition!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 21-6-2010 Locatie: België antwerpen
|
@blackpassat: wat zeg jij nu? 66euro voor die fitting? euhm... jij wil een volledig zuiver gouden fitting met diamantjes en aangeboden door een top fotomodel in bikini? fittings kosten tussen de €0.8 en €1.5 klein verschil? dan kom je uit op een €20 ongeveer volledig want het lampje is wel 15-20euro link via pm gestuurd nog liever een ster in men vooruit dan een op men motorkap
|
|
|
|
Nee dat is niet wat ik zeg. Een nieuwe accu kost me 66 euro, die heb ik ook nodig want de accu's die ik bij de schroeftol heb komen niet verder dan zo'n 4,5 volt. Maar als een topmodel hem komt brengen dan denk ik er nog even over Nobody expects the Spanish Inquisition!
|
|
|
|
Ja dan kan je beter voor een el cheapo nieuwe boormachine gaan van 30,- euro. En ik heb even zitten kijken voor een gu5.3 fitting en deze kost 75 eurocent. Het lampje kost inderdaad wel zoiets, maar moet ook wel iets goedkoper te scoren zijn denk ik. Het beste onderdeel op het forum --> klik hier<--
|
|
|
|
Weet inmiddels ook alweer de Bosch het niet meer doet: kapotte accu!  Nieuwe accu: 122,- euro! Dus geen zelfbouw sungun by Paulus.... Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TD I Ambition Proline
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 16-5-2008 Locatie: Franeker
|
Accu's zijn standaart bij bijna elke boormachine achteraf te bestellen,... Echter, de accu's zijn zo'n beetje altijd twee keer zo duur als een nieuwe boormachine, met 1 of zelfs 2 accu's. Heb ik vaak genoeg meegemaakt in de bouwmarkt, en ja er zijn mensen die gewoon alleen een nieuwe accu willen "2006 Alfa Romeo 147 1.9 JTDm 16V Distinctive TI"
|
|
|
|
De Bosch koste toen ik hem kocht (net het bonnentje gevonden in de administratie) 49 euro. Is nog maar 6 jaar oud. Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TD I Ambition Proline
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 27-10-2009 Locatie: Safe Sex
|
Mijn Bosch heeft 2 waardeloze accu´s, wanneer ik denk iets te moeten gaan schroeven, moet ik ze oplade, ook al gebruikt ik ze dan niet zijn ze 1.5 dag later ook leeg.
Is al zo vanaf dattie nog geen 2 jaar oud was, voor mij geen Bosch meer
|
|
|
|
Die van mij heeft het ook zo'n twee jaar gedaan. Ligt al jaren in de garage, nu maar naar het verzamelpunt gebracht in de gemeente. Ik gebruik nu al jaren Makita, werkt nog steeds als nieuw. Zeer goede accu. Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TD I Ambition Proline
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 14-9-2009 Locatie: St-Truiden, belgië
|
Die goedkope schroefboormachientjes zijn allemaal even waardeloos, ongeacht van welk merk ze ook zijn. Heb er zo een 4tal versleten op enkele jaren tijd, daarna eens dieper in de beugel getast en een makita 18v gekocht en die blijft het vlekkeloos doen en bied dubbel zoveel power als een Black&Decker of Bosch (groen) toestel van 18v.
Ik heb nog een Black&Decker liggen van 12v waarvan de batterijen (2stuks) nog wel werken maar de boorkop versleten is, na het zien van deze "doe het zelf" klusjes ga ik me deze week ook eens toeleggen om zoiets te bouwen. Lijkt me nog vrij makkelijk om te maken.
