• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Hoe doen jullie het, bekleding en tapijt

A110

Detailing rookie
20 jul 2008
169
17
Even een vraagje aan jullie.

Ik krijg binnenkort een auto onderhanden die waarschijnlijk nog nooit een stofzuiger heeft gezien aan de binnenkant. Auto is ongeveer 5 jaar en er zitten altijd 2 kleine kinderen in die behoorlijk vlekken kunnen maken.

Nu hebben ze mijn gevraagd om de auto schoon te maken. Best een uitdaging.

Ik heb het volgende in mijn hoofd,

- heel goed zuigen
- heb apc van poorboys besteld die wil ik verdunnen en daarmee de bekleding inspuiten en met een borstel inwrijven.
- ik heb een stoomreiniger van karcher waarmee ik de bekleding wil doen (doet het ook op mijn bankstel, gaat goed, heb een mondstuk waarover ik een doek kan doen zodat hij het vuil gelijk kan opnemen)
- daarna nazuigen

Wat denken jullie hiervan. Of hoe doen jullie het?

Ik heb geen intereur/tapijtreiniger. Dus moet het met de middelen doen die ik voorhanden heb.

Gr. Jeroen
 
heb laatste een keer een tapijtreiniger gehuurd, als je dat 1x per jaar doet, gaat het ook prima, zeker als je binnenshuis ook nog wat moet doen.

zelf heb ik ook al een aantal keren mijn matten afgespoten met de hogedruk, dat werkte ook prima, eerst inspuiten met apc even in laten trekken / borstelen en dan afspuiten en laten drogen in de zon.

je kan ook de bekleding inspuiten met apc en het er dan uitzuigen met een waterstofzuiger.
 
Ik heb ook geen extractor..

Zo doe ik het ,

1.Goed stofzuigen.
2.Eerst nevel ik het wat in met proper water.
3.Dan inspuiten met APC (laat het een half minuutje inwerken).
4.Goed schrobben..!
5.Afnemen met een microvezel die je regelmatig spoelt in een emmer met proper WARM water.
6.Laten drogen en nogmaals stofzuigen.
 
A110 zei:
- ik heb een stoomreiniger van karcher waarmee ik de bekleding wil doen (doet het ook op mijn bankstel, gaat goed, heb een mondstuk waarover ik een doek kan doen zodat hij het vuil gelijk kan opnemen)

Ik heb geen ervaring met stoomreinigers, maar houd er rekening mee dat het niet te nat wordt. Ik weet niet wat voor auto het is, en of er stoelverwarming en andere elektronica in zit? Zo niet lijkt het me niet gek veel kwaad kunnen als het een normale stoffen bekleding is (daar heb je zelf meer ervaring mee mbt de stoomreiniger). Met fijnere stoffen als velours/pullman moet je weer wat voorzichtiger zijn, maar het schijnt wel te kunnen met stoom.

Als je zelf goede ervaringen hebt met de stoomreiniger en er zit geen elektronica in de stoelen dan zou ik die gewoon toepassen.

Met de hand kan ook natuurlijk. Ik ben persoonlijk niet zo'n voorstander van schrobben/boenen op stof, liever (zo mogelijk) het middel het werk laten doen; aanbrengen, inwrijven met een doek en dan afnemen met schone, droge doeken. (Zorg dat je er genoeg hebt, ze zullen in dit geval best veel vuil opnemen). Red je het daarmee niet neem dan een zachte kledingborstel o.i.d. om de APC in te wrijven op de vervuilde delen. Tapijt kan wel wat meer hebben, dus daar kan een borstel geen kwaad.

Auto inderdaad eerst laten drogen (denk aan voldoende ventilatie), en dan pas weer stofzuigen (tenzij je een extractor/waterstofzuiger hebt natuurlijk).
 
jeffrey rallye zei:
ik ben op zoek naar een intereur borstel!??

kan iemand mij daar mee helpen?? :schaam
Heb je al in de shop gekeken?
Ik heb er één van Vikan. Daar borstel ik de bekleding mee af voor dat ik deze stofzuig.
 
Dat is een goede borstel Jeff! Even een vraag; waarom ben je op zoek naar een interior brush? Wat wil je ermee gaan doen en wat wil je bereiken?
 
Daar zou je deze eventueel voor kunnen gebruiken ja. Hoewel ik niet denk dat het resultaat veel beter zal worden t.o.v. een doek dubbel vouwen en met alleen je hand over de bekleding wrijven. De interior brush werkt voor mij het beste op vlekken die de extractor niet eruit krijgt.
 
Als je met de borstel werkt inderdaad met een doek erom heen. De borstelharen zijn te hard om over je bekleding te halen!
 
Never! Ik had het interieur van mijn ex-golf 3 met de hand gedaan en niet al te lang daarna met de machine. Je wilt niet weten wat de machine er nog uit trok! =-o
 
Als je met de hand een interieur doet wrijf je er ook een hoop in, wil je een interieur goed schoon krijgen dan ontkom je niet aan een extractor, zie onderstaande plaatjes, dit kwam nog uit een redelijk schoon interieur, de eigenaar schrok er van

P1020859_edited.jpg

P1020862_edited.jpg
 
Extractor werkt goed. Zelf huur ik hem bij de gamma voor een tientje voor 4 uur.

Indien je geen extractor gebruikt. Laatst heb ik een zwaar vervuild creme interieur schoongemaakt zonder extractor en toen heb ik een spuitbus van vanish gebruikt om vlekken uit kleding te halen. Je kan ook iets van ossegal schoonmaakmiddel proberen. Dit schijnt ook goed te werken.

Veel plezier ermee! :D

Groeten,
Vincent
 
Vandaag heb ik een zwaar vervuild interieur schoongemaakt. (leuk, creme stof in een auto die 180.000 heeft gelopen)

Dit keer wel met een extractor. Het was wel nodig ook haha.

Werkwijze:
- Vanish tapijtreinger verneveld over de bekleding
- Met de extractor aan de gang (warm/heet water gemengd met tapijtreiniger)


Zonder extractor kun je nooit zoveel vuil verwijderen als vrijwen met de hand.

Groeten,
Vincent