Naar Carclean.nl
Welkom gast! Zoeken | Nieuwe berichten sinds | Inloggen | Registreren

Zomervelgen detailklusje Opties
Hebans
#1 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 14:40:09
Rang: Lid

Het wordt alweer wat warmer buiten en insneeuwen zal ook wel niet meer gebeuren, conclusie: de zomerwieltjes mogen er weer onder! Jammer genoeg heb ik ze medio november alleen gewassen en toen in de tas opgeborgen. Voor de beeldvorming: de velgen hadden 17.000 kilometers meegemaakt en zijn altijd behandeld met……. Turtle velgenwas (uit het pre detail tijdperk; geen slecht product als je de standtijd niet meerekent…). Wat heb ik allemaal gedaan om ze toonbaar te krijgen? Ik dacht: laat ik dit als toch nog redelijke newbie met jullie delen, ondanks alle vele posts over velgen reinigen. En ik zou zeggen: schieten maar als er wat verkeerd gaat!

De velgen vooraf:

Stap 1. Wassen
Dus aan de slag met de eerste stap:
- Wassen: met Meguiar's NXT overdosis, vervolgens;
- Banden: Meguiar's All Purpose Cleaner
- Velgen: Valet Pro Bilberry
- Gebruikte borstels: Mothers Wheelbrush, tire Brush en een was mitt speciaal voor de velgen. Mijn Daytona Brush had ik niet nodig. Gebruik ik alleen als ze onder de auto zitten.

Onderhanden werk: APC op de banden en ingeborsteld met de tire brush

Stap 2. Teer en kleien
- Enkele teerplekjes met..... terpentine en een goedkope “Blokker” Microfiber weggehaald bij gebrek aan een teerverwijderaar
- Direct daarna goed spoelen
- Kleien: zowel een Meg’s kleitje als de SN detailingclay en Quick detailer spray als smering bij het kleien (kleitjes zijn nu uiteraard alleen voor de velgen)… Helaas ook een kleitje laten vallen, uiteraard die van de SN…cry .

Stap 3. Rare lokale plekken weghalen
En toen kwam het: In de zomer al geconstateerd, maar bij ieder wiel zit achter twee spaken een vreemde zwarte aanslag. Het zit alleen bij de spaak links en de spaak rechts van het ventiel. Heel vreemd, geen idee wat het is weetniet . Op de foto zie je het duidelijk.

De aanslag in de velgen:

Ook aan de voorzijde van de velg is het goed zichtbaar. Wat waren mijn pogingen om het weg te halen:

- Nogmaals APC en nog eens kleien: geen resultaat
- IRON-X heb ik nog niet….
- Handpad op Mezzo: werkte iets, de aanslag werd minder minder
- Op advies van Carclean.nl gewoon met de DAP aan de slag gaan en een cone voor de hoekjes (Die net was uitverkocht helaas...). Even alle risicodelen afplakken met meerdere lagen tape (voordat ik de spaken beschadig met backingplate ofzo). Uiteindelijk had ik drie (…) hits met Mezzo op wit nodig en een hit finale op zwart (ik had geen zin om een oranje pad op te offeren).
- Hoekjes en randen velg met hand pad en mezzo (heb nog geen cone….)

Na alle pogingen:

Stap 4: afwerken
- Banden in de dressing (PB Bold N Bright Tire Dressing; paar drupjes op een pad volstaat, ideaal spul met voor mij de juiste uitstraling) voorzijde twee laagjes, achter eenmaal (met uitzondering bij de merktekens op de banden…)
- Velgen in twee laagjes PB Wheel Sealant

Eindresultaat:

In totaal heeft me het fors wat tijd gekost, maar ik hoop dat ik de DAP volgende keer niet meer nodig heb. Daarnaast wil ik graag ook met IRON-X aan de slag en een ‘echte’ teer verwijderaar. Dussss… de verzameling detailspullen wordt weer groter binnenkort ja . En die kan ik snel gaan gebruiken als de winter velgen en banden binnenrollen.....

