Enkele weken geleden deze leuke Alfa 75 te gast gehad.
De eigenaar wilde graag dat de auto schoon en netjes klaar zou worden gemaakt voor de winterstalling. Er bleken hier en daar nog wat plekjes te zijn die door roestvorming nog door een spuiter aangepakt moeten worden, daarom besloten nog niet teveel uren in het polijsten te steken en zodoende ook genoeg lak over te houden voor een grovere aanpak, indien nodig.
Uiteraard begonnen met een flinke wasbeurt.
Mijn stappenplan en producten:
- Foamen met Nanolex Prewash
- Monello Non Ferro voor het verwijderen van ijzerdeeltjes, inwerken met handschoen en meer water
- Valet Pro Tar&Glue voor het verwijderen van hars en teer
- Poorboys World APC+D voor alle sponningen, grille, banden, etc.
- Hierna nogmaals foamen met Waxaddict Snowfoam, afspuiten, handwas met flinke scheut dreft.
Binnen op de brug tijd om te kleien, er kwam flink vuil van de lak. Alles boven de stoot/sierrand/spoiler was over gespoten, dit is te zien op diverse foto's.
Als combinatie heb ik Poorboys S&W 1:1 en PB Elastic clay gebruikt. Dit aangezien ik sowieso ging polijsten, mocht ik zoveel mogelijk marring willen voorkomen, dan pak ik een lichtere combi. Hoewel ik eigenlijk ook nog nooit duidelijk marring heb kunnen ontdekken met de nu gebruikte combi.
Op de foto hierboven is het kleurverschil tussen de originele en de herspoten lak duidelijk te zien.
Hieronder het resultaat (rechts) van 1 stap polijsten met S30+ op rupes groen, met de DA. Voldoende correctie voor een eerste stap, waarbij ook de kleur weer redelijk opgehaald is.
Hieronder de resultaten op de motorkap en het dak. Deze heb ik wel met een woolpad op de DA gepolijst met Scholl S2 Black. De eerste foto is de finish van de S2 Black. De reden voor de grove stap is het spuitwerk hier, er zaten onregelmatigheden in, dit leek op nevel. Met de woolpad op de DA kon ik dit voldoende weg werken. De uit te voeren reparaties door de spuiter zitten in het dak, dus ik heb de eventuele stap voor de rotary maar bewaard daar, tot de spuiter aan het werk is geweest.
Hierboven het resultaat op de motorkap, na de afwerking met S30.
Het interieur heb ik gereinigd met APC+D en hierna A****w*x HfL om het stuur nog verder te reinigen. Alle vinyl en trim is gevoed met Gyeon Preserve.
Alles is er gigantisch van opgeknapt. Helaas heb ik geen 'voor' foto van het interieur gemaakt, want soms lijkt het schoon maar glimmend. Bizar is het wat je dan kan bereiken met het flink schoonmaken en voeden van een interieur.
Hieronder nog enkele show-off plaatjes van het voorlopige eind resultaat, na het aanbrengen van een laag Waxaddict Quartz. De eigenaar heeft de auto direct naar de stalling kunnen brengen zodat het resultaat de auto de winter door kan helpen.
Je ziet op de foto's toch nog het verschil in kleur tussen het spuitwerk, maar ik wilde zoals beschreven deze keer vooral de glans ophalen en de auto goed reinigen. Na winter volgt er wellicht nog een sessie voor meer polijstwerk en een glascoating.
De eigenaar wilde graag dat de auto schoon en netjes klaar zou worden gemaakt voor de winterstalling. Er bleken hier en daar nog wat plekjes te zijn die door roestvorming nog door een spuiter aangepakt moeten worden, daarom besloten nog niet teveel uren in het polijsten te steken en zodoende ook genoeg lak over te houden voor een grovere aanpak, indien nodig.
Uiteraard begonnen met een flinke wasbeurt.
Mijn stappenplan en producten:
- Foamen met Nanolex Prewash
- Monello Non Ferro voor het verwijderen van ijzerdeeltjes, inwerken met handschoen en meer water
- Valet Pro Tar&Glue voor het verwijderen van hars en teer
- Poorboys World APC+D voor alle sponningen, grille, banden, etc.
- Hierna nogmaals foamen met Waxaddict Snowfoam, afspuiten, handwas met flinke scheut dreft.
Binnen op de brug tijd om te kleien, er kwam flink vuil van de lak. Alles boven de stoot/sierrand/spoiler was over gespoten, dit is te zien op diverse foto's.
Als combinatie heb ik Poorboys S&W 1:1 en PB Elastic clay gebruikt. Dit aangezien ik sowieso ging polijsten, mocht ik zoveel mogelijk marring willen voorkomen, dan pak ik een lichtere combi. Hoewel ik eigenlijk ook nog nooit duidelijk marring heb kunnen ontdekken met de nu gebruikte combi.
Op de foto hierboven is het kleurverschil tussen de originele en de herspoten lak duidelijk te zien.
Hieronder het resultaat (rechts) van 1 stap polijsten met S30+ op rupes groen, met de DA. Voldoende correctie voor een eerste stap, waarbij ook de kleur weer redelijk opgehaald is.
Hieronder de resultaten op de motorkap en het dak. Deze heb ik wel met een woolpad op de DA gepolijst met Scholl S2 Black. De eerste foto is de finish van de S2 Black. De reden voor de grove stap is het spuitwerk hier, er zaten onregelmatigheden in, dit leek op nevel. Met de woolpad op de DA kon ik dit voldoende weg werken. De uit te voeren reparaties door de spuiter zitten in het dak, dus ik heb de eventuele stap voor de rotary maar bewaard daar, tot de spuiter aan het werk is geweest.
Hierboven het resultaat op de motorkap, na de afwerking met S30.
Het interieur heb ik gereinigd met APC+D en hierna A****w*x HfL om het stuur nog verder te reinigen. Alle vinyl en trim is gevoed met Gyeon Preserve.
Alles is er gigantisch van opgeknapt. Helaas heb ik geen 'voor' foto van het interieur gemaakt, want soms lijkt het schoon maar glimmend. Bizar is het wat je dan kan bereiken met het flink schoonmaken en voeden van een interieur.
Hieronder nog enkele show-off plaatjes van het voorlopige eind resultaat, na het aanbrengen van een laag Waxaddict Quartz. De eigenaar heeft de auto direct naar de stalling kunnen brengen zodat het resultaat de auto de winter door kan helpen.
Je ziet op de foto's toch nog het verschil in kleur tussen het spuitwerk, maar ik wilde zoals beschreven deze keer vooral de glans ophalen en de auto goed reinigen. Na winter volgt er wellicht nog een sessie voor meer polijstwerk en een glascoating.