• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vlekken van Dasty in mijn lak, zijn deze eruit te polijsten?

junior1981

Detailing rookie
17 apr 2012
9
0
Ik zit met een probleem. Gisteren ben ik de auto gaan wassen en terwijl ik met de velgen bezig was heeft mijn neefje mijn hele auto ingespoten met dasty ontvetter.
Ik had het eerst niet door dus ging de auto wassen daarna naar huis en zag dat de auto een witte waas had en net of de druipers van de ontvetter in de lak zijn gevreten.

Dus ik ben met de polish van de buurman(vraag niet het merk) de auto nog gauw(2,5 uur) in de polish gezet maar vanochtend waren de druip afdrukken er weer en zat te denken om het nogmaals te gaan doen en dan met een polijstmachine en autoglym(goede ervaringen mee).

Maar nu is mijn vraag wat is nu beter de Dap 500/900 of een rotary.
de dap is veel geld voor mij of een gewone rotary want ik had deze gezien van de kijkshop:
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]

Waarom zou die zo slecht zijn want ik wil graag mijn auto weer als plaatje hebben dus graag tips en ook over de machine bedoeldan de dap en rotary verschillen.


[mod]Probeer de volgende keer een fatsoenlijke openingspost te maken met interpunctie en lege regels om het leesbaar te maken.
Van jouw post heb ik maar iets gemaakt want het viel amper te lezen voor iemand.[/mod]
 
ik zat dan te denken aan super resin polish ik heb ook de tekst
gelezen over de hele auto doen ook met klei maar omdat ik veel
last van me rug en handen heb word dat lastig voor mij en ik weet
dat die autoglym zijn werk doet een maat van mij had een doffe
bmw en na die resin polish was de auto weer knalrood maar heb zelf
niet zo een ervaring met polijst/poetsmachine vandaar ook mijn vraag
of die machine van de kijkshop wat is kwam hem ergen nog goedkoper
tegen maar net als die dap het is voor mij gewoon om de auto gewoon
af en toe eens een goede poets beurt te geven en vooral die druipers
wil ik graag weg hebben maar kon er geen foto van maken want dan
zag je ze niet


ps: moderator wat was er zo raar aan mijn bericht dan
volgens mij heb ik gewoon normaal getypt hoor haha
 
Normaal getypt zegt hij dan :D ik heb net je laatste post gelezen en had daar al moeite mee.

Goed on topic terug.

Heb je ervaring met een rotary?
Ik zelf raad je toch een DA machine aan (dap 500 of 900) met de nodige producten (mezzo, finale en een witte en zwarte pad van monello)

Volgens mij komt het met deze producten zeker goed ben er zelf zeker van dat de lak nog gezonder zal staan .

:)^
 
ok snap de mod nog niet helemaal maar goed

maar dat is dan zo een set van dap had gelezen dat

je er verschillende pads bij krijgt maar juis daarmee ben
ik bang dat ik de fout in ga de verkeerde pad gebruik en me lak

verpesten zou. vandaar dat rotary verhaal daarbij is het op de
pad aanbrengen aanbrengen op de auto en daarna uipoetsen
met microvezel
 
Misschien zou het al helpen als je hoofdletters en punten zou gebruiken ;) .

Ik durf wel te zeggen dat verkeerd gebruik van een rotary véél gevaarlijker is dan het gebruik van een verkeerde pad. Bovendien heb je hier een overzicht van welke pad je met wel middel kan combineren. Ook zou ik het stappenplan eens goed doornemen. Daar wordt het volgens mij een stuk duidelijker van :)^ .
 
Het is nu beetje duidelijk,ben het beetje verleerd haha.

Heb het stappen plan gelezen, en ook die link met de soorten pads.
Maar kom er nog steeds niet uit:(

Heb ook een filmpje gezien dan word er eerst met een pad spul aangebracht,
en daarna met een andere pad weer ander spul.

Wat voor een pad /pads kan ik dan het beste gebruiken,gaat me eigenlijk alleen
om die druipers en witte waas. Kom zelf uit nijmegen, dus om even bij carclean
aan te wippen zit er niet in. Maar wat kan je dan fout doen met een rotary?
Als je hem niet te snel zet, en de pad vlak houd moet het toch goed komen
De lak conditie van mijn auto is niet meer optimaal,hij is van oorsprong gsi rood(opel)
maar nu is die best wel dof en allemaal hele fijne krasjes.
 
Een rotary is al vele malen "gevaarlijker" in de handen van een ondeskundig iemand dan een DAP.
Daarbij werkt een rotary net als een DAP ook met pads. Een wollen pad is de meest grove pad die er is.
Een wollen pad zal bij gebruik met een rotary ook schades achterlaten die je er met de hand nooit meer uit krijgt.