RST-Smurf
#2 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 14:50:08
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.Detailer zilver: Frequente detailer

En was de vele inspanning wel waardt geweest zeggreat great .zien er weer als nieuw uitglasses
Tip van de maand van Smurf :

"Als je teveel met een Smurf Smurft , wordt je van zelf wel verSmurft"
stimpy68
#3 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 14:50:51
Rang: Moderator
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer zilver: Frequente detailer

great Als nieuw... Nee, beter dan nieuw!
Never try to teach a pig to sing; it wastes your time and it annoys the pig.
I'm not crazy. My mom had me tested.
Forumregels aangepast en uitgebreid, neem de tijd om ze door te lezen.
Virus
#4 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 15:58:57
Hulpvaardig brons: Regelmatig hulpvaardig

Prachtig resultaat! great
Progress is a slow process
SkyBuMp
#5 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 16:06:32

Goed bezig geweest hoor, dikke glans aan de voorzijde maar ook het velgenbed lief. Turtle in de kast en pb op de velgen regels
Paulus de Boskabouter
#6 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 16:26:46

Die zien er weer als nieuw uit! Onder wat voor een Audi komen deze velgen vandaan?

Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TDI Ambition Proline
picasso
#7 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 16:33:34

Idd prachtig gedaan , lijken weer als nieuw . wink2
it's better to live for something then to die for nothing
Hebans
#8 Gepost : vrijdag 18 maart 2011 17:10:12

Ik geloof uit alle reacties dat het aantal uurtjes dat erin zit wel opvalt hehehe .

@ Paulus
De velgen zijn de standaard S-line velgen onder een Audi A4 b8. De mijne valt deze week wel op: niet zo schone auto, wel schone velgen

@ SkyBuMp
De turtle spullen staan in de kast, mooi hoor al die felgroene flesjes wink2

(ik zie net trouwens de naafdoppen roestig en wel op zolder liggen hier ... lekker stom...)
Robbedoes
#9 Gepost : zaterdag 19 maart 2011 17:15:00

Mooi resultaat great

Mocht je nog eens tijd over hebben en een paar velgen willen reinigen.
Dan heb ik hier nog 5 spaakwielen staan die wel wat kunnen gebruiken LoL
Voorwielaandrijving????? Ik loop toch ook niet op mijn handen.
DB9
#10 Gepost : zaterdag 19 maart 2011 17:58:49

surprised die zijn weer als nieuw, super gedaan.
Bij vlagen ben ik geniaal, maar meestal is het windstil
Aficior
#11 Gepost : maandag 21 maart 2011 6:25:48

Die zien er vet uit zeg!
Mooi gedaan.

Fix It! The Scratch Has Met Its Match by Billy Mays (R.I.P.)
K L I K K E R D E K L I K
I am the King of bling!
Lexusfreak
#12 Gepost : maandag 21 maart 2011 8:29:46

Die zien er echt beter dan nieuw uit....heb je nog wat tijd ????knipoog
Eelco
#13 Gepost : maandag 21 maart 2011 9:01:24

Prachtig!great
Hebans
#14 Gepost : maandag 21 maart 2011 10:49:34

.... word bijna verlegen van alle reacties, en dat voor een eerste detail projectje post!

Maareh voor iedereen die zijn velgen aan het inpakken is om naar mij te brengen wink2 , komende weken ben ik nog wel bezig:

1. De winterwielen moeten de komende weken eraan geloven...
2. Als newbie had ik er ook nooit aangedacht om de remklauwen goed schoon te maken... dus als deze week de wheels eronder gaan: mooie schone wielen, zwarte remklauwen cry . Vanavond maar eens aan de slag met de remklauwen....
3. Er zit nog een auto om de wielen....
AudiA3
#15 Gepost : maandag 21 maart 2011 11:04:18

Doe de auto weg en concentreer je alleen nog op wielen!hehehe

Geintje; knap resultaat!
emiel10
#16 Gepost : maandag 21 maart 2011 11:24:29

erg mooi resultaat, ben ook benieuwd naar de rest van de auto, blijf het ook een van de mooiste velgen vinden onder een b7/b8
Hebans
#17 Gepost : zondag 27 maart 2011 18:25:08

De wheels zitten eronder dankzij SkyBuMp! Samen met hem ook nog de remklauwen en de naaf onder handen genomen.

