• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Witte vlekjes na "vlekvrij" spoelen in wasbox. Hoe te verwijderen?

Eelco

Detailing rookie
29 jul 2009
1.610
0
Mensen,

Vandaag kwam er iemand bij me met zijn Ford Mustang.

Hij had de auto afgespoten in de wasbox, en daarna het programma "vlekvrij spoelen" gebruikt.
Auto later enkele minuten weggezet in in de zon, en deze was blijbaar toch niet helemaal droog.

Resultaat, een flink aantal witte vlekken verspreid over de liggende delen van de auto.
Je voelt de vlekken bijna helemaal niet, lijkt net of het er een beetje in is gebrand oid.

De vraag was of ik hier iets mee kon.
Eerst voorzichtig begonnen met Meg's step 1 op een foampad, resultaat => nul
Daarna Monello Finale eens op de handpad, resultaat => nul
Dan de Dap er eens bij, Monello Finale op wit, resultaat => nagenoeg niets.
Nog maar iets zwaarder, Monello Mezzo op wit, eindelijk iets resultaat, vlekje ongeveer gehalveerd.

Voor ik verder ga polijsten dacht ik toch eerst eens hier te vragen of dit ook anders aangepakt kan worden.

Dus de hamvraag, wie weet raad?

Ik heb gebrobeerd er wat foto's van te maken, maar dat bleek erg lastig, ik hoop dat jullie er iets uit kunnen opmaken.


IMG_2456.jpg


IMG_2455.jpg


IMG_2451.jpg



IMG_2450.jpg
 
Is ingebrand in de lak. Je weet dat Mezzo op wit al helpt, een eenvoudigere oplossing is er niet.
Mezzo op groen (cut 3/5) zal het nog ietsje beter gaan dan.
het lijkt zowat hier en daar te zijn, of is dit de lichtinval?
 
Ja de vlekken zitten erg verdeeld over de auto.

Motorkap was er het minst goed aan toe (die zal wel iets warmer zjn geweest), 10 van die vlekken.
Op het dak en de kofferbak zaten ook een aantal vlekken.
 
Wat hebben we hier van geleerd? Altijd je auto afdrogen of droog rijden na een bezoek aan de afspuitbox.... Ik heb dit ook ooit gehad maar met een beetje Last touch en een microvezeldoek was dit snel weg.
 
Dat 'ie dat beter niet had kunnen doen was had ik hem ook al uitgelegd.
Maargoed, na het zien van die vlekken was het hem al duidelijk.;)
 
Inmiddels de auto gewassen en binnen gezet, maar binnen zie je de vlekjes nog moeilijker.
Dus de hele wagen gronding nagelopen met een lekker felle ledlamp.
Voor mezelf eerst bij ieder vlekje een klein stukje tape geplakt, en daar veel foto's van gemaakt, dat scheel later een hoop zoeken.

IMG_2499.jpg


Verder de algehele staat van de lak even bekeken, niet super...

IMG_2496.jpg


IMG_2498.jpg


Enkele testspots gemaakt, lak word wel weer keurig strak zonder swirls, maar de vlekjes zijn erg moeilijk te bestrijden.
Het echt vale wat de vlekjes redelijk zichtbaar maakt verdwijnt wel iets, maar helemaal verdwijnen doen ze niet.

Wat ik tot nu toe heb geprobeerd: Monello Mezzo op oranje, Mezzo op wit, en Finale op Zwart.
 
Rotary heb ik niet, dus zal het voorlopig toch ff met de Dap moeten doen.

Hoop dat er morgen wat meer zon is, dan eerst zo maar ff in de zon beoordelen, was nogal bewolkt vandaag, dan zie je het buiten haast niet..

Als ze in de zon niet zichtbaar zijn laat ik het denk ik zo, want na de hierboven beschreven stappen, is de lak alweer superstrak zonder swirls en andere ellende.