|
|
|
|
en er is niemand zo euhm... fout als ik om de accu zelf te verzwaren? openhalen, bestaat 99% uit gewone oplaadbare batterijen, deze in serie zetten(solderen aan elkaar) en je hebt een accu van 1.2,2.4,3.6,4.8,6,7.2,8.4, voltage... aangezien je altijd uitbreid met 1.2(standaard voltage oplaadbare batterij) nog liever een ster in men vooruit dan een op men motorkap
|
|
|
|
Bartezzz schreef:je kunt even bij C*nrad, nieuwe accu cellen bestellen en in je accu-pack solderen  nog meer gehobby! Acc_Focus schreef:en er is niemand zo euhm... fout als ik om de accu zelf te verzwaren? openhalen, bestaat 99% uit gewone oplaadbare batterijen, deze in serie zetten(solderen aan elkaar) en je hebt een accu van 1.2,2.4,3.6,4.8,6,7.2,8.4, voltage... aangezien je altijd uitbreid met 1.2(standaard voltage oplaadbare batterij) dat zei ik dus ook. accu cellen @ conrad oid. zijn er ook van 1.3 of 1.4 volt. dus dan kun je wel voltage bereiken. lampje wil graag 12volt. groeten Bart
|
|
|
|
Ahum Bartezz en Acc_Focus, mijn technische kennis beperkt zich tot het steken van een stekker in het stopcontact, en jullie willen mij aan de gang zetten met solderen van oplaadbare cellen?? Nobody expects the Spanish Inquisition!
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 19-7-2010 Locatie: Hilversum
|
Toch maar even ergens een goedkope haardroger scoren? ---------------------------------- BMW7Forum BMW7Club-------------------------------
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 25-3-2010 Locatie: Bodegraven
|
Of een goedkoop accutolletje? Tip van de maand van Smurf :
"Als je teveel met een Smurf Smurft , wordt je van zelf wel verSmurft"
|
|
|
|
Is een goedkoop accutolletje geworden (Zie wijzigingen eerste post) Het beste onderdeel op het forum --> klik hier<--
|
|
|
Rang: Moderator Lid sinds: 6-4-2008 Locatie: Den Haag eo
|
Benieuwd hoe lang de accu mee gaat, de sungun accu is binnen een scheet leeg. Verder gaan is niet zo moeilijk, weten wanneer je moet stoppen wel...Bastard of Bling! Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
|
|
|
|
BlackPassat schreef:mijn technische kennis beperkt zich tot het steken van een stekker in het stopcontact,..... euhm.... owkee..... ook aangenaam kennismaken en binnen een scheet leeg? is dat dan zo een bierprot van een seconde of 30? of een vluggertje(de welbekende wwhhhhhieeeeeet :p ) nog liever een ster in men vooruit dan een op men motorkap
|
|
|
|
@Dibbuz, De accu gaat bij deze ook niet lang mee, n.l 15 minuutjes (continue gebruik) en dan gaat het licht hard dimmen. De accu heeft nog maar 1 volledige oplaad cyclus gehad dus ik denk dat het nog wel iets beter word, maar het zal niet opeens een uur worden denk ik. Wel is de duur afhankelijk van welke accutool/accu er gebruikt word, deze accu heeft maar 1,3Ah dus is dus snel leeg. Btw geen problemen gehad met oververhitting, er ging in iedergeval niks smelten Het beste onderdeel op het forum --> klik hier<--
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 14-9-2009 Locatie: St-Truiden, belgië
|
Ik heb me ook zo een homemade Sun Gun gemaakt. Black & Decker 14.4V accu machientje dat ik nog had liggen, maar waarvan de boorkop overleden was. Het ding dus nu een 2de leven gegeven, en werkt goed. Geen aanpassingen binnenin moeten doen, het lampje past perfect tussen 2 ringen die ook de boorkop vastklemde. Enkel draadjes aan elkaar hoeven solderen en krimpkousje rond. Koffer had ik nog, 2de batterij zat al standaard bij het toestel dus dat is mooi meegenomen.     Nu enkel nog een zoeken achter het geschikte lampje zoals de Sun Gun, want ik heb het gewoon getest met een 12v spot die hier nog lag.
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 18-4-2009 Locatie: Noorwegen
|
Mooi ding zo! je mag je wasbak wel eens polijsten, flinke bak swirls........... Wat betreft accu's: Ebay.de, heel veel accupacks voor specifieke accu's. Dit zijn dus voorgevormde accucellen waarmee je je kappotte cellen kunt vervangen in je oude accupack. Dus nieuwe cellen in de oude omhulsels maken, kun je gewoon zelf doen als je een beetje handig bent. http://stores.ebay.de/Ak...usch?_trksid=p4340.l2563
|
|
|
Rang: Lid Lid sinds: 13-9-2010 Locatie: Baal
|
Iemand een idee waar ik (liefst online) zo'n 4700 lampje van 12V kan kopen ?
|
|
|
|
Guest
|