Onze werkplek en de auto met de wintervelgen en -banden:

Iron X close-up voor de Naaf schoner te krijgen:

We hebben ook gekeken op een kleine testspot wat er met IronX gebeurde op de remklauwen (onbehandeld metaal). En dat was vooral interessant: Ging direct flink schuimen en resulteerde in een diepzwarte oppervlakkige oxidatie (als dat zo heet?) op de testspot. Kortom: De klauwen hebben we maar met het nodige schrobwerk schoongemaakt (Te weten met: APC, Bilberry, Borstels, Pad + Mezzo en Mothers Alu Polish en daarna in de Collinite Liquid Insulator). Toch nog maar eens coaten die dingen (of sparen voor een leuk setje Brembo's ja ).

Het resultaat:

En dan nu inclusief de auto (vandaag de auto gewassen en nagelopen met Red Mist.... lief ).

BlackPassat
#18 Gepost : zondag 27 maart 2011 18:38:02
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

Wat is jouw Audi toch een beauty Hebans. Prachtige kleurgreat
Nobody expects the Spanish Inquisition!
SkyBuMp
#19 Gepost : zondag 27 maart 2011 19:34:35

Heya Hebanshehehe, velgen staan weer goed zeg, zeker met de schone remklauwen. Was ff bikkelen maar nou zijn ze weer strak.
Marijn
#20 Gepost : zondag 27 maart 2011 19:57:50

Ziet er super uit, mooie velgengreat
corsawim
#21 Gepost : zondag 27 maart 2011 20:29:36

prachtig great
Groetjes, Wim
Paulus de Boskabouter
#22 Gepost : zondag 27 maart 2011 22:08:56

Prachtige wagen met strakke velgen!

Audi Avant RS2 - Audi ur quattro 20V (nr.156) - Audi A1 1.6 TDI Ambition Proline
mk-us
#23 Gepost : zondag 27 maart 2011 22:37:48
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer brons: Plaats regelmatig details.

Hebans schreef:

We hebben ook gekeken op een kleine testspot wat er met IronX gebeurde op de remklauwen (onbehandeld metaal). En dat was vooral interessant: Ging direct flink schuimen en resulteerde in een diepzwarte oppervlakkige oxidatie (als dat zo heet?) op de testspot.

Met dit stukje zit ik al wat langer in mijn hoofd:
leuk allemaal op gelakte delen etc, maar wat idd op ongelakt en dus pure metalen delen ?
Eet de Iron-X je metaal dan niet een stukje op ( even geen andere woorden voor ( en neenee, zullen idd geen monstertjes in zitten ).
Wellicht een suffe vraag maar zou toch gaan uitsluitsel willen zien hierop, zeker na hetgeen ik hierboven zo lees: schuimen, zwarte 'oxidatie'

Wie O Wie kan mij cq ons allen hier wat extra over vertellen?
( RedCat wellicht, die komt meestal wel aardig om de hoek qua chemische / natuurkundige insteken )

// >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
RST-Smurf
#24 Gepost : zondag 27 maart 2011 23:49:57
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.Detailer zilver: Frequente detailer

Ziet er strak uitglasses
Tip van de maand van Smurf :

"Als je teveel met een Smurf Smurft , wordt je van zelf wel verSmurft"
RedCat
#25 Gepost : maandag 28 maart 2011 7:09:28
Hulpvaardig zilver: Zeer regelmatig behulpzaam.

mk-us schreef:
... ( RedCat wellicht, die komt meestal wel aardig om de hoek qua chemische / natuurkundige insteken )

Ik ben maar zelfmade knoeier sarcastisch
Er zijn zowel chemisch analisten als scheikunde leraren op dit forum.
Zwart gaat vaak wel richting een oppervlaktereactie (dus niet diep)
Eens op zoek naar de productspecs. ik denk niet dat de klau onbehandeld is weetniet