Daarbij heb je ook auto's met zachte lakken en auto's met harde lakken : ook daar zit nogal verschil in bij gebruik van verschillende producten.
Een polish "schuurt" trouwens alleen maar, het is dus wel de bedoeling dat je na het gebruik van een polish ook beschermd met een wax.

Dat Clayen is trouwens zeer aan te bevelen, zeker als je machinaal aan de slag gaat.
Heb je enig idee wat er gebeurd als er teer of zand loskomt en dit komt tussen de pad en je lak terecht ?

Laat ik je gelijk uit de droom helpen : er is geen middel wat je in 1x van al je krassen afhelpt en beschermd.
 
Edit : lees net dat je een Astra F GSi hebt.

Wat er mis kan gaan met een rotary is echt een heleboel, variërend van enorme krassen, hologrammen, lak die verbrand tot lak die compleet weg is.
Benader anders Kadett-Supreme hier op het forum eens, die komt uit Oss en enorm thuis in het detailhandel van Opel's.
Hij kan je wel uitleggen hoe een DAP werkt en welke middelen en stappen je moet nemen om van deze vlekken af te komen.
 
Dus ik kan dan beter een dure dap kopen, dan een goedkope rotary?
En hoe weet ik dan wat voor schijven ik voor mijn lak nodig heb, en
als ik het zo hoor heb ik aan een polish pad en een wax pad genoeg.
Maar dat clayen word dus echt geadviseerd,en wat voor clay is dan het beste.
 
Als je met een rotary toch door de lak brandt ben je nog veel duurder uit, en bovendien schijnt het (ik heb het zelf daarom ook nog nooit gedaan) erg lastig te zijn en mooi eindresultaat te krijgen.

Om een goed resultaat te krijgen zal je toch alle stappen moeten volgen, dus eerst goed wassen (met de 2 emmer methode), vervolgens kleien, polijsten en dan eerst een testspot maken met Monello Finale op zwart of lichtgroen, als dat niet genoeg is Monello Mezzo op witte or oranje pad en dat vervolgens weer afbouwen naar Finale op lichtgroen of zwart (als het een harde lak is, iets wat niet van te voren te zeggen is dan kun je eventueel ook nog Inizio op geel of op een woolpad gebruiken). Vervolgens eventueel een glaze aanbrengen en een wax. Om een goed resultaat te halen zijn deze stappen toch echt wel het minimum :-" .
 
Iedere pad heeft zijn eigen schuur factor, dat is ook de reden dat er 3 verschillende polijstmiddelen zijn (grof, middel, fijn).

De bedoeling is dat je een combinatie van een polijstmiddel met een pad pakt waarmee je het merendeel van die "krassen" (in jou geval druppels) weghaalt.
Nu laat die combinatie die je gebruikt heb minuscule kransjes achter die je dan met een lichtere pad en een lichter polijstmiddel weer weghaalt tot je bij de lichtste pad en lichtste polijstmiddel weer bent aangekomen.
 
Juffer1 zei:
Edit : lees net dat je een Astra F GSi hebt.

Wat er mis kan gaan met een rotary is echt een heleboel, variërend van enorme krassen, hologrammen, lak die verbrand tot lak die compleet weg is.
Benader anders Kadett-Supreme hier op het forum eens, die komt uit Oss en enorm thuis in het detailhandel van Opel's.
Hij kan je wel uitleggen hoe een DAP werkt en welke middelen en stappen je moet nemen om van deze vlekken af te komen.

nee heb zelf een corsa gsi kleur rood. Maar zit zelf financieel niet zo breed vandaar, en dat polijsten was puur voor die lelijke strepen.
En om voor die eenmalige keer gelijk een dure dap met toebehoren aan te schaffen. snap je.
 
Daarom ook de tip om Wilco (Kadett-Supreme) eens te benaderen, die kan en wil jou vast wel helpen om dit op te lossen.
 
Als ik alles lees raad ik je zeker geen Rotary aan simpele reden je hebt nog geen ervaring in deze dingen.

Ik persoonlijk raad je dit pakket aan :

Polishing Power DAP500 Raffini Starterskit - Lite Edition 159euro
enige wat er niet inzit hier zijn microvezel doeken voor de rest heb je dan alles bij de hand om dit probleem op te lossen.

Hou ons op de hoogte.
En lees dat stappen plan meermaals door.
 
Ik denk dat Wilco nog de beste optie is. Geef hem een vergoeding die je vooraf bespreekt, en dan is iedereen blij. Auto is op de juiste manier behandeld, jij hoeft geen dure spullen te kopen en je rug wordt niet belast.

Ik zou het wel weten...


Robert