Mocht het nog wel opvallen moet toch de Inizio maar uit de kast.
 
Thanks voor het aanbod Ronald, maar het lijkt me niet zo verstandig om met nul ervaring zo even een rotary op iemand anders wagen te zetten.

Begin inmiddels na meerdere plaatselijke hits met Mezzo op oranje wat meer resultaat te boeken.
 
Daar ben ik mijn baas ook heel dankbaar voor hoor, is erg prettig werken zo.

Vandaag aardig opgeschoten, alle horizontale delen (dak, motorkap en achterklep) weer strak gekregen, op zicht de meeste vlekken kunnen verwijderen.

Na 2 hits Mezzo op oranje was de lak alweer goed toonbaar, de vlekjes heb ik plaatselijk met hand (en oranje pad) verder voor ik denk zo'n 80% weg kunnen krijgen.
Verder alle horizontale ook verder afgewerkt met Finale op wit, morgenavond nog een keer met Finale op zwart voor de finishing touch, en dan verder met de zijkanten.

Heb niet zoveel foto's gemaakt vandaag, alleen een paar 50/50 shots.

1 x Mezzo op oranje:

IMG_2518.jpg


Helft van het dak met 2 x Mezzo op oranje:

IMG_2527.jpg
 
als ik het aan tijd heb , kom ik woensdag middag wel even langs (iedere woensdag middag papa middag):party:
 
Vanavond de nieuwe Heavy green pad even gebruikt

Ik heb hem vanavond even een paar keer geprobeerd na Mezzo op oranje, en voor finale op wit.

Qua "cut" denk ik wel dat hij een fractie minder dan oranje doet, meer veel scheelde het op deze lak niet, betreffende lak is vrij zacht (kom ik zo op terug).
Structuur is tov oranje, wit, (light)groen, en zwart echt veel opener.
De "putjes" zijn ook aanzienlijk dieper, wellicht heeft dat ook te maken met de werking van deze pad (langer/later loslaten van product???).
Verder was de mijne behoorlijk hard, dat loopt op vlakke delen wel ok, maar over de welvingen vond ik hem niet lekker aanvoelen, bij oranje of wit heb ik op 1 of andere manier veel meer gevoel wat de machine doet (beetje moeilijk beschrijven). Ben benieuwd hoe dat straks gaat als hij net als de andere pads wat bol gaat staan.

Verder was de lak op de delen waar ik vanavond aan heb gewerkt volgens mij behoorlijk zacht.
Ik wilde na Mezzo op oranje en heavy green eens kijken hoe het ging met PB SSR1 op de witte pad.
Qua correctie ging dat redelijk, maar qua finish was ik "not happy", kreeg er heel erg veel marring voor terug, veel meer zelfs dan met Mezzo op oranje of groen. Daarna de Finale op wit en voor het hele mooie ook nog op zwart, en toen was de finish erg mooi.:grinning:

Wel weer veel variaties geprobeerd,maar ik vind het toch wel leuk om te zien wat de diverse producten op diverse lakken doen..
 
Heb hem vandaag weer ff gebruikt, maar na 1 hit toch maar weer aan de kant gelegd.
Ik kan er op deze auto niks mee worden op de rondingen enzo. Oranje voelt toch net wat beter, en laat vreemd genoeg minder marring achter met Mezzo.

Met de workshop de 18e maar eens ff vragen hoe ze er daar tegenaan kijken, en wellicht nog wat praktische tips hebben hierover.

Het werk verloopt geleidelijk, het blijft een behoorlijke lap blik.
 
Auto is inmiddels alweer een tijdje klaar, eigenaar tevreden en ik ook, dus dik voor mekaar.

Na het polijsten nog afgemaakt met Dodo Juice lime prime lite en een dag later een laagje Collinite 915 er op gezet.

Hier nog even wat resultaat foto's:

IMG_2642-1.jpg


IMG_2647.jpg


IMG_2638.jpg


IMG_2636.jpg