• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

De grote misvatting over vogelpoep op je autolak???

RogierV12

Detailing rookie
19 jul 2010
1.011
0
Dit werd bij ons op het BMW-forum gepost

Gepost: 19-05-2011 om 13:37
De grote misvatting over vogelpoep op je autolak

mini_vogelpoep.jpg


Wanneer je bedenkt wat voor onschuldig voedsel vogels eten, dan snap je niet zo goed waarom hun uitwerpselen zo schadelijk zijn voor je autolak. Echter, anders dan veelal gedacht, is het niet de chemische samenstelling van de vogelpoep die schadelijk is voor de lak.

Autoglym, producent van auto schoonmaakproducten is in de materie gedoken en heeft experimenten gedaan met chemische substanties die vergelijkbaar zijn met vogelpoep. Autolak bleek behoorlijk bestand tegen de milde, maar ook de meer agressieve substanties.

Het feitelijke probleem wordt veroorzaakt door temperatuurschommelingen. Een hoge temperatuur, bijvoorbeeld wanneer de auto in de zon staat, zorgt ervoor dat de autolak ietwat uitzet. Wanneer de auto ‘s avonds of in de schaduw afkoelt, zal de lak weer krimpen. Een klodder vogelpoep op de auto zorgt ervoor dat dit subtiele proces niet overal gelijkmatig verloopt. Tijdens het krimpen zal de lak zich dan rond de vogelpoep vormen. De feitelijke vervormingen zijn met het blote oog niet zichtbaar, maar hebben wel een effect op de lichtreflectie van de lak, waardoor we een soort van doffe plekken waarnemen. Wanneer de vogelpoep meer korrelig van structuur is, wordt dit effect versterkt.

Nog een leuk weetje: Uit onderzoek is een paar jaar geleden gebleken dat vogels het liefst schijten op auto’s die dezelfde kleur hebben als zijzelf. Om schade te voorkomen, is het verstandig om de vogelpoep liefst zo snel mogelijk te verwijderen. Dan niet met een doek of spons weg wrijven, omdat er zand in de poep kan zitten die krassen kan maken. Probeer de poep eerst met lauw water ietwat op te lossen en verwijder deze dan met beleid. (via: autopia)

Temperatuurschommeling zou de oorzaak zijn van de lakbeschadiging??
Misschien gedeeltelijk waar, maar als je ziet wat het met waxlaag doet denk ik er toch anders over.
Wat zeggen jullie van dit verhaal?
 
De beschadigingen zijn wel degelijk met het blote oog te zien...
 
Vogelpoep onschuldig? Whahahahaha rofl , post onderstaande foto's maar eens op het bmw forum.

Ingebeten vogelpoep
fd79640e.jpg


Vergrootglas erbij.
ae88564f.jpg


15x vergroot
71308ad9.jpg


915a5578.jpg


5c5244eb.jpg


Je ziet gewoon dat de lak gebarsten is.


Ik meen een keer gehoord en/of gelezen te hebben dat, zolang vogelpoep nat en/of vochtig is, deze zuur afgeeft waardoor de lak aangetast wordt.
Zodra de poep opgedroogd is, stopt ook het zuurproces, tenzij het weer gaat regenen waardoor het proces opnieuw wordt geactiveerd.
 
Mja, kun je op het BMW-forum ook vragen of ze de gepubliceerde tekst van Autoglym ook ergens vandaan kunnen toveren?
Kan er wel iets in vinden en zeg nou eerlijk: ik heb thuis niet een laboratorium om dat te onderzoeken. Autoglym blijkbaar wel.

Wat ik me wel afvraag is of er verschil is in zuurbestendigheid van een lak zonder van die spanningsscheurtjes en eentje met van die
bovenstaande scheurtjes. Kan me best voorstellen dat dan die zuurbestendigheid een stuk minder wordt als er eenmaal zuren
in die barstjes gaan zitten. Ook geen idee hoe Autoglym dit precies onderzocht heeft.
 
Ik meen een keer gehoord en/of gelezen te hebben dat, zolang vogelpoep nat en/of vochtig is, deze zuur afgeeft waardoor de lak aangetast wordt.
Zodra de poep opgedroogd is, stopt ook het zuurproces, tenzij het weer gaat regenen waardoor het proces opnieuw wordt geactiveerd.

klinkt niet echt logisch...
inde zomer droogt het sneller op en is dus het zuur sneller stop gezet... maar toch heb je in de zomer veel sneller dat het zich in de lak vreet?

1 way or another....
tis allemaal crap!
 
Het bericht is ook weer van een andere bron afgehaald (autopia denk ik) dus ik zou niet weten waar het originele AG verhaal staat helaas.
 
Onschuldig voedsel me hoela
Meeuwen eten vlees en dus ook zoute vis
Geeft prachtige effecten op koper en glas

Uitwerpselen zijn een complexe combinatie van chemische bestanddelen
Lastig na te bootsen, en afzondelijk zijn de effecten uiteraard anders
 
Het beste is denk ik te voorkomen dat er vogels op je autolak poepen, als dit niet lukt dit zo snel mogelijk te verwijderen. Wat ik mij kan voorstellen is dat de lak in de (hete) zon uit gaat zetten, waardoor de poriën van de lak meer open gaan staan en de vogelpoep 'erin kruipt', als de lak afkoeld en dus de poriën weer krimpen de vogelpoep de welbekende vlekken achterlaten. Blijkt wel uit de foto's van Nicknameless dat de lak aangetast is door de vogelpoep, bijzonder verhaal.
 
Ik had op men motorkap ook enkele schade plekken van vogelpoep. De lak was toch volledig weg tot op de grijze primer laag. 6 tal maanden heb ik de motorkap her spoten, anders kon ik ook eens een mooie foto laten zien dat het toch niet zo onschuldig is.
 
Uit onderzoek is een paar jaar geleden gebleken dat vogels het liefst schijten op auto’s die dezelfde kleur hebben als zijzelf.

Heb blauwe auto's, en staan altijd binnen. Maar als ze buiten staan dan heb ik altijd binnen no-time vogelstront op de auto's. En blauwe vogels zie ik hier niet rondvliegen! Altijd die meeuwen hier ]-0
 
Paulus de Boskabouter zei:
Heb blauwe auto's, en staan altijd binnen. Maar als ze buiten staan dan heb ik altijd binnen no-time vogelstront op de auto's. En blauwe vogels zie ik hier niet rondvliegen!
Ik zou ook uitkijken voor deze vogel..
Pino-216x300.jpg


:)_[]
 
Ik moet zeggen dat ik niet zo veel last heb van vogelpoep. Misschien vinden ze gele auto's niet interessant. Die schijten niet lekker denk in.

Al zit het vaker op de rode auto van mijn vriendin, zijn dat dan roodborstjes? Of papegaaien?
 
Waarschijnlijk worden ze een beetje bang van dat eendje aan je sleepoog, die vogels willen vast niet op dezelfde manier eindigen. :D
 
Laatst gehoord op TV: (Vooral) de ontlasting van (zee)meeuwen bevat veel ammoniak. Als dit spul in aanraking komt met autolak levert dat een elektrolytische reactie op waardoor de lak verkleurt en uiteindelijk loslaat/afbladdert. Die beesten vreten gewoon verkeerd spul. ]-0