Hans
The best start for an answer, is someone to come up with a good question.
Hebans
#26 Gepost : maandag 28 maart 2011 9:01:58

Dank voor de reacties. Stiekem ben ik ook best wel trots op mijn auto als ik 'm zo zie.... geniet

RedCat schreef:
Eens op zoek naar de productspecs. ik denk niet dat de klau onbehandeld is weetniet

ik ga het eind van de week eens vragen bij de garage als hij daar is voor de.... 30.000 beurt (en nu maar hopen dat ze 'm niet wassen diablo )
mk-us
#27 Gepost : maandag 28 maart 2011 9:04:21
Hulpvaardig goud: Het toppunt van hulpvaardigheid!Detailer brons: Plaats regelmatig details.

Dank voor het meedenken / navragen!

// >>> Volledig Stappenplan - Machinaal <<< | >>> Pads & Middel - Overzicht <<< | >>> Volledig Stappenplan - Handmatig <<< \\

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Life's a Bitch, cause if it was a Slut it'd be Easy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Hebans
#28 Gepost : vrijdag 1 april 2011 12:05:39

Ben net bij de dealer geweest om de auto achter te laten voor de 30.000 beurt. De remklauwen van de A4 zijn onbehandeld aluminium volgens de dealer.

Beetje googlen op internet: "aluminium reageert met basische stoffen en slaat dan helemaal zwart uit". Maarja... weet niet veel van scheikunde... Het lijkt het er dus toch op dat de klauwen reageren met Iron X. Aan de andere kant: het gaat zo weer weg met wat polish en is dus oppervlakkig. Strookt dus met datgene wat RedCat aangeeft.

Het blijft m.i. even testen op een stukje voordat je ermee aan de slag gaat. Maar geldt ook voor andere middelen.

aron225
#29 Gepost : vrijdag 1 april 2011 12:26:26

vreemd, want iron x zou toch ph neutraal zijn, en dus geen basische stofsceptisch
as for me no more sigs.. im not cool like that.
Hebans
#30 Gepost : vrijdag 1 april 2011 12:33:53

@aron255: je opmerking toont aan dat ik me beter maar niet bezig moet houden met scheikunde... ook niet met google erbij....weg
Mark1986
#31 Gepost : vrijdag 1 april 2011 12:43:57

Damn, dit ziet er heel strak uit die velgen :D
Volkswagen Polo 6n2 GTi - Black Magic
KoenWi
#32 Gepost : vrijdag 1 april 2011 12:50:52

Er zijn waarschijnlijk mensen die er meer verstand van hebben, maar ik kan me nog herinneren dat ik ooit scheikunde had op school en dat er een groot verschil bestaat tussen de pH en de hoeveelheid zuur die in het product aanwezig is. De pH wordt bepaald door de kracht van de H+ ionen. Hoe lager dit is, hoe minder zuur (of zelfs basisch) het product is. Maar een basische reactie zoals hier genoemd wordt, wordt veroorzaakt door OH- of CO3 2- ionen. Wat dus weer weinig met H+ te maken heeft, behalve dat H+ en OH- samen reageren tot.... Jawel, H2O! Dus als de kracht van de H+ ionen gemiddeld is (pH = 7, dus neutraal) wil dat niet zeggen dat er geen stoffen aanwezig zijn die een "basische" reactie kunnen veroorzaken.

Als er mensen zijn die dit verhaal kunnen weerleggen of verbeteren, graag. Het is voor mij ook al weer een tijdje geleden

PS. Velgen zien er echt superstrak uit! Hoop dat ik de mijne ook zo mooi kan krijgen
Werk gaat voor het meisje. Poetsen dus ook?
Gebruikers aanwezig in dit topic
Guest
Snel naar forum  
Je kunt hier geen nieuwe berichten plaatsen.
Je kunt hier niet antwoorden op berichten.
Je kunt hier geen eigen berichten verwijderen.
Je kunt hier geen eigen berichten bewerken.
Je kunt hier geen polls aanmaken.
Je kunt hier niet stemmen op polls.

Carclean.nl forum layout is ontworpen door Flaire